beantwoord

Telefoon kapot na update, volgens Teleplan/Telfort géén fabrieksgarantie!?

  • 22 september 2017
  • 41 reacties
  • 1199 keer bekeken

Hallo,

Ik heb een twee-jarig abonnement bij Telfort en maak gebruik van de bijgeleverde Huawei p8-lite telefoon. Nu een jaar later heb ik de telefoon vorige week ge-update en ging deze de volgende ochtend niet meer aan (led knipperde herhaaldelijk groen, groen, rood).

Omdat me dit een typisch gevalletje fabrieksgarantie leek (i.p.v. een gebroken scherm dat ik al eens elders had laten vervangen) ben ik naar de Telfort-winkel in Leiden (Haarlemmerstraat) gegaan.
Daar hebben ze de telefoon naar Teleplan gestuurd met de boodschap dat ik wss wel een proforma offerte zou krijgen voor het gebroken glas (die was ruim een half jaar al gebarsten). Ik heb gezegd dat ik dat prima vond als de telefoon dan verder ook gemaakt zou worden en ik niet straks met een toestel zit met gerepareerd glas, maar dat het niet doet.

Nu ruim een week later krijg ik van Teleplan een mail waarin oa. het volgende staat:

===
Wij hebben de oorzaak van het defect gevonden. Wij kunnen uw apparaat repareren. Helaas is gebleken dat het defect buiten de garantie valt. Wij moeten hiervoor de reparatiekosten in rekening brengen.

Klachtomschrijving : SOFTWARE - Geen doorstart
Aanvullende klachtomschrijving : klant heeft via officiel kanaal het toestel gepdate maar na update gaat toes tel niet meer aan en geeft alleen nog maar notificatie licht en meer niet
Garantie : Nee
Diagnose : In- of uitschakel-probleem
Uit te voeren reparatie : Vervangen electronisch component(-en)
Reparatieomschrijving : Reparatie na prijsopgave
Reparatiekosten : € 248,05 (Incl. BTW)

===
Nérgens vind ik in deze mail de reden dat dit geen fabrieksgarantie betreft en ook nérgens vind ik ik dit in de Telfort voorwaarden. Deze stellen:

Een defect valt binnen garantie als aan een aantal voorwaarden is voldaan:

- De garantie geldt alleen als we het toestel of de dongel binnen de garantietermijn hebben ontvangen. [dit is het geval]
- De garantie geldt voor telefoon, dongel, batterij en oplader. De garantie geldt niet voor overige producten en accessoires. [dit is het geval]
- De garantie geldt alleen als je een kopie van de aankoopbon of pakbon meestuurt. [dit is het geval]
- De garantie geldt niet als het defect het gevolg is van onjuist gebruik, bijvoorbeeld als je het toestel onvoorzichtig, ondeskundig of niet volgens de voorschriften hebt gebruikt. [dit is het geval]
- De garantie op een defecte batterij geldt alleen als je ook het toestel meestuurt voor reparatie. [niet van toepassing]

...en verder stelt Telfort:

- Heb je garantie op het defect van je toestel? Dan betaal je geen kosten voor de reparatie. [naar mijn mening heb ik fabrieksgarantie op het toesteldefect; niet op het gebroken glas]
- Heb je Toestelservice voor Schade, en valt het defect niet onder garantie? Dan betaal je een eigen risico. [nvt]
- Heb je geen Toestelservice voor Schade, en valt het defect niet onder garantie? We laten je dan vooraf weten wat de reparatiekosten zijn, zodat je kunt beslissen of je je telefoon voor die prijs wilt laten repareren. Als je ervoor kiest om je toestel niet te laten repareren, betaal je onderzoekskosten à 36,30. Je betaalt ook onderzoekskosten à 36,30 als het toestel niet meer gerepareerd kan worden. [ik heb vooraf aangegeven dat ik de reparatiekosten voor het gebarsten scherm wil betalen mits het toesteldefect onder fabrieksgarantie valt]
- Je betaalt de reparatiekosten of onderzoekskosten via iDeal aan onze reparatiepartner Teleplan. [€248,05 voor een toestel dat kapot is geraakt na een update aan uw klanten vragen Telfort is voorzichtig uitgedrukt niet zo netjes]

===

Kan iemand mij advies geven. Valt mijn toesteldefect onder fabrieksgarantie? Is er bij Telfort iets fout gegaan misschien (lees: kan iemand van Telfort mij vertellen waarom ik nu ineens zonder telefoon zit en hoge kosten in het vooruitzicht heb?

