Sticky

[Tips van Telfort] Dataverbruik terwijl je met WiFi bent verbonden

• 30 september 2016
  • 19 reacties
  • 3590 keer bekeken

Badge

Verbaasd over dataverbruik dat heeft plaatsgevonden via mobiel internet terwijl je overal bent verbonden met WiFi?

Er zijn situaties waarbij je telefoon kan overschakelen van WiFi naar mobiel internet. Niet alleen wanneer het WiFi signaal slecht is, maar ook wanneer je telefoonscherm zwart is schakelt een iPhone over naar mobiel internet. Daarbij is het verrassend om te zien hoeveel apps er constant gebruik maken van het internet.

Er zijn verschillende manieren om inzicht te krijgen in je dataverbruik. Om dit te kunnen doen raden we je aan een datacounter app op je telefoon te installeren. Wie echt diep inzicht in zijn dataverbruik wil krijgen, installeert My Data Manager (iOS, Android).

Heb je ook tips om het dataverbruik zelf te kunnen beperken? Deel dit hieronder in een reactie met ons.

19 reacties

Reputatie 8
Badge +15
Een tip die sinds de komst van Android Oreo weer aan het licht is gekomen. Gebruikers met Android Oreo hadden een onverklaarbare verbruik van MB's. Je mobiele dataverbinding staat blijkbaar altijd aan met Oreo al heb je die uitgezet. Je kan het uitzetten. Ook met oudere versies Android kan je het controleren. Waarschijnlijk zal deze op uit staan en hopelijk zal het met Oreo als het op meer apparaten uitgerold wordt ook standaard uit staan.

Ga naar Instellingen > Over de telefoon:

Tik 7x op Build-nummer:

Je krijgt de melding dat je ontwikkelaar bent.

Ga terug naar instellingen en tik op Opties voor ontwikkelaars:

Scroll naar beneden naar netwerken:

- Agressieve overdracht wi-fi - mob. Zet je uit.
- Mobiele gegevens altijd aan zet je ook uit.

Mocht je geen schakelaars zien dan dien bovenaan de pagina de optie voor ontwikkelaars aan te zetten. (Voor het plaatje had ik de schakelaar even op uit gezet)

De optie zit niet voor niets verstopt. Heb je verder geen kennis van Android ga dan verder niet met de instellingen rommelen!
Nou, ik kijk het net weer na en ik moet het ook weer snachts uitzetten omdat ik zie dat ik ook pas 80mb en 160 erdoor ben gegaan terwijjl ik binnen op wifi zit. Duidelijk zie ik wifi sterk in mijn telefoon staan het signal en toch nog. Dus moet weer snachts mijn mobiel internet uitzetten hiervoor. Ik heb nu 2000+2000 internet(verlenging) en dus is het niet super ernstig, maar of dit mag kunnen. Ik denk gewoon dat het stiekem gedaan word gezien ik gewoon dus wifi heb in mijn slaapkamer en ik spreek rond 0.00 en 2.00 uur snachts. ik zie zelfs net 190mb staan, ik geloof niet dat dat eerlijk gekomen is.. dat geloof ik niet meer. Ik kijk op de app mijn data manager of en ziet het rond die tijd niet staan.. niet dat?? Ik moet echt mobiel data uitzetten ga ik vanuit en dan wil ik weten of het nog gebeurt. Waarom gaat het van mobiel data af, waarom niet van wifi??
Automatisch mobiel data op mijn iphone heb ik al uitgezet.

Ik geloof dus niet meer dat het per ongeluk gaat gezien de rest allemaal prima gaat, dit moet express gebeuren.. Waarom is mijn vraag dan, waarom perse van mobiel data??
Je kan zeggen wat je wil, ik heb nu na deze reactie 2 dagen snachts mijn mobiel internet uit gezet zodat ik zeker op wifi zat en anders dus niet stiekem mobiel internet gebruikt kon worden...

Raad eens...... grrrrrr, gewoon iedere avond of ik nou mobiel internet aan of uit had is er standaard rond 0:00-0:50 gewoon mobiel data gebruikt. Dat zie ik terug op details op de telfort website over mijn mobiel internet verbruik.
Ik praat over 4,8mb tot bijna 200mb wat er doorheen gaat. Mijn telefoon ligt gewoon stil op te laden gezien hij steeds sneller leeg is. Dat is ook zo een ding, waarom kon hij eerst een paar dagen mee en nu net iets meer dan een dag?? De accu word gewoon leeg gezogen.

Maar ik snap dat het gaat over wat nu zeker is, mobiel internet aan of uit.. het word verbruikt ook al onder wifi. Het gebeurt gewoon is nu hier vast gesteld via details in verbruik gedeelte van telfort mijn mobiel. In mijn data manager zie je het niet terug.

