Forum en Blog in 'n Nieuw Jasje

• 7 maart 2017
  • 52 reacties
  • 8127 keer bekeken

Badge +13

Welkom op het vernieuwde Telfort forum! We horen graag of jij er blij mee bent. Hieronder lees je enkele belangrijke vernieuwingen.

Het forum en blog zijn geoptimaliseerd op ieder apparaat
We hebben het design van het forum volledig vernieuwd. Maak je gebruik van een tablet of mobiel? Dan maak je vanaf nu gebruik van alle functionaliteiten: het is namelijk één en dezelfde website!

Help andere forumleden vragen te beantwoorden
In het vernieuwde forum zie je bovenaan een overzicht van populaire topics, met de mogelijkheid om door te klikken naar een aantal onbeantwoorde en beantwoorde vragen. Hierdoor kun je met gemak andere forumleden helpen met nieuwe oplossingen.

Jullie wens is vervuld: een kruimelpad
Vorig jaar hebben jullie aangegeven dat het belangrijk is om op iedere topicpagina te kunnen zien waar het topic zich bevindt op het forum. Dat is nu mogelijk met behulp van het kruimelpad bovenaan de pagina.

Neem ook een kijkje op het vernieuwde Telfort blog.

Wat vind je van het nieuwe forumontwerp?

52 reacties

Reputatie 8
Badge +19
Ik vind het puik werk... ;)
Het zal even wennen zijn aan de drop-down menu's voor het menu en je profiel maar dat is een kwestie van tijd en één extra muisklik of tap met je vinger voor touchscreens...
Ik kan er goed mee leven..! :)
Kruimelpad is natuurlijk geweldig, dat navigeert een stuk makkelijker en overzichtelijker..!

Een minpuntje vind ik dat je op een tablet de tekst niet kan vergroten door een fingerswipe, dit is best handig bij bijvoorbeeld het tikken van een reactie of als een bezoeker een (te) kleine afbeelding/foto post van bijvoorbeeld zijn ISRA-punt of aansluiting/bekabeling...
En ik mis de badges nog, daar staat nu 1 badge getoont en de tekst +2.

Voor de rest niets dan lof Jurgen..!
Reputatie 8
Badge +17
Forum is in een mooi nieuw jasje gestoken en mijn puntje van kritiek is de lettergrote die niet aan te passen is
Reputatie 8
Badge +15
Ik kan op mobiel een bericht niet aanpassen nadat ik het geplaatst heb. Zie rechtsonder wel ... en kleuren rood als ik er op tik maar doet niets..
Reputatie 8
"Het forum en blog zijn geoptimaliseerd op ieder apparaat"

In het oude ontwerp had ik daar geen problemen mee.
Dat kwam in de indeling het meest overeen met wat ik op een PC ook bekijk, of in een goede layout als "kolom" als het om een erg klein schermpje ging.
(Overigens op een mobieltje kijk ik meestal niet, te klein scherm).
Wel regelmatig op een tablet met HD-scherm, en daar rammelt die nieuwe indeling IMO nog al.
(De oude lay-out was IMO beter)

Onder (Android) "Chrome" kun je het scherm/tekst niet groter swipen.
Onder (Android) "Firefox" overigens wel, maar wordt op een of andere manier het scherm standaard (of bij verversen) als iets groter getoond. (Kun je kleiner swipen, maar in het kader van leesbaarheid niet aan te bevelen).

Bekijk je de website op PC vind ik de kolombreedte niet prettig. Die is kleiner gemaakt tegenover vroeger.
Veel berichten die ik eerder schreef, en waar ik soms harde returns in zette, om niet één kort woordje van een nieuwe zin op het eind van de regel te hebben, maar compleet op een nieuwe regel, kloppen nu niet meer.

Verder:
Bij de hoofd berichten (onderwerpen) in de sub-secties zie je geen datum meer wanneer de draad is gestart. Dat vind ik een gemis in het overzicht ten aanzien van de prioriteit. Moet je het onderwerp echt aanklikken om te zien wanneer de draad eens ooit eerder is gestart.

