Sticky

Klanten met een oud glasvezelpakket stappen over in 2019

  • 10 september 2018
  • 309 reacties
  • 29480 keer bekeken

Badge +13
Tussen eind 2018 en eind 2019 wordt de internetverbinding vernieuwd van alle klanten met een oud glasvezelpakket. Met deze overgang komen analoge radio en televisie en DVB-C te vervallen. Hieronder lees je de feiten op een rijtje.



De vernieuwing


• Een betere, stabielere verbinding
• Een hogere maximale verbindingssnelheid (200 Mbit, waar beschikbaar)
• Meer mogelijkheden met iTV, waaronder YouTube en Netflix via je ontvanger



Hoe de overgang verloopt


Klanten krijgen een maand voor de overstap een uitnodiging om de overstapdatum en opties te kiezen. Bij de uitnodiging zit een uitgebreid informatiepakket. De monteur komt op de overstapdatum langs om alles in orde te maken.


Meer weten?


Bekijk het overzicht van alle verschillen tussen het oude en nieuwe glasvezelpakket. Heb je vragen? Stel ze dan in ons 'Vraag en antwoord' topic over dit onderwerp.

Heb je een oud glasvezelpakket en wil je nu al overgaan naar de nieuwe verbinding? Laat je dan vooral gratis terugbellen.

Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

309 reacties

Reputatie 8
Badge +11
Het nieuws over de overgang naar naar de nieuwe Glasvezelverbinding is inmiddels al bijna een half jaar oud. We hebben hier nu twee topics over lopen, dat maakt het niet overzichtelijker. Daarom sluit ik dit topic.

Vragen, opmerkingen, feedback kun je kwijt in ons 'Vraag en antwoord' topic over dit onderwerp.
Reputatie 8
Badge +11
Haha safari, dat zou mooi zijn. 🙂 Maar ja, dat is er inderdaad mis gegaan. Gelukkig is het nu duidelijk.
Hoi @Bart - Telfort , en dat is dus wat de nu eerste maand al mis ging, mijn 45 euro werd 47.55 door de kromme omreken methode van oud naar nieuw.
Volgende periode klopt het wel weer, maar als jullie bij alle verplichte overstappers zo rekenen kan ik er ruim van op safarie, een grote wens nog om te doen binnen 5 jaar.😁😁
Reputatie 8
Badge +11
Hoi @Doornekamp33 Ik zag zojuist jouw privébericht. Deze heb ik ook beantwoord. Jouw maandprijs is inderdaad 45 euro. Dit zal ook eerst zo blijven tot de bepaalde kortingen vervallen.
Hoi @Bart - Telfort , heb je PB gelezen en in 2 x geantwoord, maar de gang van zaken bevredigen me nog niet, een maandprijs van 45 euro = 45 euro en geen 47.55, periode blijft hetzelfde, tot de 23ste van de maand.
Reputatie 8
Badge +11
Ik heb er ook nog eens naar gekeken @Doornekamp33. Het is een factuur waar veel op staat. Ik stuur je een DM om het even verder uit te leggen.
Net klantenservice gebelt, klopt wel volgens hun omdat het een gebroken maand is, aan mijn hoela, 11.26 voor de resterende dagen in rekening brengen en 8.71 crediteren, klopt van geen kant, beide abbo's zijn even duur.

Effe kijken wat de vervolg afdeling die ik moest mailen er van zegt, het word nu een princiepe kwestie, veel gezeik voordat het draaid, een dag zonder diensten en als kers nog even 2.55 teveel betalen voor iets wat Telfort wil.

