beantwoord

Apple Carplay storing

• 14 januari 2020
  • 15 reacties
  • 258 keer bekeken

Reputatie 1

In de auto stoort mijn telefoon als ik gebruik maak van Apple Carplay (het piept, kraakt en zorgt dat ik onverstaanbaar ben en/of mijn gesprekspartner niet kan verstaan). Ik belde met Apple (probleem zit niet bij hen), met de garage (probleem zit niet in mijn auto) en met Telfort. Zij zeggen dat het niet aan Telfort ligt. Als ik bel gaat altijd mijn telefoon over op 3G (terwijl ik een 4G abonnement heb). Iemand ervaring en beter nog: een oplossing?  

icon

Beste antwoord door Doornekamp33 27 januari 2020, 12:50

@Ad Voice-Over , Heb je al eens de verbinding helemaal laten vergeten, de app verwijderen, toestel opnieuw opstarten, app er weer op, de auto ook de verbinding vergeten, auto opnieuw opstarten, soms moet je hem even ressetten, wachten tot die helemaal is opgestart en dan opnieuw verbinden met de carplay, gaat soms met updaten van de app of de firmware in de auto iets niet helemaal lekker.

Het bellen op 3g of 4g maakt weinig uit in dit verhaal, tenzij je zonde carplay ook problemen hebt met de verbinding.

Bekijk reactie

15 reacties

Reputatie 8
Badge +7

Hallo @Ad Voice-Over , ik heb ook een telefoon met 4G, maar ook als ik bel schakelt deze terug naar 3G, is gewoon een standaard iets bij Telfort. Als ik dan weer ophang, staat deze weer op 4G.

Reputatie 1

Dank je JanD, dat is precies wat er bij mij ook aan de hand is. Maar vervelender is dat het gesprek na verloop van tijd ontaard in een gepiep en gekraak. Heb jij dat ook? Telfort zegt dat mijn telefoon af en toe naar de 3G gaat, dat is niet waar, de telefoon gaat als ik bel of gebeld wordt ALTIJD naar 3G. Maar ook op 3G zou het toch mogelijk moeten zijn om te bellen in de auto met Apple Carplay…?

Reputatie 8
Badge +7

Hallo @Ad Voice-Over , ik ken en gebruik Apple Carplay niet, maar als ik gewoon bel met mijn telefoon heb ik in de regel redelijk tot goede ontvangst, e.e.a. afhankelijk van de locatie waar ik bel of gebeld wordt.

Succes met een oplossing, ik kan je helaas niet verder helpen.

Reputatie 8
Badge +9

Dag @Ad Voice-Over. Van harte welkom hier. Ik begrijp dat het vervelend is dat jij of de ander niet goed verstaanbaar is. Ik heb weinig kaas gegeten van Apple CarPlay, dus ik heb ook even een en ander moeten uitzoeken/doorlezen. Als je CarPlay gebruikt via bluetooth, kun je eens testen of het met een kabeltje wel goed werkt. Gebruik je CarPlay al via de kabel? Vervang deze dan om te controleren of het aan de kabel ligt. 

Als je toestel automatisch terugschakelt naar 3G, betekent dit doorgaans dat je simkaart geen (sterke) 4G-verbinding kan maken. Dit gebeurt bijvoorbeeld als je op een locatie bent waar geen of een slechte 4G-dekking is. Heb je dit alleen als je de CarPlay gebruikt of ervaar je altijd dat je telefoon overschakelt naar 3G als je belt? 

Reputatie 1

Dank je wel Natasja. Via de Bluetooth kan ik niet bellen vanaf ‘mijn stuur’, daarom werk ik altijd met een kabeltje. En bij het bellen schakelt de telefoon in de auto ALTIJD naar 3G, buiten de auto niet. Ik rijdt tussen de plaatsen Amsterdam - Eindhoven - Rotterdam - Arnhem (een groot deel van NL dus) en heb overal dit probleem, Er kan dus geen sprake zijn van een ‘stukje gebied’ met slechte dekking. De USB kabel in de auto is al vervangen (officieel Apple kabel) en ik heb zelfs een andere telefoon gekocht (nu de I-phone Xs)

Reputatie 8
Badge +9

Duidelijk, @Ad Voice-Over. Aan het kabeltje kan het dus niet liggen. Ik begrijp dat je toestel alleen in de auto overschakelt naar 3G. Ik ben nog wel even benieuwd wat er gebeurt als je een simkaart van een andere provider in je toestel stopt. Kun je dan wel via 4G bellen in de auto? 

