beantwoord

bold 9780 en blackberry maps

• 12 november 2012
  • 37 reacties
  • 11233 keer bekeken

Reputatie 2
Badge +1
Ik heb sinds vandaag een bb bold 9780.
Hiervoor had ik een 8520 deze was geregistreerd op het netwerk en toen kon ik gebruik maken van blackberry maps.
Nu heb ik de bold en deze heb ik ook geregistreerd maar ik kan de blackberry maps nergens vinden.
Ik heb het ook apart gedownload maar kan het nog niet vinden nergens niet. Hierdoor kan ik ook geen gebruik maken van blackberry protect.

Ik hoop dat iemand me kan helpen

Gr. Angela
icon

Beste antwoord door pruygje 6 januari 2013, 18:27

Technisch gezien ondersteund Telfort BlackBerry maps niet omdat het een app van BlackBerry is en al het dataverkeer dat er voor nodig is direct over de BlackBerry server loopt.
Zelf gebruik ik al een poos google maps in plaats van BB maps op m'n BB toestellen. De functionaliteit is prima en het werk ook over de 'normale' internetverbinding (je bent dus niet afhankelijk van een BB dataverbinding).

Is gewoon te downloaden vanaf m.google.com

Grtz
Bekijk reactie

37 reacties

Reputatie 2
Badge +1
ondertussen weer 2x service books vernieuwd en tel opnieuw aangemeld

Dit mocht niet baten. Ik heb toch echt een BB bundel ik kan me mail gebruiken en Ping

Gr.
Reputatie 8
Badge +16
Ik denk dat het probleem niet bij Telfort zit maar bij je telefoon. Zoek eens op een blackberry forum of ze je daar kunnen helpen.
Reputatie 2
Badge +1
heb overal al gekeken blackberry forums crackberry enz enz.
Het rare is toen ik de blackberry bundel nam op de bb 8520
alles de volgende dag op de 8520 stond waaronder blackberry maps.

Nu ik de 9780 heb, heb ik me sim erin gedaan en de toestel is aangemeld
maar verder gebeurde er niets zoals de eerste keer op de 8520.

Dus vandaar dat ik ook raad hier zocht ik dacht dat er iets aan me abonnemt moest gebeuren vandaar.

gr.
Reputatie 2
Badge +1
Niemand ook niet iemand van webcare?
Ik heb hetzelfde probleem. Ook ik kan geen maps op mijn BB 9790 ontvangen. De pagina is helemaal wit. geen straat te zien.
Bij Blackberry is alles nagekeken en alles is daar ok bevonden. Zij zeggen dat het aan de provider (Telfort dus) ligt.

Telfort heeft me nog niet goed kunnen helpen. Instellingen zijn gereset. Geen enkele verbetering. Sterker, ik kan nu zelfs geen email meer ontvangen. (server niet meer gevonden). EN, nog steeds geem maps op mijn BB 9790.
Telfort zegt vervolgens: 'wij ondersteunen maps niet.' Om vervolgens weer te zeggen dat iedereen bij Telfort gewoon met zijn BB maps kan ontvangen. ???
Waardeloos!

Heeft iemand nog een tip of een andere ervaring??
Badge +1
Technisch gezien ondersteund Telfort BlackBerry maps niet omdat het een app van BlackBerry is en al het dataverkeer dat er voor nodig is direct over de BlackBerry server loopt.
Zelf gebruik ik al een poos google maps in plaats van BB maps op m'n BB toestellen. De functionaliteit is prima en het werk ook over de 'normale' internetverbinding (je bent dus niet afhankelijk van een BB dataverbinding).

Is gewoon te downloaden vanaf m.google.com

Grtz
Bedankt Pruygje voor je reactie. En voor je TIP. ik ga ermee aan de slag.
Jammer dat die informatie niet duidelijk vermeld wordt bij het nemen van een BlackBerry bundel bij Telfort. Zo weet je dus eigenlijk helemaal niet wat er nu bij zo'n bundel hoort en wat je wel/niet voor voorzieningen krijgt.

Ander groot probleem is nu dat ik geen contact meer met de server kan krijgen, waardoor ik geen BB apps world, BB messenger, maar ook geen emails meer kan ontvangen of verzenden. Ik heb inmiddels een reset naar fabrieksinstellingen gedaan. Maar dat levert geen verbetering op.
nog steeds geen contact met server. ???
En dit is allemaal ontstaan nadat Telfort de netwerkinstellingen veranderde om mij daardoor BB maps te laten krijgen...  Heerlijke hulp...

