beantwoord

Geen bereik Rotterdam metro ondergronds

• 24 juni 2019
  • 7 reacties
  • 175 keer bekeken

Reputatie 1
Hoi,

Ik kon geen bestaande topic vinden over dit specifieke onderwerp dus open ik een nieuwe.

Ik heb het altijd voor lief genomen maar vind het toch vreemd dat ik in de Rotterdamse metro ondergronds nooit bereik heb. Dit gaat dus niet specifiek om dataverbinding. Ik heb gewoon totaal geen netwerk. Dit terwijl ik anderen wel zie appen of bellen.

Ik heb een lg g6 android 8.0.

Hoor ik bereik te hebben?
icon

Beste antwoord door Jasper - Telfort 24 juni 2019, 14:48

Hallo @vurnen, de meeste masten staan boven de grond en in steden vaak zelfs op gebouwen. Onder de grond ben je daarvan goed geïsoleerd, maar als je er wel gebruik van wilt kunnen maken kan dat best lastig zijn. Of er in de tunnels voorzieningen zijn om dat te verbeteren durf ik zo niet te zeggen, dat zal de RET zelf wel weten verwacht ik.
De WiFi optie die Galdor noemt is dan ook een goed alternatief om het internet in de metro te gebruiken 🙂
Bekijk reactie

7 reacties

Hallo @vurnen , je zou het een bij de RET na kunnen vragen welke voorzieningen zij al of niet aangebracht hebben binnen de tunnels voor een goed bereik.
Vaak zie je in tunnels een soort 'hulp'-masten die het signaal 'van buiten' versterken.
Succes.
Wifi mogelijkheden bij de RET

Wat mij opvalt is dit stukje.

In de voertuigen van de RET is de kwaliteit van de verbinding afhankelijk van de positie van het voertuig. In de metro's werkt de WiFi alleen bovengronds. De RET maakt gebruik van een mobiele dataverbinding die door veel reizigers gedeeld moet worden. Als de verbinding wegvalt of slecht is, kun je het beste de verbinding afsluiten en het na 5 minuten nog eens proberen.

Of er wel of geen hulpzenders zijn en zo ja van welke providers kan ik niet vinden.
Reputatie 8
Badge +11
Hallo @vurnen, de meeste masten staan boven de grond en in steden vaak zelfs op gebouwen. Onder de grond ben je daarvan goed geïsoleerd, maar als je er wel gebruik van wilt kunnen maken kan dat best lastig zijn. Of er in de tunnels voorzieningen zijn om dat te verbeteren durf ik zo niet te zeggen, dat zal de RET zelf wel weten verwacht ik.
De WiFi optie die Galdor noemt is dan ook een goed alternatief om het internet in de metro te gebruiken 🙂
Zojuist welgevonden dat de Noord-Zuidlijn van een gezamenlijk 4G systeem is voorzien.
Reputatie 8
Badge +11
In sommige tunnels zijn dat soort voorzieningen beschikbaar inderdaad, voor de Schipholtunnel wordt ook aan zoiets gewerkt. Bij de Noord-Zuidlijn was het het voordeel dat er bij de bouw al rekening mee gehouden kon worden, bij oudere tunnels zoals de Schipholtunnel zijn er aanpassingen nodig die lastig kunnen zijn. Ik kan me voorstellen dat het voor metrotunnels ook een lastige constructie is, maar daar zal RET meer over kunnen vertellen.
Reputatie 1
Dank voor jullie reacties. Ik lees niets nieuws wat ik al niet wist. Wel vreemd dat ik anderen zie bellen en timelines checken. De wifi van RET is verre van capabel om dit er ondersteunen.
Betere telefoons met betere antennes die het signaal van 2, 3 en 4G beter op pakken.

Hoor je bereik te hebben, dat is je eigenlijke vraag ik zou zeggen nee.

Tenzij er hulpzenders worden geplaatst door de providers zelf dat is niet aan de RET.
Veel belangrijker is dat de dienst verleners in geval van nood bereik hebben met de portofoons.

Reageer