Sticky Nieuws

Extra veilig internet met DNSSEC

• 7 december 2019
  • 11 reacties
  • 1223 keer bekeken
Extra veilig internet met DNSSEC
Reputatie 8
Badge +11

Bij Telfort gebruiken we nu standaard DNSSEC om jou nog veiliger te laten internetten. Dat zal ik even uitleggen: DNS staat voor Domain Name System en dit kan je zien als het telefoonboek van het internet. De DNS zorgt ervoor dat de naam van de site wordt vertaald naar een ip-adres. DNSSEC is een techniek die nog een keer extra controleert of het ip-adres echt klopt met dit telefoonboek.

Op die manier krijgen kwaadwillenden geen kans meer om je stiekem naar een ander ip-adres te leiden, zonder dat je het in de gaten hebt. Want dat moeten we natuurlijk niet hebben. Hier maak je nu automatisch gebruik van als je thuis aan het internetten bent, zowel via een kabel als wanneer je WiFi gebruikt :slight_smile:

Ik kan een internetpagina niet bezoeken

Soms komt het voor dat een website nog niet goed ingesteld is voor of voorbereid is op het gebruik van DNSSEC. Als een webpagina deze techniek niet gebruikt, kan je 'm niet bereiken. Je kan een foutmelding zoals "Server not found” te zien krijgen, maar meestal zie je alleen een witte pagina.

Zelf controleren of een pagina veilig is

Als je een website niet kan bereiken, dan kan het zijn dat die pagina niet veilig is. Je kan heel makkelijk zelf nakijken of een pagina voldoet aan alle eisen voor DNSSEC. Als je hier de domeinnaam van de website invult, zoals bijvoorbeeld www.telfort.nl, dan zie je of die website veilig is.

Er zijn twee mogelijke uitkomsten:

• Je ziet allemaal groene vinkjes. De webpagina is goed ingesteld! Er is dan een andere oorzaak waardoor je een internetpagina niet kunt bereiken. Zorg dat je computer alle laatste updates heeft ontvangen. Daarna kan je ook nog controleren of er een probleem is met je internetverbinding.
  • Je ziet één of meer rode kruisjes. Dan is er een DNSSEC-probleem. Neem contact op met de beheerder van de website.

We gaan straks samen met KPN, dus bij KPN komt deze beveiliging er ook bij. De technische voorbereiding voor DNSSEC is voor Telfort-klanten iets sneller klaar dan voor KPN-klanten. Doe er je voordeel mee! Zo zorgen we er samen voor dat het internet zo veilig mogelijk blijft.

Heb je vragen of opmerkingen? Stel ze vooral hieronder.

11 reacties

Reputatie 8
Badge +8

Ik heb net een DNSSEC test gedaan op mijn mobiel en daar werkt het ook via mobiele verbinding.:relaxed:

Heb je een willekeurige website getest verder vraag ik me af of mobiel verkeer wel via dezelfde DNS servers loopt.

Als ik alleen klik op de link internetverbinding, krijg ik de melding Not allowed. (code 405)

Dat lijkt om een verkeerde link te gaan ik zie hetzelfde.

Reputatie 2

hij werkt bij mijn ook niet 😂

Reputatie 8
Badge +12

Ik zie inderdaad dat de link voor de controle van de internetverbinding niet goed werkt. We gaan er mee aan de slag. Je hoeft deze overigens alleen te gebruiken als de DNSSEC check helemaal goed is, of als je andere problemen met internet hebt.

We komen er op terug. 

Reputatie 8
Badge +11

Kleine toevoeging op het voorgaande bericht van Bart: De link om je internetverbinding te controleren is bij deze hersteld :slight_smile: Dank voor de signalen! Als er andere vragen of opmerkingen zijn, we horen ze graag.

De vraag of mobiel verkeer via dezelfde dnssec servers gaat?

Reputatie 8
Badge +12

Nee, het gaat alleen voor het vaste internet en als je gebruikt maakt als via de WiFi met welk apparaat ook. Via mobiel internet, 3G/4G gaat het via een andere weg.

Dank voor de opheldering, dat de checksite via een data verbinding werkt zoals JanD aan geeft zegt als ik het goed begrijp dan niet zo veel?

Reputatie 8
Badge +11

@Galdor68 Dat klopt, die pagina helpt je puur om de website te controleren die je er invult :slight_smile:

Reageer