Ik weet nu niet meer wat te doen.
Weet jij hier misschien iets van?
Alle (goede) hulp is zeer welkom!
Badge +1
Lastig dat het niet meer werkt. Je kan de volgende stappen doorlopen om eea weer aan de praat te krijgen:

- type in het zoekvenster van het startscherm 'service'. Bij de 'opties' kun je dan naar 'servicebooks'. Verwijder ze allemaal (behalve "provisioning", die kun je niet verwijderen)
- haal de accu uit je je toestel
- wacht mstens 2 minuten voor je deaccu terugplaatst
- start je toestel opnieuw op
- type in het zoekvenster 'HRT'. Je kuinnt nu bij 'opties' naar 'Host Routerings Tabel'
- druk op de BB toets en kies 'nu registreren'
- als het goed is krijg je nu een bericht dat je toestel is geregistreerd bij het netwerk.
- als het goed is zie je bij de servicebooks dat ze allemaal weer terug zijn
- klik in het startscherm in het midden boven in op de tijd
- kies 'servicestatus'
- als alles goed is gegaan staat er nu:
    - bij 'Blackberry Internet Services' "verbonden via Mobiel Netwerk"
    - naast 3G rechts boven in de hoek van het scherm vier puntjes
  - een hele rits met servicebooks

Als 1 (of meer) van de laatste drie punten er niet is heeft je toestel geen goede verbinding met het BlackBerry netwerk en moet iemand van de klantenservice het nakijken.

Suc6 met proberen!
Dank pruygje voor je antwoord!
Ik heb mijn telefoon en agenda nu nodig dus ik probeer het nu liever niet uit.
In het weekend ga ik het uitproberen.

Overigens distantieert Telfort zich totaal van alles met BB. Het is namelijk al overduidelijk dat er geen goede verbiniding is met het Blackberry netwerk. Ik heb de klantenservice al verzocht of ze kunnen kijken om de verbinding daarmee te herstellen. Volgens Telfort kunnen ze dit niet, dat is volgens Telfort iets van Blackberry.
En om met Blackberry in contact te komen... ????? Dat heb ik nog niet uitgevonden.
Dus ik zit nogal klem!

Maar ik ga je tips uitproberen. Kun je me ook zeggen wat er kan gebeuren als ik alle service books heb verwijderd (behalve die ene) en het blijkt dat ik me toch niet kan registreren bij BB.  (zoals je zelf schrijft: als het goed is zie je bij de servicebooks dat ze allemaal terug zijn.)
Je snapt, juist omdat ik de telefoon en vooral de agendafunctie nodig heb, ben ik wat huiverig om straks helemaal niets meer te kunnen.
Heb je daar toevallig zicht op?

Echt super dat je me hierin gids! Dank.
Ik meld me graag met de resultaten in het weekend. Hoop natuurlijk dat alles dan weer ok is. En anders hoop ik dat je met de resultaten nog iets kunt bedenken.
Badge +1
de servicebooks zijn de instellingen die het toestel nodig heeft om de verschillende communicatietaken uit te voeren.
Als je geen nieuwe servicebooks krijgt kan jouw toestel geen email ophalen, niet internetten, niet mms'en etc etc.
De informatie die nu op jouw toestel staat zal er niet door verdwijnen, dus daar hoef je niet bang voor te zijn.

WIl je toch het zekere voor het onzekere? Maak dan een bakcup met het programma BlackBerry Desktop Manager.
Als je het programma installeert en vervolgens je toestel aansluit zal ie vanzelf aangeven dat van dit nieuwe toestel nog nooit een backup is gemaakt en of je dat nu wilt doen.

Mocht eea niet helpen/werken, dan moet Telfort dit voor jou oplossen. Het BlackBerry contract ben jij met hen aangegaan en niet met BlackBerry.
Wat vaak helpt is via de Technische helpdeskt je BlackBerry profiel te laten resetten (vraag daar letterlijk om). Dit betekend dat jouw gebruikersgegevens op de BlackBerry server (die bij KPN in de kelder staat) worden gewist en dat er een volledig nieuw profiel wordt aangemaakt. Het gevolg daarvan is wel dat je als een toestel draaid met 5.0 of 6.0 software dat je je mailopnieuw zal moeten instellen. (bij 7.0 en 7.1 moet dat eigenlijk ook maar verloopt dat via het BlackBerry ID waardoor het heel makkelijk is).
Ah, dat maakt het heel inzichtelijk. Dank voor je extra informatie. Nu zie ik wel dat het geen invloed heeft op mijn agenda etc.

