Sticky Nieuws

We vernieuwen Webmail

  • 23 december 2019
  • 89 reacties
  • 4911 keer bekeken
We vernieuwen Webmail
Reputatie 8
Badge +11

Achter de schermen is er hard gewerkt om de e-mail te verbeteren, met een vernieuwde webmail. Bij KPN was de uitrol hiervan al gestart, inmiddels is dit voor ons ook het geval. Als het voor jou wordt omgezet, krijg je hier bericht over. De komende maanden zetten we alle mailboxen over naar dit nieuwe platform. Als voorbereiding op de overgang naar KPN zal de webmail al in KPN stijl zijn.
 

De nieuwe inbox​​​​​

 

Belangrijkste wijzigingen

  • De opslag is vergroot naar 15GB per mailbox (dat was 1GB).
  • De webmail is nu geschikt voor tablets/smartphones. Op welk apparaat je de webmail ook opent, de layout past zich daarop aan.
  • Bijlagen worden in een voorbeeld getoond. Je kunt nu in je browser foto's, office bestanden en PDF's bekijken zonder ze eerst te downloaden.
  • Heb je het in de tekst over een bijlage toevoegen maar ben je dit vergeten? Dan krijg je nu eerst een waarschuwing wanneer je de mail probeert te verzenden. Zo ziet dat er uit.
  • Uitgebreide mogelijkheden om spam te rapporteren. Dit kan via de webmail (met de knoppen "spam" en "geen spam") of via IMAP (door de mail te verplaatsen vanuit of naar de spammap)
  • Veiligheid: afbeeldingen worden niet automatisch geladen en bij de instellingen kun je zien welke apparaten zijn ingelogd op de webmail. Als je hier iets ziet wat je niet vertrouwt kun je dit apparaat uitloggen (wijzig dan ook direct je wachtwoord!).
  • Categorieën: Standaard zie je de categorie "nieuwsbrieven", waarin veel bekende nieuwsbrieven automatisch in worden geplaatst. Je kunt zelf categorieën toevoegen. Door een mail naar de nieuwe categorie te slepen krijg je de keuze om in het vervolg automatisch deze mails te verplaatsen.

De eerste keer inloggen

De eerste keer dat je de nieuwe webmail bezoekt word je begroet met twee pop-ups. In de eerste kun je de naam van de afzender instellen voor alle aliassen. Je kunt dit later altijd aanpassen in de instellingen.

 

De naam instellen

 

Verder zie je (ook eenmalig) een pop-up over een rondleiding. Hierin krijg je een korte samenvatting te zien van alle nieuwe functionaliteit.

Start een rondleiding

 

Categorieën

Met categorieën wordt de webmail een stuk overzichtelijker, vooral als je veel mail ontvangt. De categorie "Nieuwsbrieven" is al aangemaakt, hierin komen automatisch een groot aantal bekende nieuwsbrieven terecht. Je kunt zelf categorieën toevoegen en bewerken. Denk aan "Social" voor alle Twitter/Facebook/Instagram notificaties, of "Telfort forum" voor de mails vanuit het forum.

 

Categorieën instellen

 

Categorieën configureren

 

Geen fan van categorieën? Geen probleem, je kunt het met een druk op de knop uitschakelen. Wil je alleen bepaalde mails niet in een categorie hebben? Sleep deze mail dan uit de categorie naar de inbox. Je krijgt dan de keus om dit permanent te doen voor die afzender.

 

Spam

De nieuwe webmail bevat knoppen om "Spam" en "Geen spam" te melden. Meld je vaak mails aan die inderdaad spam zijn? Dan zien we jouw meldingen als betrouwbaarder en krijgen die meer waarde in het bepalen of mail doorgelaten moet worden. Andersom kun je mails die als spam worden aangezien markeren als "Geen spam". Hiermee voorkomen we 'false positives'. Dit werkt ook zonder de webmail. Als je gebruik maakt van IMAP heeft het verplaatsen van een mail van/naar de spammap hetzelfde effect.

