beantwoord

Telefoneren niet meer mogelijk met oude Smartphone en SIM?

• 2 juni 2017
  • 54 reacties
  • 842 keer bekeken

Goedenavond,

Is het niet meer mogelijk bij de aanschaf van een nieuwe Smartphone en andere simkaart (nano 4G), te telefoneren met de oude Smartphone met oude simkaart (micro)?

Met de oude Smartphone kan er alleen nog noodoproepen gedaan worden.
Het is de bedoeling dat de oude mobiel als back-up gaat fungeren.
Dit als de nieuwe kapot gaat of zo.

Met vriendelijke groet,

mandy
icon

Beste antwoord door Wieger DB 2 juni 2017, 20:36

Hey mandy, het is niet mogelijk om om 2 simkaarten onder 1 nummer actief te houden. Het moment dat je een nano simkaart in gebruik neemt, dan komt de oude micro simkaart te vervallen. Jammer genoeg is deze constructie niet mogelijk. Wel zijn er diverse simkaartadapters in omloop. Hiermee kan je van een nano simkaart ook nog een toestel gebruiken met een micro simkaart opening. Op die manier kan je je oude toestel wel als back-up blijven gebruiken. Alleen zal je dan de simkaart moeten verzetten van het ene toestel naar het andere toestel.
Bekijk reactie

54 reacties

Reputatie 7
Badge +7
Hey mandy, het is niet mogelijk om om 2 simkaarten onder 1 nummer actief te houden. Het moment dat je een nano simkaart in gebruik neemt, dan komt de oude micro simkaart te vervallen. Jammer genoeg is deze constructie niet mogelijk. Wel zijn er diverse simkaartadapters in omloop. Hiermee kan je van een nano simkaart ook nog een toestel gebruiken met een micro simkaart opening. Op die manier kan je je oude toestel wel als back-up blijven gebruiken. Alleen zal je dan de simkaart moeten verzetten van het ene toestel naar het andere toestel.
Hallo Wieger,

Hartelijk bedankt voor je antwoord.
Wel jammer dat het niet kan.

Even voor de goede orde, je bedoelt zoiets http://www.mediamarkt.nl/nl/category/_simkaarten-simkaartadapters-484145.html als oplossing?

(Niet bedoelt als reclame te maken voor dit bedrijf maar als voorbeeld.)
Dat is precies hetgeen hij bedoelt. Ze zijn er in standaard en micro.. Wanneer je de back-up telefoon regelmatig zou gebruiken zou ik eerder kiezen voor een prepaid sim. Dan hoef je niet telkens de sim verwisselen van telefoon.
Hallo Friesian,

Hartelijk bedankt voor je reactie.

Een prepaid kan inderdaad ook een oplossing zijn.
Hallo,

Ik heb nog een vraag.

Waarom is het eigenlijk niet meer mogelijk om twee simkaarten actief te houden?
Stel, ik heb een Smartphone en een Tablet.
Dit is makkelijker onder één telefoonnummer.

Nu weet ik wel dat je een WIFI hotspot thetering kan maken met je eigen Smartphone,
maar dan kan niemand anders bv. de contacten in je Tablet gebruiken, als je zelf er niet bent?

Mensen die een Smartphone en Tablet hebben, gaan toch ook een grotere bundel gebruiken?
Dit i.p.v. twee losse abonnementen?

Dat brengt mij op de volgende vraag.

In de Telfort winkel werd er gezegd dat je alleen een databundel aan kan schaffen voor een Tablet.
Dit kan ik niet terug vinden op de website.

Met vriendelijke groet,

Mandy
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Mandy,

de reden dat je niet twee simkaarten actief kan hebben naast elkaar heeft te maken met hoe het netwerk je nummer/simkaart herkent. Gesprekken, sms'jes en al je internetverkeer worden op basis van je mobiele nummer en simkaartnummer naar je toestel gestuurd. Wanneer je twee simkaarten met een identiek nummer en met beide hetzelfde nummer actief zijn, dan brengt dit een hoop problemen met zich mee. Het netwerk weet niet meer naar welk apparaat de gesprekken, sms'jes en data toe moeten. Er ontstaat daardoor een probleem met de routering. Kort gezegd: vanuit de techniek loop je dan tegen praktische bezwaren aan.

