Sticky

Klanten met een oud glasvezelpakket stappen over in 2019

• 10 september 2018
  • 309 reacties
  • 29780 keer bekeken

Toon het eerste bericht
Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

309 reacties

Voor ons is analoge radio erg belangrijk. De setupbox koppelen aan een versterker is verre van ideaal
ivm met mooie Fm tuner die overbodig wordt. Liever ook geen fm
via ether ivm ontbreken ontvangst VRT en BBC. Helaas voldoet het nieuwe aanbod niet aan onze wensen. En dan is het eigenlijk vrij simpel: Zodra de omschakeldatum actief is zijn we dan genoodzaakt om over te stappen naar Ziggo. Jammer, want verder erg tevreden!
@TvanD die stap kan je nu al maken omdat alle klanten van de oude propositie al contractvrij zijn maar je kan nog even afwegen.
Ik had dezelfde gedachte over het FM deel hier staat de tuner ook werkeloos maar via de toch al aanwezige soundbar klinkt het geluid uit de Arris prima.
Reputatie 8
Badge +17
Zigo stopt met de analoge zenders uiterlijk eind 2019 of dit ook voor de radiozenders opgaat weet ik niet zeker maar wat ik wel weet is dat je dan uitsluitend zenders kunt ontvangen via een digitale ontvanger van Ziggo of een Tv die Zigo gecertificeerd is

https://www.totaaltv.nl/nieuws/ziggo-stopt-met-analoge-tv/
Voorlopig heeft alleen Delta in Zeeland analoge tv en radio uitgezet of gaat dit doen Ziggo doet de radio nog niet uit en de laatste paar jaar staan er alleen nog maar ziggo certified televisies in de winkel dat gaf juist problemen voor de Telfort dvbc klanten dus dat zal geen problemen geven echter met hun mediabox of een c+ module met smartcard kan je meer zenders zien.
Bedankt voor de reactie. Het gaat bij ons ook om meerdere tuners met coax verbonden. Het is niet wenselijk deze te vervangen (zonde en 3 extra ontvangers nodig: duur) en ook nog opnieuw bekabeling aan te leggen. Als aanvulling, op de Ziggo site staat:
Kan ik nog wel analoge radio luisteren?

Ja. Alleen het analoge tv-signaal verdwijnt. Je kunt nog gewoon analoge radio luisteren via de kabel.
Reputatie 1
Ziggo blijft wel dvb-c aanbieden ook zonder smart card.
Ik zie hier een aantal zaken die de kosten voor een hoop klanten doet oplopen en de kosten voor Telfort laat dalen. Er zijn genoeg klanten die nog DVB-C gebruiken, die moeten nu voor een extra ontvanger gaan betalen, hoe wordt dat opgelost?
De Experiabox V10 staat bekent als een verschrikking als je eigen apparatuur gebruikt. Hoe gaat Telfort om met klanten die nu VoIP (SIP) geconfigureert hebben op hun eigen apparatuur? Dit is al jaren niet mogelijk op de Experiabox V10. Of kan de klant tegenwoordig de gegevens krijgen en zelf zijn/haar apparatuur configureren. Vrije/eigen modem/router-keuze is iets wat vastgelegd is in Europese regelgeving.
@teigetjuh het tv ontvanger vraagstuk zal je zelf moeten onderhandelen nadat je de tweede brief hebt ontvangen of eerder hierover bellen dat zijn klantgerichte aanbiedingen in eerste instantie zou een 2e ontvanger 1 jaar kosteloos zijn.

Telfort geeft voip/sip gegevens nog niet vrij, wel kan je eigen routers aansluiten en voip ata adapters en die gewoon gebruiken voor externe voip aanbieders.
Dus heb je deze gegevens kan je dit zo blijven gebruiken met de juiste vlan instellingen kan je ook met je eigen router tv kijken waaronder meer tv.
Reputatie 1
Een vraag die ik zou gauw niet heb gezien is:
Hoe zit het eigenlijk met de TV pakketten bij de overstap?
Krijgen wij hierna weer het zelfde pakket met kanalen die we nu hebben of krijgen we dan de uitgeklede versie(basispakket) ?
Badge +18
Een vraag die ik zou gauw niet heb gezien is:
Hoe zit het eigenlijk met de TV pakketten bij de overstap?
Krijgen wij hierna weer het zelfde pakket met kanalen die we nu hebben of krijgen we dan de uitgeklede versie(basispakket) ?

