beantwoord

Batterij mobiel snel leeg bij Samsung J5 met zoeken naar 4G

adricoppens
Sinds 6/7 februari raakt de batterij van mijn Samsung J5 2016 zeer snel leeg, ook ‘s nachts als hij niet wordt gebruikt verliest hij vaak wel 50 %.
Mijn partner heeft het zelfde type telefoon en abonnement van Telfort en deze telefoon heeft dezelfde kuren. In de Samsung community vonden we 2 anderen met het zelfde probleem, eendere telefoon en abonnement bij Telfort. Nieuwe batterij aangeschaft, de telefoon van partner heeft zelfs nieuwe software van de Samsung. Dus daar ligt het probleem niet.
Nu zijn we er achter gekomen dat als we de netwerkmodus van 4g/3g/2g veranderen in 3g/2g de batterij het weer prima doet.
Hoe komt het dus dat als 4g aanstaat onze batterij zo snel leeg raakt? Het lijkt constant te zoeken naar 4g, ook als we gebruik maken van het netwerk thuis.
icon

Beste antwoord door Wieger 17 april 2018, 10:59

Hoi allemaal, het heeft even geduurd. Met Samsung hebben wij het nodige nagelopen en getest. In deze tests zijn geen afwijkingen gevonden. De batterijduur op 4G is inderdaad korter vergeleken met 2G of 3G, al zal je dit bij iedere telefoon merken.

Wel zijn er verschillende tips voor het verbeteren van de batterijduur. Hiermee kan je de duur mogelijk nog een paar uur verlengen.

Bekijk reactie

87 Reacties

knorde
Reputatie 4
Badge +4
Dit is natuurlijk erg vervelend.

Hebben jullie toevallig iets in de trant van "slimme netwerk wissel" aanstaan?
Daarmee pakt de telefoon altijd de beste verbinding en misschien zit je bij wifi en 4g ongeveer op dezelfde kwaliteit om het zo maar even te noemen en wisselt hij steeds.

Je kan eens (1 nacht) proberen om alleen 4G aan te zetten (en wifi dus uit). Als de batterij dan nog steeds snel leeg loopt kun je de optie uitsluiten dat het ligt aan het wisselen. Dan blijft eigenlijk alleen de conclusie over dat de batterij met 4G wel snel leegloopt en met 3G/2G niet. Het lijkt mij dat er dan geen app is die dat veroorzaakt omdat die op 3G/2G ook niet snel leeg loopt.
Galdor68
Telfort adviseert het aan te zetten maar ik zet persoonlijk roaming altijd uit. Dat kan ook al schelen
adricoppens
Dank jullie wel voor het meedenken. Roaming staat inderdaad al uit. Ook loopt de batterij net zo snel leeg na een nacht zonder WiFi.
PMF
Hoi Adri,
Mijn vrouw heeft dezelfde problemen met haar J5 2016. De telefoon is pas een goed half jaar oud!
Ze heeft destijds tegelijk met haar zus dezelfde Samsung gekocht alleen die van haar zus werkt nog prima.
We hebben inmiddels de accu's onderling verwisseld maar toen bleek het daar niet aan te liggen. Het enige verschil is dat mijn vrouw een Telfort abonnement heeft en haar zus niet.
Zou het daar aan kunnen liggen?

Groet,
Piet
adricoppens
Beste Piet, benieuwd ben ik of de batterij ook bij u normaal werkt als u in de netwerkmodus 4g overzet naar 3G. Is het euvel ook begonnen begin februari?
Ik had gehoopt dat ook een Telfort medewerker zou reageren omdat het er op begint te lijken dat het probleem bij Telfort ligt. Eerder geen enkel probleem gehad met 4g. Ook het beltegoed in de app is niet juist weergegeven, men zou met een verandering in het systeem bezig zijn bij Telfort?
PMF
Hoi Adri, inmiddels de telefoon op 3G gezet en het lijkt er op dat dit werkt! Euvel is idd in februari begonnen en ik dacht eerst dat het met een update van Samsung te maken had. De bedoeling was om morgen de telefoon naar fabrieksinstellingen te resetten nadat we de accu's vanmorgen hebben uitgeprobeerd, maar dat laat ik nu nog even achterwegen.
Ook mijn internet verbruik op de Tefort app is niet juist. Dus naar alle waarschijnlijkheid ligt de oorzaak bij Telfort.
Misschien onze krachten bundelen en een klacht indienen.
Galdor68
@adricoppens en @PMF vragen en problemen worden op volgorde van binnenkomst behandeld dus nog even geduld tot een Telfort medewerker reageert.