 

Veelgestelde vragen

  • Hoe pas ik de indeling aan?
    Klik rechtsboven op de knop Weergave. Hier vind je instellingen om het leesvenster, de mappenstructuur en andere onderdelen weer te geven of te verbergen, zodat je de indeling helemaal naar jouw smaak kan aanpassen.
  • Hoe markeer ik een bericht als spam?
    Selecteer een of meerdere berichten en klik op het icoontje met het verbodsbord: 🚫
    Of sleep de mail naar de spammap.
  • Hoe geef ik aan dat een bericht geen spam is?
    Als een bericht onterecht in de spam-map terecht is gekomen kun je die selecteren en klikken op het icoontje met het duimpje omhoog: 👍
    Je kun de mail ook slepen naar de inbox.
  • Hoe blokkeer ik een afzender?
    Selecteer de e-mail, klik op het hamburgermenuutje (drie horizontale lijnen) en kies voor Blokkeer Afzender. Om de lijst van geblokkeerde afzenders te beheren ga je naar de instellingen (⚙️), kies voor “E-mail”, vervolgens “Geblokkeerde afzenders”. 
  • Hoe maak ik een distributielijst aan?
    Een distributielijst staat voor een groep afzenders die je in één keer kunt mailen. Ga linksboven naar de optie “Contacten” en klik daar op de knop “Nieuw”, gevolgd door “Distributielijst toevoegen”. In het nieuwe schermpje kies je een naam voor de lijst (“Collega's”, bijvoorbeeld) en voeg je de afzenders toe.
  • Hoe wis ik de voorgestelde e-mailadressen als ik een nieuw bericht typ?
    Je vindt deze lijst onder “Contacten”, dan links in het menu “Verzamelde adressen”. Je kunt hier individuele adressen wissen, een vinkje zetten bij alle adressen die gewist moeten worden of meerdere adressen selecteren door shift ingedrukt te houden en te klikken. Druk daarna bovenin op “Verwijderen”. Andere voorgestelde adressen zijn bestaande contactpersonen. Die vind je in het linkermenu onder “Contacten”.
  • Hoe log ik uit op alle apparaten / Hoe zie ik op welke apparaten ik ben ingelogd?
    Ga naar de instellingen (⚙️), ga vervolgens naar “Beveiliging” en kies voor “Actieve apparaten”. Zie je hier onbekende apparaten? Log deze dan uit en pas direct je wachtwoord aan via de Mijn Telfort.
  • Mijn eigen aangemaakte mappen zijn niet zichtbaar na de migratie?
    Zorg ervoor dat je “Mijn Mappen” ook daadwerkelijk uitgeklapt hebt. Dit doe je door te klikken op het driehoekje ervoor.
    Als dat niet helpt, ga naar instellingen (⚙️) en dan  “E-Mail” en vervolgens “Wijzig IMAP abonnementen”. Je krijgt dan een lijst met al je mappen. Mappen die je zelf hebt aangemaakt staan onderaan. Zorg dat deze allemaal aangevinkt zijn en kies dan voor “Opslaan”.
  • Ik kan niet meer inloggen op de webmail, ik krijg een foutmelding en gebruik MacOS.
    Dit kan voorkomen bij versies van MacOS  die ouder zijn dan MacOS High Sierra. Kijk dan ook of je kunt upgraden naar minimaal High Sierra. Meer informatie daarover vind je hier
  • Ik kan niet inloggen op de webmail, er gebeurt niets als ik op de inlogknop druk.
    We zien dit soms gebeuren bij mensen die Chrome gebruiken en ook de Kaspersky beveiligingsextensie geïnstalleerd hebben daarin. Het is in dat geval nodig dat deze extensie ook daadwerkelijk actief is. Dit controleer je via het menu. Kies voor Meer hulpprogramma’s en dan Extensies. Zorg dat het schuifje bij Kaspersky op actief staat.

89 reacties

Het verbaasd me eigenlijk wel dat deze adressen niet meteen zijn meegenomen. Dat doe je toch vooraf niet achteraf doelend op de migratie.

