Sticky

Klanten met een oud glasvezelpakket stappen over in 2019

• 10 september 2018
  • 309 reacties
  • 29791 keer bekeken

Toon het eerste bericht
Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

309 reacties

Reputatie 2
knipje

Daarom wil ik nog even benadrukken dat iedereen nog een persoonlijk bericht ontvangt, en wil ik vragen deze vooral af te wachten. De brieven die nu rond gaan is alleen de vooraankondiging, om iedereen te informeren. Alle klanten bij wie dit van toepassing is, krijgen een persoonlijk aanbod, en kunnen zich dan terug laten bellen om het nieuwe pakket zo mooi mogelijk aan te laten sluiten :)

Vandaag kreeg ik een tweede brief (en het voelde als een vette verkeersboete), maar die wax identiek aan de eerste, 2-3 weken geleden.
Alleen was deze gedateerd op 21/9.
Gaat er iets fout?
Wij hebben nu drie digitale ontvangers voor de TV. Maar onze radio is nog een "ouderwetse" stereotoren met analoog signaal. Die werkt nog prima. Die heeft geen UTP of SCART aansluiting. Wij maken voor de radio dus gebruik van het analoge signaal. Daar heb ik vorig jaar (verbouwing) ook speciaal nieuwe voorzieningen (via de kruipruimte) voor laten aanleggen. Vraag: Lees ik nu correct dat (1) de stereotoren bij het grof vuil mag, (2) u ons min of meer verplicht een nieuwe stereo installatie te gaan kopen, (3) we nog een rekening gaan krijgen over het via de kruipruimte aanleggen van UTP voor digitale radio?
Reputatie 8
Badge +11
In het kader van het milieu kun je je stereo beter niet bij het grofvuil zetten. Gescheiden inleveren is beter.
Afgezien daarvan is het zonde om hem weg te doen. Je stereo zal waarschijnlijk prima functioneren met een ouderwetse antenne.
Bij mij gaat het al jaren perfect met gewoon een stuk installatiedraad als antenne. Ik zou dat eerst eens proberen voordat je nieuwe spullen gaat aanschaffen en installeren.

Mocht je toch over willen naar andere bekabeling, dan hoeft dit niet heel moeilijk te zijn. Verbindt de nieuwe kabel met de oude (stuk tape ofzo) en trek de oude terug. De nieuwe wordt dan meegetrokken.
Bedankt voor de reactie. Het gaat bij ons ook om meerdere tuners met coax verbonden. Het is niet wenselijk deze te vervangen (zonde en 3 extra ontvangers nodig: duur) en ook nog opnieuw bekabeling aan te leggen. Als aanvulling, op de Ziggo site staat:
Kan ik nog wel analoge radio luisteren?

Ja. Alleen het analoge tv-signaal verdwijnt. Je kunt nog gewoon analoge radio luisteren via de kabel.

Als Ziggo WEL analoge radio blijft aanbieden dan kan ik mijn stereo-installatie blijven gebruiken en hoef ik niet extra betalen voor het aanleggen van UTP via de kruipruimte voor digitale radio. (Mijn TV's zijn wel digitaal). Ik ga eens navragen bij Ziggo.
@erwin.boon wie weet heb je net als wij geluk en staat er signaal op de kabel.
Reputatie 8
Badge +9
knipje

Daarom wil ik nog even benadrukken dat iedereen nog een persoonlijk bericht ontvangt, en wil ik vragen deze vooral af te wachten. De brieven die nu rond gaan is alleen de vooraankondiging, om iedereen te informeren. Alle klanten bij wie dit van toepassing is, krijgen een persoonlijk aanbod, en kunnen zich dan terug laten bellen om het nieuwe pakket zo mooi mogelijk aan te laten sluiten :)

Vandaag kreeg ik een tweede brief (en het voelde als een vette verkeersboete), maar die wax identiek aan de eerste, 2-3 weken geleden.
Alleen was deze gedateerd op 21/9.
Gaat er iets fout?