Mijn toestel heeft 7.1, dus als jouw suggesties werken, dan moet het weer snel op orde kunnen zijn.

Telfort is echt heel weigerachtig op dit punt. Maar ik zal je letterlijke tekst aan ze voorleggen.
Zou ik dat ook kunnen doen zonder jouw suggesties uit te voeren, of heeft dat dan geen zin, omdat de instellingen (die nu niet werken) bewaard blijven?
Overigens heb ik, schiet me nu tebinnen al aan de technische helpdesk gevraagd om mijn Blackberry instellingen te laten resetten. Zij zeggen dat ze dat niet kunnen, dat dit van Blackberry is en dat zij daar niets aan kunnen instellen.
Het is wat dat betreft een onvriendelijke 'service'. Bovendien weet telfort zelf niet goed wat het abonnement op een Blackberry bundel eigenlijk inhoudt. En gek genoeg kun je dat ook nergens vinden op hun site. Eigenlijk weet je als klant helemaal niet wat je precies afneemt met een Blackberry bundel. Of weet jij daar misschien ook meer over??

Tot in het weekend, dan heb ik de rust/tijd om je suggesties te doen. Je hoort dan van me.
Bedankt weer voor deze informatie. Je bent werkelijk een Hulp!
Pruygje, ik deed net een aparte ontdekking. Als ik mijn smartphone via Blackberry Bridge koppel aan mijn Blackberry Playbook, dan krijg ik op mijn Playbook WEL alle emails binnen. (op de smartphone nog immer niet, maar dat had ik ook niet verwacht. Overigens had ik ook niet verwacht ze wel op mijn playbook binnen te krijgen via koppeling met Blackberry Bridge.)

En dus vraag ik mij nu af: wat betekent dit? En zeker,  wat betekent dit voor het probleem dat ik heb met mijn Blackberry Smartphone.

Zou je als je dit nu leest dezelfde suggesties doen voor het oplossen (juist wel). Of zeg je door deze 'ontdekking' dat het een ander licht werpt op het probleem en daardoor ook een andere oplossing nodig is.
Wil je daar misschien naar kijken en me nog wat willen laten weten?

ALvast veel dank!
Badge +1
Eerst over je playbook:

(leuk trouwens om eens iemand tegen te komen die ook een PlayBook heeft, was al bang dat ik zo ongeveer de eenige was in Nederland 😉 )

ik denk dat de basisinternet verbinding van je toestel nog wel werkt (Telfort APN). Aangezien de mailclient van je PlayBook niet afhangkelijk is van een BB verbinding kan hij dan via de normale manier met internet verbinden en je mail binnenhalen. Als je je PlayBook met een wifi netwerk verbind zou het ook moeten werken.

Dan de technische kant van het BlackBerry verhaal:

eerst 'normale' toestellen (en dat is alles waar niet BlackBerry op staat):
bij een normaal toestel zet je in het toestel de instellingen hoe het toestel verbinding moet maken met internet. Deze instellingen wordt APN (Access Point Name) genoemd. De belangrijkste drie settings in deze APN zijn de server (bijv Internet) en de gebruikersnaam en wachtwoord (bijv telfort/telfort). Met de gebruikersnaam en wachtwoord meldt het toestel zich aan bij de server (letterlijk een computer in het netwerk van Telfort). Via de server krijgt het toestel verbinding met de buitenwereld.