De ontevredenheid is weer terug.
Nu het volgende foutje weer, de factuur klopt van geen kant, ik mag 2.55 meer betalen door creatief boekhouden van Telfort, straks de klantenservice maar weer eens bellen, van 17 tot 23/2 word er 10.63 + 0.63 gerekend voor het nieuwe pakket, en gecrediteerd word er van 18 tot 23/2 8.71 van het oude pakket.
Hoezo je betaald niks extra,
Reputatie 8
Badge +11
Dat is fijn om te lezen, gelukkig heeft de monteur het kunnen aansluiten! Hopelijk blijft het nu goed werken inderdaad, en kan je de verbinding zonder problemen blijven gebruiken. Als er toch iets waarmee wij je kunnen helpen, je weet ons te vinden 🙂
Bedankt voor de reactie @Bart - Telfort , ik heb het gisteren nog eens uitvoerig met het thuisfront er over gehad, en gezien de uiterst behulpzame dame van de klantenservice van Guidion en de monteur die bij mij langsgeweest is en gewoon een Topper is (beide trouwens) heeft een hoop goed gemaakt op de valreep, ik kijk het nu even aan en hoop dat er niet weer ellende komt, dan is het over met Telfort/KPN, er is er maar 1 die het nog bonter maakte en dat was UPC, die kabel heb ik zelfs uit mijn huis getrokken en ligt begraven onder de vloer, na meer dan 20 jaar klant te zijn geweest bij hun.
Reputatie 8
Badge +11
Wat een verhaal zeg. Het was dus niet gemakkelijk om contact te krijgen met Guidion. Dat is flink balen, dat begrijp ik goed. Gelukkig h eb je nog wel een vriendelijke collega aan de lijn gekregen. Zij heeft er werk van gemaakt en het is haar gelukt om een monteur voor je te vinden. Dat is fijn. Hij had netjes gebeld even later te komen. Ik zie in zijn rapportage dat hij de installatie heeft uitgevoerd en alles werkzaam achtergelaten heeft. Ik ben blij dat te lezen.

Niu begrijp ik dat dit proces jouw vertrouwen wat heeft doen krimpen. Dit had ook soepeler kunnen verlopen, dat ben ik helemaal met je eens. Ik hoop in ieder geval dat we dat gevoel weer richting de positieve kant kunnen bewegen. Dus mocht er wat zijn, dan helpen we je er graag mee.
Hi @Jurgen - Telfort , klopt ikheb gisteravond rond half negen contact gehad met telfort, enige wat daar uitkwam was dat die me wilde doorverbinden met de afdeling die daar over gaat, Guidion dus, die zijn om half 6 al pleitte, ik wilde een oplossing na alle ellende, dat kon niet, daarom noemde ik het ook klantenservice, nou ja service, in mijn vorige bericht, toen heb ik me laten doorverbinden om het contract op te zeggen, stond ik 5 minuten in de wacht en toen was ik het zat.
Heb daarna contact opgenomen met Tweak.nl prima gesprek gehad, duidelijke uitleg en dat aansluiten 4 weken duurt, gewone gang van zaken dus, de bedoeling was om vandaag in mijn schaarse pauze een contract daar af te sluiten, heb eerst nog om 9 uur vanochtend contact gezocht met guidion, werd de verbinding steeds verbroken, had nog een direkt nummer van Guidion, daar kreeg ik een bandje dat ze pas vanaf 9.30 uur aanwezig waren, dus later weer terug gebelt, de alleraardigste medewerkster daar gevraagd waarom er geen monteur is verschenen op de afspraak, wist zij niet, er was niks gemeld in het systeem, of ik even geduld had, ze ging de monteur die had moeten komen even bellen want hij zou aan het werk zijn.
Toen ze terug was kreeg ik te horen dat ze hem niet kon bereiken, of ze mij terug mocht bellen als ze wat wist, prima, en idd, voor het eerst word ikvolgens afspraak terug gebeld, ze had een monteur gevonden die vandaag rond half 4 kon langskomen, of dit mogelijk was, prima, dochter is dit weekend thuis die bel ik wel even of ze thuis wil blijven, terloops vroeg ik of het degene zou zijn die gisteren had moeten komen, daarop zei ze, die is onbereikbaar, hoop dat die vandaag wel zijn afspraken nakomt.
Toen de verrassing vanmiddag, rond kwart over 3 word ik door de monteur gebeld, hij was iets later, of dit een probleem was, ik stond er van te kijken, het kan dus wel.

