beantwoord

Batterij mobiel snel leeg bij Samsung J5 met zoeken naar 4G

  • 12 maart 2018
  • 87 reacties
  • 4822 keer bekeken

Sinds 6/7 februari raakt de batterij van mijn Samsung J5 2016 zeer snel leeg, ook ‘s nachts als hij niet wordt gebruikt verliest hij vaak wel 50 %.
Mijn partner heeft het zelfde type telefoon en abonnement van Telfort en deze telefoon heeft dezelfde kuren. In de Samsung community vonden we 2 anderen met het zelfde probleem, eendere telefoon en abonnement bij Telfort. Nieuwe batterij aangeschaft, de telefoon van partner heeft zelfs nieuwe software van de Samsung. Dus daar ligt het probleem niet.
Nu zijn we er achter gekomen dat als we de netwerkmodus van 4g/3g/2g veranderen in 3g/2g de batterij het weer prima doet.
Hoe komt het dus dat als 4g aanstaat onze batterij zo snel leeg raakt? Het lijkt constant te zoeken naar 4g, ook als we gebruik maken van het netwerk thuis.
icon

Beste antwoord door Wieger DB 17 april 2018, 10:59

Hoi allemaal, het heeft even geduurd. Met Samsung hebben wij het nodige nagelopen en getest. In deze tests zijn geen afwijkingen gevonden. De batterijduur op 4G is inderdaad korter vergeleken met 2G of 3G, al zal je dit bij iedere telefoon merken.

Wel zijn er verschillende tips voor het verbeteren van de batterijduur. Hiermee kan je de duur mogelijk nog een paar uur verlengen.
Bekijk reactie

87 reacties

Beste Wieger, je zult begrijpen dat dit een zeer teleurstellend antwoord is. Natuurlijk is je batterij eerder leeg met 4g, dat weten we inmiddels. Echter voor begin februari 2018 was er niets aan de hand! Daarna is het probleem pas begonnen. Zoals ik al eerder schrijf en anderen met mij loopt de batterij zelfs leeg als hij thuis op de WiFi zit en niet wordt gebruikt zoals ‘s nachts. Zoals Mandy al eerder aangaf staat ook bij ons naast de WiFi ook 4g aan. Hoe is dit mogelijk? Wat heeft Telfort en/of Samsung veranderd in die periode?
Je geeft ook nog wat tips voor het verbeteren van de batterijduur, maar eerlijk gezegd hebben wij al eerder aangegeven dat alles al uitgeprobeerd is om de batterijduur te verlengen, van de gegeven tips kunnen wij echt niets meer leren.
Hopelijk gaat Telfort samen met Samsung na wat er in de periode van begin februari is veranderd.
@adricoppens en @PMF vragen en problemen worden op volgorde van binnenkomst behandeld dus nog even geduld tot een Telfort medewerker reageert.

Twee soortgelijke batterij problemen met Telfort als verbindende factor is te toevallig.
Bij Greenify staan een aantal apps al op slaapstand zo gezegd, en je kunt er een aantal kiezen. Greenify is echt goed, ik weet dat via een echte expert, niet dat anderen minder zouden zijn.😎 Eentje die ook actief is op XDA-developers.
Reputatie 8
Badge +12
Hoi mandy, ik zal het even overnemen. 🙂 Het is zeker een beetje frappant dat het begon na de updates, al is een update natuurlijk natuurlijk wel een kleine verandering. Maar ik begrijp dat de batterij nu stabiel is.

