HBO stopt met uitzenden in Nederland

• 29 september 2016
  • 116 reacties
  • 13753 keer bekeken

Badge +13
Laatste update: 23 november 2016

Klopt het dat HBO stopt per 1 januari 2017?
HBO heeft aangegeven dat zij per 1 januari stopt met uitzenden in Nederland.

Wat betekent dit voor mijn HBO abonnement?
Tot 1 januari 2017 verandert er niks. Je kunt gewoon HBO blijven kijken op je Interactieve TV van Telfort en via HBO Go. Vanaf 1 januari verdwijnen de zenders uit de Gids en de HBO On Demand content uit het Videotheek menu

Kan ik HBO nu nog bestellen bij Telfort?
Ja, dit kan tot 24 november 2016. Je kunt het HBO Pakket tot 1 januari 2017 gebruiken.

Kan ik HBO GO On Demand app wel blijven gebruiken?
Nee, deze dienst is gekoppeld aan het Telfort HBO Pakket en stopt ook per 1 januari 2017.

Heeft Telfort een alternatief voor het betaalde HBO pakket?
Vanaf 9 december kun je kiezen voor het nieuwe CombiVoordeel FOX Sports Eredivisie. Uit de andere voordelen (5 euro korting per maand, gratis twee keer zoveel minuten en MB’s of het gratis Opnemen pakket) je ook gewoon blijven kiezen, zolang je beide abonnementen (thuis en mobiel) combineert.

116 reacties

Reputatie 3
Badge +2
Zonde hoor, toch wel m'n favoriete dienst/cq tv zender, Als het allemaal doorgaat ga ik met name de maandagavond series missen. Hopelijk komt KPN met HBO tot een overeenkomst.
Zonde hoor, toch wel m'n favoriete dienst/cq tv zender, Als het allemaal doorgaat ga ik met name de maandagavond series missen. Hopelijk komt KPN met HBO US tot een overeenkomst omdat HBO in handen is van Ziggo. Of zit daar toch nog een gaatje in??????
Gewoon videoland als alternatief aanbieden.
Reputatie 1
Badge
Videoland gehad, maar dat is het helaas ook niet. Haalt het niet bij HBO.
Ik hoop dat ze snel met een oplossing en dat ben ook wel erg benieuwd naar wat voor oplossing.

Kan nu mijn mobiele abb. verlengen en zit alleen om deze reden bij Telfort.
Komt er niks bijzonders, dan wordt het overstappen naar andere provider.
Reputatie 8
Inderdaad jammer, is ongeveer de meest bekeken zender, met name ook door het ontbreken van reclame tijdens een film.
Reputatie 2
Persoonlijk zie ik dit niet als een verlies. Ik had HBO maar ik vind behalve Game of Thrones en wat andere series het aanbod best tegen vallen zeker gezien de prijs en het alleen beschikbaar zijn als extra pakket bij een tv aanbieder. Ik kijk meer naar Netflix nu weet ik wel dat HBO recentere films heeft maar voornoemde nadelen wegen zwaarder.
Reputatie 8
Tegenover de prijs wat je er "normaal" voor zou moeten neertellen is het inderdaad magertjes wat je er voor terugkrijgt met de vele herhalingen. Als combivoordeel met mobiele telefonie -gratis- is een heel ander verhaal.
Reputatie 2
Tegenover de prijs wat je er "normaal" voor zou moeten neertellen is het inderdaad magertjes wat je er voor terugkrijgt met de vele herhalingen. Als combivoordeel met mobiele telefonie -gratis- is een heel ander verhaal.