Nu ga ik het even aanzien wat het word, nummer 1 op het lijstje staat nog steeds de overstap naar Tweak, waarom, omdat ik op de ene of andere reden meer vertrouwen heb in dat bedrijf, zeker nu mamma KPN alles gaat samenvoegen.
En ik zit niet voor de kostprijs bij Telfort, ik zit bij Telfort omdat jullie jaren geleden goed uit de kritieken kwamen, en de concurentie in service minder was dan Telfort, jammer dat Telfort ook die kant op gaat en ik verwacht van de samenvoeging niet veel goeds, snap dat jullie in een rot schuitje zitten, of je wel of niet er uit gewipt word, maar ik als klant wil daar niet tussen zitten.
Reputatie 8
Badge +11
Hi @Doornekamp33, er gaat bij jou aansluiting een hoop mis zo te zien 😞 Ik zie ook dat je hier gisteren contact over hebt gehad met de klantenservice en dat je daarbij bent doorverbonden naar de afdeling die over de contracten gaat. Wat daaruit is gekomen staat er niet bij. Wel zie ik dat er een nieuwe afspraak staat met een Guidion monteur, voor vandaag tussen 12.00 en 16.00. Is die afspraak ook bij jou bekend? Ik ben benieuwd wat daar uit komt.
Verrassing, gisteren 15.15 uur thuis, na veel moeite en gezeik voor elkaar gekregen, wachten, effe wachten nog, geen tv, internet of telefoon want dat lag er om 9.00 uur al uit, 20.00 uur klantenservice, nou ja service, maar gebelt.
Standaard antwoord, sorry kunnen wij niks aan doen, moet je morgen Guidion maar bellen.

Ik zeg nu, doei Telfort, welkom Tweak.nl.
Nou het gaat een keer goed, eindelijk contact met Guidion, wel via mail want de rest is drama.
Ze kunnen ook 20?2 de boel omzetten in huis, en daar gaat het dus mis, de centrale kan niet meer omgezet worden en dat gebeurt dus de 15/2, 5 dagen zit ik dan zonder verbinding, aanbieding Telfort, ja we kunnen de niet genoten dagen vergoeden, ga toch weg, gaat mij niet om geld, ik wil kunnen TV kijken en internetten als ik dat wil, de boel annuleren gaat ook al niet meer.

Dus komt die monteur maar 15/2 langs, als ik op tijd thuis ben heb hij geluk, anders hoeft die niet meer te komen, dan stap ik per direct over op een andere provider en haal ik even de schotel uit de kast voor tijdelijk tv kijken en jaag ik mijn internetbundel van de mobiel er wel doorheen.

Dus zorgeloos overstappen, dacht het niet, tenminste, laat je niet terug bellen, je beland in een Telfort molen die er een zooitje van maakt

Telfort bedankt, gaat jullie goed, misschien maak ik de overstap naar KPN nog mee, misschien ook niet.
Jammer maar helaas, nog niet gebelt, wel een mailtje van Guidion, ze komen 15/2 tussen 16 en 20 uur om de boel te instaleren, denk dat ze voor een dichte deur staan als ze voor 18 uur komen, eerder ben ik niet thuis.

Heerlijke communicatie dus weer, kan nog snel overstappen op XS4ALL, krijg ik in ieder geval voor 6 euro per maand meer een veel beter modem,de fritsbox en dat word binnenkort ook net als Telfort gewoon KPN, dus gaat de combivoordeel ook weer gelden.
Ik hoop dat de overstap goed komt bij mij, erste keer dat ik contact heb opgenomen om over te gaan kreeg ik een nieuw jaar contract ipv contract vrije overstap, of dat nu aan mij of Telfort lag laat ik in het midden, in ieder geval de boel geanuleerd en ik zou maandag avond 14/1 terug gebelt worden met de contract vrije aanbieding, dat is niet gebeurt, wat ze ook al zei want als het druk was mocht ze niet naar buiten bellen, dus vandaag maar even zelf gebelt, de aanbieding valt tegen, maar contractvrij vond ik belangrijker, krijg ik de bevestiging per mail dat de boel 15/2 word omgezet, nik geen monteurs planner zodat je zelf kan kiezen zoals de eerste keer, ja hallo ik moet ook werken om Telfort te kunnen betalen.

