Sticky

Klanten met een oud glasvezelpakket stappen over in 2019

• 10 september 2018
  • 309 reacties
  • 29960 keer bekeken

Toon het eerste bericht
Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

309 reacties

laat ik dan nu toch een voordeel noemen tegenover eventueel dure aanpassingen. Bij een kabel provider en deze 'oude' propositie moet je naar elke ruimte waar je internet en tv wilt hebben twee kabels leggen een utp en een coax kabel, gebruik je een Amino naast een bedraad aangesloten smart tv heb je twee utp kabels nodig.

Aangezien de huidige tvontvangers zoals de Arris smartfunctie aan boord hebben waaronder Netflix en nu ook een betere Youtube versie is nu maar 1 utp kabel nodig en is een smart tv overbodig een goede monitor is nu al genoeg in combinatie met een versterker bijvoorbeeld.

Er bestaat een mogelijkheid om het internet signaal via een coax lijn te sturen hierdoor hoef je deze niet speciaal te vervangen hiervoor zet je een zogeheten moca set in deze zijn wel prijzig maar wil je de kabels niet vervangen een betere keus ten opzichte van internet via het stroomnet.

Iedereen zal tegen onvoorziene ongenoemde kosten aanlopen dat is helaas niet anders.
Reputatie 1
laat ik dan nu toch een voordeel noemen tegenover eventueel dure aanpassingen. Bij een kabel provider en deze 'oude' propositie moet je naar elke ruimte waar je internet en tv wilt hebben twee kabels leggen een utp en een coax kabel, gebruik je een Amino naast een bedraad aangesloten smart tv heb je twee utp kabels nodig.
[Edit: bericht met citaten ingekort]

Het kabel probleem kan je omzeilen door middels van wifi. Dan kan je de huidige coax laten liggen. En anders is een investering van 20m kabel voor een paar tientjes altijd nog goedkoper dan elke maand 5 euro extra afdragen aan telfort.

De meeste hebben al gezien dat T-mobile goedkoper is dan telfort met een beduidend hogere snelheid. Zeker als je gebruikt maakt van het combi voordeel bij t-mobile.
Die beduidend hogere snelheid is subjectief. Als je aan 50Mb genoeg hebt is het prijsverschil niet zo groot zeker niet als je ook bij Telfort combivoordeel hebt. Ik heb ook naar hun gekeken nu leveren ze zowel voor dsl en glasvezel klanten een redelijk ogende deawoo modem. Nog niet zo lang terug kregen glasvezel klanten een draytek die maar 2,4 ghz aan boord had.

Hoewel wifi een oplossing is moet je ook daar kabels voor trekken of wifi adapters via het stroomnet. Die kosten heb je bij elke provider wil je een goede dekking hebben. Dat zal elke klant al wel goed voorelkaar hebben.

Maar genoeg tijd om een keuze te maken en een afweging wat belangrijker of makkelijker is.

Terzijde
Ik heb 2 maanden geleden deze afweging moeten maken en na veel wikken en wegen bleef Telfort net iets voordeliger mede vanwege het eerder genoemde combivoordeel. Met 4 of meer televisies wordt het nu anders. Heb je genoeg aan NPO 1, 2 en 3 is een eigen DVB-T2 ontvanger ook een optie. Digitenne wordt er ook niet leuker (lees voordeliger) op met de upgrade naar T2 dat is verder voor dat topic.
Reputatie 1
Die beduidend hogere snelheid is subjectief. Als je aan 50Mb genoeg hebt is het prijsverschil niet zo groot zeker niet als je ook bij Telfort combivoordeel hebt. Ik heb ook naar hun gekeken nu leveren ze zowel voor dsl en glasvezel klanten een redelijk ogende deawoo modem. Nog niet zo lang terug kregen glasvezel klanten een draytek die maar 2,4 ghz aan boord had.

Dit klopt niet wat je zegt bij t-mobiel wordt per september de Huawei modem geleverd. Daarnaast krijg je bij combi voordeel 6.50 korting bij telfort is dat 5 euro per maand. Dat betekend dat je voor je mobiel voor 18.50 10 gig hebt.