Twee soortgelijke batterij problemen met Telfort als verbindende factor is te toevallig.
Wieger
Reputatie 7
Badge +13
Hoi adricoppens en PMF, welkom op het forum. Er lijkt me hier inderdaad sprake van een gemene deler in jullie probleem met de batterij in combinatie met 4G. Ik kan hem niet gelijk herleiden naar een bepaalde instelling of combinatie. Dat wil ik wel verder voor jullie uitzoeken. Kunnen jullie mij hiervoor wat gegevens geven? Namelijk:

-De Android versie die jullie gebruiken(te vinden bij Instellingen - Over deze Telefoon)
-Het serienummer van de softwareversie(ook te vinden bij Instellingen - Over deze Telefoon)
-Uit voorzorg wil ik vragen of een van jullie toch een fabrieksreset wilt proberen en je telefoon te testen zonder de backup terug te zetten.
-Kunnen jullie ook kijken bij het batterijgebruik. Zien jullie een bepaalde app of functie heel veel batterij verbruiken?

Aan de hand van die gegevens kan ik verder uitzoeken wat hier aan de hand is en hoe dit opgelost kan worden. Alvast bedankt voor jullie reacties.
adricoppens
Beste Wieger, fijn dat je een en ander uit wil zoeken voor ons.
De androidversie is 7.1.1; softwareversie is dat buildnummer?: NMF26X.J510FNXXS2BRA3, of basebandversie?: J510FNXXU2BQJ3.
De fabrieksreset is uiteraard allemaal al gedaan. In de samsungwinkel heeft 1 toestel zelfs nieuwe software gehad, daarvan is het buildnummer NMFW6X.J510FNXXU2BQK6. Zonder positief resultaat.
Bij het andere toestel, wat in gebruik was, is in de winkel geconstateerd dat hij in de slaapstand te veel verbruikte. In de winkel heeft men 4g teruggezet naar 3G en roaming uitgezet.
Na de nieuwe software bleef het probleem met de batterij. Ook in dit toestel hebben we 4g omgezet naar 3G en de batterij gaat nu langer mee dan ooit.

Eerder heeft een ander een topic gestart in de Samsung community, ook daar hebben diverse mensen op gereageerd. Allemaal een J5, allemaal een Telfort abonnement en bij een ieder is het begin februari begonnen.
We wachten vol spanning af,
mandy
Reputatie 5
Badge +5
Vraagje, heb je de J5 ook bij Telfort vandaan?
De mijne niet en het batterij verbruik valt mee.

Ik heb niets op automatisch updaten staan.
Wel heb ik weer een grote software update gehad van Samsung.
Deze heb ik dus wel geinstalleerd na een melding.
Wieger
Reputatie 7
Badge +13
Hoi Adri, de reactie van Mandy zet me toch even aan het denken. Hier kunnen wij misschien een vergelijking tussen krijgen. @Mandy, kan jij de buildversie en basebandversie doorgeven? Dit vind je onder Menu-Instellingen-Over de telefoon.

Wel heb ik in de tussentijd de vraag aan een technische collega van me gesteld. Mogelijk kan hij achterhalen wat er mis gaat.
Jacob47
Aan allen en specifiek aan Wieger:
2 toestellen J5 met hetzelfde probleem. Beiden zijn naar Samsung geweest voor reparatie:
Geen afwijkingen geconstateerd. Alles up to date volgens Samsung. Probleem is ook op dezelfde datum begonnen.
Ik verwijs graag naar de Samsung Community waar ik ook veel reacties heb. jwvn47 is mijn "naam"
Ben eventueel prive te benaderen voor uitleg.
Ik zit met deze toestellen bij Telfort Zakelijk. Ik communiceer daar ook mee.

Groeten,

Jaap
Wieger
Reputatie 7
Badge +13
Hoi Jaap, bedankt voor je toelichting. Heb jij dezelfde basebandversie en buildnummer als Adri? Mogelijk kan ik daar met jullie hulp snel het mogelijk koppelen aan een bepaalde versie.

Ik kan me goed voorstellen dat gezien het zakelijke belang deze situatie op zijn zachtst gezegd niet ideaal is. Ik ben al op onderzoek uit, maar hoe meer informatie ik heb hoe beter. :$
Jacob47
Hoi Wieger.
Voor de volledigheid de gegevens
J5 2016
SM-J510FN
Android 7.1.1
Experience 8.5
BasebandJ510FNXXU2BQJ3
Kernel 3.10.49-12476963
dpi@SWDG5304#1
Mon Jan 2 18:38:32 KST 2018
Build NMF26X.J510FNXXS2BRA2

Voldoende?
Jaap
Wieger
Reputatie 7
Badge +13
Dat is meer dan voldoende. Hartstikke bedankt, Jaap!
mandy
Reputatie 5
Badge +5
Bij mij is het ongeveer hetzelfde als Jacob47, alleen een andere datum.
Mon.Jan.8.18.32 KST 2018.

