Sticky

Klanten met een oud glasvezelpakket stappen over in 2019

• 10 september 2018
  • 309 reacties
  • 29796 keer bekeken

Toon het eerste bericht
Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

309 reacties

Badge +18
@Yeal
Voor vragen, en antwoorden, over de overstap zie:
https://forum.telfort.nl/internet-267/vraag-en-antwoord-zorgeloos-naar-een-nieuwe-glasvezelverbinding-77670/index9.html#post648276
Hieruit blijkt weer de KPN gedachte. Onder het mom van vernieuwing meer geld binnen halen.Heb nu 5 tv aansluitingen op DVB-C en dit werkt perfect. Destijds om die reden Concepts gekozen. Ik ga dus over naar Ziggo. Wil niet bij elke TV ook nog een kastje die 24 uur per dag stroom verbruikt. Bovendien moet er overal een kabel getrokken worden.
Hopelijk staat er toch nog een provider op die dit wel aanbiedt, want het is van de zotte dat de hele infrastructuur er ligt en daar dus niets meer mee gebeurt.
En dan is ook de vraag wat er gebeurd met de 50/50 verbinding. Blijft dit zo of wordt de zogenaamde 'nieuwe internetverbinding' 50/5 ? Ook zo'n KPN idee om mensen naar de 100/100 te krijgen.
Badge +18
@GUNA
Voor vragen, en antwoorden, over de overstap zie:
https://forum.telfort.nl/internet-267/vraag-en-antwoord-zorgeloos-naar-een-nieuwe-glasvezelverbinding-77670/index9.html#post648276
@GUNA
Snelheid 50/50 wordt 50/5, voor kleine bijbetaling kun je 50/50 houden.
@GUNA
Snelheid 50/50 wordt 50/5, voor kleine bijbetaling kun je 50/50 houden.

Nee voor deze klanten blijft de snelheid 50/50 alleen nieuwe klanten of klanten zoals jij en ikzelf hebben deze regeling.
weet iemand hoe dat zit met die Experiabox en VPN verbindingen + port forwards? (niet vanuit huis naar buiten, dat zal wel gaan, maar juist van buiten naar binnen dus?) Ik heb nu een OpenWRT based router rechtstreeks aan de genexis hangen. Hierop draait een VPN server waarmee ik naar mijn Linux omgeving kan komen.
TV loopt allemaal via DBV-C (kijk ik bijna nooit naar) en voor de rest netflix.

Nog zo'n ding, mijn IP adres is al jaren stabiel. Hoe gaat dat wijzigen? Allemaal technische vragen waar je nergens een fatsoenlijk antwoord op kan krijgen.
Je zal wel een nieuw ip adres krijgen maar wel vrij stabiel. Voor het forward deel staat een uitleg op het forum uit mijn hoofd bij rand apparatuur
@Galdor68 @nelly jacoba Ik twijfel op dit moment of ik zal overgaan naar 'n andere provider; elk heeft zijn pro's en contra's en je loopt tegen een hoop vragen op. Voor 'n aantal dingen die je gaat missen bij Telfort zijn wel wel weer oplossingen, maar dit is dan vaak omslachtig. Een voorbeeld: zo kan je met je Audio-Chromecast plus je tablet/smartphone je oude receiver wel blijven gebruiken, maar even je radio aanzetten is er niet meer bij ! En radio luisteren via de tv vind ik ook niet geweldig; voor een goed geluid moet die dan weer gekoppeld worden aan je versterker. Wat dvb-c betreft zit je bij Ziggo goed; bij elk abo krijg je via de coax dvb-c binnen. Daar zou Telfort dus een voorbeeld aan kunnen nemen ! Hallo Telfort, luisteren jullie nog naar je klanten ? Wel vraag ik me af of het dvb-c-signaal van Ziggo van dezelfde kwaliteit (sterkte) is als dat nu is van Telfort via de glasvezel. Ziggo waarschuwt expliciet voor te lange kabels en propageert antenneversterkers en goede stekkers; dat doen ze niet voor niks, denk ik. Daar heb ik nu geen last van. Bijv.: ik heb nu dvb-c-ontvangst op 'n tv op minstens 25 meter coax-afstand van de meterkast: prima ontvangst ! Weet iemand hier iets over te zeggen; op internet kan ik er niks nuttigs over vinden.
Trouwens jammer en verwarrend dat er verschillende "draadjes" over dit onderwerp zijn. Ik tel er nu al 3 (of zijn er nog meer ?). Kan voor de overzichtelijkheid beter 1 worden !
Badge +18
@PedroQ
Er is 1 al ouder (3 jaar) topic met feitelijke informatie tbv klanten die het verschil wilden weten tussen de oude en de nieuwe propositie. Tbv een vrijwillige overstap.
https://forum.telfort.nl/internet-267/uitleg-vergelijk-ons-oude-en-nieuwe-glasvezelabonnement-49935

In wezen zou dit topic op slot kunnen, iedereen die nu overstapt op de nieuwe propositie valt onder het gunstige "afgedwongen" overstap regime.