Dan BlackBerry:
net als elk ander toestel kan de BlackBerry gebruik maken van de standaard APN van het netwerk. Deze instellingen kun je vinden bij de TCP/IP instellingen het hoofdstuk 'geavanceerd' in de instellingen het toestel.
Deze standaard APN kan alleen gebruikt worden voor het dataverkeer dat niet afhangkelijk is van de BlackBerry Server (waarover later meer). Voorbeelden hiervan zijn bijv WhatsApp, Opera Mini, en andere 3rd party apps die niet specifiek voor de BB zijn gemaakt.
Voor alle BB Apps (Mail, BBM, Facebook, Twitter, App World, etc, etc) maakt het toestel gebruik van een speciaal BB datanetwerk.
Eerst maakt het toestel verbinding met het netwerk (Telfort). Binnen het netwerk van Telfort bevind zich een BlackBerry Account server. Op deze wordt bijgehouden wie een BB abonnement heeft. Het beheer van de gebruikersaccounts is in handen van het netwerK (Telfort /KPN). Het beheer van de technische kant van de server (de achterkant zegmaar) is voor RIM (Research In Motion, de maker van de BB toestellen en infrastructuur). Als jij een account hebt op de BlackBerry Account server van Telfort (dit wordt op simkaartnivo geregistreerd) mag je contact maken met het BB datanetwerk. Al jouw verkeer wordt dan doorgestuurd naar 1 van de BlackBerry servers. In ons geval is dat de EMEA (Europa, Middle East, Africa) server. deze verzorgt al het dataverkeer naar de rest van de BB servers en het WWW (World Wide Web).

Aangezien ons dataverkeer via de BB Accountserver en EMEA server loopt kunnen wij blijven internetten als de normale internetserver (die van de APN) van Telfort uitvalt.

Om het toestel te vertellen hoe het moet communiceren met de verschillende delen van het netwerk (zowel APN als BB netwerk) krijgt het toerstel (na verificatie van de Accountserver) de benodigde servicebooks van de EMEA server.

Zoals je ziet wordt het accountbeheer uitvoerd door de netwerken. In ons geval dus door Telfort. Zij zijn de eenige die jouw account op die server kunnen aanmaken/verwijderen/resetten etc.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is 😉
Pruygje, wat een heldere uitleg van hoe het zit met de diverse servers en hoe het contact verloopt. Dank!

Ik ben nu bezig met je eerdere suggestie om het probleem aan te pakken.
Heb de servicebooks gevonden en ging bezig met het verwijderen ervan, behalve "provisioning". Maar het blijkt dat ik servicebook "Blackberry Identity BBID" ook niet verwijderd krijg.
Toch doorgaan met jouw verdere suggesties?  Ik wacht nu met verdere stappen te zetten en wacht op je antwoord.

Playbook:
geweldige tablet. Prettig in combi met de Blackberry smartphone.
De agenda van de tablet vind ik prettiger dan die van de telefoon zelf. In de agenda van de tablet staan de weeknummers en die ontbeer ik in de agenda van de Blackberry telefoon. Ik heb alleen nog niet kunnen ontdekken of je de agenda van de telefoon ook kunt synchroniseren met de tablet agenda. Via Blackberry Bridge kun je  natuurlijk de telefoon met de tablet laten werken, maar dan heb je de agenda van de telefoon (en helaas dus zonder de weeknummers).
Via de Blackberry app world (toen ik nog contact kon maken) heb ik ook niet zo gauw een agenda met weeknummers kunnen vinden.
Weet jij hier toevallig ook iets op?
Badge +1
Gewoon doorgaan idd. Alles wat je kan verwijderen weghalen en dan de rest van het stappenplan volgen.

Dat agenda probleempje was ik ook tegenaangelopen. 

In feite kun je het op twee manieren oplossen, een makkelijke en een moeilijke:

de makkelijke manier:
maak gebruik van een GMail account.
Met een gmail account kun je naast email (duh) ook contacten en agenda syncen tussen verschillende mobiele apparaten. Het eenige waar je op moet letten is dat je je nieuwe afspraken in het gmail account maakt en niet in het toestel zelf (maar dat kun je makkelijker maken door de gmail agenda als standaardagenda in te stellen).

De moeilijke manier:
bouw een BlackBerry Enterprise Express server...
ongredienten:
- je eigen domein
- redelijk stevige pc
- windows Server software
- Microsoft Exchange software
- BlackBerry Enterpriser Express software
- veel tijd
- iemand in je omgeving die ervaring heeft met het opzetten van je eigen server

als ik jouw was zou ik voor de GMail oplossing kiezen 😉
ik ga door.

Gmail
ik vertrouw de privacy niet zo.
Maar die server, dat is inderdaad een iets moeilijker route. Ik ga er over denken.
Helaas....   vanaf punt 'druk op de BB toest en kies 'nu registreren'  gaat het niet zoals verwacht.
Ik heb gekozen voor 'nu registreren' , maar er komt geen bericht.
De servicebooks zijn niet terug
en bij Servicestatus staat dat ik geen verbinding heb met Blackberry Internet Service, wel met telfort.