Je kent dit topic?
https://forum.telfort.nl/internet-267/vraag-en-antwoord-zorgeloos-naar-een-nieuwe-glasvezelverbinding-77670

• Je betaalt níet extra voor:
  • Je huidige pakketsamenstelling: internet, internet en tv of alles-in-1
  • Je huidige internetsnelheid (zie 11)
  • Het nieuwe modem en de eerste nieuwe interactieve tv-ontvanger (zie 6)
  • Het uitgebreide zenderpakket (zie 21)
  • De monteur, aansluiting en activatie (zie 13)
Reputatie 1
Thx, Nelly
Ik had hem vorige week al in de gauwigheid door gelezen,maar had hem vandaag over het hoofd gezien!
Badge +18
Geen dank!
Het overgrote deel van de vragen worden daar beantwoord. 👍
Reputatie 1
Ik ben net terug van vakantie, en vond 2 brieven van Telfort in mijn stapel post.
Na het lezen van de eerste was ik een beetje verbaasd over dat de 2e zo snel op de mat lag. Gelukkig was dit dezelfde brief. Blijkbaar kom ik als ex-Lijbrandt klant 2x in hun mailbestand voor.

Omdat wij hier glasvezel hebben is mijn kabelaansluiting bij de CAI lang geleden reeds opgezegd.
Ik maak wel gebruik van COAX in huis vanaf mijn glasvezel aansluiting, maar kijk op beide op COAX aangesloten TV's sporadisch alleen via DVB-C, en niet via analoog.
Natuurlijk zijn er technische oplossingen om tv te blijven kijken op beide systemen, In mijn huiskamer TV heb ik een Chromecast, omdat de apps die Samsung 7 jaar geleden bij hun smart TV's aanbood allemaal inmiddels de nek om gedraaid zijn (maar dat is een ander verhaal). Op zolder had ik al een H96pro Android on a stick om via mijn Lijbrandt app naar niet op DVB-C aanwezige zenders te kunnen kijken. Dus ik heb al enige ervaring met hoe omslachtig dergelijke manieren van TV kijken zijn. Het KAN wel, maar als het niet per se moet, dan moet je het eigenlijk niet willen. Het gemak van 1 ab pakken en de TV aanzetten is er wel mee over.
Ik zou een 2e interactieve TV aansluiting voor 1 van de TV's kunnen bestellen, maar in de slaapkamer kan ik geen extra kastje kwijt. En op zolder heb ik geen CAT5e. En ik kijk gewoon te weinig TV op die plekken om de kosten voor mezelf te rechtvaardigen.

Verder word ik van ik het verlies van mijn Amino140 en zijn mogelijkheden erg verdrietig.
Het ding werkt prima, heeft een onboard HDD voor opnames die zolang blijven staan als ik het wil, en voelt niet echt "oud" aan.

Als router voldoet mijn ASUS router buitengewoon. Echt super stabiel, met de laatste nieuwe Merlin firmware software aan boord, en ik maak buitenshuis nogal eens gebruik van de site to site VPN mogelijkheid.

Via mijn Denon receiver luister ik soms met plezier naar de analoge radio zonder daarbij de TV aan te hoeven zetten. Het kan allemaal wel met de TV, maar waarom zou je het moeten willen?

Dus met het huidig "aanbod" van Telfort sta ik alleen maar op verlies.

Zoals velen hier al gezegd hebben, vanuit een klantperspectief gezien gaat dit alleen over het afnemen van mogelijkheden voor klanten verpakt in een positief marketing verhaal, bedoeld voor het vereenvoudigen van Telfort's infrastructuur.

