Whatsapp berichtjes ontvangen en verzenden werkt slecht op 3G

• 8 december 2015
  • 27 reacties
  • 1960 keer bekeken

Sinds een maand of twee heb ik mobiel internet. (Twee tel. In ons gezin)
Internet is traag, werkt meestal wel heb ik het idee, maar whatsappen lukt bijna niet op 3G.
Als ik een appje verstuur dan krijg ik 1 vinkje en het appje wordt pas minstens 1 uur later verzonden.
Hetzelfde als iemand naar mij stuurt komt dat pas uren erna binnen.
Volgens de sms van telfort is mijn Telefoon goed ingesteld. Ik wacht bijna iedere keer maar tot ik wifi heb.
Heb extra mobiel internet genomen vooral omdat mijn dochter kan whatsappen als ze op school is ofzo. Maar als het niet of bijna niet werkt heb ik er nog niets aan. De tweede telefoon in ons gezin heeft hetzelfde probleem.
Ik krijg ook heel vaak een H+ op mijn telefoon en dan 3G en daar blijft hij steeds tussen zoeken.
Wie kan mij helpen?

27 reacties

Reputatie 4
Badge +1
Dag Busje, het is goed te begrijpen dat je hier van baalt. Heb je dit op meerdere locaties of slechts op 1 plek? Heb je jouw simkaart al eens in een andere telefoon getest en een andere simkaart in jouw eigen toestel? Op die manier kunnen we achterhalen waar het probleem zit.
Dag Busje, het is goed te begrijpen dat je hier van baalt. Heb je dit op meerdere locaties of slechts op 1 plek? Heb je jouw simkaart al eens in een andere telefoon getest en een andere simkaart in jouw eigen toestel? Op die manier kunnen we achterhalen waar het probleem zit.

Hallo Christy, dank je wel voor je reactie.
Het probleem doet zich voor op verschillende locaties. Buiten, binnen, in de auto, ( als ik niet rij natuurlijk!)
Met wifi doet hij het wel goed alleen niet met 3G.
Denk ook niet dat het aan de simkaart ligt, omdat we probleem met allebei de telefoons hebben. Dat zou erg toevallig zijn denk ik.
Op het forum heb ik gelezen dat het aan de instellingen van de telefoon zou kunnen liggen maar ik denk dat hij goed staat ingesteld of dat telfort iets zou moeten resetten?
Ik snap er ook niets van.
Beste busje.

Klein stukje uitleg voor de zekerheid om misverstanden te beperken/voorkomen.:)
H+ is sneller dan 3G, de telefoon gebruikt het sterkste signaal bij GSM/WCDMA (2G/3G). Welk signaal gebruikt wordt kan aan verschillende oorzaken liggen..bijvoorbeeld dubbel glas.
1 vinkje is verzonden, 2 vinkjes is ontvangen - 2 blauwe vinkjes is ontvanger heeft bericht gelezen...

Lees intussen dit maar eens voor extra info.
https://www.whatsapp.com/faq/nl/general/20951546

Suuk 6,
Friesian.
Ja, nog even n aanvulling op wat Friesian verteld: zodra jij via wa 'n bericht verstuurd en er verschijnt 1 vinkje, dan betekend dat dat je bericht op bij de whatsapp sever is aangekomen. Al zou je niet eens 3g gebruiken maar alleen gsm (2g) dan maakt dat nog niks uit want de hoeveelheid data van zo'n tekstbericht is zo gering dat het al is verzonden voordat je met je ogen hebt kunnen knipperen.
Stel dat je helemaal geen verbinding hebt met internet, dan verschijnt er, nadat je op verzenden hebt gedrukt, n klokje onderin je scherm.
2 vinkjes betekend dat de whatsapp server de telefoon van de tegenpartij heeft gevonden en de data daar heeft afgeleverd.
Dus als jij telkens maar 1 vinkje te zien krijgt zegt dat meer over de bereikbaarheid van de tegenpartij dan over jou internettoegang.

