beantwoord

Samsung Galaxy SIII blijft bevriezen -- chip vervangen

• 3 april 2013
  • 13 reacties
  • 5103 keer bekeken

Hallo,

Vorig jaar mei heb ik mijn abbonnement verlengd en daarbij een S3 genomen. Echter sinds de laatste update naar 4.1.2 niets anders dan bevriezen, wat een ellende. Na wat speurwerk op het internet bijkt dat ik niet de enige ben met dit probleem... Ben uiteindelijk zelfs terug gegaan naar 4.1.1 maar zelfs dit mocht niet baten. 

Ik kreeg een tipje om een app te downloaden genaamd eMMC, deze checkt of je een brakke chip hebt.....en jawel!!

Type: VTU00M
Date: 05/2012
FwRev: 0xf1

SGS3 Sudden Death?
YES. Insane chip.

Kortom, het freezing probleem kan bij deze serie (lees de chips van mei 2012) alleen verholpen worden door vervangen van de chip!!!

Ik wil dus mijn telefoon laten repareren en de chip laten vervangen. Hoe gaat dit nu in zn werk??

Groeten, een ontevreden Galaxy SIII gebruiker
icon

Beste antwoord door Franzki 3 april 2013, 11:09

Door een aantal Samsung Galaxy S3 gebruikers is de laatste paar weken een fout ontdekt [..] de Koreaanse fabrikant komt binnen korte tijd met een update, waardoor de plotselinge moederbord error niet meer voor kan komen.

[..] Het betreft een beperkt aantal Galaxy S3 modellen met 16 GB geheugen en de oorzaak ligt volgens de woordvoerder bij een firmware bug. Daarom moet dit op te lossen zijn door de firmware up te daten

bron: http://www.samsunggalaxys3.net/3067/probleem-met-moederbord-galaxy-s3-update-is-onderweg/

Zolang het toestel in staat is om een update te installeren, moet dit gewoon te fixen zijn zonder hardware te vervangen.
Bekijk reactie

13 reacties

Reputatie 8
Badge +16
Kortom, het freezing probleem kan bij deze serie (lees de chips van mei 2012) alleen verholpen worden door vervangen van de chip!!!

De vraag is even of dit noodzakelijk is. Aangezien het altijd heeft gewerkt met oudere software, zou het zomaar opgelost kunnen worden in een nieuwe software versie door bijvoorbeeld de code in de chip te patchen.

Ik kan me niet direct voorstellen dat Samsung complete productieseries gaat terugroepen en gaat repareren als het in de software zou kunnen worden opgelost.
Het ligt toch echt aan de chip. Ik ben zelfs terug gegaan naar eerdere software versies en het probleem blijft. Bij de meeste telefoons komt het probleem pas na een half tot 3 kwart jaar. Ik had de mijne sinds afgelopen juni en sinds een week of 2 is het kommer en kwel.... tot 70x op een dag freezen lijkt mij niet goed...

Mensen die een nieuwe chip hebben gekregen zijn van het probleem af. Ik wil mijn toestel dus ook laten repareren (door bv Dynafix) maar aangezien ik het toestel lease zou ik graag willen weten hoe nu verder,
Heb een screenshot bijgevoegd. 

Badge +1
even voor de goede orde:

1. het programma eMMC is niet afkomstig van Samsung zelf, en biedt dus geen enkele garantie dat het a. doet wat het zegt en b. het probleem ook daadwerkelijk bestaat.
2. het terugzetten van je firmware van je toestel kun je alleen maar doen door het toestel zelf te flashen met ongecontroleerde software, wat dus feitelijk betekend dat je met de software hebt zitten rommelen (kan een garantieprobleem opleveren.

Verder vind ik het opvallend dat het probleem er eerst niet was met je oude software, maar na de update en weer terugzetten het probleem blijft. Dan zou volgens jouw redenering de chip bij de update kapot gegaan zijn, en daarna (na downgrade) dus nog steeds niet werken. Als de werking van de chip onveranderd zou zijn zou hij het na de downgrade gewoon weer moeten doen.