1 ding is mij niet duidelijk geworden uit dit hele verhaal.
Hoe gunstig is het om mijn glasvezelkastje te laten vervangen?
Het oorspronkelijke ding voldoet nog prima, maar zijn er voordelen aan een nieuwe variant?

Als er voordelen zijn, dan zeg ik mijn Telfort abbo namelijk een maand na de nieuwe installatie op. Dat is namelijk per maand opzegbaar. Een maand hou ik het wel uit zonder TV op beide DVB-C plekken.
Anders zeg ik de boel op zodra ik na het ontvangen van de 2e brief de monteur niet langer uitstellen kan...
Ik stap met het huidige aanbod van Telfort hoe dan ook over naar T-Mobile Omdat ook mijn mobiele contract daar loopt is dat gewoon gunstiger. Als ik toch de analoge optie ga verliezen maakt de provider ook niet meer uit.
Mijn mailadres loopt al heeeel lang via Moerstaal.nl . Altijd hetzelfde mailadres zonder afhankelijk te hoeven zijn van provider biedt veel voordelen.
Beste Telfort en mede-klanten,

Vandaag ontving ik de brief waar ik al een tijd bang voor was: u wilt mij overzetten op "het nieuwe netwerk"

Telfort stelt dat dit zou zijn de dienst te verbeteren (ik lees woorden als "nieuw", "stabieler", "beter beeld"), maar ik begrijp echt niet waar het voordeel voor mij als klant zit? Ik zie alleen maar nadelen ....

Als ik het goed heb:
  • Kan mijn DVB-C recorder de prullenbak in en moet ik voortaan 5 eu extra in de maand gaan betalen om nog programma's op te kunnen nemen?
  • Kan mijn radio de prullenbak in en moet ik voortaan via mijn TV naar de radio gaan luisteren?
  • Moet ik 5 eu in de maand extra betalen om op de slaapkamer nog televisie te kunnen kijken?
  • Moet ik flinke kosten gaan maken om met datzelfde doel een internetverbinding op de slaapkamer aan te gaan leggen ?
  • Moet ik gaan lopen klooien met extra kastjes en afstandsbedieningen, omdat de DVB-C ontvangers in onze televisies geen nut meer hebben ?
  • Gaat mijn uploadsnelheid drastisch naar beneden van 50 naar 5 Mbit?
  • Of moet ik om dat te voorkomen door 7,50 eu extra per maand betalen ?
  • Wordt mijn al 7 jaar superstabiele verbinding vervangen door een constructie met een Experiabox waar ik op diverse fora alleen maar ellende over lees?
Wie kan mij een voordeel voor mij als klant noemen?
Wie geeft me een goede reden om niet over te stappen naar Ziggo? (60 eu p/m, 200/20Mb, DVB-C)

Zeer terechte opmerkingen. Met 4 tv's waarvan nog 2 analoog voel ik met je mee.
Ik ben indertijd zeer bewust naar Telfort gegaan vanwege die analoge aansluiting.
en ik vermoed velen met mij!

Ik irriteer me er vooral aan dat Telfort net doet alsof zij verbeteringen doorvoeren. "Zorgeloos naar een nieuwe verbinding" noemen ze het. Er staat ook in de brief ook dat er kosteloos een monteur langskomt om te zorgen dat alles weer werkt zoals eerder. Ook stellen zij dat wij niet meer zouden gaan betalen voor het nieuwe abonnement.
Beide zijn gewoon niet waar: ik krijg meer zorgen en gedoe met extra kastjes om TV te kunnen blijven kijken en opnemen, zoals ik dat gewend ben EN ik moet daar ook nog eens flink extra voor betalen :-(
Ook ik stoor mij aan de "zorgeloos naar een nieuwe verbinding" marketing campagne.

Ik mijn buurt zitten veel ouderen die radio luisteren met een "gewone" analoge tuner, deze kunnen zij niet meer gebruiken. Dit lees je nergens terug!
@Simar @Dennis Piet

Jammer dat de campagne jullie teleurstelt! Ik geef jullie feedback door aan de collega's die hier aan hebben gewerkt. Dat onze communicatie irritatie opwekt, is natuurlijk niet de bedoeling.