Daarnaast krijg je bij T-mobile combi voordeel als je 100 mb afneemt automatisch 200 mb. Neem je 200 mb af krijg je 750 mb. En je krijgt 1 tv pakket gratis.

Verder betaal je niet voor je 2e tv ontvanger wat ook 5 euro per maand scheelt. Per saldo is t-mobile dus goedkoper ten opzichte van telfort.

Daarnaast gaan tele 2 en t-mobile samen dus verwacht wordt dat het onbeperkte mobiele internet abonnement ook goedkoper gaat worden. Die van tele 2 is namelijk fors goedkoper daar is dat abbonement 25 euro. Beide merken gaan straks op in 1 merk na goedkeuring van de europese commisie
Ik irriteer me er vooral aan dat Telfort net doet alsof zij verbeteringen doorvoeren. "Zorgeloos naar een nieuwe verbinding" noemen ze het. Er staat ook in de brief ook dat er kosteloos een monteur langskomt om te zorgen dat alles weer werkt zoals eerder. Ook stellen zij dat wij niet meer zouden gaan betalen voor het nieuwe abonnement.
Beide zijn gewoon niet waar: ik krijg meer zorgen en gedoe met extra kastjes om TV te kunnen blijven kijken en opnemen, zoals ik dat gewend ben EN ik moet daar ook nog eens flink extra voor betalen :-(

Ook ik stoor mij aan de "zorgeloos naar een nieuwe verbinding" marketing campagne.

Ik mijn buurt zitten veel ouderen die radio luisteren met een "gewone" analoge tuner, deze kunnen zij niet meer gebruiken. Dit lees je nergens terug!

De campagne is te eenzijdig en benadrukt alleen de het "zorgeloos" van één basis situatie.
  • Huishouden met 2 TV aansluitingen.
  • Internet aansluiting met basis Wifi (niet instelbaar).
  • Telefoon aansluiting.
  • Géén analoge radio ontvangers!!!.
Alleen in deze situatie ga je niet meer betalen!!

Heb je meer dan twee TV aansluitingen, meerder analoge radio tuner /receivers dan ga je erop achteruit.

In mijn situatie heb ik 4 TV aansluitingen:
  • 2x Amino's.
  • 1x Amino recorder.
  • 1x DVB-C.
Voor analoge radio
  • 1x tuner.
  • 1x 5.1 receiver.
Met de nieuwe propositie ga ik op alle fronten achteruit!!
  • 2 extra TV aansluitingen "huren" voor € 10,- extra per maand.
  • PVR Opnemen van TV gaat niet meer en wordt vervangen door "terug kijken" zonder de optie van vooruit spoelen.
  • 2 nieuwe radio tuners met digitale ingangen.
"Zorgenloos naar een nieuwe verbinding" ga ik dus niet!
@andre de waal ik heb me inderdaad in het merk vergist de rest klopt in mijn situatie wel doordat ik voor het pluspakket als combivoordeel heb gekozen dit levert de meeste voordeel op. Die onbeperkt mobiel abo's zijn leuk maar ik heb dat niet nodig de standaard verdubbeling van de data bij Telfort is voor mij prima. Het zit per klant net in de details van wat nodig is tel ik mijn totaalkosten bijelkaar dus mobiel en alles in 1 is Telfort net iets gunstiger om eerder genoemde redenen.

Die tweede tv box is bij Tmobile alleen gratis als je daar meteen voor kiest als kortingsoptie normaal kost deze ook €5,00 p/m
Bij Telfort zit het pauzeren standaard in begrepen bij Tmobile kan dit alleen als je een opname pakket a €5,00 afneemt.

@Simar Dat is inderdaad een juiste analyze.
Badge
Ook hier niet zo gelukkig met de ' Overstap ' . ( ex Lijbrandt klant )
Wij gebruiken hier in huis drie televisies met DVB-C ontvangst.
Bij geen van de drie is een netwerkkabel aanwezig , wel coax.
Aan de zenders via DVB-C hebben wij genoeg, kwaliteit is uitstekend.
De digitale mediabox is hier nog nooit gebruikt.
De analoge FM receiver staat ook hier (nog) de hele dag aan.

