Sticky Nieuws

We vernieuwen Webmail

• 23 december 2019
  • 113 reacties
  • 6800 keer bekeken
We vernieuwen Webmail
Reputatie 8
Badge +11

Achter de schermen is er hard gewerkt om de e-mail te verbeteren, met een vernieuwde webmail. Bij KPN was de uitrol hiervan al gestart, inmiddels is dit voor ons ook het geval. Als het voor jou wordt omgezet, krijg je hier bericht over. De komende maanden zetten we alle mailboxen over naar dit nieuwe platform. Als voorbereiding op de overgang naar KPN zal de webmail al in KPN stijl zijn.

De nieuwe inbox​​​​​

Belangrijkste wijzigingen

• De opslag is vergroot naar 15GB per mailbox (dat was 1GB).
  • De webmail is nu geschikt voor tablets/smartphones. Op welk apparaat je de webmail ook opent, de layout past zich daarop aan.
  • Bijlagen worden in een voorbeeld getoond. Je kunt nu in je browser foto's, office bestanden en PDF's bekijken zonder ze eerst te downloaden.
  • Heb je het in de tekst over een bijlage toevoegen maar ben je dit vergeten? Dan krijg je nu eerst een waarschuwing wanneer je de mail probeert te verzenden. Zo ziet dat er uit.
  • Uitgebreide mogelijkheden om spam te rapporteren. Dit kan via de webmail (met de knoppen "spam" en "geen spam") of via IMAP (door de mail te verplaatsen vanuit of naar de spammap)
  • Veiligheid: afbeeldingen worden niet automatisch geladen en bij de instellingen kun je zien welke apparaten zijn ingelogd op de webmail. Als je hier iets ziet wat je niet vertrouwt kun je dit apparaat uitloggen (wijzig dan ook direct je wachtwoord!).
  • Categorieën: Standaard zie je de categorie "nieuwsbrieven", waarin veel bekende nieuwsbrieven automatisch in worden geplaatst. Je kunt zelf categorieën toevoegen. Door een mail naar de nieuwe categorie te slepen krijg je de keuze om in het vervolg automatisch deze mails te verplaatsen.

De eerste keer inloggen

De eerste keer dat je de nieuwe webmail bezoekt word je begroet met twee pop-ups. In de eerste kun je de naam van de afzender instellen voor alle aliassen. Je kunt dit later altijd aanpassen in de instellingen.

De naam instellen

Verder zie je (ook eenmalig) een pop-up over een rondleiding. Hierin krijg je een korte samenvatting te zien van alle nieuwe functionaliteit.

Start een rondleiding

Categorieën

Met categorieën wordt de webmail een stuk overzichtelijker, vooral als je veel mail ontvangt. De categorie "Nieuwsbrieven" is al aangemaakt, hierin komen automatisch een groot aantal bekende nieuwsbrieven terecht. Je kunt zelf categorieën toevoegen en bewerken. Denk aan "Social" voor alle Twitter/Facebook/Instagram notificaties, of "Telfort forum" voor de mails vanuit het forum.

Categorieën instellen

Categorieën configureren

Geen fan van categorieën? Geen probleem, je kunt het met een druk op de knop uitschakelen. Wil je alleen bepaalde mails niet in een categorie hebben? Sleep deze mail dan uit de categorie naar de inbox. Je krijgt dan de keus om dit permanent te doen voor die afzender.

Spam

De nieuwe webmail bevat knoppen om "Spam" en "Geen spam" te melden. Meld je vaak mails aan die inderdaad spam zijn? Dan zien we jouw meldingen als betrouwbaarder en krijgen die meer waarde in het bepalen of mail doorgelaten moet worden. Andersom kun je mails die als spam worden aangezien markeren als "Geen spam". Hiermee voorkomen we 'false positives'. Dit werkt ook zonder de webmail. Als je gebruik maakt van IMAP heeft het verplaatsen van een mail van/naar de spammap hetzelfde effect.