Mocht je toch twijfel hebben dan zou je eens kunnen testen of berichten wel snel aankomen via whatsapp web.

https://web.whatsapp.com/
Ja, nog even n aanvulling op wat Friesian verteld: zodra jij via wa 'n bericht verstuurd en er verschijnt 1 vinkje, dan betekend dat dat je bericht op bij de whatsapp sever is aangekomen. Al zou je niet eens 3g gebruiken maar alleen gsm (2g) dan maakt dat nog niks uit want de hoeveelheid date van zo'n tekstbericht is zo gering dat het al is verzonden voordat je met je ogen hebt kunnen knipperen.
Stel dat je helemaal geen verbinding hebt met internet, dan verschijnt er, nadat je op verzenden hebt gedrukt, n klokje onderin je scherm.
2 vinkjes betekend dat de whatsapp server de telefoon van de tegenpartij heeft gevonden en de data daar heeft afgeleverd.
Dus als jij telkens maar 1 vinkje te zien krijgt zegt dat meer over de bereikbaarheid van de tegenpartij dan over jou internettoegang.

Dank jullie wel, Friesian en Nisan voor jullie berichtje
wat ook nog kan is dat het retour signaal ergens stagneert.
Dus je dochter krijgt het bericht wel op haar telefoon maar de melding terug bij jou komt niet of veel later binnen zodat je dat ene vinkje blijft zien.
Probeer het anders eens via wifi.
wat ook nog kan is dat het retour signaal ergens stagneert.
Dus je dochter krijgt het bericht wel op haar telefoon maar de melding terug bij jou komt niet of veel later binnen zodat je dat ene vinkje blijft zien.
Probeer het anders eens via wifi.

Sorry......retour signaal??! Weet niet wat dat is, ben niet zoooo handig! Haha!
De andere telefoon is van mijn man, mijn dochter heeft alleen wifi en dan werkt het prima.
Ben buschauffeur, en in de bus hebben we wifi, die werkt goed, beter dan 3G.
Dus als ik aan het werk ben kan ik beter gebruik maken van de wifi in de bus! Alleen als ik pauze heb krijg ik dan buiten de bus ook niets binnen. En daar was het nu ook net voor bedoeld.
@busje

Ja maar werkt internet via 3g dan überhaupt wel?
Kan je wel met je webbrowser 'n pagina openen zonder wifi in de bus? Bijv google of wat dan ook?

edit:

Het is namelijk handig om exact te weten wat er nu mis gaat.
Stel dat je alleen 3g ter beschikking hebt, kun je dan contact maken met internet op n redelijke manier of laden pagina's via de browser van je telefoon ook zeer traag of helemaal niet?
@busje

Kan je wel met je webbrowser 'n pagina openen zonder wifi in de bus? Bijv google of wat dan ook?

edit:

Stel dat je alleen 3g ter beschikking hebt, kun je dan contact maken met internet op n redelijke manier of laden pagina's via de browser van je telefoon ook zeer traag of helemaal niet?
@busje

edit:

De pagina's laden bij tijd en wijlen erg traag, maar 3G werkt wel.
Bij het overzetten van mijn abonnement een maand geleden is er het een een en ander misgegaan, sus ik dacht dat het daar misschien mee te maken had.
gaat de berichten wisseling via 3g met alle partijen zo moeizaam of slechts met 1 persoon?
Zoals ik al zei, voor whatsapp tekst berichten heb je geen snel internet nodig maar er moet uiteraard wel verbinding gemaakt kunnen worden.
Het verzenden gaat dus goed. Je krijgt immers 1 vinkje en dat betekend dat t bericht onderweg is naar de ander.
De andere partij krijgt dat bericht nu vrijwel meteen binnen als het goed is.
Is dit ook zo? Heb je dat wel eens gecheckt?
gaat de berichten wisseling via 3g met alle partijen zo moeizaam of slechts met 1 persoon?
Zoals ik al zei, voor whatsapp tekst berichten heb je geen snel internet nodig maar er moet uiteraard wel verbinding gemaakt kunnen worden.
Het verzenden gaat dus goed. Je krijgt immers 1 vinkje en dat betekend dat t bericht onderweg is naar de ander.
De andere partij krijgt dat bericht nu vrijwel meteen binnen als het goed is.
Is dit ook zo? Heb je dat wel eens gecheckt?