Binnen mijn werkomgeving is niets bekend van een 'foute' chip van samsung dus volgens mij valt dat allemaal wel mee (verhalen op internet worden vaak ietsiepietsie opgeblazen).

Anyway, mijn advies is om het toestel te upgraden naar de laatste SW versie (op de normale manier, dus ota of KIES), vervolgens een factory reset en het dan even aanzien.
Werkt het dan nog niet dan kun je contact op nemen met SmartCare. Zij zullen een monteur langs sturen die het toestel bij je ophaalt en na de reparatie weer terug brengt.
even voor de goede orde:

2. het terugzetten van je firmware van je toestel kun je alleen maar doen door het toestel zelf te flashen met ongecontroleerde software, wat dus feitelijk betekend dat je met de software hebt zitten rommelen (kan een garantieprobleem opleveren.

Ter verheldering: Ik heb alleen ORIGINELE firmware van Samsung gebruikt via Odin, anders kon ik niet downgraden. Ik ben niet iemand die zomaar met toestellen gaat lopen rommelen.

Verder heb ik factory reset al gedaan en het even aangezien voor ik terug ging naar 4.1.1.
Vind het wel apart dat de meesten met dit probleem allemaal bij de chip uit komen. 

Linkje met klachten... http://www.samsungworld.nl/nl/support/product/GT-I9300RWAXEN/tickets/28951
Badge +1
tenzij jij zelf bij een Samsung Repair punt werk kan en mag je er nooit van uitgaan dat de SW die jij download (van samfirmware. neem ik aan) 100% origineel is en er niet mee gekloot is. Iedereen kan wel een site optuigen en roepen dat wat hij er op plaatst origineel is enzo...
Samsung geeft deze ROM files niet vrij voor gebruik door het grote publiek en je weet dus gewoon nooit zeker wat je binnenhaalt...
Reputatie 8
Badge +16
Door een aantal Samsung Galaxy S3 gebruikers is de laatste paar weken een fout ontdekt [..] de Koreaanse fabrikant komt binnen korte tijd met een update, waardoor de plotselinge moederbord error niet meer voor kan komen.

[..] Het betreft een beperkt aantal Galaxy S3 modellen met 16 GB geheugen en de oorzaak ligt volgens de woordvoerder bij een firmware bug. Daarom moet dit op te lossen zijn door de firmware up te daten

bron: http://www.samsunggalaxys3.net/3067/probleem-met-moederbord-galaxy-s3-update-is-onderweg/

Zolang het toestel in staat is om een update te installeren, moet dit gewoon te fixen zijn zonder hardware te vervangen.

De uitrol van die bewuste update is afgelopen Januari geweest en die heb ik destijds ook gedaan. Echter zo uit het niets sinds een week of 2 alleen maar freezen! Factory reset en wipe cache partition heeft allemaal niet geholpen, probleem bleef. 
Badge +1
Er zijn problemen met de S3 16GB versie.
Heb je toevalig de 16Gb?
Iets met geheugen allocatie.

De enige oplossing schijnt vervanging van het moederbordje te zijn.
Dit zou na die bewuste update in januari verholpen zijn .
Ik heb idd een  16GB S3. Ik blijf er bij dat het bij de chip ligt... Vanmiddag nog 4 telefoons zo na gekeken, allemaal gekocht tot ongeveer 2 maanden terug en die zijn wel goed...
Is trouwens een wereldwijd bekend probleem....zelfs op XDA is het een hot issue. 
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2133401
Badge +1
Die chip die je bedoeld "VTU00M" is dus flash memory (geheugen).
Dat wordt een probleem......
Je hebt waarschijnlijk nog garantie en ik zou daarvan gebruik maken als ik jou was.
Ahh dank! weer wat geleerd haha, dacht toch echt dat het een chip was :D
Thx, ga ik zeker doen!!
Reputatie 8
Badge +16
Het is een chip hoor.... een Embedded MultiMedia Card... dus zoiets als een geheugenchip met ingebouwde controller.

Reageer