Veelgestelde vragen

• Hoe pas ik de indeling aan?
    Klik rechtsboven op de knop Weergave. Hier vind je instellingen om het leesvenster, de mappenstructuur en andere onderdelen weer te geven of te verbergen, zodat je de indeling helemaal naar jouw smaak kan aanpassen.
  • Hoe markeer ik een bericht als spam?
    Selecteer een of meerdere berichten en klik op het icoontje met het verbodsbord: 🚫
    Of sleep de mail naar de spammap.
  • Hoe geef ik aan dat een bericht geen spam is?
    Als een bericht onterecht in de spam-map terecht is gekomen kun je die selecteren en klikken op het icoontje met het duimpje omhoog: 👍
    Je kun de mail ook slepen naar de inbox.
  • Hoe blokkeer ik een afzender?
    Selecteer de e-mail, klik op het hamburgermenuutje (drie horizontale lijnen) en kies voor Blokkeer Afzender. Om de lijst van geblokkeerde afzenders te beheren ga je naar de instellingen (⚙️), kies voor “E-mail”, vervolgens “Geblokkeerde afzenders”. 
  • Hoe maak ik een distributielijst aan?
    Een distributielijst staat voor een groep afzenders die je in één keer kunt mailen. Ga linksboven naar de optie “Contacten” en klik daar op de knop “Nieuw”, gevolgd door “Distributielijst toevoegen”. In het nieuwe schermpje kies je een naam voor de lijst (“Collega's”, bijvoorbeeld) en voeg je de afzenders toe.
  • Hoe wis ik de voorgestelde e-mailadressen als ik een nieuw bericht typ?
    Je vindt deze lijst onder “Contacten”, dan links in het menu “Verzamelde adressen”. Je kunt hier individuele adressen wissen, een vinkje zetten bij alle adressen die gewist moeten worden of meerdere adressen selecteren door shift ingedrukt te houden en te klikken. Druk daarna bovenin op “Verwijderen”. Andere voorgestelde adressen zijn bestaande contactpersonen. Die vind je in het linkermenu onder “Contacten”.
  • Hoe log ik uit op alle apparaten / Hoe zie ik op welke apparaten ik ben ingelogd?
    Ga naar de instellingen (⚙️), ga vervolgens naar “Beveiliging” en kies voor “Actieve apparaten”. Zie je hier onbekende apparaten? Log deze dan uit en pas direct je wachtwoord aan via de Mijn Telfort.
  • Mijn eigen aangemaakte mappen zijn niet zichtbaar na de migratie?
    Zorg ervoor dat je “Mijn Mappen” ook daadwerkelijk uitgeklapt hebt. Dit doe je door te klikken op het driehoekje ervoor.
    Als dat niet helpt, ga naar instellingen (⚙️) en dan  “E-Mail” en vervolgens “Wijzig IMAP abonnementen”. Je krijgt dan een lijst met al je mappen. Mappen die je zelf hebt aangemaakt staan onderaan. Zorg dat deze allemaal aangevinkt zijn en kies dan voor “Opslaan”.
  • Ik kan niet meer inloggen op de webmail, ik krijg een foutmelding en gebruik MacOS.
    Dit kan voorkomen bij versies van MacOS  die ouder zijn dan MacOS High Sierra. Kijk dan ook of je kunt upgraden naar minimaal High Sierra. Meer informatie daarover vind je hier
  • Ik kan niet inloggen op de webmail, er gebeurt niets als ik op de inlogknop druk.
    We zien dit soms gebeuren bij mensen die Chrome gebruiken en ook de Kaspersky beveiligingsextensie geïnstalleerd hebben daarin. Het is in dat geval nodig dat deze extensie ook daadwerkelijk actief is. Dit controleer je via het menu. Kies voor Meer hulpprogramma’s en dan Extensies. Zorg dat het schuifje bij Kaspersky op actief staat.