Bedankt voor jullie aandacht. Vriendelijke groet,


Patrick Wolvers
icon

Beste antwoord door Koffiemok 22 september 2017, 12:03

Je hebt het scherm ergens anders laten repareren. Op het moment dat je dit via een niet erkend reparatiecentrum doet dan komt de garantje te vervallen. Andere reparaties vallen dan automatisch buiten de gatantie.
Als het scherm stuk is gegaan door valschade dan komt de fabrieksgarantie te vervallen. Niet alleen het scherm kan kapot zijn. Ook onderdelen in het toestel zelf.
Bekijk reactie

41 reacties

Reputatie 8
Badge +16
Staat volgens mij vrij duidelijk: "Meest Klantvriendelijke Mobiele Providers". Vind dit hele verhaal niet zo klantvriendelijk hoor. Meer afschepen en wat forumslaven die voor een luttel bedrag berichten in het voordeel van de betalende partij plaatsen.

"Ik post hier om anderen te helpen en voor mijn plezier. Ik ben geen Telfort- of KPN medewerker." geeft aan dat er al vaker twijfel over is geweest en reden te meer het te wantrouwen. Dag Kees-Jan!

Hallo Patrick, ik vind het jammer dat je zo een opmerking maakt. Iedereen die in dit topic heeft gereageerd heeft oprecht met jou meegedacht en jou van het best mogelijke advies voorzien zoals bij alle andere gebruikers op het forum. Het is vervelend dat je telefoon niet kosteloos gerepareerd kan worden maar hoe dan ook mijn aanbod, (vergoeden onderzoekskosten), blijft staan indien je hier gebruik van wilt maken.
Na afloop van dit contract gaat deze jongen heel snel weer terug naar de nr. 2 van dit lijstje KPN. Die lossen dit soort klachten heel anders op en had ik al goede ervaringen mee. Dag Telfort!
Mag ook wel gezien het prijs verschil en zoals al is aangegeven als je via kpn of welke provider dan ook geen goede extra verzekeringen afsluit zal het resultaat niks anders zijn.

Verder zeggen de consumentenbond lijstjes ook niet veel en wisselt de uitslag bijna elke 3 maanden.
Reputatie 6
Badge +7
Jammer dat je er zo overdenkt ondanks dat alle forumhelden/leden gewoon gebruikers zijn net zoals jij bent alleen probeert men hier te helpen wat in onze macht ligt het eindoordeel is en blijft aan Telfort en dan nog een opmerking over slaven alles behalve dat want ook wij als forumhelden hebben regelmatig kritische woorden met Telfort maar samen komen we er altijd uit. en anders maar niet, wij gebruikers denken anders dan een commercieel bedrijf wat Telfort uiteraard is, de belangen liggen dus ook anders.
Staat volgens mij vrij duidelijk: "Meest Klantvriendelijke Mobiele Providers". Vind dit hele verhaal niet zo klantvriendelijk hoor. Meer afschepen en wat forumslaven die voor een luttel bedrag berichten in het voordeel van de betalende partij plaatsen.

"Ik post hier om anderen te helpen en voor mijn plezier. Ik ben geen Telfort- of KPN medewerker." geeft aan dat er al vaker twijfel over is geweest en reden te meer het te wantrouwen. Dag Kees-Jan!
Reputatie 8
Badge +15
Ook bij een andere provider in dezelfde situatie zal je tegen hetzelfde aanlopen. Andere providers werken ook met Teleplan of Dynafix.
Een dure les maar controleer of upgrade je eigen verzekering zodat telefoons etc ook meeverzekerd zijn.

Overigens heeft webcare je wel extra service gegeven door de onderzoekskosten te vergoeden.
Reputatie 8
Badge +17
Prima. Dat lijstje gaat puur en alléén over abonnementen...

Ik vermoed dat KPN jouw telefoon ook niet gratis repareert na dezelfde constatering van valschade (cq schade door een selfie-stick).

Maar goed, je keuze is al gemaakt, dus:

Doei, Patrick!
Na afloop van dit contract gaat deze jongen heel snel weer terug naar de nr. 2 van dit lijstje KPN. Die lossen dit soort klachten heel anders op en had ik al goede ervaringen mee. Dag Telfort!