Het klopt: we zetten de overstap in een positief daglicht. We hebben niet de illusie dat iedereen de overstap een verbetering zal vinden. En het is sowieso wennen, of je nou onze nieuwe glasvezelverbinding maandelijks opzegbaar uitprobeert of ergens anders een nieuw jaarcontract afsluit.

We doen ons best om de overstap zo zorgeloos mogelijk te maken met een monteursplanner, een uitgebreid informatiepakket en zo goed mogelijk voorbereide monteurs. Een indicatie van de kosten en het feit dat analoge radio komt te vervallen, delen we specifiek op het forum in het topic met alle vragen en antwoorden hierover.

Even een sommetje van een trouwe klant:
Ik betaal nu € 55/maand (bellen afgekocht). Dat wordt dus straks € 45 +€5 voor opnemen + € 15 voor 3 extra decoders + € 10 voor bellen = € 75 en dan moet ik nog een downgrade van 50 naar 5 MB accepteren anders wordt het € 82,50
En dan het ik het nog niet over de sores van de kabel vervangingen en de problematiek van de aansluiting van mijn alarminstallatie (via eigen router naar meldkamer). En dan maar hopen dat alles snel goed gaat...

Ik baal en ga nog eens goed nadenken over de alternatieven
@jelvanlaar je blijft juist zonder extra kosten je 50/50 houden in tegenstelling tot klanten die eerder zijn overgestapt, en voor dat behoud betalen deze klanten €2,50
@DavidV het grootste voordeel is van het nieuwe glasvezel kastjein combinatie met een Experia is 1 kabel naar de TV wel eventueel een switch er tussen maar met Meertv is een smart tv overbodig. Met de combinatie Amino en smarttv heb je 2 kabels nodig tenzij je dit met twee switches oploste en beide signalen samenvoegde en weer uitsplitste.
Reputatie 1

@DavidV het grootste voordeel is van het nieuwe glasvezel kastjein combinatie met een Experia is 1 kabel naar de TV wel eventueel een switch er tussen maar met Meertv is een smart tv overbodig. Met de combinatie Amino en smarttv heb je 2 kabels nodig tenzij je dit met twee switches oploste en beide signalen samenvoegde en weer uitsplitste.

Ik heb nu een CAT5e lopen van mijn Glasvezel kastje rechtstreeks naar de Amino.
Vanaf de Amino gaat een HDMI kabel naar de TV. Het slimme van de TV had zijn eigen netwerkkabel nodig. Inderdaad via een andere weg. Ook de DVD speler en de versterker wensen tegenwoordig een internetaansluiting dus daar zit ook een switch in de buurt.
Overigens, koop maar eens een TV die niet smart is tegenwoordig. Dan is de keus erg beperkt.
Elke nieuwe TV heeft tegenwoordig Wifi, dus dat kabeltje komt tzt toch te vervallen.

Meertv? is dat de software in de nieuwe hardware TV-box? Dus alle apps moeten straks via die box worden opgestart?

Maar eigenlijk is er geen echt voordeel van de nieuwe glasvezel hardware dus?
@DavidV meertv is inderdaad de benaming voor over the top functies zoals Netflix en Youtube het moet niet maar is wel mogelijk.
Aan je netwerk structuur hoeft wat dat aan gaat weinig te veranderen.
Maar bedoel je niet de A540 de 140 heeft geen Hdd
Reputatie 8
Badge +9
Hi allemaal, ik ben blij dat een groot deel van de vragen hier al (door elkaar) beantwoord worden! En het klopt, verandering/vernieuwing van de techniek en verbinding vraagt hier en daar om passen en meten. De situatie is ook niet hetzelfde bij iedereen thuis, en dat is logisch, dat roept vragen op.
Daarom wil ik nog even benadrukken dat iedereen nog een persoonlijk bericht ontvangt, en wil ik vragen deze vooral af te wachten. De brieven die nu rond gaan is alleen de vooraankondiging, om iedereen te informeren. Alle klanten bij wie dit van toepassing is, krijgen een persoonlijk aanbod, en kunnen zich dan terug laten bellen om het nieuwe pakket zo mooi mogelijk aan te laten sluiten 🙂
@teigetjuh het tv ontvanger vraagstuk zal je zelf moeten onderhandelen nadat je de tweede brief hebt ontvangen of eerder hierover bellen dat zijn klantgerichte aanbiedingen in eerste instantie zou een 2e ontvanger 1 jaar kosteloos zijn.