Alleen nu de vraag hoe je de data gebruikt, is dat via de WiFi of 4G? Ik wil je aanraden om eens te kijken of de slimme netwerkwissel aan staat. Ik wil je namelijk aanraden om deze uit te zetten. Wanneer deze aan staat en het WiFi signaal wordt te zwak dan gaat het toestel automatisch over naar mobiele data zonder dat het zichtbaar is.
Reputatie 8
Badge +12
O excuses mandy, ik heb jouw antwoord om een of andere reden over het hoofd gezien. Je krijgt zeker een antwoord van mij. Goed dat de slimme netwerkwissel uit staat. Dan gaat het toestel niet meer zomaar over op mobiele data als de WiFi verbinding slecht wordt. De batterij is dus stabiel, dat is fijn. Hopelijk blijft het zo. Hou het in de gaten.
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Adri, daarop is het antwoord eenduidig: mijn collega's geven aan dat er niets veranderd is dat dit gedrag kan verklaren. Dat is namelijk een onderdeel geweest van de vraag die mijn collega's ook bij Samsung hebben gelegd. Ik kan dit jammer genoeg niet voor je verklaren of oplossen. 😞
Hallo Bart,

De slimme netwerkwissel heeft nooit aangestaan.
Vandaar dat ik het ook vreemd vind.

En de accu is redelijk stabiel maar toch niet helemaal.
Reputatie 7
Badge +7
Samen met Samsung hebben wij jullie meldingen in onderzoek. Hier is nog geen uitsluitsel over gekomen. Wel hebben mijn collega's om een inhoudelijke update gevraagd.
Reputatie 7
Badge +7
Hoi allemaal, het heeft even geduurd. Met Samsung hebben wij het nodige nagelopen en getest. In deze tests zijn geen afwijkingen gevonden. De batterijduur op 4G is inderdaad korter vergeleken met 2G of 3G, al zal je dit bij iedere telefoon merken.

Wel zijn er verschillende tips voor het verbeteren van de batterijduur. Hiermee kan je de duur mogelijk nog een paar uur verlengen.
Hallo Bart,

Hartelijk bedankt voor je bericht!
De batterij is redelijk stabiel.
Thuis gebruik gewoon de Wifi en niet de 4G.
Ik heb net gekeken en die slimme netwerk wissel stond/staat uit.
Bij deze ook een screenshot van WIFI en 4G.
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Mandy, bij een fabrieksreset worden al je instellingen verwijderd. Geïnstalleerde beveiligingsupdates en softwareupdates worden dan niet verwijderd.
Ik heb eens gekeken bij Greenify en Auto optimizer, maar dat zijn toch ook trial of buy versies?
Dat lijkt mij sterk.
Als ik mijn PC terugzet ben ik ook alle updates kwijt.
Maar het andere software blijkt ook niet te werken.
Dit heb ik ook in dit topic gelezen.
Reputatie 8
Badge +11
Auto Optimizer wel ja. Je kunt het volledig testen voor beperkte tijd en dan besluiten of je het wel of niet koopt.
Voor iets dat goed werkt heb ik graag wat geld over.
Reputatie 8
Badge +12
Dan is het inderdaad wel lastig te vergelijken, dat begrijp ik goed. ik hoop in ieder geval dat de nieuwe simkaart zijn werk gaat doen en dat de batterijduur stabiel is. 🙂
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Adri, de reactie van Mandy zet me toch even aan het denken. Hier kunnen wij misschien een vergelijking tussen krijgen. @Mandy, kan jij de buildversie en basebandversie doorgeven? Dit vind je onder Menu-Instellingen-Over de telefoon.

Wel heb ik in de tussentijd de vraag aan een technische collega van me gesteld. Mogelijk kan hij achterhalen wat er mis gaat.
Reputatie 7
Badge +7
De vergelijking die je nu maakt gaat mank, Mandy. Om het volgende: bij een PC zet je hem niet terug naar de fabrieksinstellingen, maar doe je een nieuwe installatie. Dit is vaak met een oudere versie van het besturingssysteem. Dan moeten er inderdaad nog updates gedaan worden.

Bij een telefoon werkt dit anders. Iedere update die je uitvoert aan de firmware, wordt op een speciaal onderdeel op de printplaat opgeslagen. Dit zodat je met een fabrieksreset niet aan een installatie via een PC of laptop gebonden bent. Als je een nieuwere versie updatet, dan wordt die firmware op de chip bijgewerkt. Let wel; dit gebeurt pas als de telefoon goed opgestart is en er geen problemen zijn aangetroffen.

