beantwoord

Telefoon is gehacket

• 16 september 2017
  • 11 reacties
  • 291 keer bekeken

Hallo, ik ben er achter gekomen dat mijn toestel, Samsung Galaxy S6, gehacket is. Mijn pincode van de simkaart was veranderd en er zijn mensen (in de flat waar ik woon) die dingen weten die ik ze niet verteld heb. Deze mensen had ik al eerder horen vertellen dat ze de laptop van een van de buren hadden laten hacken. Ik dacht toen dat ze aan het opscheppen waren. Nu ben ik bang dat ze mijn telefoon hebben laten hacken. Ik durf mijn telefoon bijna niet meer te gebruiken. Wat kan ik doen om de hack op te heffen? Ik heb al het e.e.a. op internet gelezen maar ik ben bang dat ik het toestel stuk maak. Graag advies.

Mvg,
Maxime
icon

Beste antwoord door Koffiemok 16 september 2017, 21:39

@Maxime Ik zou eerst een anti virus app zoals die [ulr=https://play.google.com/store/apps/details?id=com.avast.android.mobilesecurity&hl=nl]Avast[/url] of AGV installeren en je telefoon scannen op virussen etc.

Verder is het verstandig om wachtwoorden van apps te veranderen zoals @GJC aangeeft. Gaat het om aps zoals Facebook etc dan kan je die wachtwoorden ook via pc/laptop veranderen.

Vertouw je het allemaal niet dan kan je het toestel terugzetten naar fabrieksinstellingen:
- Maak geen backup en neem telefoonnummers/adressen handmatig over.
- Foto's die je niet kwijt wil op een geheugenkaartje plaatsen.
Naar fabrieksinstellingen:
1: Zet het toestel uit.
2: Hou de volume UP + HOME button + aan/uit knop gelijktijdig ingedrukt. Laat los tot je het Samsung logo in beeld zie. (Dit is timing. Kan zijn dat je dit een paar x moet proberen)
3: Met volume down scroll je naar wipe cache partition en gebruik aan/uit knop te selecteren.
Daarna kom je weer in hetzelfde menu terug.
4: Scroll weer naar beneden en kies Wipe data/factory reset. Bevestig met de aan/uit knop.
5: Scroll naar de regel met Yes -- delete all user data en bevestig met de aan/uit knop.
Toestel gaat zich nu terugzetten naar fabrieksinstellingen. Of het toestel start opnieuw op of je kiest in het menu voor reboot system now.
Bekijk reactie

11 reacties

Reputatie 8
Badge +11
Eerste gedachte: Fabrieksreset. Je bent dan wel alles kwijt wat er op staat. Verder van alle zaken waarvoor je de telefoon gebruikt om in te loggen het wachtwoord veranderen!
Ik denk dat @Koffiemok je hier goed mee verder kan helpen.
Reputatie 8
Badge +15
@Maxime Ik zou eerst een anti virus app zoals die [ulr=https://play.google.com/store/apps/details?id=com.avast.android.mobilesecurity&hl=nl]Avast[/url] of AGV installeren en je telefoon scannen op virussen etc.

Verder is het verstandig om wachtwoorden van apps te veranderen zoals @GJC aangeeft. Gaat het om aps zoals Facebook etc dan kan je die wachtwoorden ook via pc/laptop veranderen.

Vertouw je het allemaal niet dan kan je het toestel terugzetten naar fabrieksinstellingen:
- Maak geen backup en neem telefoonnummers/adressen handmatig over.
- Foto's die je niet kwijt wil op een geheugenkaartje plaatsen.
Naar fabrieksinstellingen:
1: Zet het toestel uit.
2: Hou de volume UP + HOME button + aan/uit knop gelijktijdig ingedrukt. Laat los tot je het Samsung logo in beeld zie. (Dit is timing. Kan zijn dat je dit een paar x moet proberen)
3: Met volume down scroll je naar wipe cache partition en gebruik aan/uit knop te selecteren.
Daarna kom je weer in hetzelfde menu terug.
4: Scroll weer naar beneden en kies Wipe data/factory reset. Bevestig met de aan/uit knop.
5: Scroll naar de regel met Yes -- delete all user data en bevestig met de aan/uit knop.
Toestel gaat zich nu terugzetten naar fabrieksinstellingen. Of het toestel start opnieuw op of je kiest in het menu voor reboot system now.
Reputatie 8
Badge +15
De eerse link is Avast
Ik ben me bewust dat er veel mogelijk is maar van buitenaf de pincode van een simkaart wijzigen?
Ik ben me bewust dat er veel mogelijk is maar van buitenaf de pincode van een simkaart wijzigen?

Koffiemok schrijft:
Gaat het om aps zoals Facebook etc dan kan je die wachtwoorden ook via pc/laptop veranderen.
Hallo, ik ben er achter gekomen dat mijn toestel, Samsung Galaxy S6, gehacket is. Mijn pincode van de simkaart was veranderd

@Maxime
Had je eerst een door jou bedachte sim pincode ingesteld? Iemand zou jouw telefoon bemachtigd moeten hebben en na een aantal keer verkeerde pincode te hebben ingevoerd de pukcode moeten gebruiken om die (pincode) te wijzigen. Dus zou er dan ook via jouw mijn telfort, met wachtwoord beveiligd, toegang moeten hebben tot die informatie, of het kaartje met de pukcode.

Weet je zeker dat het gaat om de pincode van de simkaart of gaat het om schermvergrendeling?

Kleine aanvulling op Koffiemok, behalve Avast zou ik ook laten scannen op malware via malwarebytes. Gebruik dan ook alleen apps van betrouwbare bronnen, is wat betreft malware risico niet verkeerd.

Wat betreft de opmerking apps bijvoorbeeld facebook, lijkt het me raadzaam om een 2 step verification te gebruiken. Ooit gelezen van een collega forumlid, ander forum.
@nelly jacoba TS schrijft zelf dat de pin van de simkaart gewijzigd zou zijn dat staat los van facebook en andere apps. Voor die simkaart zou je toch echt fysiek toegang tot de telefoon moeten hebben zover ik weet.
Dan verwezen we beiden naar een ander stukje uit eerdere posts. 🙂
Reputatie 6
Badge +12
Hoi Maxime, welkom op het forum! Ik zie dat er al veel tips voorbij zijn gekomen in dit topic, zoals een virusscanner. Dank allemaal, dat zijn de dingen waar je denk ik goed mee uit de voeten kunt. Vaak denken we er niet aan, maar je smartphone is eigenlijk een kleine computer waar je heel veel mee doet en het is belangrijk om die goed te beveiligen. Bij bijvoorbeeld Instagram kun je een 2 step verification uitvoeren. Dat doe je bij instellingen in de app zelf. Is het gelukt om je pincode weer te wijzigen?
Hallo allemaal,

Bedankt voor de tips. Ja, het is gelukt om met de pukcode mijn pincode te wijzigen. Ik ga nu met het toestel terugzetten naar fabrieksinstellingen aan de slag.
Reputatie 6
Badge +12
Hoi Maxime, goed om te lezen dat dat gelukt is. Als je nog verdere vragen hebt, stel die gerust!

Reageer