Er is 1 nieuw, recent topic met feitelijke info over de "afgedwongen" overstap:
https://forum.telfort.nl/nieuws-251/klanten-met-een-oud-glasvezelpakket-stappen-over-in-2019-77901

En er is 1 nieuw, recent topic tbv allerlei vragen en antwoorden over de nieuwe "afgedwongen" overstap:
https://forum.telfort.nl/internet-267/vraag-en-antwoord-zorgeloos-naar-een-nieuwe-glasvezelverbinding-77670
Reputatie 1
weet iemand hoe dat zit met die Experiabox en VPN verbindingen + port forwards? (niet vanuit huis naar buiten, dat zal wel gaan, maar juist van buiten naar binnen dus?) Ik heb nu een OpenWRT based router rechtstreeks aan de genexis hangen. Hierop draait een VPN server waarmee ik naar mijn Linux omgeving kan komen.
TV loopt allemaal via DBV-C (kijk ik bijna nooit naar) en voor de rest netflix.

Nog zo'n ding, mijn IP adres is al jaren stabiel. Hoe gaat dat wijzigen? Allemaal technische vragen waar je nergens een fatsoenlijk antwoord op kan krijgen.

het ip adres is geen vast adres.
Badge +18
het ip adres is geen vast adres.

@Yeal
En is het formeel ook nooit geweest. In de praktijk wisselt een ip adres (bijna) nooit.
Gebruik eens de zoekfunctie op het forum.
Jullie stappen over naar een Telfort dienst die al jaren bestaat, en waar op het forum van alles over te vinden is.
Jullie worden niet als proefkonijn voor een nieuwe dienst gebruikt!
Een van de meer technische pluspunten is een huisadres/lijn gebonden IP in theorie zou je dus met met een modem/router wisseling geen ander wan ip moeten krijgen zoals voorheen het geval kon zijn. @Babylonia leg ik dit zo goed uit?

@PedroQ ik snap je twijfel mischien helpt dit verslag ik ben een maand geleden verplicht/vrijwillig overgestapt op deze 'nieuwe' propositie een deel van waar ik mee te maken kreeg gaat nu niet meer op wat betreft kosten en zo https://forum.telfort.nl/internet-267/verhuizings-en-migratie-verslag-76993
Reputatie 8
Een van de meer technische pluspunten is een huisadres/lijn gebonden IP in theorie zou je dus met met een modem/router wisseling geen ander wan ip moeten krijgen zoals voorheen het geval kon zijn. @Babylonia leg ik dit zo goed uit?
Ja hoor, prima uitgelegd.
Met 4 verschillende routers die ik hier thuis geregeld uitwissel om te testen (3 van Telfort, of mijn eigen router rechtstreeks aan glasvezel). Ik blijf hetzelfde WAN-IP adres houden.

Dat is wel zo handig met achterliggende apparatuur en services zoals NL-domein op mijn WAN IP-adres + SSL cerificaat. Het blijft allemaal werken bij uitwisseling van router, zonder dat je achterliggende data zou moeten aanpassen.

Het is zelfs zo dat ik bij controle bij een van de WHOIS IP websites, expliciet de melding kreeg dat het technisch gezien om een "vast IP adres" zou gaan. Officieel van Telfort heb je eigenlijk nog een "dynamisch" IP-adres. Waarschijnlijk alleen maar om de vrijheid te hebben, mocht het nodig blijken dat er bij technische mutaties men klanten in een andere IP-pool zou moeten indelen, men dit zonder problemen kan uitvoeren. Bij officieel "echte" vast uitgeven IP-adressen, mag men dat niet zomaar.
@Galdor68 Ik heb je verslag (https://forum.telfort.nl/internet-267/verhuizings-en-migratie-verslag-76993) helemaal gelezen. Interessant en leuk, trouwens alle bekabeling netjes verwerkt, viel mij op 🙂.
  1. Mijn twijfel is er echter nog ! Want als ik 't goed lees, ben je toch niet helemaal tevreden met de kwaliteit van de nieuwe propositie. Dat zou betekenen dat door de komende verandering, of je nou bij Telfort blijft of naar Ziggo overstapt, de kwaliteit t.o.v. de oude propositie minder is. Jammer. Of zie jij dat anders ?
  2. Ook nog maar even afwachten waar Telfort mee komt in het mettertijd te voeren terugbelgesprek.
  3. Als ik bij Telfort zou blijven, dan wil ik achter de ExpBox mijn eigen router blijven gebruiken voor WiFi en bedraad internet (gescheiden subnetten). Op de ExpBox zou ik dan de TV-ontvanger voor de woonkamer en de vaste telf aansluiten en WiFi uitschakelen. De vraag is: kan ik dan op de ExpBox nog een 2e TV-ontvanger aansluiten (voor in de slaapkamer) ?
Groeten, PedroQ
Reputatie 8
Op de ExpBox zou ik dan de TV-ontvanger voor de woonkamer en de vaste telf aansluiten en WiFi uitschakelen. De vraag is: kan ik dan op de ExpBox nog een 2e TV-ontvanger aansluiten (voor in de slaapkamer) ?
Ja, dat kan. Meer dan 2 TV-ontvangers ook.
Bedenk dan wel dat het los staat van je netwerk m.b.t. je 2e router.
@PedroQ 1 van mijn grootste minpunten is inderdaad dat niet alle glasvezel klanten standaard de beste kanalen wat HD glas wordt genoemd vanaf 1 hebben. En ik durf zelfs te beweren dat de kanalen/zenders die op deze propositie in HD te zien zijn van mindere kwaliteit zijn dan het signaal via de Amino's zelfs het DVB-c signaal was in mijn beleving veel beter minder gecomprimeerd.
Wat bij deze overstap niet speelt zijn bijkomende kosten voor telefonie en het gewijzigde tv aanbod, dat ervaarde ik dat moge duidelijk zijn ook als een minpunt.