Ga ik kijken naar je andere punt, dan klopt het inderdaad. Een klant voor je geeft aan dat een fabrieksreset niet geholpen heeft en dat andere firmware voor hem ook geen soelaas bood. De meerwaarde van het terugzetten naar fabrieksinstellingen lijkt me erg klein.
Reputatie 7
Badge +7
Hoi adricoppens en PMF, welkom op het forum. Er lijkt me hier inderdaad sprake van een gemene deler in jullie probleem met de batterij in combinatie met 4G. Ik kan hem niet gelijk herleiden naar een bepaalde instelling of combinatie. Dat wil ik wel verder voor jullie uitzoeken. Kunnen jullie mij hiervoor wat gegevens geven? Namelijk:

-De Android versie die jullie gebruiken(te vinden bij Instellingen - Over deze Telefoon)
-Het serienummer van de softwareversie(ook te vinden bij Instellingen - Over deze Telefoon)
-Uit voorzorg wil ik vragen of een van jullie toch een fabrieksreset wilt proberen en je telefoon te testen zonder de backup terug te zetten.
-Kunnen jullie ook kijken bij het batterijgebruik. Zien jullie een bepaalde app of functie heel veel batterij verbruiken?

Aan de hand van die gegevens kan ik verder uitzoeken wat hier aan de hand is en hoe dit opgelost kan worden. Alvast bedankt voor jullie reacties.
Meestal, naar wat ik gelezen heb, gaat betalen via credit kaart en die heb ik niet.
Hoe dat verder gaat met betalen via mijn J5 weet ik niet, heb er zelfs geen bank app opstaan.
Mijn virusbeveiliging heb ik gekocht via mijn pc en dat ook via inlog op mijn J5 gezet.
Maar anders duik ik wel even verder bij de instellingen van Samsung, bij batterij ect.
In ieder geval bedankt beide, Friesian en GJC, voor de tips!
Reputatie 8
Badge +11
In de Playstore kun je ook met PayPal betalen (kun je koppelen aan je bankrekening). Ik heb jaren een prepaid creditcard gehad voor dat soort betalingen, maar of dat nou handig is...........
Aan allen en specifiek aan Wieger:
2 toestellen J5 met hetzelfde probleem. Beiden zijn naar Samsung geweest voor reparatie:
Geen afwijkingen geconstateerd. Alles up to date volgens Samsung. Probleem is ook op dezelfde datum begonnen.
Ik verwijs graag naar de Samsung Community waar ik ook veel reacties heb. jwvn47 is mijn "naam"
Ben eventueel prive te benaderen voor uitleg.
Ik zit met deze toestellen bij Telfort Zakelijk. Ik communiceer daar ook mee.

Groeten,

Jaap
Ah, PayPal van gehoord en dat heb ik dus ook niet.
Dan zal ik het alleen gebruiken voor 1 dingetje.
Ik heb verder geen bijzondere apps op mijn J5 staan.
Gebruik het eigenlijk alleen voor bellen en af en toe WhatsApp.
Ja en Mijn Telfort app om het verbruik te controleren.
Reputatie 8
Badge +11
Voor het gebruik dat je meldt kun je overwegen de voorkeursverbinding op 3G te zetten. Misschien zit je net wat ongelukkig (qua signaalsterkte) voor 4G. Dan blijft je toestel het toch proberen.
Niet geschoten is altijd mis.
Misschien dit topic nog maar weer eens onder de aandacht brengen.....
Op mijn vorige antwoorden is niet meer gereageerd.

Wat er gebeurd weet ik niet maar ik zag weer de Wifi en 4G aanstaan.
Dit terwijl ik gewoon thuis zit en Wifi gebruik.
Maar nu zie ik het iedere keer nadat ik het van het vergrendelscherm haal.

Reageer