De knop "bewerken" met die 3 bolletjes vond ik prettiger als dat rechts bovenaan een bericht staat (zoals vroeger met het potloodje), maar is misschien ook een kwestie van wennen.

Aangepast bericht, wordt de webpagina niet automatisch ververst. Onderaan blijven lopende bolletjes op en neer lopen, terwijl de bewerking al lang afgerond had moeten zijn. Klik ik in de browser zelf om de pagina te verversen, is het bericht achterliggend gewoon aangepast.

Het font type van het resultaat in de webpagina komt me erg klein over.
Terwijl de uitvulling over de breedte van woorden tegenover de karakters ongeveer hetzelfde is. Dus eigenlijk een slecht leesbaar font gekozen (zeker als het is bedoeld voor mobiele apparaten). Is bovendien verschillend van afmeting / font met als je het bericht intypt / aanmaakt.

Zie ook de verschillen tussen font grootte van het bericht en het onderschrift.

Ik begrijp eigenlijk niet dat Telfort een dergelijke verandering al direct officieel voor haar website doorvoert, terwijl duidelijk is dat er nogal wat tekortkomingen zijn. Er is kennelijk niet goed nagedacht over veranderingen, de consequenties, uitvoerige tests onder verschillende apparatuur en geëvolueerd binnen Telfort zelf, voordat het officieel wordt geïntroduceerd.

(Bij het aanpassen van dit bericht, ben ik nu overigens mijn streepje in de tekst kwijt van de muis ---> hoewel slecht één keer).
Ik kan op mobiel een bericht niet aanpassen nadat ik het geplaatst heb. Zie rechtsonder wel ... en kleuren rood als ik er op tik maar doet niets..
Dat kan idd gebeuren, wanneer je de pagina ververst dan zou het moeten werken.

Normaal gesproken zie ik de puntjes rood worden na aanklik. Een van de keuzes is daarna bewerk.
Ik ga het forum eerst eens rustig doornemen en testen op verschillende apparaten om er een oordeel over te kunnen maken.:)
Reputatie 8
Badge +19
Ik zie dat het swipen om de pagina te vergroten inmiddels werkt..!
Kudos voor de snelle aanpassing... 😃
Reputatie 8
Badge +15
Here are the results of Bredaas jury :)

+ Met stip op 1.... Het kruimelpad! Die heb ik echt wel gemist! ;)
+ Forum begint met Populair, Vragen en beantwoord.
+ Tekstinvoer gedeelte vind ik duidelijk (pc/laptop/mobiel).
+ Het menu, je kan ook zien hoeveel topics elk subforum bevat.
+ Het vorige forum oogte al "fris" maar dit ziet er allemaal iets meer frisser, gelikter uit.
+ Op mobiel heb je ook de volledige tekst-opmaak-balk.
+ Het groene balkje onder je profielfoto is cool 🆒
+ Naast je forum naam zie je ook je forum status en het aantal reacties. Leuk! ;)

En ook nog wat min puntjes:

- Met stip op 1.... Die ga ik heel heel heel erg missen,... 😞 Ook op mijn iPhone gebruikte ik de desktopversie. Ik vind die overzichtelijker en gebruiksvriendelijker in gebruik dan de mobiele versie.
- Het niet kunnen vergroten van tekst op je smartphone.
- Krijg je een notificatie te zien bij je profielnaam/pic als er een privébericht is? Hopelijk, anders heel onduidelijk.
- Je ziet alleen de topictitel en wie het aangemaakt heeft. Je ziet niet de datum erbij. Vond ik handig.
- Als ik op bewerk klik en wil opslaan dan blijven de 3 bolletjes op en neer gaan. Ga ik vervolgens pagina verversen dan heeft het wel de wijzigingen opgeslagen (laptop).
- Je kan je eigen post "liken" . Ik weet niet of dat ook de bedoeling is? :8

@Friesian. Het verversen van de pagina had ik al geprobeerd. Hielp niet. 😉
Reputatie 8
Badge +19
Wat ik eigenlijk ook nog steeds mis is de optie 'Markeer alle forums als gelezen'...
Deze button stond vroeger onderin de meeste pagina's en was verdomd handig als je een paar topics die je interesseerde had gelezen en de overige niet.
Als je nu met 'een schone lei' wil beginnen moet je eerst uit- en weer inloggen.