Dit was de reden waarom ik overwoog om mijn mobiel van KPN naar Telfort te verhuizen, helaas ging in die tijd de Telfort winkel weg en ik wou eerst een toestel fysiek in handen voelen dus is dat niet door gegaan. Zoals je al zegt is het leuk als je het er gratis bij krijgt maar prijs technisch zijn Videoland of Netflix het in mijn ogen meer waard
Reputatie 3
Meningen verschillen, en feit is dat een combivoordeel van HBO juist de enige leuke lucratieve keus is, wat mij betreft. Hopelijk wordt er nu een vervangend combivoordeel geïntroduceerd, bijvoorbeeld Film1 ? Dat zou mooi zijn en (theoretisch) hetzelfde voordeelbedrag. Ik vind de overige combivoordeel-keuzes juist matig.
Reputatie 2
Meningen verschillen, en feit is dat een combivoordeel van HBO juist de enige leuke lucratieve keus is, wat mij betreft. Hopelijk wordt er nu een vervangend combivoordeel geïntroduceerd, bijvoorbeeld Film1 ? Dat zou mooi zijn en (theoretisch) hetzelfde voordeelbedrag. Ik vind de overige combivoordeel-keuzes juist matig.
Helemaal mee eens want HBO is bij bijna allemaal 15 euro extra dus dat weegt niet op tegen de 5 euro korting en de overige combivoordelen.
pfffff net begonnen HBO te verkennen en Game of Thrones begonnen en nu stoppen? Neeeeeee!
Het is toch niet dat Ziggo te totale monopolie krijgt in NL mbt programma's / zenders?
Reputatie 8
Het is toch niet dat Ziggo te totale monopolie krijgt in NL mbt programma's / zenders?
Met de beperkte informatie van nu lijkt het "voorlopig" van wel, om daarmee "als kabel TV-exploitant" de concurrentie aan te gaan tegenover VDSL/glasvezel providers.
HBO Nederland is een joint-venture van HBO en Ziggo's moederbedrijf Liberty Global.
http://www.rtlnieuws.nl/nederland/hbo-stopt-in-nederland-series-gaan-naar-ziggo

Voor de diensten nu gekoppeld aan een TV-abonnement, houdt dat in ieder geval op.

Maar ik vermoed dat er nog wel driftig onderhandelt zal worden om HBO tevens via andere kanalen als streamingdienst aangeboden te krijgen. Kwestie van een kosten/baten "verdien-model' wat providers of onafhankelijke steamingdiensten aan de ene kant als licentie kunnen lospeuteren en wat ze aan de andere kant bij klanten kunnen doorberekenen.

Had van de week geïnformeerd bij de onafhankelijke streamingdienst "Play" van KPN, waar HBO nog steeds als kanalen erbij staan. Maar die konden me op dit moment ook nog geen nadere informatie verstrekken, omdat ze zelf niet eens wisten (klantenservice) wat er ging gebeuren. https://www.playvankpn.nl
Reputatie 2
Wat betreft programma's Nee want zover ik weet is Ziggo of hun moeder bedrijf Liberty global niet verbonden met programma makers en Ziggo bepaald ook niet wat NPO of Veronica of welke omroep dan ook uitzend. Wat betreft het doorgeven van zenders JA voor zover het diegene betreft die van hun kabelnet gebruik willen maken.

Ps. @Babylonia misschien muggenziften van mijn kant maar de naam zegt het al Play van KPN dat klinkt niet echt onafhankelijk of doel je erop dat je geen Abo bij KPN nodig hebt om van deze dienst gebruik te maken.

Ziggo is zelf ook voor hun HBO klanten bezig met een constructie om toch bepaalde series door te kunnen geven. Lukt het de overige kabel/tv exploitanten niet om iets te verzinnen dan gaan op 1 januari de HBO kanalen op zwart. Het zou mooi zijn als HBO Go zelfstandig in Nederland door zou gaan en niet als onderdeel van een pluspakket.
Reputatie 8
.....zover ik weet is Ziggo of hun moeder bedrijf Liberty global niet verbonden met programma makers en Ziggo bepaald ook niet wat NPO of Veronica of welke omroep dan ook uitzend.
Over muggenziften gesproken. De draad en het onderwerp gaat specifiek over HBO, niet over Nederlandstalige TV- kanalen/zenders zoals NPO of Veronica. De vragen of reacties hebben specifiek betrekking op HBO, of moet je lezen in de context m.b.t HBO. ;)