Telfort geeft voip/sip gegevens nog niet vrij, wel kan je eigen routers aansluiten en voip ata adapters en die gewoon gebruiken voor externe voip aanbieders.
Dus heb je deze gegevens kan je dit zo blijven gebruiken met de juiste vlan instellingen kan je ook met je eigen router tv kijken waaronder meer tv.

Het tv-vraagstuk is duidelijk, het voip gedeelte is wat me zorgen baart. SIP gebruikt poort 5060 en die blijkt in het verleden compleet geblokkeerd te zijn op de experiabox. Als dat gewoon wordt doorgelaten op het internet-vlan is het geen probleem, dan sluit ik de nu gebruikte Fritzbox op de experiabox aan. Overigens Zie ik hier wel een verschil tussen de wetgeving en de houding van Telfort/KPN, aangezien de experiabox toch echt een router is en dus onder de vrije keuze valt.
@teigetjuh een Experiabox is juist een combinatie van modem en router net als bepaalde Fritzbox modellen dat zijn, in principe zou de FB gewoon op het ander glaskastje aangesloten kunnen worden. In de randapparatuur topic is daar wel info over te vinden.
Je zal wel voor het tv deel de juiste instellingen moeten hebben.
Reputatie 1
@DavidV een chromecast is wellicht iets voor jou. Kan je direct en handig scrollen op je tablet of smartphone en direct casten naar je tv.
Reputatie 1
@faldor68 the experiabox is redelijk dicht getimmerd. Een eigen router kan je naar eigen inzicht inrichten. Sommige hobbyisten willen alles naar eigen wens kunnen instellen en dat kan niet met de experiabox. Zeker niet als deze niet in bridgemodes gezet kan worden.
@teigetjuh een Experiabox is juist een combinatie van modem en router net als bepaalde Fritzbox modellen dat zijn, in principe zou de FB gewoon op het ander glaskastje aangesloten kunnen worden. In de randapparatuur topic is daar wel info over te vinden.
Je zal wel voor het tv deel de juiste instellingen moeten hebben.

@Galdor68 Een experiabox heeft inderdaad een modem, maar dat wordt dus niet gebruikt bij glasvezel, dit is alleen in gebruik bij DSL gebruik. Het punt is is dat het perse een fritzbox moet zijn, maar dat de Experiabox bekende problemen heeft al sinds de introductie, tenminste een poort blokkeert (dus geen volledig vrij internet, wat wel een wettelijke eis is) en geen mogelijkheden biedt tot het instellen van extra SIP-accounts enkele andere zaken. Het niet vrijgeven door KPN/Telfort van SIP gegevens, zoals aangegeven in de wet die gaat over de vrije router-keuze, is naar mijn mening duidelijk het overtreden van de wet. Dat gaat ook duidelijk een andere discussie worden.
Uit de diverse forums, inclusief hierop dit telfort-forum, blijkt helaas dat de experiabox V10 nog steeds monopolie-postie van KPN blijft versterken, de SIP-poort wordt namelijk niet vrijgegeven als er geen telefonie wordt afgenomen. Of is er een Telfort/KPN-techneut die hier het tegendeel kan bewijzen?
@teigetjuh met de juiste configuratie hoeft de Experia er niet tussen. Daarom verwijs ik naar dat randapparaten topic dit hoort hier verder niet thuis. Verder heb je gelijk.