Sticky beantwoord

Goed nieuws! Mobiele bundels in de EU

Topicstart weergeven

49 reacties

Friesian
Reputatie 3
Hans1953 schreef:

dit is allemaal heel mooi, maar er zijn maar een paar landen die meedoen ik ga volgende week op vakantie naar zwitserland en wat blijkt? die zit wel in zone 1 maar doet niet mee en zo zijn er nog veel meer landen uit die zone 1 ik zou maar goed navragen welke landen wel meedoen. helaas is er op de site geen info over

Waar heb je de informatie vandaan dat een aantal landen (bijvoorbeeld Zwitserland) niet meedoet bij zone 1 EU regels?
Dus welke site o.i.d.. ?
Enterprise
Reputatie 5
Badge +2
Zwitserland is geen EU-lid... :8
Friesian
Reputatie 3
Enterprise schreef:

Zwitserland is geen EU-lid... :8

Maar als Telfort aangeeft dat dit land wel meedoet bij de afschaffing van de roamingkosten dan moet je er toch op kunnen vertrouwen dat de informatie van je provider klopt?

*edit
Een voorbeeld ter ondersteuning.
Bron: https://www.maxvandaag.nl/sessies/themas/consument/roaming-binnen-eu-afgeschaft-hier-moet-u-op-letten/

Uitzonderingen
Daarnaast is het ook handig om in het achterhoofd te houden dat de regeling dus alleen geldt binnen landen die lid zijn van de Europese Unie. Wel zijn er met een aantal niet-leden afspraken gemaakt, waardoor er bijvoorbeeld ook in Noorwegen, IJsland en Lichtenstein gebruik van kan worden gemaakt. Ook hiervoor geldt dat het per telecomaanbieder kan verschillen in welke niet-lidstaten de telefoon wel en niet roamingvrij gebruikt kan worden.

Hans1953
Reputatie 1
ik ben uitgegaan van de lijst die op de telfort site staat en het bericht van telfort dat het om landen van zone 1 gaat, uitzonderingen staan niet aangegeven, dat ik weet dat zwitserland niet meedoet ondanks de zone 1 plaats komt omdat ik telfort hierover gebeld had, ik wilde me geen buil vallen dat ik aan het eind van de maand een rekening zou krijgen van heel veel alleen omdat ik uitgegaan ben van dielijst
Friesian
Reputatie 3
Dan ben ik toch benieuwd naar de reactie van webcare zeker vanwege de 1e vraag op deze pagina waar jij waarschijnlijk ook op doelt. De informatieverstrekking moet accuraat en up-to-date zijn.
Hans1953
Reputatie 1
ja ik ben er ook heel benieuwd naar
mandy
Badge
Telfort moet zeker accuraat zijn betreft de informatie voorziening.
Indien een klant toch roaming moet betalen voor een land wat op de lijst staat, vervolgens komt waar toch een betaling aan vast zit,zal Telfort moeilijk toch doen over de rekening denk ik.
Jurgen - Telfort
Reputatie 4
Badge +1
Hans1953 schreef:

ik ben uitgegaan van de lijst die op de telfort site staat en het bericht van telfort dat het om landen van zone 1 gaat, uitzonderingen staan niet aangegeven, dat ik weet dat zwitserland niet meedoet ondanks de zone 1 plaats komt omdat ik telfort hierover gebeld had, ik wilde me geen buil vallen dat ik aan het eind van de maand een rekening zou krijgen van heel veel alleen omdat ik uitgegaan ben van dielijst

Mijn collega aan de telefoon heeft zich denk ik vergist.

De informatie op Telfort.nl is juist: het gaat om Zone 1. Dat is de EU plus een aantal landen.
Er wordt op dit moment gewerkt aan de servicepagina's om de uitleg verder te verhelderen.
Hans1953
Reputatie 1
dus als ik het goed begrijp zit zwitserland WEL in de regulering?
Jurgen - Telfort
Reputatie 4
Badge +1
Dat klopt: Zwitserland hoort bij Zone 1.

Hans1953
Reputatie 1
Dus ik kan volgende week gewoon gebruik maken van mijn Nederlandse bundel in Zwitserland? Ik vraag dit om het zeker te weten omdat de klantenservice mij vertelde dat dit niet zo was
Jurgen - Telfort
Reputatie 4
Badge +1
Je hebt 'm in de smiezen, Hans. Mijn collega aan de telefoon was er blijkbaar even niet bij.

Kees-Jan
Reputatie 4
Badge +3
Volgens https://www.telfort.nl/persoonlijk/mobiel/mobiele-bundels-in-de-eu.htm
en dan de 1e vraag open-klikken onder "Veelgestelde vragen" zie je dat Zwitserland in zone 1 valt.

en volgens https://www.telfort.nl/algemeen/tarieven/buitenland-tarieven-mobiel-abonnement.htm
zie je dat je in Zwitserland gewoon "uit je bundel" kunt bellen.

Vanaf 15 juni 2017 gelden er nieuwe regels voor roaming in de EU. Vanaf dat moment kun je je abonnement (minuten, sms en MB’s) in de EU tegen dezelfde voorwaarden gebruiken als in Nederland, zonder extra kosten.
Betekend dat dat, als je in het buitenland bent de tarieven van de provider waar je op dat moment mee verbonden bent gelden? En als je in het buitenland naar een ander land belt (bijvoorbeeld van Frankrijk naar Italie) je dan alsnog de buitenland-tarieven zou moeten betalen?