Meest Klantvriendelijke Mobiele Providers - ConsumentenBond

Plaats Mobiele Aanbieder Cijfer
1. Simyo 8,2
2. KPN 8,1
3. T-Mobile 8,0
4. Simpel 7,9
5. Telfort 7,8
6. Vodafone 7,6
7. Tele2 7,4
8. Ben 7,1
9. HollandsNieuwe 7,1
10. Youfone 7,1

(bron : www.consumentenbond.nl/mobiel-abonnement/beste)
Reputatie 8
Badge +10
"life's a bitch (and then you die)"

saying said when you find a situation difficult or have had a bad experience

Zo is het... 😉
"life's a bitch (and then you die)"

saying said when you find a situation difficult or have had a bad experience
Reputatie 6
Badge +7
Tja dan zit er niks anders op dan bv een gebruikte te kopen. sorry!
Reputatie 8
Badge +17
Mobiel maakte ook geen verbinding met de PC meer dus fastboot en adb is niet mogelijk :-(Tja, misschien is het een opstapeling van problemen geweest.

feit is dat je toestel defect is en dat het jou(w) geld gaat kosten...
...nee de update heeft volgens Teleplan de hardware kapot gemaakt :(
Heb je zelf nog een fabrieks herstel geprobeerd? En dan bedoel ik niet een reset naar fabrieks instellingen, maar het opnieuw flashen van de boot, bootloader, system en vendor partitie?


Als ik dát zou doen dan weet ik zéker dat de fabriekgarantie niet meer gegeven wordt. (Aangenomen dat ik het zou kunnen).
Nee hoor! Als jij de officiele ROM download en installeerd verlies jij echt niet je fabrieksgarantie! Hoe denk jij dat de software de álleréerste keer geïnstalleerd wordt? ;)
Er is géén verschil in hoe jij het doet en hoe de fabrikant het doet...

Hoe? zie http://huaweifirmware.com/huawei-p8-lite (als voorbeeld...)


Mobiel maakte ook geen verbinding met de PC meer dus fastboot en adb is niet mogelijk 😞
Reputatie 8
Badge +16
Los daarvan...

Als het inderdaad alleen een software-probleem is, kun je dat zelf kosteloos verhelpen. Al dan niet met hulp van internet of via dit forum.
Reputatie 8
Badge +17
Je telefoon is defect door valschade cq selfie-stick waardoor reparatiekosten ontstaan.

Dat jij géén geld hebt voor reparatie of nieuwe telefoon is toch jouw probleem?

Jij moet aangegeven dat je telefoon niet gerepareerd hoeft te worden en Stephen vergoed de onderzoeks-kosten.

Wat verwacht je nu nog dan?
... en toen werd het 4-dagen stil 😞
Beste mensen, ik heb het geld niet voor -of een reparatie -of een nieuwe telefoon en blijf erbij dat het onmogelijk is dat een selfiestick een hardwareprobleem veroorzaakt. In mijn broek zit de telefoon strakker 😕 en het is gewoon een scherp stukje plastic binnen in de klem, dat precies aan de zijkant van het scherm heeft gedrukt. Dat is ook aan te telefoon te zien.

...en dát, is niet de oorzaak dat een telefoon na een update een groen, groen, rood knipperend ledje geeft en niet meer aangaat.

Overigens @Stephen - Telfort... Ik kom er met jullie niet uit. Ik heb bij jullie een abonnement en niet bij Teleplan. #gelukkigniet
Reputatie 8
Badge +16
Beste Patrick, ik betreur het dat je er niet uitkomt met Teleplan maar helaas kan ik er ook niet voor zorgen dat Teleplan jouw telefoon kosteloos zal repareren. Mijn aanbod om de onderzoekskosten voor je te vergoeden blijft echter wel staan. Ik vertrouw erop jou hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Reputatie 8
Badge +17
...en dát is dus de reden waarom ik de telefoon niet kapot wil laten terugkomen.Dan neem je je "verlies", betaal je de reparatiekosten en laat je de telefoon repareren. Dan heb je weer een ZGAN telefoon die het weer een tijdje doet.

Maar eh, voor dát geld kan je ook gewoon een nieuwe P9-lite of (bijna) een P10-Lite kopen...


dus ik zou het wel weten...
[quote=Franzki]
Blijft het nog wel vreemd dat volgens de reparateur het een fysiek probleem is terwijl jij bijna zeker weet dat het een software probleem is...[/quote

...en dát is dus de reden waarom ik de telefoon niet kapot wil laten terugkomen.
Reputatie 8
Badge +16
Het lijkt me niet zo moeilijk...