Dus, ik begrijp nu dat ik nu weer overgeleverd ben aan telfort? En dat Telfort mijn Blackberry profiel moet resetten.
Klop? Of eerst nog iets anders?
Badge +1
helemaal correct (helaas)...
het gaat al meteen verkeerd.
ze kunnen alleen internet resetten en snappen niet wat ik bedoel als ik zeg dat de Blackberry profiel gereset moet worden. Ze kunnen alleen de internetinstellingen resetten.

wat nu?
Reputatie 8
Badge +16
Nu ben ik een dummy voor wat betreft BB, maar kan je de instellingen niet ophalen via een wifi verbinding van je thuisnetwerk...?
Lijkt me dat als je via Wifi met de BB server communiceer je toch ook de instellingen moet krijgen..?
Tijdens het telefoongesprek met Telfort werd onverwacht de internetinstellingen gereset (raar maar waar).
En wat blijkt, dit deed de truc!
Kennelijk bestaat er toch niet iets aparts als Blackberry profiel om te kunnen resetten.
Hoe dan ook, het werkt weer.
Dank Pruygje voor je heldere uitgebreide en niet aflatendesteun/hulp.
Hoop dat anderen er hierdoor ook iets aan hebben als zoiets zich op hun Blackberry voordoet.

veel plezier met je tablet!
Badge +1
Nice!

(en toch denk ik dat de meeste helpdeskmedewerkers nog niet helemaal weten hoe het werkt en welke ze akties ze wel en niet kunnen doen, maar goed...)

@Tuut-Tuut, eh nee, het probleem is dat de verbinding (ook via wifi) altijd via de BB Accountserver loopt. Als daar iets mis is werkt het gewoon niet...
@Pruygje

Ik weet wel zeker dat de gemiddelde helpsdeskmedewerker niet weet hoe het werkt met Blackberry.. En helaas weten ze ook niet altijd hoe een reset uitgevoerd moet worden.
Door een verkeerd uitgevoerde reset is het bij mij allemaal fout gegaan. Bovendien begrepen de andere helpdeskmedewerkers niet wat het uitvoeren van zo'n reset precies betekent voor de Blackberry. Als ze hadden geweten hoe het werkte, was ik al veel eerder uit de problemen geweest.
Zelfs mijn aanvankelijke vraag om nogmaals een reset te doen, weigerden ze 'omdat het aan  de Blackberry lag' of 'omdat we Blackberry niet ondersteunen' of 'daar ligt het niet aan' .
Maar door jouw overzichtelijk hulp (waardoor eea uit te sluiten was)  en goede informatie (ofschoon er dus geen BB profiel reset kan. Hoewel, misschien is dit ook misinfo van telfort???) kon ik telfort beter aan en ze met zekerheid melden dat het NIET aan de Blackberry kant ligt. Dat wil er maar moeilijk in bij Telfort, dus de 'poot stijf houden' is hier erg van belang!! (dit voor wie het maar nodig mag hebben)
@ Pruygje

Nieuw raar fenomeen op Blackberry telefoon:

mijn Blackberry geeft bij het synchroniseren met Blackberry Desktop Software steeds een datum af 1-1-1601. En dat geeft problemen.  Het geeft een probleem bij het synchroniseren van Blackberry met computer (foutmelding) en soms gaat de synchronisatie toch, maar krijg ik die datum dus opeens in Outlook (kan de herinnering voor de afspraak vervolgens niet weghalen [ of met een truc lukt het uiteindelijk])

Ken jij dit probleem en nog liever: weet jij hiervoor een oplossing?
als ik op mijn telefoon zoek op die datum is er niets te vinden. (in mijn computer is er op die datum ook niets. Outlook gaat ook niet terug tot januari 1601 maar slechts tot april 1601)
Badge +1
hm, nooit eerder gehoor / gezien....

lijkt me een foutje in een agenda item of idd een foutje in het sync proces.
Kijk anders even hier of je daar wat mee kan.

Anders zou ik sowieso kijken bij welke afspraak deze herrinnering hoort. Vervolgens deze afspraak aanpassen en weer opnieuw opslaan (evt verwijderen en er opnieuw in zetten.

Reageer