Mocht alles volgens Telfort planning doorgaan, en dat zal wel, ben ik van plan naar Ziggo Kabel TV over te stappen. Gewoon 45+ kanalen op DVB-C.

Wat ik mij afvraag is of Telfort misschien mijn alles in 1 abonnement wil omzetten naar Internet met alleen telefoon , tegen een redelijke prijs.
En met dezelfde snelheid als mijn tegenwoordige abonnement, namelijk
50 Mbit download en 50 Mbit upload.
En niet 50 Mbit / 5 Mbit zoals het nieuwe abonnement.

Anders moet ik toch eens rondkijken naar een andere internet provider.

Liever niet, eigenlijk nooit problemen gehad met Telfort.

Erik
Reputatie 1

Bij meer dan 1 ontvanger ga je al meer betalen.
Reputatie 1

Dan kan je beter kijken naar een alternatief die wel 50-50 aanlevert zoals T-Mobile; In iedere geval zal de KPN en haar merken duurder zijn dan de concurrent.
@andre de waal
Ga je nu er post in zijn totaal quoten??
Reputatie 1
Ik gebruik 4 DVB-C tuners in mijn MCE waar ik mee opneem en 2x Humax 5200 met HDD. De opnames kan ik mee nemen om onderweg te bekijken, ik gebruik 3 DVB-C TV's zonder netwerkaansluiting in de buurt. Ik ben dus zeker niet blij met deze "verbetering".

Gaat de nieuwe internet verbinding met TV wel werken met mijn eigen router?
Ik gebruik een site to site VPN wat met een experiabox niet mogelijk is. Ik ben dus genoodzaakt om mijn eigen Draytek 2925 mee te verhuizen. Blijft het "bestaande" glasvezel modem hangen of moet ik een Glas naar UTP converter kopen?

Waar vind ik de nieuwe instellingen voor mijn Draytek, Vlan voor Internet IP en Vlan voor TV met eventuele routeringen ed.?

Een andere optie is Tweak.nl 1GB Internet voor 39 Euro en Ziggo DVB-C 19 Euro. Het is 12 Euro duurder dan het Telfort abbo nu, maar dan hou ik DVB-C.
Reputatie 1

Indien je geen kabels wilt trekken dan kan je inderdaad beter naar Ziggo gaan. Wellicht iets duurder dan je nu betaald. Bij alle KPN providers ben je verplicht de experiabox te gebruiken dit is niet nodig bij tweak of xs4all. Echter het laatste is wel aardig aan de prijs.
Reputatie 8
Badge +11
@andre de waal
Wil je als je rechtstreeks reageert op het laatste antwoord of als duidelijk is waar je op reageert niet "Citeer" gebruiken, maar gewoon gaan typen in het tekstvak onderaan het topic. Citeer wordt gebruikt als anders niet duidelijk is waarop je reageert.
Nu staan er regelmatig hele lappen onnodige tekst in je antwoorden.
Reputatie 1
Indien je als klant geen extra UTP kabels wilt trekken dan ben je op dit moment beter af met DVB-C van Ziggo. Overige aanbieders bieden op dit moment alleen TV met een kastje en extra kabels.

KPN heeft alleen de experiabox deze is niet in bridge modes te zetten. Je kan alleen NAT over NAT gebruiken. De concurrent zoals tweak en xs4all daar is het wel mogelijk om deze in bridge te zetten.
Badge +13

Ik irriteer me er vooral aan dat Telfort net doet alsof zij verbeteringen doorvoeren. "Zorgeloos naar een nieuwe verbinding" noemen ze het. Er staat ook in de brief ook dat er kosteloos een monteur langskomt om te zorgen dat alles weer werkt zoals eerder. Ook stellen zij dat wij niet meer zouden gaan betalen voor het nieuwe abonnement.
Beide zijn gewoon niet waar: ik krijg meer zorgen en gedoe met extra kastjes om TV te kunnen blijven kijken en opnemen, zoals ik dat gewend ben EN ik moet daar ook nog eens flink extra voor betalen :-(
Ook ik stoor mij aan de "zorgeloos naar een nieuwe verbinding" marketing campagne.