Met meerdere partijen gaat het moeizaam ook bij de telefoon van mijn man.
En bij de andere partij duurt het soms ook een hele tijd.
Daarom dacht ik, als leek!, dat mijn telefoon niet goed was ingesteld. Ik had wat berichten op het forum gelezen.
Klinkt misschien raar, maar hoe sluit je de apps af?
Klinkt misschien raar, maar hoe sluit je de apps af?

Sorry, weet even niet wat je bedoeld?
Blijkbaar heb je een tip voor mij.
Zonder dat je het weet kunnen meerdere apps op de achtergrond actief zijn en daarmee vertragend werken. Om je een voorbeeld te geven van hoe dat ik dat doe... Bij mijn Samsung, middelste knop ingedrukt houden dan verschijnen een aantal apps die je kunt wegswipen. Je zou kunnen proberen of dat helpt bij het totaalbeeld.
En ik zit te denken aan een speedtest of dat meer inzicht geeft, maar omdat je al aangeeft dat het 1e vinkje verschijnt heb ik daarover sterke twijfels.
Zonder dat je het weet kunnen meerdere apps op de achtergrond actief zijn en daarmee vertragend werken. Om je een voorbeeld te geven van hoe dat ik dat doe... Bij mijn Samsung, middelste knop ingedrukt houden dan verschijnen een aantal apps die je kunt wegswipen. Je zou kunnen proberen of dat helpt bij het totaalbeeld.

Ja heb ook een samsung, ik dacht dat ik die toch geregeld wegswipe. Maar ik ga het proberen!
Dat kan altijd.
Hartstikke bedankt voor je moeite in ieder geval!
Ik laatste weten of het helpt.
Gr.
Reputatie 8
Badge +15
Whatsapp heeft ook een support pagina waar tips & trucs te vinden zijn: https://www.whatsapp.com/faq/nl/android/20887936

Één van de oorzaken kan de APN zijn. Kan je aangeven welke Samsung je hebt?
Whatsapp heeft ook een support pagina waar tips & trucs te vinden zijn: https://www.whatsapp.com/faq/nl/android/20887936

Één van de oorzaken kan de APN zijn. Kan je aangeven welke Samsung je hebt?

Sorry, had gereageerd maar denk dat er iets is misgegaan!
Ik heb een samsung GT-190601 is niet de nieuwste en hipste versie maar een paar maanden geleden gekocht en zou goed zijn voor 3 g internet.
Ga er even niet van uit dat het aan het toestel zelf ligt.

Koffiemok zegt ook niet dat het aan het toestel ligt maar een controle voor wat betreft de APN is zeker zinvol.
Vergelijk het maar met dat enkele goochemers achter de bus in stappen i.p.v. voor, dan botsen ze met jou en zul jij de micro gebruiken en zegguh....
Zèèg willen degene die achter zijn ingestapt de bus verlaten.

Zo dient de APN te kloppen anders botst het ook, ik heb die ook al gevonden specifiek voor je toestel via een andere site, maar ik laat het verder over aan Koffiemok die is er mee bezig voor wat betreft APN.

Suuk 6,
Friesian

Koffiemok zegt ook niet dat het aan het toestel ligt maar een controle voor wat betreft de APN is zeker zinvol.
Vergelijk het maar met dat enkele goochemers achter de bus in stappen i.p.v. voor, dan botsen ze met jou en zul jij de micro gebruiken en zegguh....

Zo dient de APN te kloppen anders botst het ook, ik heb die ook al gevonden specifiek voor je toestel via een andere site, maar ik laat het verder over aan Koffiemok die is er mee bezig voor wat betreft APN.

Suuk 6,
Friesian

Haha! Wat een duidelijk voorbeeld! Dank je voor je reactie.
Dan wacht ik even of koffiemok mij nog iets kan vertellen.
Beste Friesian en koffiemok,
In het vorige berichtje hadden jullie het over APN ik heb namelijk geen reactie meer gehad en zit nog steeds met hetzelfde probleem dat de whatsappjes bij allebei de telefoons pas een uur of langer nadat ze zijn verstuurd binnen komen.
B.v. Gisteren zou mijn dochter op school worden opgehaald, ze Appte om 14.50 u. Dat ze stond te wachten via WiFi op school.
20minuten nadat ze al thuis was kwam het Apple pas binnen.
Dit kan toch niet aan de telefoon liggen? Ken mensen met een ouder type telefoon en daar werkt het wel goed.
Hopelijk kunnen jullie mij een stapje verder helpen. Heb toch geen internet om alleen maar youtube te kijken?
Zo heb ik niets aan mijn mb's en zou ik goedkoper zijn om mijn dochter te laten sms en...
Alvast bedankt.