Ik heb dit de afgelopen jaren al meerdere keren aangekaart maar behalve de mededeling 'we zullen er eens naar kijken' zijn we nooit gekomen.
En het heeft ooit echt gewerkt hoor..!
Reputatie 8
Badge +19
En dit mag van mij ook wel gewoon in het Nederlands... :8

Badge +13
Fijn om te lezen, zo veel positieve reacties! Ik heb alles gelezen, maar ga voor nu in op een paar (verbeter)punten waarover ik een vraag heb of die me zijn opgevallen. Ik hoop over een week nogmaals een reactie te kunnen geven, dus blijf vooral je feedback hier geven en elkaars reacties liken als je het met elkaar eens bent :)

Het zal even wennen zijn aan de drop-down menu's voor het menu en je profiel maar dat is een kwestie van tijd en één extra muisklik of tap met je vinger voor touchscreens...
Mee eens! Als je écht vaak naar een bepaalde pagina op het forum gaat, kun je natuurlijk ook een bladwijzer toevoegen aan je browser.

Met stip op 1.... Die ga ik heel heel heel erg missen.
Wat bedoel je hier precies?

Als ik op bewerk klik en wil opslaan dan blijven de 3 bolletjes op en neer gaan. Ga ik vervolgens pagina verversen dan heeft het wel de wijzigingen opgeslagen (laptop).
Dank voor het aangeven, dit heb ik aangekaart bij support.

Wel regelmatig op een tablet met HD-scherm, en daar rammelt die nieuwe indeling IMO nog al.
Heb je een screenshot?

Wat ik eigenlijk ook nog steeds mis is de optie 'Markeer alle forums als gelezen'...
Ik zie die optie onderaan de thuispagina van het forum. Doet dat waar je naar op zoek bent?

En dit mag van mij ook wel gewoon in het Nederlands ...
Ik begrijp eigenlijk niet dat Telfort een dergelijke verandering al direct officieel voor haar website doorvoert, terwijl duidelijk is dat er nogal wat tekortkomingen zijn
Er zijn her en der op meerdere plekken Engelse tekstjes en schoonheidsfoutjes te vinden. Daphne, ik en onze collega's van het blog hebben in de testfase de tijd gekregen om ze er uit te halen. Het lastige is, dat je altijd wel wat over het hoofd ziet! Dit soort puntjes op de i wil ik graag gebundeld aanleveren bij support, dus sper je ogen en deel hier je screenshots en links 😃
Reputatie 8
Badge +17
Mijn lasogen zijn ook verleden tijd kan nu ook de tekst vergroten, ben nog steeds enthousiast over de nieuwe lay out van het forum, alles is veel overzichtelijker
Reputatie 8
Badge +19
Mijn lasogen zijn ook verleden tijd kan nu ook de tekst vergroten, ben nog steeds enthousiast over de nieuwe lay out van het forum, alles is veel overzichtelijker
Haha... nu werkt het swipen op mijn tablet weer niet...! ;)
Geef eens terug Leo..!
Het forum ziet er overzichtelijk uit...
Menu dat je kunt openklappen, perfect..!

Ik heb nu enkele testen gedaan, wat me opvalt is dat wanneer je de tekst bewerkt en daarna opslaat dan duurt en duurt het. De enige methode die dan helpt is pagina verversen.
Getest op tablet Samsung 5110, laptop Windows 10 zowel Edge als Google.

Een tekst plaatsen gaat dus goed, maar het bewerken opslaan..!
De tiny editor werkt prima.:)

Bijlage 1 Edge, zie linksboven symbool InSided !
Bijlage 2 Chrome
Reputatie 8
Badge +15
@Jurgen
Eerst kon je op je mobiel ook het forum op desktopformaat bekijken. Dit vind ik overzichtelijker en je kan gelijk zien waar nieuwe post zijn geplaatst. Zie plaatje 1.

