beantwoord

Ruis tijdens bellen via Nokia 8

• 11 november 2019
  • 3 reacties
  • 125 keer bekeken

Ik heb vorig jaar een nieuwe Nokia 8 samen met m'n abonnement bij Telfort genomen. Hiermee treedt nu een probleem op met het bellen.

Als ik gewoon bel kan de ontvanger mij niet horen. In plaats daarvan komt er alleen een harde ruis door de lijn, maar niets van normaal geluid van mijn kant. Het maakt hierbij niet uit of ik bel of gebeld wordt. Van mijn kant hoor ik de ander echter prima. Als ik via Whatsapp bel, gaat het van beide kanten wel goed (hoewel het geluid zacht is) dus ik denk niet dat het aan de microfoon ligt.

Mijn Android-systeem en telefoonapp zijn helemaal up-to-date, opnieuw opstarten haalt niks uit. Ik heb via Google op forums diverse mensen met een soortgelijk probleem gezien, maar geen echte oplossingen. Enkele suggesties daar heb ik uitgeprobeerd, maar leverden niks op. Ik heb m'n telefoon uit z'n case gehaald, via de speakers gebeld, en mute/unmute. Bij muten hoort de ontvanger inderdaad niks, ook geen ruis, maar na unmute weer alleen maar ruis. Ook een andere simkaart gebruiken verandert het niet. Alle instellingen staan m.i. zoals het hoort en zijn niet veranderd sinds het nog wel goed ging.

Het probleem lijkt ook niet afhankelijk te zijn van locatie of provider van de ontvanger. Op de website van Telfort kom ik verder niks hierover tegen. Kan iemand mij vertellen waar het mogelijk wel aan ligt en hoe ik dit kan verhelpen?

Groet,

Patrick

icon

Beste antwoord door Jasper - Telfort 12 november 2019, 15:05

Hoi @pherfst, welkom op het forum. Dat klinkt als een heel specifiek probleem. Doordat het bij bellen via Whatsapp niet speelt kan ik me voorstellen dat je niet het idee hebt dat het aan de microfoon van het toestel ligt. De andere kant van het gesprek hoort jou dan dus als ruis, maar jij kan hen wel goed horen? Of hoor je ook (een beetje) ruis?

Als je een andere SIM-kaart gebruikt speelt hetzelfde dus, wat gebeurt er als je jouw SIM-kaart in een ander toestel doet? Als het probleem mee verhuisd naar het andere toestel kan het iets in het netwerk zijn, als je op het andere toestel dan wel goed te verstaan bent lijkt het er op dat de aandacht toch naar de Nokia moet gaan. Als dat het geval is kan je het beste met het toestel naar een KPN winkel gaan, zij kunnen het toestel dan samen met je bekijken en indien het nodig blijkt kan het ook ter reparatie worden opgestuurd.

Bekijk reactie

3 reacties

Reputatie 8
Badge +11

Hoi @pherfst, welkom op het forum. Dat klinkt als een heel specifiek probleem. Doordat het bij bellen via Whatsapp niet speelt kan ik me voorstellen dat je niet het idee hebt dat het aan de microfoon van het toestel ligt. De andere kant van het gesprek hoort jou dan dus als ruis, maar jij kan hen wel goed horen? Of hoor je ook (een beetje) ruis?

Als je een andere SIM-kaart gebruikt speelt hetzelfde dus, wat gebeurt er als je jouw SIM-kaart in een ander toestel doet? Als het probleem mee verhuisd naar het andere toestel kan het iets in het netwerk zijn, als je op het andere toestel dan wel goed te verstaan bent lijkt het er op dat de aandacht toch naar de Nokia moet gaan. Als dat het geval is kan je het beste met het toestel naar een KPN winkel gaan, zij kunnen het toestel dan samen met je bekijken en indien het nodig blijkt kan het ook ter reparatie worden opgestuurd.

Hoi Jasper, dank voor je reactie. Inderdaad een raar probleem. De andere kant hoort alleen maar ruis, geen ander geluid, maar ik kan de ander zonder ruis ontvangen. Bij een andere simkaart in mijn toestel blijft de ruis; mijn simkaart in een ander toestel geeft geen ruis. Het lijkt er dus op dat het aan de telefoon ligt, maar ik weet niet wat het veroorzaakt. Het kan bijna geen fout in de software zijn, maar ik zou niet weten wat er met de hardware aan de hand kan zijn in zo'n geval.

Reputatie 8
Badge +11

We weten nu in ieder geval dat we ons op het toestel zelf kunnen richten, dat scheelt al wel wat. Ik weet ook niet of het de hardware of de software is, het lijkt mij dat het dezelfde microfoon is die voor beide wordt gebruikt. Het kan zijn dat de aansturing van de microfoon voor het bellen en whatsapp op een andere manier gaat. Om dat uit te sluiten kan je jouw toestel terugzetten naar de fabrieksinstellingen (belangrijke gegevens wel eerst even back-uppen), als de ruis daarna ook blijft is de KPN winkel die ik in mijn vorige bericht noemde de beste optie.

Reageer