Als de printplaat daadwerkelijk schade heeft (door de selfie-klem?) dan ga je de discussie met Telfort nooit winnen met betrekking tot de garantie.

Maar als jij zeker weet dat de schade alleen aan de buitenkant zit, dan zou ik de telefoon gewoon retour laten komen en de onderzoekskosten bij Stephen van Telfort verrekenen. Vervolgens kun je zelf de software herstellen... daarvoor is best hulp te vinden op internet. En hier op het forum kun je ook wel hulp krijgen.

Blijft het nog wel vreemd dat volgens de reparateur het een fysiek probleem is terwijl jij bijna zeker weet dat het een software probleem is...
Reputatie 8
Badge +17
Ja, zo wordt het een wellus-nietus spelletje...

Ik vermoed dat je er niets mee gaat winnen.
Beste @Stephen - Telfort, ik ontvang zojuist een mail van Teleplan en die luidt als volgt:

===

"Geachte heer/mevrouw,

Hartelijk bedankt voor uw e-mail.
Ik heb uw bericht gelezen op het forum, ik begrijp hieruit uw verwarring.

De diagnose die wij hebben gesteld is dat het toestel een in/uitschakel probleem heeft.
Dit is ook de klacht waarvoor u het toestel hebt ingestuurd.

De oorzaak van dit probleem is een printplaat die door val-schade is veroorzaakt, dit is ook te herleiden aan de barst die u hebt in het scherm.
De kosten voor de reparatie hiervan van de printplaat en het scherm vallen buiten de garantie. Om deze reden hebt u een prijsopgave ontvangen.

Ik hoop dat ik u hiermee voldoende heb geïnformeerd."
===

Ik heb hierop gereageerd met:

"Deze barst is ontstaan door een selfieklem die iets te hard klemde. Begon met een klein scheurtje en is daarna in de loop van de tijd uitgebreid.

Ik gebruik de telefoon al meer dan een halfjaar met die barsjes en u gaat volledig voorbij aan het feit dat de telefoon niet meer opstartte na een update!

Ben het dus niet eens met uw vaststelling dat het niet om fabrieksgarantie zou gaan."

===

Mijn reactie aan Telfort zou zijn: Ik heb mijn telefoon naar de Telfort-winkel gebracht omdat deze na een update niet meer opstartte. Inmiddels ben ik veel tijd kwijt aan de afwikkeling hiervan en krijg de telefoon weer kapot retour. De redenen die door Teleplan wordt aangegeven waarom na de update de telefoon is gestopt met werken is wellicht manier om de fabrieksgarantie te omzeilen. Ik ga er vooralsnog vanuit dat dit niet Uw manier van werken is, dat het goed komt en ik binnenkort weer van jullie diensten gebruik kan maken.

Uw altijd trouwe klant,


Patrick
Reputatie 8
Badge +16
Beste Patrick, ik betreur het dat de garantie is te komen vervallen. Als je de onderzoekskosten hebt voldaan en mij het afschrift stuurt dan wil ik deze kosten wel voor je vergoeden uit coulance.
Reputatie 8
Badge +17
Okay, bedankt voor die info Kees-Jan. Ik vrees alleen dat ik mijn telefoon niet terug krijg zonder eerst de onderzoekskosten te betalen... #verdienmodelletje :-(Da's nog wel een 'dingetje', ja... 😛
...nee de update heeft volgens Teleplan de hardware kapot gemaakt :(
Heb je zelf nog een fabrieks herstel geprobeerd? En dan bedoel ik niet een reset naar fabrieks instellingen, maar het opnieuw flashen van de boot, bootloader, system en vendor partitie?


Als ik dát zou doen dan weet ik zéker dat de fabriekgarantie niet meer gegeven wordt. (Aangenomen dat ik het zou kunnen).
Nee hoor! Als jij de officiele ROM download en installeerd verlies jij echt niet je fabrieksgarantie! Hoe denk jij dat de software de álleréerste keer geïnstalleerd wordt? ;)
Er is géén verschil in hoe jij het doet en hoe de fabrikant het doet...

Hoe? zie http://huaweifirmware.com/huawei-p8-lite (als voorbeeld...)


Okay, bedankt voor die info Kees-Jan. Ik vrees alleen dat ik mijn telefoon niet terug krijg zonder eerst de onderzoekskosten te betalen... #verdienmodelletje 😞

Reageer