Nu een ruime maand verder bevalt het goed het gemak van alles via het tv kastje bijvoorbeeld zoals Netflix en de Radio via de optical out naar een soundbar bevalt ook prima.

Je kan op elke poort van de Experia 1 of meerdere tv ontvangers aansluiten dat is geen probleem. Ik had de standaard Sitecom ook vervangen voor een eigen router die is nu ingezet als accespoint dat werkt prima.

Dus resumerend het verlies van het dvb signaal waar niks voor terugkomt stoort me meer prijstechnisch dan dat ik het echt mis.
Ik snap vooral die huishoudens waar meer dan 3 tvontvangers zouden moeten komen dat tikt maandelijks toch aan.
Ditzelfde hebben huidige klanten op deze propositie maar die hebben niks anders gekend. Tenzij je op de oude propositie bewust koos voor itv via de Amino dan zal de prijs niet veel veranderen net als de netwerk infra.
@Babylonia schreef: Bedenk dan wel dat het los staat van je netwerk m.b.t. je 2e router.

Ja, ik weet dat de ExpBox dan een andere SSD en IP-range heeft dan mijn eigen router. Bedoel je dat ? Zijn daar nadelen aan verbonden ?
De bedoeling is dat de ExpBox de TV's en de vaste telf bedient en mijn eigen router mijn pc's, tablet en smartphone (bedraad en wifi).

Groten PedroQ
Groten is natuurlijk Groeten😀
@Galdor68
Bedankt voor je reactie, alles duidelijk !

Groeten, PedroQ
Reputatie 8
@Babylonia schreef: Bedenk dan wel dat het los staat van je netwerk m.b.t. je 2e router.

Ja, ik weet dat de ExpBox dan een andere SSD en IP-range heeft dan mijn eigen router. Bedoel je dat ? Zijn daar nadelen aan verbonden ?
De bedoeling is dat de ExpBox de TV's en de vaste telf bedient en mijn eigen router mijn pc's, tablet en smartphone (bedraad en wifi)

Het nadeel van gescheiden sub-netwerken is dat je op die plekken waar je dan internet wilt hebben "binnen het door jezelf gekozen netwerk" apart bekabeld zou moeten zijn van het netwerk waar je TV-ontvangers voor gebruikt.

Het kan allemaal prima, houdt alleen rekening met de consequenties van gescheiden netwerken.
Dan blijf je dus nog met fysiek twee kabels naar dezelfde ruimte zitten als ik het goed begrijp. Dat lijkt me eerder jezelf moeilijker maken dan nodig. Hier heb ik dhcp van de eigen router uitgezet dit is nu een dure switch/wifi accespoint geworden.
@Galdor68 @Babylonia Dank voor jullie reacties ! Ik begrijp wat je bedoelt, maar de bekabeling is in mijn geval geen probleem; die ligt al overal vanwege de oude propositie (incl. een uitgebreid coax-netwerk 😁).

Ben trouwens benieuwd welke "prachtige acties" Telfort voor ons heeft als compensatie voor het gemis van dvb-c, de "ouderwetse" radio en tv-kwaliteit.

Wprdt vervolgd !
Reputatie 2

Ben trouwens benieuwd welke "prachtige acties" Telfort voor ons heeft als compensatie voor het gemis van dvb-c, de "ouderwetse" radio en tv-kwaliteit.

Wprdt vervolgd !

Je kunt alvast telefonisch een voorstel laten doen om je nieuwsgierigheid te bevredigen. Dan weet je wat je te wachten staat.
Reputatie 8
Badge +11
Dat klopt inderdaad bickel. Je kan zelfs het proces ook al in gang zetten als je wilt.