Dat is niet handig én niet nodig natuurlijk! Dankjewel voor het signaal, het lijkt er op dat de brief per ongeluk dubbel verstuurd is. Ik hou het in de gaten en zal het signaal doorgeven 🙂
Al met al is het mij nu zeer helder: Telfort haalt één van de twee glasvezels weg, verhoogt -door gedwongen digitalisering- de prijs van haar pakket (heb 4 tv's) en dwingt klanten coaxkabels te vervangen door internet kabel. Echt een KPN truc!
Ik ga daar niet in mee. Ik zou lange kabels (tot 20 meter) die in leidingen liggen moeten vervangen, wat praktisch onmogelijk/zeer risicovol is en hulpconstructies moeten bedenken voor tv's die aan aan verder lege wand hangen (met aansluitingen die nu er achter in de muur zijn weggewerkt) om een mediabox te plaatsen en aan te sluiten (plus het ongemak van 2 afstandsbedieningen). En los van de vraag wie die grap betaald.
Bij Ziggo heb ik die problemen allemaal niet en omdat het DVB-C signaal blijft zijn ook geen CI-tuners noodzakelijk. Het abbo is idd stuk duurder dan nu, maar in dezelfde ordegrootte als ik bij Telfort zal moeten gaan betalen.
Dus zodra er bij mij een glasvezel wordt afgekoppeld stap ik over, helaas.
KPN heeft het glas nu vakkundig de nek opgedraaid!
Reputatie 8
Badge +9
Hoi jelvanlaar, jammer om te horen dat het vernieuwen van het abonnement voor jou niet een fluitje van een cent lijkt te worden. Zo gauw je de tweede brief met de bevestiging krijgt, kan je je terug laten bellen om dit te overleggen en door te spreken. We doen ons best het nieuwe pakket zo goed mogelijk aan te laten sluiten 🙂
Ik ben op de aankondiging vooruitgelopen en heb als ex-Lijbrandt abonnee al afscheid moeten nemen van analoog. Wat ervaringen:

Plaatsen van nieuwe glasvezel modem had de monteur in 5 minuten gepiept; alleen het binnenwerk wordt vervangen.
WiFi op de Experiabox heb ik uitgezet; ik heb een eigen router met betere antennes en groter bereik.
Beeldkwaliteit is tikkeltje minder dan voorheen.
HD kanalen staan hier nog steeds vanaf 701 en dus niet vanaf 1, bij de oude propositie stonden HD kanalen wél vanaf 1.
Er zijn ook nog een beperkt aantal HD glas kanalen vanaf 661, kwaliteit niet zichtbaar beter.
Mijn vrouw vond de zwarte afstandbediening heel wat mooier dan de witte.
Om 50/50 snelheid te houden moest ik bijbetalen (in ander topic al bezwaar gemaakt)
Reputatie 1
wat is de reden dat je moet bijbetalen voor 50/50?
Badge +18
wat is de reden dat je moet bijbetalen voor 50/50?
Omdat hij is overgestapt voor de overstap regeling van kracht werd.
Telfort geeft aan dat iptv alleen maar voordelen bied. Waarom zie ik dan deze pagina?

https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/foutcodes-interactieve-tv.htm

Daar heb ik met DVB-C helemaal geen last van.
Reputatie 2
Telfort geeft aan dat iptv alleen maar voordelen bied. Waarom zie ik dan deze pagina?

https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/foutcodes-interactieve-tv.htm

Daar heb ik met DVB-C helemaal geen last van.

Met m'n genexis modem ook niet en toch ook iptv. Dus lastig om de voordelen van de overstap te zien.
De grootste voordelen zitten aan de kant van de provider minder modellen apparatuur om service voor te moeten verlenen. Nog maar 1 Tv platform nodig dus ook daar minder onderhoudskosten.

