beantwoord

NFC van simkaart gebruiken

• 19 juni 2017
  • 4 reacties
  • 1200 keer bekeken

Reputatie 1
Met de nieuwe sim kaart heb je dus ook een NFC chip.
Geeft deze op een telefoon zonder ingebouwde NFC chip dezelfde mogelijkheden als een telefoon met eigen ingebouwde NFC chip?

Ik zie in de instellingen geen optie om NFC in te schakelen (wat ik op mijn andere telefoon met eigen NFC chip wel zie).
Komt dit pas beschikbaar als de simkaart is geactiveerd?
icon

Beste antwoord door Deborah 27 juni 2017, 12:51

@bnwgraaf,

Inmiddels heeft mijn collega die alles weet van simkaarten en NFC het een en ander uitgelegd. De gegevens van NFC diensten zoals inchecken of contactloos betalen kunnen op drie manieren worden opgeslagen, namelijk de simkaart, de telefoon of in de cloud. De NFC simkaart is een veilige kluis waarin geheime data zoals over het OV, je bankpas of een toegangspas wordt opgeslagen. Tijdens de installatie van een dienst zoals contactloos betalen, worden de juiste instellingen gekozen en wordt de SIM gekoppeld aan de NFC antenne van het toestel. Is het zo duidelijker hoe NFC werkt? Hoor het graag van je als je nog vragen hebt!
Bekijk reactie

4 reacties

Reputatie 4
Badge +6
Hoi bnwgraaf, welkom op het forum! Dat is een goede vraag. Welke telefoon heb je en welke software versie? Met een NFC simkaart kun je bijvoorbeeld inchecken in het OV of contactloos betalen. Om deze diensten te gebruiken heb je ook een telefoon nodig die NFC ondersteunt. Op deze pagina lees je wat je nodig hebt om NFC te gebruiken. Mocht je nog vragen hebben, stel ze dan gerust 😳.
Reputatie 1
Hallo Deborah,

Bedankt voor je reactie.

Het gaat in dit geval om een eenvoudig toestel zonder eigen nfc chip: LG L40 D160
Deze draait op Android 4.4.2, waarvan ik begrepen heb, dat deze nfc ondersteunt.

Maar in de opties kan ik daarvan nog niets vinden, dus ik vroeg me af, of dat pas lukt als de sim kaart geactiveerd is (nu zit de oude sim er nog in namelijk...)

Dus als je zegt, dat de telefoon ook nfc moet ondersteunen, dan bedoel je, neem ik aan, dat het besturingssysteem het moet ondersteunen?
Als de hardware het al zou ondersteunen (door ingebouwde nfc chip), dan is de nfc op de sim kaart toch overbodig lijkt me?

Mijn andere toestel heeft een ingebouwde nfc chip en dat werkt prima!
Reputatie 4
Badge +6
Hoi bnwgraaf,

Dat is nog een goede vraag. Ik zie dat de LG L40 D160 helaas geen NFC chip heeft. De hardware van de telefoon zelf dient NFC te ondersteunen door een ingebouwde chip.

Het lijkt inderdaad overbodig om zowel een NFC simkaart als een ingebouwde NFC chip te hebben, alleen voor betalingen of inchecken is beiden nodig. Als je bijvoorbeeld alleen foto's wil verzenden naar een andere telefoon dan is alleen de NFC chip op de telefoon zelf voldoende. Voor de zekerheid vraag ik nog intern na wat de exacte toevoegde waarde is van de NFC simkaart. Hier kom ik nog op terug:$ @Koffiemok, weet jij hoe dit zit?
Reputatie 4
Badge +6
@bnwgraaf,

Inmiddels heeft mijn collega die alles weet van simkaarten en NFC het een en ander uitgelegd. De gegevens van NFC diensten zoals inchecken of contactloos betalen kunnen op drie manieren worden opgeslagen, namelijk de simkaart, de telefoon of in de cloud. De NFC simkaart is een veilige kluis waarin geheime data zoals over het OV, je bankpas of een toegangspas wordt opgeslagen. Tijdens de installatie van een dienst zoals contactloos betalen, worden de juiste instellingen gekozen en wordt de SIM gekoppeld aan de NFC antenne van het toestel. Is het zo duidelijker hoe NFC werkt? Hoor het graag van je als je nog vragen hebt!

Reageer