beantwoord

Klacht over reparatie refurbished iPhone 7

Reputatie 1
Garantie op refurbished IPhone is hartstikke nep !!!! Bij Telfort in maart 2018 een refurbished IPhone7 gekocht, met 2 jaar garantie, die van het begin af aan al kleine problemen gaf, en steeds slechter ging functioneren. Uiteindelijk half december ter reparatie aangeboden. Telefoon bleek niet gerepareerd te kunnen worden en nadat we hadden doorgegeven dat het om een telefoon met garantie ging werd waterschade geconstateerd. Dus garantie vervalt!! IK WEET DUS 100% ZEKER dat deze telefoon bij ons GEEN waterschade heeft opgelopen. Teleplan dat voor Telfort de reparaties uitvoert, verwijst nu naar Telfort dat ik het niet eens ben met deze conclusie. En Telfort stuurt me vervolgens weer terug naar Teleplan of ik mag een schriftelijke klacht doen aan het hoofdkantoor. Als antwoord dat ik met deze oplossingen geen genoegen neem, werd ik door de Telfort klantenservice gewoon weggedrukt.

En bovendien wordt de IPhone 7 verkocht als waterbestendig en spatwaterdicht!! Maar ja bij Apple zeggen ze ook maar wat zei de meneer van Teleplan nog, Waterschade kan volgens hem al ontstaan als de telefoon op het schapje in de douche heeft gelegen of bij veel damp in de keuken tijdens het koken.

*Admin: titel aangepast i.v.m. vindbaarheid.
icon

Beste antwoord door Natasja - Telfort 11 januari 2019, 15:22

Goed om te lezen dat je inmiddels een kopie van de aankoopnota hebt ontvangen. Ik heb contact opgenomen met Teleplan en navraag gedaan. Vanuit Teleplan is je toestel doorgestuurd naar de externe reparateur van Apple (voor refurbished toestellen). Deze heeft het toestel inderdaad afgekeurd en vochtschade geconstateerd. Teleplan kan het toestel dus niet repareren.

Volgens Apple is de iPhone 7 inderdaad spat‑, water‑ en stofbestendig. Maar de spat-, water- en stofbestendigheid kan na verloop van tijd afnemen door normale slijtage. Apple vermeldt op zijn website dan ook het volgende:

"iPhone XR, iPhone X, iPhone 8, iPhone 8 Plus, iPhone 7 en iPhone 7 Plus hebben een IP67-classificatie onder de IEC-norm 60529 (maximale diepte van 1 meter tot 30 minuten). Spat-, water- en stofbestendigheid zijn niet blijvend en de bestendigheid kan afnemen door normale slijtage. Vloeistofschade valt niet onder de garantie."

Heel erg balen, maar ik kan hier helaas niets aan veranderen en vrees dan ook dat je toe bent aan een nieuw toestel. 😞

Bekijk reactie

12 reacties

Reputatie 4
Badge +8
Dag @sb058019. Van harte welkom hier op het Forum. Heel frustrerend dat je refurbished iPhone 7 niet goed functioneert. Je hebt deze daarom ter reparatie aangeboden bij Teleplan en Teleplan heeft aangegeven dat zij het toestel niet kunnen repareren. Nadat je aangaf dat je nog garantie hebt op je toestel, constateerde Teleplan waterschade, terwijl de iPhone 7 spatwaterdicht en waterbestendig is volgens de specificaties op onze website. Dat is absoluut frustrerend.

Heeft Teleplan ook aangegeven waarom je iPhone niet gerepareerd kan worden? Ik lees in de notities van mijn collega's dat je de aankoopnota niet hebt meegestuurd en Teleplan dit eerst bij je heeft opgevraagd. Omdat de aankoopnota maximaal 6 maanden wordt bewaard, is er nu een verzoek ingediend bij onze backoffice om je een vervangend aankoopbewijs toe te sturen. Onze backoffice neemt hierover contact met je op.
Reputatie 1
Beste Natasja,
Nee Teleplan heeft in de eerste mail alleen aangegeven dat het apparaat is afgekeurd. En in de 2e dat de vochtindicator is verkleurd en reparatie duurder zou worden dan de waarde van het toestel. Deze informatie kan u uiteraard ook opvragen bij Teleplan onder nummer z25051932. Jullie hebben de afhandeling van de garantie immers aan dat bedrijf uitbesteed. Een kopie van de aankoopnota heb ik inmiddels ook al ontvangen.
Reputatie 4
Badge +8
Goed om te lezen dat je inmiddels een kopie van de aankoopnota hebt ontvangen. Ik heb contact opgenomen met Teleplan en navraag gedaan. Vanuit Teleplan is je toestel doorgestuurd naar de externe reparateur van Apple (voor refurbished toestellen). Deze heeft het toestel inderdaad afgekeurd en vochtschade geconstateerd. Teleplan kan het toestel dus niet repareren.

Volgens Apple is de iPhone 7 inderdaad spat‑, water‑ en stofbestendig. Maar de spat-, water- en stofbestendigheid kan na verloop van tijd afnemen door normale slijtage. Apple vermeldt op zijn website dan ook het volgende:

"iPhone XR, iPhone X, iPhone 8, iPhone 8 Plus, iPhone 7 en iPhone 7 Plus hebben een IP67-classificatie onder de IEC-norm 60529 (maximale diepte van 1 meter tot 30 minuten). Spat-, water- en stofbestendigheid zijn niet blijvend en de bestendigheid kan afnemen door normale slijtage. Vloeistofschade valt niet onder de garantie."