Ik mijn buurt zitten veel ouderen die radio luisteren met een "gewone" analoge tuner, deze kunnen zij niet meer gebruiken. Dit lees je nergens terug!

@Simar @Dennis Piet

Jammer dat de campagne jullie teleurstelt! Ik geef jullie feedback door aan de collega's die hier aan hebben gewerkt. Dat onze communicatie irritatie opwekt, is natuurlijk niet de bedoeling.

Het klopt: we zetten de overstap in een positief daglicht. We hebben niet de illusie dat iedereen de overstap een verbetering zal vinden. En het is sowieso wennen, of je nou onze nieuwe glasvezelverbinding maandelijks opzegbaar uitprobeert of ergens anders een nieuw jaarcontract afsluit.

We doen ons best om de overstap zo zorgeloos mogelijk te maken met een monteursplanner, een uitgebreid informatiepakket en zo goed mogelijk voorbereide monteurs. Een indicatie van de kosten en het feit dat analoge radio komt te vervallen, delen we specifiek op het forum in het topic met alle vragen en antwoorden hierover.
@Wim de Wit als je via het forum zelf of via een zoekmachine de termen vlan draytek en Telfort ingeeft zal je nuttige topics vinden of meteen in de categorie randapparatuur bladeren.

Je krijgt een andere NT met enkel een utp uitgang.
Reputatie 1
Jammer is ook dat er in de brief het heel mooi wordt verteld maar in feite is de overstap gewoon u gaat meer betalen indien u meer dan 1 tv in huis heeft. Had dat direct gemeld. Nu zijn er veel boze en teleurgestelde klanten die nu ergens anders gaan shoppen en daar klant gaan worden.
Reputatie 8
Badge +17
Jammer is ook dat er in de brief het heel mooi wordt verteld maar in feite is de overstap gewoon u gaat meer betalen indien u meer dan 1 tv in huis heeft. Had dat direct gemeld. Nu zijn er veel boze en teleurgestelde klanten die nu ergens anders gaan shoppen en daar klant gaan worden.
Nou, dat zal Telfort best wel afgewogen hebben tijdens deze campagne. Daar is iedereen vrij in. Feit is dat Telfort wil vernieuwen en daarom de oude propositie eruit werkt.
Vervelend voor een aantal klanten. En als die klanten over stappen, zal het zo zijn.

Simpel...

Zo zorgeloos en goedkoper (gelijkblijvend) is het allemaal niet ik ga er per maand 15 euro meer betalen , echt de reinste flessentrekkerij ,
ik heb hier hier 3 tv’s , daar moeten nu allemaal kabels naar toe , coax werkt niet meer , dat is 2x een ontvanger , en dan nog opnemen ik heb hier zo’n digitale bak , die bij het grof vuil kan zetten , en het pakketje opnemen voor 5 euro , maakt 15 euro , nee bij mij niet dan ga ik wel verder kijken want goedkoop is het ook niet , ze zijn nu een eenheids worst geworden , onder het mom van beter voor u , voor Telfort , walgelijk , niet eens compensatie ...

netflix zit op mijn tv , analoge radio kan de deur uit , krijg niet meer zenders , dus zie echt geen vooruitgang ...

dit is de eerste de beste die ik vind , wel in beschouwing nemen t-mobile klant
Reputatie 1
Indien je niet overal kabels wilt trekken een los abbonement bij ziggo kost zo'n 18 euro per maand en heb je DVB-C. Een los internet abonnement met eigen router keuze heb je bijv bij tweak voor 40 euro per maand met 1000 mb up en down. Vast telefonie heb je als je een mobiele telefoon hebt met abonnement en belminuten eigenlijk niet meer nodig. Al thans het heeft weinig meer waarde.

Bovenstaande is als je alles bij het oude wilt laten. Helaas kan dat niet meer bij 1 leverancier. Indien je nog steeds de voordelen van glasvezel wilt gebruiken zoals een hogere upload snelheid.
Reputatie 1

Jammer is ook dat er in de brief het heel mooi wordt verteld maar in feite is de overstap gewoon u gaat meer betalen indien u meer dan 1 tv in huis heeft. Had dat direct gemeld. Nu zijn er veel boze en teleurgestelde klanten die nu ergens anders gaan shoppen en daar klant gaan worden.Nou, dat zal Telfort best wel afgewogen hebben tijdens deze campagne. Daar is iedereen vrij in. Feit is dat Telfort wil vernieuwen en daarom de oude propositie eruit werkt.
Vervelend voor een aantal klanten. En als die klanten over stappen, zal het zo zijn.