Er zitten wat gebruiksgemak betreft wel wat voordelen in voor de klant maar die zijn vrij nihil. Tot nu toe vind ik Netflix kunnen opstarten vanuit de TV ontvanger het enige merkbare voordeel. Een tweede voordeel zou het kunnen aanvragen van een hogere snelheid zijn(tot 200Mb) daarmee houd het wel op.
Reputatie 2
De grootste voordelen zitten aan de kant van de provider minder modellen apparatuur om service voor te moeten verlenen. Nog maar 1 Tv platform nodig dus ook daar minder onderhoudskosten.

Sneu dat de echt ervaren servicedeskmedewerkers ed dit wel weten maar iets anders moeten verkopen.
Nog een jaar "ons terechte gezeur, verbazing en geklaag" moeten aanhoren.
Reputatie 6
Badge +7
Tja daar heb je een punt want de medewerkers van Telfort kunnen niets anders dan hun beleid verdedigen, maar ik weet ook dat er verschillende zijn wie daar zelf ook anders over denken maar dit wordt geregeld in de top en hun moeten het beleid maar weer verdedigen naar de "zeurende" klant toe.

Het grootste voordeel is voor KPN/Telfort daar ze de complete regie hebben over het zender aanbod en alle beperkingen wie er nog gaan komen (gepersonaliseerde reclame bv) neem bv het opnemen pakket dat kost de klant € 5,- dat is toch eigenlijk te gek voor woorden daar je het zelf ook kunt regelen met een setopbox met HDD erin nee dat doen ze niet want verdienen ze niet aan terwijl jij al voor de zenders betaal en je eigenlijk zelf moet weten wat en hoelang je een opname bewaard.

Ik ben ook zeer tegen dit soort praktijken.
Inderdaad spint de provider het meeste garen door deze uitfasering; onderhoud van meerdere systemen naast elkaar (deels ontstaan na allerlei overnames) is kostbaar.
Bij de oude propositie had ik HD al vanaf 1 en ook nog met de beste glaskwaliteit. Nu ik vroegtijdig ben overgestapt zit HD hier nog steeds vanaf 701 en HD glas vanaf 661. HD overzetten gaat, lees ik elders, gefaseerd om het netwerk niet te zwaar te belasten. Het zou me niet verbazen wanneer hier HD pas vanaf 1 komt wanneer de oude propositie is opgeruimd en netwerkruimte vrij komt.
Om nog maar niet te spreken over HD glas vanaf 1, dat schijnt een probleem te zijn.
@janoniem hoe komt daar ruimte mee vrij? Die netwerk ruimte blijft evengoed wel bezet. Tenzij meer dan de helft van de klanten op de oude propositie overstapt naar een andere provider.