Reputatie 8
Badge +10

@BramW Ik verwacht zelf dat 't geen probleem is en de e-mailadressen gewoon mee gaan, maar dat is mijn vermoeden. Zo gauw er meer bekend is over de samengang ontvangen je ouders hierover informatie per e-mail of post. Daar zal ook in vermeld worden wat er met de e-mailadressen gebeurt. Mochten zij (of jij) tegen die tijd vragen hebben, kaart het dan gerust aan.

Reputatie 1

@BramW  zolang je maar optijd alles aanpast naar een ander email adres.  Ik heb al vrij lang geen provider mail adres in gebruik. 


Ik heb het zelf al lang niet meer, maar mijn ouders wel. Die zijn niet zo goed met techniek… Telfort heeft wel aangekondigd dat het mailadres behouden blijft.

@BramW  zolang je maar optijd alles aanpast naar een ander email adres.  Ik heb al vrij lang geen provider mail adres in gebruik.  De @telfortglasvezel adressen maken van diezelfde webomgeving gebruik als de lijbrandt adressen een update zou geen kwaad kunnen.

Reputatie 8
Badge +11

Ik dacht van wel @BramW, maar hoe en wanneer enz. Daar durf ik nog niets over te zeggen. Het is nog wachten op verdere informatie. Over naar andere adressen kan natuurlijk altijd. Eventueel kun je de mails ook nog automatisch forwarden naar het nieuwe adres. 

Reputatie 1

Wij hebben nog “oude” Lijbrandt mailadressen. Worden deze ook meegenomen in deze nieuwe omgeving? De huidige webmail omgeving voor lijbrandt is alles behalve gebruiksvriendelijk (op tablet en mobiel). Ik heb wel eens gehoord dat het beter is om afscheid te nemen van deze adressen, maar dat is nog niet zo eenvoudig aangezien je alles via die mail hebt lopen.

Ik hoor graag of hier ook aan gedacht is!

 

 

Reputatie 8
Badge +10

@JanD Super, fijn om te horen! En graag gedaan :relaxed:

Hallo @Alexandra - Telfort , bedankt voor je reactie, ik ga er mee aan de slag en laat je de afloop weten.

 

Hallo @Alexandra - Telfort , ik heb het gedaan zoals beschreven hebt en zo werkt het goed.

Bedankt voor de aandacht hiervoor.:relaxed:

Hallo @Alexandra - Telfort , bedankt voor je reactie, ik ga er mee aan de slag en laat je de afloop weten.

 

Reputatie 8
Badge +10

Hoi @JanD, ik heb meer informatie voor je over het verwijderen (en terugkomen) van de archiefmap.

De reden dat dit gebeurt is als volgt: Als je een archiefmap aanmaakt en gebruikt, dan wordt dit een systeemmap. Systeemmappen zijn niet te wissen. Dus als je de 2020 map verwijdert in de lijst, dan wordt deze in feite alleen verborgen. Zo gauw je weer een e-mail archiveert via het menu, komt de map weer tevoorschijn. Echter - wat je graag wilt is wel mogelijk, onder voorwaarden. 

Je kunt onder Instellingen| Accounts | E-mail – bewerken zien welke mappen je systeemmappen zijn. In dat scherm kan je een andere, zelf aangemaakte map, instellen als archiefmap (via de knop selecteren). Je kiest je map en drukt op Opslaan. Zodra je dit gedaan hebt kan de 2020 map wel echt weggegooid worden in het e-mail scherm (mogelijk eerst even opnieuw inloggen).

Let op: Ongeacht hoe die eigen map die je als nieuwe Archiefmap gemaakt hebt ook heet, in het e-mail scherm zal deze de naam ‘Archief’ blijven houden.
 

Als je daarna altijd de mailtjes die hij wil archiveren naar die nieuwe map sleept, zal er geen nieuwe 2020 map verschijnen. Maar let op: als je de functie ‘Archiveren’ gebruikt via het menu vanuit je geopende e-mail zal er wel een nieuwe 2020 map worden aangemaakt.