Heel erg balen, maar ik kan hier helaas niets aan veranderen en vrees dan ook dat je toe bent aan een nieuw toestel. 😞
Reputatie 1
Dus met andere woorden de 2 jaar garantie op jullie refurbished telefoons heeft geen waarde. De telefoon is door ons gewoon gebruikt, niets geks mee gedaan. Ondanks dat de water en stofbestendigheid op den duur afneemt. Zou normaal gebruik toch mogelijk moeten zijn in de eerste 2 jaar van een refurbished telefoon. En als dat niet zo is mogen jullie dat ook niet beloven! Met andere woorden dit verhaal houdt hier voor mij nog niet op!
Reputatie 1
Mag ik ook weten naar welke externe Apple reparateur het toestel is opgestuurd? En heeft u voor mij daar ook een rapport van? Denk dat ik daar recht op heb.
Reputatie 8
Badge +15
Je kan het reparatierapport zelf inzien op e-repair.nl .Bij schade buiten de garantie zal je er ook foto's vinden die aangeven hoe ze tot deze conclusie zijn gekomen.

Dat refurbished toestellen een garantie hebben van geen waarde klopt niet. Je hebt gewoon net zoals bij een nieuwe telefoon de 2 jaar fabrieksgarantie. De refurbished toestellen bij Telfort hebben een A grade. Dit is de hoogste grade die een refurbished toestel kan krijgen. Zie alle info over refurbished en reparatie op deze pagina.

Veel mensen denken dat ze met een bepaalde IP classificatie gelijk gedekt zijn met allerlei vormen ter verkoming van schade. Dit is niet het geval. Met een IP67 classificatie wil nog niet zeggen dat je telefoon ook bijvoorbeeld IP61tot IP66 classificatie heeft. Heeft een toestel meerdere classificaties dan staat dit ook vermeld. Bijvoorbeeld IP61/IP67
IP classificatie bestaat uit 2 getallen:
Eerste getal: Bescherming tegen binnendringen. Waarbij 6 Stofvrij=volledig stofdicht) het hoogste is.
Tweede getal: Bescherming tegen vocht. Waarbij 8 het hoogste is. 6=Dompeldicht onder bepaalde voorwaarden.

Zo kan je toestel (nieuw of refurbished) met IP67 dus toch vochtschade oplopen. Zo wordt er ook altijd geadviseerd om nooit je telefoon mee te nemen als je gaat douchen. Of gebruiken in een vochtige ruimte. Door het simpel indrukken van een knop kan er al vochtschade ontstaan. Ook buiten in de regen want dan zou je toestel een IP61/62 hebben.

Het is niet het antwoord wat je zoekt maar hopelijk geeft het je wat meer inzicht hoe vocht/waterschade toch kan ontstaan.
Reputatie 1
Koffiemok? Bijzondere naam voor een Telfort medewerker😏
Reputatie 8
Badge +11
Dan zou er staan: "Koffiemok - Telfort". Ik snap niet hoe je aan die conclusie komt.
Reputatie 1
Thanx GJC en koffiemok, had daar overheen gelezen. Inmiddels het onlineschaderapport van Teleplan gelezen en daar staat geen waterschade in omschreven. Ben nu heel benieuwd naar externe Apple reperateur waar Teleplan volgens Natasja de telefoon naar toe heeft gestuurd.
En begrijp ik nu uit de uitleg van koffiemok dat je de iPhone7 eigenlijk maar een ip61 of ip62 classificatie heeft? En je de telefoon dus ook niet met zweethandjes mag bedienen?
Reputatie 1
En jullie mogen van mij ook meekijken https://www.e-repair.nl/nl/order/CF246437/OrderRegistration
het ordernummer is CF246437.
Heel bijzonder staat echt niets over vochtschade geen foto van de externe vochtindicator en het lijkt erop dat rechtsonder op de eerste twee foto's te zien in dat de interne vochtindicator geen vochtschade aangeeft. Het verdwaalde oranje stikkertje mag toch niet serieus aangezien worden voor een alternatieve vochtindicator?
Ik word toch nu echt benieuwd naar de externe Apple reparateur die dan wel waterschade heeft geconstateerd.
Reputatie 1
bbb
Reputatie 4
Badge +8
Dag @sb058019. Ik begrijp de frustratie, maar zoals ik al aangaf kan ik niets aan de uitkomst van het onderzoek veranderen. Ik kan in deze situatie niets voor je betekenen.

Zoals @Koffiemok duidelijk aangeeft, heb je net als bij een nieuw toestel een garantie van 2 jaar. Vochtschade of vloeistofschade valt niet onder garantie, zoals ook Apple vermeldt op zijn website.

Een rapport is voor mij niet inzichtelijk. Ik raad je aan om bij verdere vragen over het reparatieproces of de resultaten van het onderzoek contact op te nemen met Teleplan.

@Koffiemok, bedankt voor je uitgebreide, duidelijke toevoeging! 🙂

Reageer