Simpel...

Als de helft van de klanten overstapt naar een andere aanbieder zou ik toch zorgen voor een goede afdeling retentie.
Reputatie 1
Badge +1
Vandaag ook de brief ontvangen. Vindt het zeer kwalijk dat ik verplicht wordt om voor mijn tv boven, welke nu op een analoog signaal werkt, ik dadelijk € 5,00 p.m. moet neer leggen. Kan de oude Amino tv ontvanger daar niet voor gebruikt worden????

V.w.b. de internet snelheid heb nu 50up en 50 down, dit blijft toch of moet ik daar ook meer voor gaan betalen want dat zou ik anders zeer onterecht vinden.

Zie graag een reactie tegemoet.
Reputatie 8
Badge +17
Als de helft van de klanten overstapt naar een andere aanbieder zou ik toch zorgen voor een goede afdeling retentie.
Neuh, dat schat je veel te hoog in!
Het grootste aantal klanten heeft al alles-in-1 op de nieuwe propositie.
Van de klanten die nu de oude propositie hebben gaat echt niet de helft overstappen naar een andere provider.

Stel er zijn 100000 klanten op de oude propositie; de helft is 50000. En tel nou eens hoeveel negatieve reacties hier staan na de aankondiging van vorige week.

Dus...
De KPN heeft de concurrentie en de uitrol van glasvezel vakkundig de nek om gedraaid. Het is sinds 2012 alleen maar bezig met desinvesteren in glasvezel ten faveure van hun xDSL techniek en mobiele netwerk.

Het heeft glasvezel aanlegger Reggefiber en zelfstandige providers als XMS, Concepts ICT, Lijbrandt en Edutel opgekocht en hierna de uitrol glasvezel zowat stil gelegd.

Reggefiber legt de glasvezels aan tot in huizen en providers leveren hun diensten daar overheen.
Reggefiber beheerde het ‘passieve’ netwerk, de fysieke kabels in de grond.
De providers bieden ‘actieve’ diensten aan, het internet, televisie en bellen.

Alle glasvezelkabels die in de meterkast aanwezig zijn, komen uit in een wijkcentrale. Om diensten over het glasvezelnetwerk te leveren moeten providers apparatuur in die wijkcentrales ophangen. Dat zijn routers en switches, verdeeldozen als het ware, die een signaal op de glasvezelkabel zetten.

Door de apparatuur van Lijbrandt kreeg je een kwalitatieve betere "verbinding" dan van KPN.
  • Lijbrandt gaf kwalitatief betere IPTV signalen door, zonder compressie en met een hoger bitrate.
KPN comprimeerde hun signaal voor zowel Digitenne als IPTV via glasvezel.
  • Een eigen!! directe glasvezel kabel direct op de wijkcentrale.
  • DVB-C signaal.
  • Analoog signaal.
De apparatuur van de oude provider Lijbrandt, voor het analoge en DVB-C signaal worden nu uit de wijkcentrales verwijderd, voor "een betere verbinding".

Een van de overgebleven partijen met een "eigen" glasvezelnetwerk is Tweak.nl.
De rest van de providers kan alleen bij KPN Wholesale inkopen en heeft geen invloed op de kwaliteit van het signaal of aanbod,

Er is geen enkele concurrentie op het bestaande glasvezel netwerk. Één partij bepaald wat er op het glasvezel netwerk gebeurd dat is KPN.

Minder nieuw glas in de grond
@leon.vandeweem

In deze topics legt Telfort de details uit.
https://forum.telfort.nl/nieuws-251/klanten-met-een-oud-glasvezelpakket-stappen-over-in-2019-77901
https://forum.telfort.nl/internet-267/vraag-en-antwoord-zorgeloos-naar-een-nieuwe-glasvezelverbinding-77670