Reputatie 8
Badge +10

@JanD Klopt, dat is een goed punt. Ik zet de vraag toch nog even uit bij de specialist, we zullen zien wat er uit komt :relaxed: We laten het je weten.

@JanD, ik heb al een reactie mogen ontvangen:

Het probleem zit hem in dit geval in de gekozen mapnaam 2020 denk ik. Zodra je de archiveringsfunctie gebruikt maakt deze automatisch een map aan waar alle te archiveren mail van dat jaar ik komt. Voor dit jaar is dat, je raadt het al, 2020. Vandaar dat de map zichtbaar is. Wordt dus automatisch aangemaakt. 

Hallo @Bart - Telfort , mag ik zo vrij zijn het daar niet mee eens te zijn.

Toen die submap 2020 nog niet bestond archiveerde ik sommige e-mails standaard naar de archiefmap.

Ik heb toen in 2020 zelf die submap 2020 aangemaakt onderaan de archiefmap, en de mails daar naar toe verplaatst.

Omdat ik in de praktijk te weinig archiveer verplaatste ik de gearchiveerde mail weer terug naar de standaard archiefmap.

Jouw collega's hebben e.e.a. gesimuleerd en konden de map aanmaken en weghalen, dus ook bij jullie simulatie wordt niet automatisch een submap 2020 aangemaakt.

Kijk maar of je er nog iets mee kunt anders laat het verder maar zo.

Er zijn belangrijker zaken aan de orde op het moment, lijkt me.

Bedankt voor het meedenken.

Reputatie 8
Badge +11

@JanD, ik heb al een reactie mogen ontvangen:

Het probleem zit hem in dit geval in de gekozen mapnaam 2020 denk ik. Zodra je de archiveringsfunctie gebruikt maakt deze automatisch een map aan waar alle te archiveren mail van dat jaar ik komt. Voor dit jaar is dat, je raadt het al, 2020. Vandaar dat de map zichtbaar is. Wordt dus automatisch aangemaakt. 

Reputatie 8
Badge +11

@JanD, ik ga even een specialist mailen. Ik heb zo geen idee namelijk. Je hoort nog weer van mij. 

Heel vreemd. Eenmaal verwijderd zou verwijderd moeten blijven natuurlijk. Waar haal je de map weg, wel gewoon in de webmail toch, dus niet in een cliënt? Heb je ook niet ingesteld dat de gearchiveerde mails naar de submap 2020 moeten worden verwijderd?

Hallo @Bart - Telfort ,

Ik heb nog even gekeken in de webmail, bij  accounts standaard mappen staat o.a. archief en tevens de submap 2020, die 2020 is niet te verwijderen uit de standaard mappen, als dat kan is mijn probleem voorbij denk ik.

In principe haal ik die map gewoon weg in de webmail,maar bij het archiveren van mails komt die 2020 toch weer terug, omhiervoor genoemde redenen vermoed ik.

 

 

Reputatie 8
Badge +11

Heel vreemd. Eenmaal verwijderd zou verwijderd moeten blijven natuurlijk. Waar haal je de map weg, wel gewoon in de webmail toch, dus niet in een cliënt? Heb je ook niet ingesteld dat de gearchiveerde mails naar de submap 2020 moeten worden verwijderd?

Hallo @Jasper - Telfort  en @Alexandra - Telfort ,

standaard gebruik ik de Edge-browser.

Nu eens geprobeerd met Internet Explorer.

Ik haal de submap 2020 weg en kijk bij de IMAP-abo's en daar is de submap 2020 ook weg.

Als ik nu mail archiveer verschijnt er een > voor het woord archief, als ik op dat pijltje druk zie ik niets.

Ga ik naar IMAP abo zie ik daar de submap 2020 weer staan, als ik dan de webmail afsluit en weer open staat in de webmail onder archief tevens weer de submap 2020.

 

Reputatie 8
Badge +10

@JanD Goed dat je nog een seintje geeft! Wat gek dat de map toch weer terug komt. We hebben het hier even getest, maar hier gebeurt het niet. Dus dat is wel gek. Voor alle zekerheid: Staat de map er later nog? Welke browser gebruik je? Maakt het nog verschil als je het via een andere probeert of bekijkt?