113 reacties

Reputatie 8
Badge +11

Kijk op https://webmail.telfort.nl/mail/main. Daar is een weblink “Inloggen met een ander e-mailadres”, daarmee wordt een nieuwe webpagina geopend. Daar kan men inloggen voor de webmail van “Telfort Glasvezel”, “Concepts", "Lijbrandt” of “XMS". Dat er een speciale pagina is voor deze 4 domeinen / submerken van Telfort vertelt mij dat deze 4 domeinen voorlopig nog met de oude webmail moeten werken en voorlopig nog geen 15 GB opslagruimte hebben.

Op dit moment gaat dat zo inderdaad, maar het is dus de planning om dat aan te veranderen zodat die link niet meer nodig is :wink:

Hallo  @Willy2 , zie onderstaande link

https://forum.telfort.nl/nieuws-251/e-mail-wordt-vernieuwd-88112

Waarin uitgelegd wordt dat deze maand de nieuwe webmail software actief wordt voor alle niet-(@)telfort.nl klanten,  niks nieuws onder de zon dus.

Reputatie 3
Badge

Kijk op https://webmail.telfort.nl/mail/main. Daar is een weblink “Inloggen met een ander e-mailadres”, daarmee wordt een nieuwe webpagina geopend. Daar kan men inloggen voor de webmail van “Telfort Glasvezel”, “Concepts", "Lijbrandt” of “XMS". Dat er een speciale pagina is voor deze 4 domeinen / submerken van Telfort vertelt mij dat deze 4 domeinen voorlopig nog met de oude webmail moeten werken en voorlopig nog geen 15 GB opslagruimte hebben.

Reputatie 8
Badge +11

De precieze details weet ik niet, maar ik weet dat het de planning is om later deze maand te beginnen :wink: Op dat moment zullen we daar ook informatie over delen.

Reputatie 1

Bedankt Jasper, fijn. En heb je een idee hoe lang ik af moet wachten? ;-)

Reputatie 8
Badge +11

Hoi @bbette, welkom bij ons op het forum. Dit topic gaat over de nieuwe webmail inderdaad, welke op hetzelfde platform draait als de webmail die KPN gebruikt. Telfort heeft veel meer e-mailadressen, zoals XMSnet adressen, die op een ander platform werken. Die adressen hebben de afgelopen periode een bericht gekregen om het wachtwoord te wijzigen en hun instellingen na te kijken (zie daarvoor dit topic). Dat is een voorbereiding zodat al die adressen overgezet kunnen worden naar het KPN platform, datgene wat ik hier in het eerste bericht heb beschreven. Dus het enige wat je hoeft te doen voor 15GB, is nog even afwachten :slight_smile:

Reputatie 1

Hallo,

Ik voel mij redelijk gefrustreerd dat ik van XMS, naar Telfort, naar KPN ben gegaan en met mijn XMS mailbox maar 1GB krijg t.o.v. Telfort/KPN gebruikers die 15 GB krijgen. Dit is niet meer van deze tijd en aangezien ik ook een klant van jullie ben en evenveel betaal wil ik ook heel graag 15 GB, zodat ik niet elke maand mijn mail hoef op te schonen. Vandaag heb ik hiervoor 1,5 uur aan de telefoon gezeten, waarvan 2 keer tijdens het wachten op antwoord de verbinding werd verbroken. De laatste mevrouw kon mij ook helemaal niet helpen en verwees mij naar dit forum. Ik hoop op een positief antwoord.

Reputatie 8
Badge +12

@Baler, Galdor68 heeft het al uitgelegd. De extensie @telfortglasvezel is nog niet over. Dit komt nog. Wanneer? Daar durf ik geen antwoord op te geven, daar hebi ik geen inzicht in, maar het kan niet heel lang meer duren. 

@jimny je kon ook een @Telfortglasvezel alias/adres maken? Dat verbaasd me juist meer. Zelfs na mijn verhuizing/migratie kon ik geen @telfort  alias aanmaken.