Dus gelijk terug gebelt, daar kon ze niks aan doen, moest ik naar een andere afdeling doorgeschakeld worden, dus zo gezegt zo gedaan, die was zeer spraakzaam, maar niet heus, echt kortaf, maar zij kon er ook niks aan veranderen ik zou terug gebelt worden, wat dus weer niet is gebeurt.

Dus tot nu toe een vlekkeloze omschakeling, nog niet echt.
Als je de nieuwe internet apperatuur krijgt kun je van de experiabox de wifi geheel uitschakelen ik heb namelijk mijn eigen routers die prima werken
Eerst dit ik snap en begrijp het modembeleid en ik begrijp dat we dit niet moeten vergelijken met het TV-ontvanger beleid. Ik heb onder andere hier al genoeg geschreven over mijn ervaring aangaande de migratie naar aanleiding van een verhuizing.

Nu dit uit de weg is in de communicatie over het modem beleid wordt regelmatig de term 'energie zuinig beleid' genoemd nobel en goed streven leuk verkoop argument maar mij doet het niks.

Zet ik dit energie zuinig willen zijn tegenover de migratie dan valt dit voor mij in het niet. Los van alle mogelijkheden schets ik nu de meest niet energie zuinige scenario.

Vervangen van de vaak nog prima functionerende NT (ik had de Genexis hybrid titanium)
Voor andere NT en modem/router dus extra stroompunt daaruit volgend afhankelijk van de situatie komt de Experiabox in de meterkast die je niet zo snel aan een muur er buiten hangt dus vermoedelijk minder goede wifi dekking resultaat 1 of meer wifi toegangspunten nodig extra stroom verbruikers.
De experia komt dan wel in de plaats van de in gebruik zijnde router dus dat stroompunt heft elkaar op.

In plaats van 1 of 2 Amino's nu voor elke televisie zeg het maximum 5 stuks een Tv ontvanger dus van 7 tv's plus Amino's naar 10 stroomverbruikers en evenzovele stroompunten nodig. Indien utp kabels trekken lastig of niet mogelijk is meerdere DVS toestellen zeg per tv 1 dus nog eens 6 waarvan 1 nabij de Experiabox, dvs apparaten of nog duurder een MoCa systeem.

Ik laat aanwezige switches en dergelijke die wellicht vervangen moeten worden even buiten beschouwing maar tellen zeker mee.

Kortom van 9 stroomverbruikers/apparaten 12 als voor de Amino's al een dvs in gebruik was naar mischien wel 20 of meer ik zal het verkeerd zien maar dit noem ik niet energie zuinig.

Dan het kosten aspect en ongemak toch benoemen kosten van de monteurs die dit project uitvoeren zowel ten laste van KPN/Telfort, als voor de klant bij extra werk, als het tegenzit langere tijd geen internet of minstens zo belangrijk als er geen mobiele telefoon is geen hulpdiensten kunnen bellen.


Wat ik mij nu afvraag hoeveel verschilt de hardware van de Amino ten opzichte van bijvoorbeeld de Arris dat de gebruikte firmware/software met name dan de DRM copyright deel daar niet naar toe gepusht kan worden?
Ditzelfde geldt voor de Genexis modellen waarom kan daar geen andere firmware in zodat deze weer geschikt zijn?

Dat zou al een boel nog goed werkende hardware schelen die nu indien niet gerefurbished en verkocht geschonken naar andere landen (waar ik mijn vraagtekens bij zet) dus hoogstwaarschijnlijk geshredderd worden en de metalen eruit gehaald.

Het gemak voor de provider op gebied van service en wegvallende onderhoudskosten van een prima werkend systeem wegen blijkbaar niet op tegen de situatie die ik schets.
@Bart - Telfort Beste Bart,
Bedankt voor het nakijken van het een en ander.
Ik wacht feb-mrt even af kwa nota. Dan ga ik waarschijnlijk de telefonie uit zetten, op jouw advies.