Reputatie 1

Met een simkaart van een andere provider? Die heb ik niet. En ik ga niet vragen of ik van iemand een simkaart kan ‘lenen’ Maar evengoed: Dank voor je reactie!

Reputatie 8
Badge +9

Nog even ter aanvulling: ik vrees dat ik niet helemaal helder ben geweest in mijn communicatie. Bij Telfort kun je niet bellen over het 4G netwerk van KPN. Alleen bij KPN bieden we VoLTE. Dit betekent dus dat je telefoon bij oproepen eerst van 4G naar 3G moet terugschakelen, voordat deze overgaat. Het klopt dus dat je in de auto, maar ook elders, belt via het 3G netwerk. Als je ook het kabeltje al hebt vervangen, durf ik je niet te zeggen waar de slechte kwaliteit van de oproepen door wordt veroorzaakt. Het enige dat ik nog kan bedenken is het schoonmaken van de oplader-ingang van je iPhone, mits het niet om een nieuw toestel gaat. 

Reputatie 1

Dank je wel Natasja. Jij werkt voor Telfort? Om eerlijk te zijn dacht ik dat als ik een abonnement heb op 4G (en daar extra voor betaal), dat ik dan altijd gebruik maak van 4G, dus ook bij het bellen… Je reactie is duidelijk en verbaasde me tegelijk. De i-Phone die ik speciaal kocht om daarmee het probleem opgelost te krijgen (een I-phone Xs) is ‘hagelnieuw’. De oplader-ingang lijkt mij prima (verder nergens storing of problemen mee). Maar evengoed dank voor je reactie!

Reputatie 8
Badge +9

Geen probleem! Dat klopt. :slight_smile:  Maar Telfort en KPN gaan op zeer korte termijn natuurlijk samen verder. Bij KPN bieden we wel VoLTE. Over twee dagen verandert Telfort Mobiel in KPN Mobiel. Ik ga even voor je navragen of je dan als Telfort klant ook gebruik kunt maken van VoLTE. Als ik reactie heb, dan deel ik die hier.

Je betaalt overigens niets extra's voor 4G. Bij Telfort gebruik je 4G alleen met je databundel. 

Reputatie 8
Badge +7

Hallo @Ad Voice-Over , nà 26 januari a.s. kun je bij KPN een gratis sim-wissel aanvragen, dan krijg je een KPN-simkaart die Volte wèl ondersteunt als ook jouw toestel daar geschikt voor is.

Reputatie 8
Badge +9

Dag @Ad Voice-Over. Wat @JanD zegt klopt helemaal: als je een simkaartwissel aanvraagt bij KPN, dan kun je gebruikmaken van VoLTE, mits jouw toestel dit ondersteunt. De simkaartwissel is gratis. Ik ben benieuwd of je na de vervanging van je simkaart verbetering merkt. 

Reputatie 1

Hartelijk dank JanD en Natasja. Ik ga vandaag bellen met de vraag om (weer) een nieuwe sim-kaart. Nu 1 die Volte ondersteunt (op mijn I-phone Xs). En nu maar hopen dat ik daarna te verstaan ben, ook in de auto met gebruik van Apple Carplay. 

@Ad Voice-Over , Heb je al eens de verbinding helemaal laten vergeten, de app verwijderen, toestel opnieuw opstarten, app er weer op, de auto ook de verbinding vergeten, auto opnieuw opstarten, soms moet je hem even ressetten, wachten tot die helemaal is opgestart en dan opnieuw verbinden met de carplay, gaat soms met updaten van de app of de firmware in de auto iets niet helemaal lekker.

Het bellen op 3g of 4g maakt weinig uit in dit verhaal, tenzij je zonde carplay ook problemen hebt met de verbinding.

Reputatie 8
Badge +9

Dag @Ad Voice-Over. Geen enkel probleem. Ik hoop van harte dat de simkaartwissel het probleem voor je oplost. Anders zou je nog de stappen kunnen doorlopen die @Doornekamp33 bovenstaand beschrijft. Ik ben benieuwd naar je bevindingen.

Reageer