Voor zover ik weet is het niet mogelijk om alleen een databundel aan te schaffen voor een tablet. De abonnementen op onze website zijn de abonnementen die wij op het moment voeren en aan je kunnen leveren. Hier zit jammer genoeg niet een abonnement tussen met uitsluitend internet. Misschien heeft mijn collega een andere constructie in gedachten, dat durf ik je niet goed te zeggen. Je zou bijvoorbeeld wel met een PrePaid kaart uitsluitend internetbundels kunnen aanschaffen.

Hopelijk was mijn uitleg helder voor je. Als je nog iets wil weten, dan help ik je graag! 🙂
Ik weet dat KPN ooit duosim heeft gehad. Daarbij hadden 2 simkaarten dezelfde telefoon nummer. Zelf een paar jaar gebruik van gemaakt. Maar uiteraard kon je niet beide toestellen tegelijk aan hebben. Dit was ideaal 1 stevige toestel de echte 3310 voor het werk en een 'luxe' telefoon buiten het werk.
@Wieger - Telfort, @Galdor68

Hartelijk bedankt voor jullie reactie.

Allereerst vind ik dat de voorlichting in Telfort winkels echt beter moet.
Het is niet de eerste keer dat ik foutieve informatie krijg.

KPN heeft inderdaad een duosim en nu ook, bij navraag, T Mobile.
Je kunt ze inderdaad niet tegelijk gebruiken.

Vodafone heeft een MultiSim en met deze kan je wel beide toestellen gebruiken.

Zie op Android telefoonaanbiedingen voor uitleg: http://www.androidtelefoonaanbiedingen.nl/android-artikelen/575-een-mobiel-abonnement-met-meerdere-simkaarten.html

(Ik weet namelijk niet of dit onder reclame valt en dat is niet mijn bedoeling.)

Maar bij Telfort is dit dus niet mogelijk.

Met vriendelijke groet,

Mandy
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Mandy, jammer dat het gevoel hebt dat de voorlichting van mijn collega niet juist is geweest. Je kan zeer zeker een duo simkaart aanvragen als je een zakelijke klant bent. Voor particuliere klanten hebben wij deze oplossing niet. Vanuit de techniek blijft nog steeds het punt dat je wanneer je beide simkaarten van je Duo Sim tegelijk actief hebt, je problemen met je bereikbaarheid en verbinding kan krijgen.
@mandy in jou specifiek geval voor de tablet lijkt een aparte sim eventueel met prepaid veel handiger. Maar in mijn ogen alleen zinvol indien voor zakelijk gebruik. De meeste smartphone's kunnen net zoveel als een tablet alleen is het scherm natuurlijk veel kleiner.
Dus zou ik toch willen vragen of ter overweging meegeven wat is de noodzaak voor een 4G verbinding op je tablet.

Wat betreft het Duosim Telfort kan de begrijpelijke keuze hebben gemaakt dit alleen voor de zakelijke markt beschikbaar te stellen, ik had dit als particulier. Maar in de praktijk was het niet altijd handig, niet bij twee telefoons want sms berichten ontvangen op toestel A kon je niet teruglezen op toestel B. Voor mij was het meer practisch.

Ps even gekeken maar bij Vodafoon hebben ze het over een specifieke Multi Data sim en Duosim voor alleen data zou 2 actieve sims kunnen werken en bij hun kan dat dus ook. Voor spraak functies dus telefoneren kunnen ze nooit tegelijk actief zijn.
@Wieger - Telfort,

Hartelijk bedankt voor je antwoord.

Het is dat dit Forum er is om cliënten meer duidelijkheid te geven.
Waar ik wel blij mee ben.
Maar soms blijft de andere informatie voorziening achter bij Telfort.

Bij KPN, T-Mobile en Vodafone kunnen particuliere cliënten wel gewoon een duo simkaart aanvragen.

@Galdor68,

Hartelijk bedankt voor het meedenken.

Het hoeft voor mij ook niet perse een 4G kaart te zijn en misschien is een prepaid wel handiger.

Wat je schrijft over Vodafone klopt ook.

Met vriendelijke groet,,
Mandy

Hartelijk bedankt voor het meedenken.

Het hoeft voor mij ook niet perse een 4G kaart te zijn en misschien is een prepaid wel handiger.