Suuk 6,
Friesian

Haha! Wat een duidelijk voorbeeld! Dank je voor je reactie.
Dan wacht ik even of koffiemok mij nog iets kan vertellen.

Goedemorgen Friesian,
Een tijdje geleden heb ik via dit forum contact gehad met jou.
Ik heb helaas van niemand geen reactie meer gehad wat betreft mijn vraag over whatsapp.
Op dit moment wordt ik redelijk gestoord van het feit dat sommige appjes pas twee uur later binnenkomen!!
Ik snap er niets van , kan toch ook niet aan mijn toestel liggen. Bij de telefoon van mijn man precies hetzelfde.
Als ik B.v. Van mijn werk kom en onderweg 3G heb, komen de appjes binnen als ik thuis uit de auto stap en WiFi verbinding heb.
Op deze manier vindt ik het 3 g dus niet werken.
Ik hoor nog graag van je!
Gr,
Goeje morguh busje.:)

Wanneer dit alleen gaat over WhatsApp en niet over internet (internet werkt zoals gewenst?) op je foon, dan kan APN niet echt de oorzaak zijn.
https://www.whatsapp.com/faq/nl/android/20887936 .... Dan raad ik je aan om dit nog eens door te lezen.
Verder zie ik weinig problemen v.w,b. WhatsApp op allestoringen.nl...
Maar vertraging wel 40% genoemd..!
Controleer ook of geen task killer actief is...

Controleer de APN eens op deze pagina voor extra zekerheid.
Gebruik je telfort toestelhulp kijk dan bij het towstel dat bij benadering het dichtst bij dat van jou komt. Handmatig instellen internet.
Voorbeeld..https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/toestelhulp-mobiel.htm#/manufacturer/samsung/device/ander/category/internet/topic/handmatig-instellen/1

http://www.mobiele-telefoons.nl/samsung/galaxy-grand-neo-plus-duos-gt-i9060i/vraag-en-antwoord/3g-instellingen-en-wifi

Friesian.
Goeje morguh busje.:)

Wanneer dit alleen gaat over WhatsApp en niet over internet (internet werkt zoals gewenst?) op je foon, dan kan APN niet echt de oorzaak zijn.
https://www.whatsapp.com/faq/nl/android/20887936 .... Dan raad ik je aan om dit nog eens door te lezen.
Verder zie ik weinig problemen v.w,b. WhatsApp op allestoringen.nl...
Maar vertraging wel 40% genoemd..!
Controleer ook of geen task killer actief is...

Controleer de APN eens op deze pagina voor extra zekerheid.
Gebruik je telfort toestelhulp kijk dan bij het towstel dat bij benadering het dichtst bij dat van jou komt. Handmatig instellen internet.
Voorbeeld..https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/toestelhulp-mobiel.htm#/manufacturer/samsung/device/ander/category/internet/topic/handmatig-instellen/1

http://www.mobiele-telefoons.nl/samsung/galaxy-grand-neo-plus-duos-gt-i9060i/vraag-en-antwoord/3g-instellingen-en-wifi

Friesian.

Bedankt Friesian, voor de reactie.
Heb het een weekje aangekeken en het wordt er niet beter op.
Iemand vertelde mij dat je alleen Whatsappjes binnenkrijgt als je whatsapp opent.
Lijkt me stug, maar goed, we doen het er maar mee!!
Lijkt me ook niet dat het aan mij telefoon ligt.
Maar is jammer, temeer omdat ik daarom toch wel 3G heb aangeschaft.
Bedankt vor je hulp in ieder geval.
Gr.
Reputatie 8
Badge +15
Whatsapp berichten horen gewoon binnen te komen en te zien zonder dat je eerst Whatsapp opent.

Controleer eens via Instellingen > Gegevensverbruik of achtergrondgegevens beperken aan staat. Scroll naar Whatsapp en tik er 1 keer op. Staat achtergrondgegevens aangevinkt dan uitvinken.

Reageer