(Wie weet hoe ik met mijn mobiel een screenshot kan maken?)

Nu ik erover nadenk, is mijn J5 meer accu gaan verbruiken toen het zo vroor.
Accu's kunnen daar slecht tegen en lopen eerder leeg.
Als een mobiel ouder wordt, gaat het accu verlies ook harder.
Dus heb waarschijnlijk gedacht dat het daarom ging.

Ik heb er weinig apps op staan en buitenshuis verbruik ik praktisch geen data.
Dus ik zit veel op de WIFi.

Ik ben er nu dus wel op gaan letten, het accu verbruik.
Nu na een paar uur, is het verlies 20% op de WIFI.
Net de WIFI even uitgedaan en ik zie in het klein 4G dan wel, dan geen streepjes bij bereik of zo.
Dus ook dit toestel zal dan wel zoekende zijn?

Maar het kan misschien ook te maken gehad hebben met die grote software update?
jimny
Reputatie 8
Badge +17
@mandy

Printscreen maak je door op de rechterkant de uitknop te drukken en de knop onderaan tegelijk in te drukken
mandy
Reputatie 5
Badge +5
Hartelijk bedankt jimny!:D

Ter aanvulling, 4G blijft dus wel zichtbaar maar de streepjes niet.
mandy
Reputatie 5
Badge +5
Nog even een vraag betreft de fabriek reset.
Volgens mij is de laatste software update van Samsung de laatste die wij krijgen op de J5 2016.
Hier zitten ook beveiliging patches bij.
Wie zegt dat Samsung, als je een fabriek reset gaat doen, dus alles kwijt bent,
het toestel weer volledig gaat updaten?
Dit vind ik nogal een risico.
Wieger
Reputatie 7
Badge +13
Hoi Mandy, bij een fabrieksreset worden al je instellingen verwijderd. Geïnstalleerde beveiligingsupdates en softwareupdates worden dan niet verwijderd.
mandy
Reputatie 5
Badge +5
Dat lijkt mij sterk.
Als ik mijn PC terugzet ben ik ook alle updates kwijt.
Maar het andere software blijkt ook niet te werken.
Dit heb ik ook in dit topic gelezen.
Wieger
Reputatie 7
Badge +13
De vergelijking die je nu maakt gaat mank, Mandy. Om het volgende: bij een PC zet je hem niet terug naar de fabrieksinstellingen, maar doe je een nieuwe installatie. Dit is vaak met een oudere versie van het besturingssysteem. Dan moeten er inderdaad nog updates gedaan worden.

Bij een telefoon werkt dit anders. Iedere update die je uitvoert aan de firmware, wordt op een speciaal onderdeel op de printplaat opgeslagen. Dit zodat je met een fabrieksreset niet aan een installatie via een PC of laptop gebonden bent. Als je een nieuwere versie updatet, dan wordt die firmware op de chip bijgewerkt. Let wel; dit gebeurt pas als de telefoon goed opgestart is en er geen problemen zijn aangetroffen.

Ga ik kijken naar je andere punt, dan klopt het inderdaad. Een klant voor je geeft aan dat een fabrieksreset niet geholpen heeft en dat andere firmware voor hem ook geen soelaas bood. De meerwaarde van het terugzetten naar fabrieksinstellingen lijkt me erg klein.
Jacob47
Hallo allen,

Beide toestellen zijn terug en in orde bevonden door Samsung(Dynafix).

Eerste test: Met volle accu en 2g3g4g automatischg aan, resuiltaat minder dan 20 uur.

Tweede test: Met volle accu en 2g3g automatisch aan, resultaat zie de screenshot: 66 uur + nog 6 uur te gaan.

In beide gevallen "ons normale dagelijks gebruik" Let op het vliegtuigje is "Planefinder" dus geen vliegtuigstand!
Ik meld dit ook aan Telfort.klantenservice.]

Groeten,

Jaap
mandy
Reputatie 5
Badge +5
Dus als ik dit goed begrijp, ligt het toch aan de 4G van Telfort.
Wieger
Reputatie 7
Badge +13
Hoi allemaal, in de controles die ik met mijn collega's heb gedaan, hebben wij geen afwijkingen kunnen terugvinden. Daarmee wil ik nog niet gelijk de hoop opgeven, maar het is lastig om precies te plaatsen wat er dan de boosdoener is. In een reactie van adriecoppens zie ik dat zijn zus een andere gebruikservaring heeft met het toestel. Van welke provider maakt zij gebruik? Mogelijk kan ik op basis van die vergelijking nog een aanknopingspunt vinden.

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)