Hallo @Jasper - Telfort , die aanvullende regel heb je waarschijnlijk niet meer kunnen lezen:

Echter, als ik nu weer mails naar het archief verplaats maakt het systeem automatisch de submap 2020 weer aan onderaan het archief.

Omdat ik die later in mijn reactie heb gezet.

 

Reputatie 8
Badge +11

Top, goed om te lezen dat het gelukt is @JanD :ok_hand:

Hallo @Jasper - Telfort , ik heb 2020 onder archief nog een keer aangemaakt en weer verwijderd en nu is 2020 ook weg bij de IMAP abonnementen.

Echter, als ik nu weer mails naar het archief verplaats maakt het systeem automatisch de submap 2020 weer aan onderaan het archief.

 

 

Reputatie 8
Badge +11

Hoi @JanD, in de Webmail kan je die inderdaad verwijderen door op de 3 streepjes er achter te klikken en verwijderen te kiezen, of door met re rechtermuisknop er op te klikken en verwijderen te kiezen.

Ik heb het in onze testomgeving ook even geprobeerd, daar heb ik een map 2020 aangemaakt onder het archief. Die stond toen ook bij de IMAP abonnementen. Daarna heb ik de map 2020 verwijderd en weer gekeken onder IMAP abonnementen. Hier verdween de map daar wel.

Wat gebeurt er als je een keer uitlogt, en daarna weer inlogt? De mappen worden dan weer opnieuw opgehaald, de niet meer bestaande map zou dan niet meer zichtbaar moeten zijn.

Hie kan ik in de webmail bij de rubriek geabonneerde mappen een submap verwijderen, het gaat om 2020 die hangt aan archief. In de webmail zelf heb ik de submap al kunnen verwijderen.

Binnen de helpteksten heb ik daar niets over kunnen vinden.

Hieronder een screendump:

Ik wil 2020 weg als submap bij archief

 

Reputatie 8
Badge +11

Het is net andersom @freed, bij POP3 download je alles naar het apparaat waarop je de mailt opent. Het verdwijnt dan van de server. Bij IMAP blijven de mails op de server staan en zijn ze dus altijd en overal te bereiken vanaf elk apparaat. 

Omdat je dus altijd POP3 gebruikte downloade je altijd de mails van de server. Dat heb je waarschijnlijk de laatste keer gedaan toen je de mail opnieuw op de computer zette. 

Ik lees dat je altijd POP3 gebruikte. Als dat het geval is download je de de mails op de desbetreffende computer. Ze verdwijnen dan van de server. Zo zijn ze dus ook niet meer in de webmail te zien daarna. Want ik begrijp dat je de mails nog eens op de nieuwe computer hebt gezet. 

Of had je de mails in eigen mapjes gezet? Zo ja, heb je deze stappen al doorlopen:

  • Mijn eigen aangemaakte mappen zijn niet zichtbaar na de migratie?
    Zorg ervoor dat je “Mijn Mappen” ook daadwerkelijk uitgeklapt hebt. Dit doe je door te klikken op het driehoekje ervoor.
    Als dat niet helpt, ga naar instellingen (⚙️) en dan  “E-Mail” en vervolgens “Wijzig IMAP abonnementen”. Je krijgt dan een lijst met al je mappen. Mappen die je zelf hebt aangemaakt staan onderaan. Zorg dat deze allemaal aangevinkt zijn en kies dan voor “Opslaan”.

Beste Bart, ik begrijp niets van je antwoord. Als ik goed heb begrepen is juist de pop3 instelling nodig om berichten op de server te bewaren. Dat was al die jaren (heb e-mail sinds 1996) zo en daar heb ik bijna nooit problemen mee gehad. Er werden door kpn  IMAP instellingen aangeraden, maar daar werd erbij gezegd dat de berichten dan van de server verdwijnen. Overigens heb ik nooit iets met (extra) mappen gedaan, daar kan het niet aan liggen?

Reageer