Play is zoals gesteld een "onafhankelijke" streamingdienst niet gekoppeld aan TV/internet abonnementen.
(Er zijn meer bedrijven die dergelijke diensten leveren of gaan gaan leveren).
Vandaar onder andere de link naar de Play website waarbij jezelf kunt lezen wat het inhoudt:

"De populairste TV zenders & HBO
Geen kabelabonnement nodig
Kijk waar, wanneer en hoe jij wilt

Je hoeft hiervoor geen klant van KPN te zijn.....
"

Verder is het reeds een feit dat de "traditionele" kabel/tv exploitanten die HBO voeren, het beeld op zwart gaat.
Dat is nu net het resultaat dat men niet meer tot overeenstemming is gekomen om de bestaande deal voort te zetten.
Maar ik verwacht niet dat HBO ophoudt. Dat zal beslist via andere diensten terugkomen die wellicht lucratiever zijn gezien vanuit het standpunt van HBO.
Reputatie 2
Ik denk zelf dat HBO te weinig klanten heeft of teveel afhakers / overstappers naar Videoland of Netflix, anders zouden ze deze stap niet hoeven maken. Hadden ze meteen onafhankelijk als streaming dienst in Nederland gekomen zouden ze vast meer leden hebben gekregen en gehouden.

Maar dat zal de toekomst uitwijzen.

De vraag van John2611 ging over monopolie van Ziggo en daar ging mijn antwoord over, dat Ziggo 'geen' monopolie heeft betreffende programma's op tv alleen op de doorgifte van omroepen waar het de Kabel betreft.

Ik heb die link gekeken van dat play ik denk zelf dat je voordeliger uit bent met een totaal pakket.
Wat ik bedoel mbt monopoly zijn de programma's/zenders: van HBO programma's/series ect naar ziggo,
Sport van ziggo exclusief "gratis" voor ziggo abo en bij Telfort moet betalen.

De series/films van HBO zijn van zo'n kwaliteit dat ik dat niet bij NPO of commerciele zenders uitgezonden zie worden of over 5 jaar als ze voor een prikkie te koop zijn bij HBO.
En ziggo krijgt nu HBO in "eigendom" voor NL of Benelux grrrrrrr
Wat blijft er dan nog over qua kwaliteit zenders/series/films?
Videoland is het zekers niet. want dat is van RTL Nederland en dat is niet veel soeps..
Reputatie 3
Badge +2
Ik hoop maar dat HBO heel snel de dienst HBO Now in Nederland gaat introduceren, maar ik ben er bang voor. LG heeft alle rechten naar het schijnt voor alle HBO series in Nederland, werkelijk een waardeloze situatie wat iemand eigenlijk gewoon dwingt om over te stappen naar Ziggo (ga ik echt niet doen) of dan maar illegaal downloaden. In januari begint The Leftovers seizoen 3 op HBO, die wil ik echt niet missen :-(

Nu is het Quarry en Westworld wat ik kijk, maar die zijn voor het einde van het jaar wel klaar, gelukig.
Dan maar gaan oriënteren bij Ziggo en downloaden of KPN komt met een geweldige oplossing zodat ik kan blijven kijken anders...........
Reputatie 2
Wat ik bedoel mbt monopoly zijn de programma's/zenders: van HBO programma's/series ect naar ziggo,
Sport van ziggo exclusief "gratis" voor ziggo abo en bij Telfort moet betalen.
Dank je voor deze verheldering en via deze excuses naar Babylonia ik had je vraag blijkbaar verkeerd gelezen dan wel begrepen.
Een aantal series of in ieder geval 1 is bij een commerciële te zien geweest diverse films die ik gezien heb in de tijd dat ik nog HBO had zijn onder tussen ook al regelmatig op de reguliere tv geweest.
Besef wel dat je bij Ziggo ruim €60 per maand kwijt bent afhankelijk van het pakket dus dat Sport gratis is betrekkelijk. Dat gezegd hebbende KPN is niet veel goedkoper. Ik heb daarom bewust voor Telfort gekozen. Als HBO zo belangrijk is dan zijn er vanaf 1 januari vermoedelijk maar 2 opties dat is overstappen of de series op dvd kopen. Wachten tot ze op een andere omroep komen vind ik niet echt een optie.