En de tarieven IN Zwitserland zijn namelijk een stuk hoger dan in de overige landen in Zone 1. Ook iets om in de gaten te houden!

Het "uit de bundel bellen" kan dan nog steeds een dure grap worden...

@webcare: onduidelijke info of heb ik het fout?
Jurgen - Telfort
Reputatie 4
Badge +1
Je kan vanuit je Nederlandse bundel bellen, sms’en, en MB’s gebruiken binnen en tussen landen in de EU. Alleen vanuit Nederland bellen naar een buitenlands EU-nummer valt niet binnen de regulering. Bekijk het antwoord op de vierde vraag in het gemarkeerde antwoord.
Kees-Jan
Reputatie 4
Badge +3
dus, voor alle landen in de EU (oftewel "Zone 1") gelden de tarieven van je bundel?
Jurgen - Telfort
Reputatie 4
Badge +1
Kees-Jan schreef:

dus, voor alle landen in de EU (oftewel "Zone 1") gelden de tarieven van je bundel?

Bellen, sms'en en internetten "vanuit je Nederlandse bundel" wil zeggen: je betaalt geen extra kosten ten opzichte van normaal gebruik in Nederland. Het werkt precies hetzelfde. Wat je zegt, klopt dus: er zijn geen afwijkende tarieven.
Hans1953
Reputatie 1
Jurgen - Telfort schreef:

Je hebt 'm in de smiezen, Hans. Mijn collega aan de telefoon was er blijkbaar even niet bij.

hartelijk dank daarvoor Jurgen
Jon
Reputatie 1
Klinkt allemaal mooi maar er zijn landen waar Telfort blijkbaar geen contract heeft met grote providers. In Frankrijk is het niet mogelijk om Orange te gebruiken, de grootste provider met de beste dekking, zeker op het platteland. Ik heb in Frankrijk niets aan Telfort.
Deborah - Telfort
Reputatie 2
Badge +1
@Jon,

Natuurlijk niet fijn dat je geen goede dekking hebt in Frankrijk. Zojuist heb ik in dit topic gereageerd dat je bent gestart. Het wordt uitgezocht :).
Jon
Reputatie 1
Telfort echt waardeloos in het buitenland. Betaal liever wat meer en neem Vodafone of KPN als het niet anders kan, maar nooit Telfort.. Roaming is een wassen neus...
mandy
Badge
Laatst stond dit in de Telegraaf.

Toch nog oppassen met bellen en roamen op vakantie:

http://www.telegraaf.nl/dft/geld/consument/28730901/__Toch_nog_oppassen_met_bellen_en_roamen_op_vakantie__.html

Wat mij opvalt de laatste tijd op dit Forum, is dat men veel problemen ondervindt,
met bellen en roamen in het buitenland.
Is hier een verklaring voor?
Kees-Jan
Reputatie 4
Badge +3
Ja, gebruikers die bellen in buitenland geblokkeerd hebben in "Mijn Telfort" en dus niet bereikbaar zijn; gebruikers die (alléén) 4G instellen in hun telefoon en dan in het buitenland geen verbinding krijgen; mensen die klagen dat 4G het niet doet in het buitenland (duh, Telfort heeft geen 4G in buitenland), gebruikers die de APN niet goed instellen in hun telefoon; etc

dus...
Koffiemok
Reputatie 5
Badge +2
Andere providers hebben momenteel ook problemen met roaming in de EU. Laatst nog een artikel gelezen waarbij de Britse O2, laatste alinea ook toegegeven heeft de dataroaming bij vakantiegangers af te knijpen om zo kosten te besparen. Het is een beetje een zooitje met de roaming momenteel. Het valt nu zeker op, nu vooral meer mensen durven gebruik te maken van de roaming in de EU.

Het artikel in de Telegraaf is algemeen en niet specifiek voor Telfort. Waar je inderdaad op moet letten:
- Bellen vanuit Nederland naar een EU land kost geld.

Bellen naar vaste en mobiele nummers
0,230

- Internetten op de boot gaat via satelliet. Je hebt daar geen satelliettelefoon voor nodig. Je maakt verbinding via de boot die weer in verbinding staat met de satelliet. Op boten zijn ook plakkaten met waarschuwingen erop.
- De landen. Bij Telfort vallen alle landen die onder Zone 1, ook Zwitserland bijv, onder de nieuwe EU regulering.
Bel je vanuit zone 1 naar een zone 1 land dan heb je bij Telfort geen extra kosten. Dit gaat uit je bundel.

Bellen naar zone 1 (EU landen)
Uit bundel

Galdor68
Ik zal het hele roaming verhaal waarschijnlijk niet goed begrijpen of in ieder geval het Nederlandse deel.
Nederland is ook deel van de EU zone 1 dus neem ik toch aan dat dezelfde regels gelden.
Of is een Belg of Spanjaard die vanuit zijn eigen land naar een vast nummer in een ander land belt ook meer kwijt dan wanneer hij hetzelfde gesprek vanuit een ander land maakt.
Want ergens klinkt het allemaal een beetje vreemd dat naar een nederlands mobieltje in frankrijk bellen goedkoper is dan naar een vast nummer van bijvoorbeeld de camping vanuit Nederland.

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)