beantwoord

Gezwollen batterij Iphone 4s, Geen garantie?

• 3 augustus 2013
  • 10 reacties
  • 3393 keer bekeken

Beste Telfort,

de glazen achterkant van mijn 1,5 jaar oude Iphone is vorige week gesprongen, terwijl hij op tafel lag. Ik vermoedde dat de batterij opgezwollen was en ben naar de apple store gegaan. Zij hebben bevestigd dat dit inderdaad het geval was. Omdat ik de telefoon bij Telfort heb aangeschaft en apple als productent maar 1 jaar garantie heeft, hebben zij mij aangeraden om het toestel bij telfort in te leveren.

Dat heb ik dan ook gedaan. 
Nu krijg ik een brief binnen van telfort dat het toestel niet binnen de garantie valt (schijnbaar is het mijn schuld dat de batterij opgezwollen is) en dat ik ofwel voor 703,01 euro een nieuwe kan krijgen of mijn eigen telefoon voor 39,70 terug kan krijgen (met een alsmaar opzwellende batterij en risico op ontploffing).

In de telfort winkel kunnen ze me pas maandag kunnen helpen omdat de reparatie afdeling niet geopend is in het weekend. Ook de telefonische klantenservice (met een persoon die zijn naam niet wilde herhalen, zodat ik deze kon opschrijven) was niet van veel hulp en vertelden me dat ze niets konden doen. 

Al met al is de manier waarop telfort met deze situatie omgaat vreemd. Ik zou dan ook graag met iemand spreken die wel bereid is om mijn vragen te beantwoorden.

Met vriendelijke groet,
Geert van der Linden
icon

Beste antwoord door Denise 5 augustus 2013, 12:26

@gjpvanderlinden,

Het is duidelijk dat je baalt van de huidige situatie. Ik heb zojuist ook jouw bericht op het forum van Tros Radar gelezen. Ik reageer via deze weg. Het is mogelijk dat het opzwellen van de batterij te wijten is aan bijvoorbeeld vochtschade. In dat geval valt dit niet onder de garantie en komt een nieuw toestel voor eigen rekening. Ik zoek graag voor je uit wat precies de uitkomst is van het schaderapport bij Teleplan. Kun je jouw naw-gegevens, 06-nummer en e-mailadres kenbaar maken via een privébericht? Na ontvangst zoek ik dit verder voor je uit.

Denise
Bekijk reactie

10 reacties

Reputatie 6
Badge +7
IK zou de consumentenbond erachter zetten want die 1 jaar garantie klopt niet van apple volgens mij.
Apple is verplicht om een apparaat te verkopen dat deugt. Een mobiel heeft een technische levensduur van minstens 3 jaar. Ik zal alsnof contact opnemen met de producent. Succes
Reputatie 8
Badge +16
Allereerst is een garantietermijn van 12 maanden op zo'n duur apparaat belachelijk laag. Apple kan zich er niet zo makkelijk vanaf maken.

Alleen is Apple in dit geval geen partij... garantie verloopt via de leverancier, dus Telfort.

Heeft Telfort ook aangegeven waarom het niet onder garantie valt?
Hallo Geert,

Heb je het toestel verzekerd bij Telfort en gaat het om een leasetoestel of losse aanschaf?
Bedankt voor de reacties. 

@ Cobus: Apple heeft nu inderdaad twee jaar garantie, alleen heb ik het toestel voor die tijd aangeschaft dus geldt dit niet.

@YouriGros & Frankzki: Telfort heeft als verkopende partij inderdaad de garantie. Telfort heeft in het schaderaport niets vermeld over wat er mis is met de telefoon (al is het duidelijk dat de batterij gezwollen is, door de bolling van de achterkant en door bevestiging van apple). Ik ben het er mee eens dat het eigenlijk belachelijk is dat apple 12 maanden garantie gaf, maar dat is dus al veranderd.

@ Codemeister: Het gaat niet om een leasetoestel. 

Verder heeft Apple aangegeven dat de batterij blijft zwellen nu, en dat dit waarschijnlijk een kwestie van weken is totdat de achterkant er volledig uit vliegt.

Maandag hoop ik meer uit te vinden over wat de de reparatieservice te zeggen heeft, maar ik weet uit ervaring dat medewerkers van Telfort in de winkel nauwelijks bevoegdheid hebben om iets te doen, vandaar dat ik graag hier om reactie vraag van Telfort.
Badge +2
Vaak zwelt een batterij op door vocht- of oververhitting. Dit tast de rest van het toestel dan ook aan. Dit valt buiten de garantie, en reparatiekosten kunnen dan hoog oplopen, aangezien alle onderdelen handmatig moeten worden nagelopen en/of vervangen.

Via www.e-repair.nl kan je op basis van het TFT of TF-nummer wat op je reparatieformulier staat meer info vinden.

Succes/sterkte!
Reputatie 3
Badge +1
@gjpvanderlinden,

Het is duidelijk dat je baalt van de huidige situatie. Ik heb zojuist ook jouw bericht op het forum van Tros Radar gelezen. Ik reageer via deze weg. Het is mogelijk dat het opzwellen van de batterij te wijten is aan bijvoorbeeld vochtschade. In dat geval valt dit niet onder de garantie en komt een nieuw toestel voor eigen rekening. Ik zoek graag voor je uit wat precies de uitkomst is van het schaderapport bij Teleplan. Kun je jouw naw-gegevens, 06-nummer en e-mailadres kenbaar maken via een privébericht? Na ontvangst zoek ik dit verder voor je uit.

Denise
Reputatie 3
Badge +1
@gjpvanderlinden,

Bedankt voor jouw aanvullende gegevens. Ik heb dit uitgezet bij de afdeling die dit verder uitzoekt. Binnen twee werkdagen ontvang je een terugkoppeling.

Denise
Reputatie 3
Badge +1
@gjpvanderlinden,

Ik ontving zojuist een terugkoppeling dat het inmiddels opgehelderd is. Kun je dit bevestigen?

Denise
Inderdaad reactie gehad. Het gaat om vochtschade waardoor de accu kapot is. Nooit is de telefoon nat geworden, maar het zal wel klam weer zijn geweest. 

De persoon die me belde was eindelijk vriendelijk en kon me meer uitleggen. Ook was de medewerker in de winkel vriendelijk. De telefonische klantenservice die ik eerder aan de lijn had was vreselijk onaardig. Ik hoop dat daar wat mee gedaan wordt.

Verder ga ik wel weg bij Telfort. Dit euvel was de laatste van een aantal problemen die ik met Telfort heb gehad en altijd is het gedoe om informatie te krijgen en een persoon te spreken die kan helpen in plaats van de boot wil afhouden.

Reageer