Met vriendelijke groet,,
Mandy

Als je geen gebruik maakt van Wifi en je tablet heeft een simkaart slot is er bij mijn weten alleen 3G of 4G mogelijk.
Dat bedoelde ik eigenlijk ook.
Mijn oude sim was geen 4G, degene die ik nu heb wel.
Misschien nog een vraag.
Ik vroeg eerder hier of er een abonnement was voor alleen data.
Als antwoord kreeg ik nee.
Is dit iets anders dan een data simkaart, wat ik elders hier op het Forum gelezen heb?
Reputatie 8
Badge +9
Vroeger was het wel mogelijk om een data only abonnement af te sluiten. Dit is met dezelfde simkaarten waarmee je ook mee kunt bellen.
Hallo Koffiemok,

Het valt mij wel op dat er dingen die voorheen wel konden, zoals duo sim,
databundel ect. nu ineens niet meer mogelijk zijn bij Telfort.

Telfort heeft dan wel de mogelijkheid voor duo sim voor zakelijke klanten maar daar heb ik niets aan.

Andere providers komen hier ook langzaam weer op terug.
Hallo,

Wie kan mij dit uitleggen?

Dit is afkomstig van de website van Telfort.

Dual sim: twee telefoons in één.

https://blog.telfort.nl/dual-sim-twee-telefoons-in-een-291?cid=em:nvt:nieuwsbrief:mk:dual_sim:juli-2017

Het is dus toch mogelijk om een dual sim aan te vragen?
Voor een zakelijk abonnement wel. Dit is niet wat jij bedoelt deze telefoons hebben 2 simkaarten. Dan ben je prive en zakelijk op hetzelfde toestel bereikbaar.

Jij had het over 2 simkaarten met hetzelfde telefoonnummer in jou oorspronkelijk bericht.

Letop het verschil in benaming duosim is 1 telefoonnummer op 2 simkaarten. Dualsim is 2 simkaarten met hun eigen nummer in 1 telefoon.
Galdor68,

De link is afkomstig uit een mail die ik gehad heb van Telfort.
Daar staat niet bij dat het alleen om zakelijke klanten gaat.

Zij hebben het over 3 soorten dual sim, namelijk active, standby en passive.
Alle drie met aparte functies.
Vandaar dat ik er dus niets van begreep.

Ik blijf het wel jammer vinden dat je niet 1 telefoonnummer kan gebruiken op twee apparaten...
Dual sim active telefoon - telefoon met 2 antennes waarin 2 simkaarten kunnen worden gebruikt.
Dual sim standby telefoon - telefoon met 1 antenne waarin 2 simkaarten kunnen worden gebruikt.

https://www.gsminfo.nl/blog/achtergrond/4281/wat-is-dual-sim
Mandy wat deze telefoons betreft heb je gelijk dat ze niet speciaal voor zakelijke klanten zijn, waar dit soort modellen handig voor zijn, stel je hebt een telefoon van je werk, dan zou je een model uit dat mailtje kunnen kiezen zodat je niet overal met 2 telefoons hoeft rond te lopen. Werk en prive toestel en je hoeft kennisen het werk nummer niet te geven.

De verwijzing naar zakelijk heeft met jou oorspronkelijke vraag te maken en daar is al hetzelfde antwoord opgegeven namelijk Telfort kan wel duosim leveren maar alleen voor zakelijk klanten. En ook hier geld er kan maar 1 telefoon aan staan.

De genoemde functies heeft er mee te maken hoe de 2 simkaarten worden gebruikt. Dit wordt in het artikeltje via die link goed uitgelegd.
Friesian en Galdor68,

Hartelijk bedankt.
Met sommige dingen heb ik echt moeite om te lezen of te begrijpen.......

Met vriendelijke groet,

Mandy
Hallo,

Ik heb nog een vraag.

Waarom is het eigenlijk niet meer mogelijk om twee simkaarten actief te houden?
Stel, ik heb een Smartphone en een Tablet.
Dit is makkelijker onder één telefoonnummer.

Hiervoor bestaat nog een andere optie, een middenweg.... eindresultaat een phablet.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Phablet
Hallo Friesian,

In dit geval gaat het om een Phablet Smartphone en daarnaast en Tablet.
Alleen is het scherm van de tablet een stuk groter.
Om die reden noem ik de phablet als middenweg. .
Een phablet is meer een smartphone met een groot scherm, het midden uit 2 werelden....

Reageer