Nu kan dat niet meer. Ook niet als je je mobiele browser in stelt dat pagina's op desktopformaat getoond moet worden. Met de nieuwe layout is het overzicht weg (plaatje 2). Nu moet ik tikken en tikken om in het subforum te komen. "Even snel" een berichtje plaatsen is er dus niet meer bij. Die tijd ben ik kwijt aan mikken en tikken. ;)

O... en kan er iets gedaan worden aan die vervelende irritante feedback knop rechts die continu in de weg zit. Zie ook plaatje 2. 🙂
Het eerste wat ik dacht was he, waarom staat het niet op desktop versie.
Dus wat dat overzicht betreft zoals koffiemok het zegt kan ik me helemaal in vinden. Uiteraard zal dit wellicht ook een kwestie van gewenning zijn.
En zoals Babylonia ook al noemde de tekst vergroten door te swipen wil op mijn Samsung met android 6 niet lukken. Wat soms toch best handig kan zijn.

Als ik heel eerlijk ben vind ik het stukje met populair vragen beantwoord op de tablet onnodige ruimte innemen.
Op Samsung S3 Neo (Kazam 4G onderweg terug, alweer, :van reparatie) Chrome, desktopversie opvragen. Dan zie ik, wel swipen, links naar rechts, recente topics en wie laatste reactie plaatst.

Zonder desktopversie kies ik bij menu recente topics. Schrijfveld is dan wel passend op scherm van telefoon. Werkt goed zo te zien. Ook hier weer erg overzichtelijk, desktopversie en zonder desktopversie opvragen.

**edit
Bewerk functie getest, zelfde probleem bezig en bezig.

Op tablet zie ik, zonder desktopversie opvragen, subcategorieën met laatste reactie en door wie.
Scherm 10.1 inch.
Firefox, zonder desktopversie opvragen woorden meteen de grootte dat ze goed te lezen zijn in het tekstveld. Met desktopversie, tekstveld uiteen swipen om tekst die geschreven wordt te kunnen zien.

Desktopversie opvragen, subcategorieën te zien met recente topics en wie reageert, wel daarvoor uiteen swipen.
Wederom erg overzichtelijk, leuk opgebouwd. Open te klappen menu werkt goed.

Zonder desktopversie is het forum goed leesbaar. Letters hebben goede grootte. Met desktopversie is dat niet zo, kwestie van swipen.

Ook bij Firefox probleem bewerkte tekst opslaan.

**edit
Eerst stond er bovenaan service en mijn telfort, dat vond ik gemakkelijk en mis ik. 🙂
Desktopversie moet zijn desktopversie website
Ik log nu net via Edge op de pc in en zie nu wat er bedoeld word met 1 website waar dit het forum betreft.
Als ik dan kritisch mag zijn zie ik hier heel veel wit aan weerzijden dus dan zou beter mee schalen met de schermbreedte toch wel wenselijk zijn..

Wat ik verder nog enigszins mis is de menubalk zwevend of een knop terug naar top zodat je niet helemaal naar boven hoeft te scrollen om naar een ander onderwerp te gaan.

Op de pc staat nog wel Service en Mijn Telfort bovenaan dit mis ik op de tablet ook nu is dit op te vangen door op het Telfort logo te klikken
Inlog via telfort loopt traag, Facebook wat ik nu heb gedaan goed op tablet.
Op tablet zie ik bovenin service en mijn telfort. Op telefoon niet, desktopversie website maakt op telefoon geen verschil.
Ik sorteer, in recente topics, nog wel eens op aantal reacties.
Dan werkt in nieuwe forum niet meer.
Reputatie 8
Badge +15
Vraag over privéberichten is ook beantwoord. Je ziet een notificatie:

De laatste update vanuit Telfort is van 13 dagen geleden.
Bij mij werkt vergroten/verkleinen dmv 2 vingers nog niet.
En sorteren op aantal reacties ook nog niet.
Reputatie 8
Badge +19
De laatste update vanuit Telfort is van 13 dagen geleden.
Bij mij werkt vergroten/verkleinen dmv 2 vingers nog niet.
En sorteren op aantal reacties ook nog niet.

Op mijn tablet werkt het soms wel en soms niet, het lijkt per inlogsessie te verschillen..

Reageer