@Cobus dat opnemen is in verband met copyright natuurlijk een heikel punt. Je betaald voor lineaire streams en on demand services.
@Galdor68
Ik doelde op het "netwerk" in de ruimste zin.
Bij de oude propositie kwam TV via een aparte vezel binnen vanaf de POP.
Nu die 2e vezel (ook de route verder dan de POP) niet meer wordt gebruikt, komt daar op enige wijze toch wat vrij?
Dat betwijfel ik want alleen het Dvb signaal ging over die vezel. Het tv signaal voor de Amino kwam al via dezelfde vezel als het internet.
Het grootste probleem is het DSL net alle glasvezel klanten zouden al meteen HD+(glas) vanaf 1 kunnen binnen krijgen. Echter hoe het nu gaat zullen ook glasvezel klanten geduld moeten hebben. Daar is gewoon geen pijl op te trekken.
Telfort doet helaas niet dat wat een hoop klanten graag willen. Eerst al het verwijderen van Brava waarover een doelloze forum-discussie ontstond. En nu, nog erger, het verwijderen van DVB-C. Waarom erg ? Omdat ik (net als vele anderen, heb ik op het forum gelezen) in een aantal kamers tv's heb aangesloten via de coax op DVB-C en dat draait prima. Net als bij vele anderen liggen er bij mij geen internetkabels naar die kamers. Als je klant zou blijven van Telfort dan moet je dus idd tv-ontvangers extra gaan huren en internetkabels kopen, trekken en aansluiten. Plus nog splitter(s). Een flinke pak geld aan eenmalige en doorlopende kosten. En waarom ? Alles werkt nu goed en tot tevredenheid van de klanten. Laat die DVB-C toch bestaan ! Deze vreemde operatie gaat Telfort gegarandeerd klanten kosten, dat blijkt ook duidelijk uit de forum-discussie elders.
Ik vrees dat wat ik hier zeg doelloos is, want Telfort doet toch wat het wil, maar ik wilde het toch even kwijt !
By the way: in het stuk waarnaar nelly jacoba (hallo ! alles ok ?) verwijst (https://forum.telfort.nl/internet-267/vraag-en-antwoord-zorgeloos-naar-een-nieuwe-glasvezelverbinding-77670) staat dat het glasvezelkastje, het modem en de tv-ontvanger worden vervangen.
Dat bevreemdt mij, want: mijn glasvezelkastje is nu een glasvezelmodem met daaraan gekoppeld mijn eigen router. De tv-ontvanger in de woonkamer (interactieve-tv) zit met een utp-kabel rechtstreeks aan het glasvezelmodem. Dat geldt ook voor de vaste telf. en de coax-tv's in de andere kamers.
Telfort spreekt trouwens over een nieuw modem, n.m.m. zou daar moeten staan modem/router (2 functies in 1 apparaat). Lijkt me duidelijker.
Groeten allemaal, ben benieuwd naar de aanpak van dit DVB-C-probleem door de andere forum-leden.
Reputatie 1
De concurrentie staat niet stil dus die springen in het lege gat om alsnog dvb-c aan te leveren aan klanten. Zie elders in het forum.
Ik lees dat ik niet de enige ben die niet tevreden is over deze verplichte overstap, deze week ontvingen wij hierover ook een schrijven.

Het wegvallen van analoge TV/radio kan ik anno 2018 nog begrijpen maar het vervallen van DVB-C vind ik niet acceptabel.
Onze woning heeft coax-bekabeling door de hele woning, 10 aansluitingen, waarvan de helft actief wordt gebruikt. Wij zitten helemaal niet te wachten op 4 extra ontvangers, als dit aantal al aangesloten kan worden, en wellicht de nodige extra kabels die getrokken moeten worden.
DVB-C zou de meeste problemen die Telfort nu veroorzaakt al oplossen maar dat biedt zij dan dus ook niet meer aan.
Wat mij betreft een reden om naar een andere provider uit te kijken, bv Ziggo biedt wel DVB-C aan.

NB: ik lees overigens ook dat oude opnames komen te vervallen. Dat is niet erg klantvriendelijk. En evenmin een reden om niet over te stappen...
Reputatie 3
Badge +2
Wij hebben nu drie digitale ontvangers voor de TV. Maar onze radio is nog een "ouderwetse" stereotoren met analoog signaal. Die werkt nog prima. Die heeft geen UTP of SCART aansluiting. Wij maken voor de radio dus gebruik van het analoge signaal. Daar heb ik vorig jaar (verbouwing) ook speciaal nieuwe voorzieningen (via de kruipruimte) voor laten aanleggen. Vraag: Lees ik nu correct dat (1) de stereotoren bij het grof vuil mag, (2) u ons min of meer verplicht een nieuwe stereo installatie te gaan kopen, (3) we nog een rekening gaan krijgen over het via de kruipruimte aanleggen van UTP voor digitale radio?

Je kan je stereo aansluiten met een mini jack naar cinch (tulp) of spdif van een tv ontvanger, vanaf 800 heb je alle radiozenders en je tv hoeft niet aan te staan. Kan je hem toch blijven gebruiken.
Weet iemand of de upload snelheid veranderd? Ik heb nu 50/50 Mbit glasvezel, precies waar glas voor bedoelt is, super fijn voor thuiswerken. ( veel VNC toepassingen) dit wil ik echt wel houden. Het hele tv gedoe interesseerde mij niet zo eerlijk gezegd.

Overigens, hoeveel watt trekt die experia zooi? Elke watt verbruik zo’n kost 2,80 per jaar?