Reputatie 8
Badge +18

@JanD  Heb zelf wel glas maar ik heb nog nooit een glasvezel account aangemaakt wat nu ook niet meer lukt en toentertijd de ADSL accounts behouden , het gemak dient de mens toch.

Was echt in de veronderstelling dat je glas had gekregen tijdje geleden

Hallo @jimny en @Galdor68 , ik heb (helaas) geen glasvezelverbinding, maar sinds eind vorig jaar een FttC verbinding en gewoon een @telfort.nl email account.

Ik vind de verklaring van Galdor68 inzake de glasvezelmailaccounts plausibel.

Wat ik dan wel vreemd vindt @Galdor68 dat het @JanD wel lukt temeer omdat hij ook glasvezel heeft maar wellicht niet een Telfort glasvezel mail account heeft

JanD is meteen nieuw glasvezel klant (blijkbaar sinds kort van FttC naar FttH) met een @telfort domein niet het @telfortglasvezel domein dat is het wezenlijke verschil.( volgens mij heeft Jan nog steeds een koper verbinding als je deze reactie bedoelt)

De twee domeinen hebben elk een eigen webmail systeem zo eenvoudig is het.

Reputatie 8
Badge +18

Wat ik dan wel vreemd vindt @Galdor68 dat het @JanD wel lukt temeer omdat hij ook glasvezel heeft maar wellicht niet een Telfort glasvezel mail account heeft

@Baler de @telfortglasvezel.nl email adressen zitten nog op,een ander webmail systeem dan de @telfort.nl adresssen deze zijn niet meegenomen bij de hier genoemde vernieuwing.

Het is wachten op meer informatie naarmate de migratie naar KPN dichterbij komt.

De reactie van Alexandra gaat in dit geval ook op. https://forum.telfort.nl/nieuws-251/we-vernieuwen-webmail-85731?postid=733659#post733659

@JanD de klanten zoals Baler pissen grof gezegd nog naast de pot,  met de migratie van oud naar nieuw glasvezel is de webmail niet meegegaan, enkel het TV deel is veranderd naar het KPN systeem.

Hallo @Baler , jammer dat ik je niet verder kan helpen, laten we de reactie van een moderator afwachten.

Fijne avond verder.:relaxed:

Reputatie 1

Hallo @JanD, ik kan NIET inloggen met mijn telfortglasvezel mailaccount! Het zijn nog steeds 2 potten nat.

Maar laten we deze discussie maar stoppen. Schiet niet op!

Hallo @Baler , met een TFT-account inloggen bij de KPN webmail kan gewoon, doe ik ook dagelijks.

KPN webmail inlog

Ik gebruik nooit de webmail van TFT meer, is nu 1 pot nat.

Reputatie 1

Maakt niets uit. Ik krijg de lay-out en het logo van Telfort.

Inloggen bij KPN kan ik natuurlijk niet. Ik log in met @telfortglasvezel.nl

Hallo @Baler , of ik nu via KPN of via TFT inlog, ik krijg bij allebei het KPN-logo te zien in de webmail.

Schoon je browser eens op inzake cookies e.d. of probeer eens een andere browser, hoe gaat het dan?

Reputatie 1

Ik krijg nog steeds het logo van Telfort, en de lay-out is ook anders.

Hallo @Baler , zie onderstaand schermafbeelding van de huidige webmail:

schermafbeelding huidige webmailsoftware

Reputatie 1

Nooit bericht ontvangen en dus nooit overgezet!

Wanneer kan ik gebruik maken van de nieuwe webmail?

Hallo @Baler , dat zou je al sinds begin van dit jaar moeten kunnen.

Reputatie 1

Wanneer kan ik gebruik maken van de nieuwe webmail?

Het verbaasd me eigenlijk wel dat deze adressen niet meteen zijn meegenomen. Dat doe je toch vooraf niet achteraf doelend op de migratie.

Reageer