Of HBO Now in Nederland kans maakt ligt puur aan de prijs ik lees dat het voor Amerikanen $15 kost dus hoe zouden ze dat gaan ze berekenen maar Nederland
Reputatie 8
Dank je voor deze verheldering en via deze excuses naar Babylonia ik had je vraag blijkbaar verkeerd gelezen dan wel begrepen.
Of HBO Now in Nederland kans maakt ligt puur aan de prijs ik lees dat het voor Amerikanen $15 kost dus hoe zouden ze dat gaan ze berekenen maar Nederland

Excuses zijn niet nodig hoor 😉 (lees het anders als aanvaardt).

Het is altijd een centenkwestie.

Als klant in Nederland tot nu toe moest men doorgaans een vergelijkbaar bedrag betalen voor de service, ofwel € 15,-
Dat zijn echter de tarieven die een klant zou moeten betalen. Maar dat zijn natuurlijk beslist niet de bedragen die KPN/Telfort (en andere providers ?) eerder als deal met HBO heeft gemaakt om af te dragen per klant. Anders zou een combivoordeel met mobiele telefonie, waarbij je het "gratis" als korting kunt krijgen niet mogelijk zijn.

De tarieven die providers bereid zijn te betalen aan HBO om die HBO-diensten in het pakket op te nemen en als TV-dienst door te geven, daar zal het wel op stuk gelopen zijn. Omdat er inmiddels andere streamingdiensten in opkomst zijn, onafhankelijk van ISP "TV-content" aanbieders, zal dat voor HBO vermoed ik interessanter zijn.

Het blijft altijd een wisselwerking in diensten en wie er voor de kosten opdraait of er betaald voor wil hebben.
Aan de ene kant heb je een internet-verbinding. Je betaalt als klant voor een breedband verbinding.
Aan de andere kant heb je internet-"content". Die gaat "vrij" over internet. Daar wordt niet extra voor betaald om dat over internet getransporteerd te krijgen. (Daar betaal je als klant voor met een internetverbinding).

Voor de doorsnee "eenvoudige" website is die data nog wel te overzien.
Toch nemen bepaalde diensten enorme bandbreedtes in beslag (denk bijv. aan YouTube) wat een behoorlijke druk legt op de technische infrastructuur om data te transporteren over internet. Dus eigenlijk op de investeringen van bedrijven als Reggefiber, KPN en providers die daarin investeren.

TV-kanalen content als streamingdienst niet in een TV-pakket opgenomen maar als "internet-content", "lift mee" over de internet infrastructuuur die er aanwezig is, maar betalen geen afdrachten "voor data-transport" aan providers als ze daar "onafhankelijk" van zijn.

Een heel complex gegeven, nauwelijks voor de leek te overzien in welke richting de ontwikkelingen daarin gaan.
In die wisselwerking krijg je dus dit soort "vreemde" besluiten die voor een klant moeilijk zijn te begrijpen waarom die beslissingen worden genomen.
Reputatie 1
Badge
Jammer dat HBO eruit gaat als combivoordeel, maak er namelijk regelmatig gebruik van. Series die wij thuis keken waren:
- Game of Thrones
- Banshee
- Ray Donovan
- Girls
- Masters of Sex
- Westworld (vind deze wel leuk)

Ook bepaalde films die nog geen jaar geleden in de bios draaide waren al te zien op HBO, dus daar was ik wel blij mee.
Samen met Netflix en Spotify family mis ik niks ;-)

Mooie optie zou zijn dat bijv Film 1 dan als combivoordeel toegevoegd gaat worden?
Reputatie 3
dubbelpost
Reputatie 3
Mooie optie zou zijn dat bijv Film 1 dan als combivoordeel toegevoegd gaat worden?
Dat zei ik ook al, dat zou alles goed maken:P
Reputatie 1
Badge
Dat zei ik ook al, dat zou alles goed maken:P

Misschien maar een poll aanmaken 😉
Reputatie 1
Badge +1
Ik vind Film1 ook de beste vervanger van HBO!!!!!!!!

Reageer