Wat ik van de telefonisch medewerkster niet zo handig vindt, is dat zij zegt dat ik "verplicht over moet van analoge TV naar digitale TV zonder dat mij dat extra gaat kosten". Maar achteraf blijkt toch dat ik 5,00 euro extra moet betalen. Ik zeg: een verkeerd advies vanuit Telfort. 🙂 Het is voor mij als consument een enorme klus om elke keer hier achtereen te moeten.

De extra kosten per maand, daar leg ik me maar bij neer. Het is min of meer te verklaren waarom die verhoging tot stand is gekomen.

Uiteindlijk heb ik met de omzetting naar een ander netwerk (nieuw NT-kastje, nw TV-kastje, ander abonn, etc):
2 dagen vrij moeten nemen, waarvan 1 overbodig was ivm verkeerde afspraak vanuit Telfort, er was miscommunicatie tussen Telfort en Guidion.
Telfort heeft 11 dagen te vroeg de oude verbinding uitgezet; daardoor 11 dagen totaal geen internet, TV en radio. (wat weliswaar gecompenseert is met 15,00 euro incl btw); een totale stilte in huis.
Geen werkzaamheden kunnen doen vanuit huis-kantoor.
Domotica werkte 11 dagen niet, waaronder geen beveiliging.
En tot slot veel telefoontjes naar Telfort plus wat tijd in forum-activiteiten.

Daarom ben ik niet tevreden over de omzetting naar het nieuwe Telfort-netwerk.

Groeten, Pieter
In het geval van deze klant kan dat wel omdat er al sprake is van een nieuw jaar abonnement. Wat ik door die korting al dacht. Zover ik kan en durf te zeggen krijgen klanten die gewoon overgezet worden niet die korting.
Hallo @Bart - Telfort

Is dit nieuw dat je vast bellen uit je abonnement kan halen zonder dat je een nieuw abonnement aangaat?
Of is dit alleen voor klanten die van oud naar nieuw glas gaan?
Mij is verteld dat het niet kon en dat er een nieuw abonnement afgesloten moest worden.
Reputatie 8
Badge +11
Hoi @pieterwever ik lees dat je baalt dat de prijs toch iets omhoog gaat. Ik heb dan meteen meegekeken. Ik zie dat je gebruik hebt gemaakt van een nieuw jaarcontract met een korting. Dit loopt ook allemaal, dat gaat goed. Je bent alleen 5 euro duurder. 😞 Ik kan zo aan de prijs nog een klein beetje veranderen. Je gaf namelijk aan dat telefonie er niet af kon. Dat is niet waar. Deze kan ik wel degelijk uit jouw abonnement halen. Dat scheelt toch weer 2,50 euro per maand. Je kan dit gemakkelijk uitzetten in Mijn Telfort. Nu heb je deze de eerste drie maand gratis, als je het nu al uitzet, dan vervalt de korting.
Reputatie 1
Wat wij hebben gedaan is het standaard gratis bijgeleverde tv kastje houden voor de televisie beneden, voor de andere televisies hebben we Android TV boxjes gekocht (plm 3 tientjes per boxje, eenmalig), het is een zelfde soort kastje wat je krijgt voor digitaal tv kijken.
Op dat kastje draait de telfort TV app waarmee je vervolgens in perfecte kwaliteit tv kijkt op je overige toestellen 🙂
En dat zonder 5 euro per maand per tv extra te betalen 🙂
Wat ik vreemd vind is dat je wel korting blijft houden voor de snelheid was me eerder niet opgevallen, maar niet voor telefonie terwijl dit ook onderdeel van je oude abo is. En inderdaad het zit ook in de ontvangers echter 1 is inbegrepen en de 2e hoort het 1e jaar gratis te zijn.

Wat de ontvangers betreft dan heb je dus nooit van de Amino's gebruik gemaakt.