Mobiel internet assistent in mijn telefoon is uit gezet en dus die zou niet de boosdoener mogen zijn gezien ik de volgende dag mijn mobiel internet weer aan moest zetten.

Ben benieuwd wat jullie reactie hier op is..
Geen leuk nieuws, maar blijkt dus wel zo te zijn.
Reputatie 2
Badge +1
Er zijn apps die onbeperkt data mogen gebruiken. Je vind deze bij: instellingen, gegevensgebruik, databesparing. Ook als databesparing uit staat zijn er nog apps die data mogen gebruiken.
Reputatie 8
Badge +19

Raad eens...... grrrrrr, gewoon iedere avond of ik nou mobiel internet aan of uit had is er standaard rond 0:00-0:50 gewoon mobiel data gebruikt. Dat zie ik terug op details op de telfort website over mijn mobiel internet verbruik.

Er wordt op dat moment geen mobiele data verbruikt, je verbruikte data van die dag wordt rond die tijd bijgewerkt (afgeschreven van je tegoed).
Voorheen zat ik bij kpn dus kon ik hier weinig nuttigs over zeggen als ik nu vanaf mijn overstap bekijk dan zijn een aantal verbruiks meldingen overdag op wissellende tijden verwerkt het meeste inderdaad tussen 0:00 en 1:00
Vergelijk ik het verbruik wat de app en de website laten zien met dat wat de telefoon zelf meet zit daar nauwelijks verschil tussen.
De totalen kloppen dus het is inderdaad niet zo dat een telefoon dan ineens data verbruikt.
Twee afbeeldingen ter vergelijk beide verbruiken vanaf 26-10 dan heb ik volgens de telefoon al bijna 80 mb meer verbruikt dan de Telfort meting.
Dit zegt de telefoon

Dit zegt de Telfort verbruiksmeter

Dus ik kan niet anders doen dan bevestigen dat over het algemeen het verbruik van de voorgaande 24 uur tussen middernacht en één uur worden verwerkt. Hoewel ik via de app wel redelijk goed het live verbruik zie wordt dit dus niet live afgeschreven van je bundel.
Enterprise: ik zie in details wanneer ik gebeld heb en data verbruikt, dus nog appart snachts. Ik weet niet of je gelijk hebt, maar waarom dan over de rest van de dag wel juist?? Het is dus extra wat snachts gedaan word.

En Franskia49: kan ik dat ook uitschakelen dan??

Ik vind bijzonder dat nu ik met mijn verleng abbo meer mb heb er ook meteen meer doorheen gaat?? Opvallend dat de snelheid van verbruik mee gegroeid is.

Ik baal er wel van en zal na kijken van die onbeperkte.. Dank voor die tip.

groet Martijn
Ik vind bijzonder dat nu ik met mijn verleng abbo meer mb heb er ook meteen meer doorheen gaat?? Opvallend dat de snelheid van verbruik mee gegroeid is.
Als je voorheen alleen via het 3g netwerk was verbonden en nu 4g is dat een hele goede verklaring dat je verbruik is meegegroeid
Galdor68: nope.. ik had al 4g en had de iphone 6, dus die optie valt al weg.
Ik weet dat ik eerst 3gb had opgebouwd aan mb's en die plots een keer in korte tijd weg ging en daarna ik dus zeg maar 1 tot max 2gb in een maand er door ging. Maar nu is dat gewoon standaard, ik bedoel nu ook 2,5 gb is er ongeveer door en dat ik steeds kijk wat het meeste vraagt. Fb en instagram zijn de grote eters heb ik al door. Maar dan nog is het veel wat er door gaat, accu en mobiel internet.
Reputatie 1
Ben even zo vrij om aan te haken want ik heb hier ook last van. Toestel is een iPhone 5s.
Ondanks de aanwezige WiFi verbinding lijkt ook hier de telefoon kort na middernacht een hap uit mijn databundel te gaan nemen. Nagenoeg dagelijks tussen 100 kB en 50 MB. Dit speelt al minstens sinds mei van dit jaar. En ben ik al zo'n beetje na 2-3 weken door mijn bundel heen.:@

Onder Instellingen, Mobiel netwerk op "Stel gegevens opnieuw in" geklikt om alle tellers te resetten voor de komende nacht. iCloud drive en WiFi-assistentie staan uit.
Onder Instellingen, Algemeen, Ververs op achtergrond is alleen toegang via WiFi toegestaan.

Zojuist My Data Manager geïnstalleerd, over een paar dagen hoop ik meer info te hebben.

En anders wil ik proberen wat ik elders tegen kwam: Whatsapp deïnstalleren en herinstalleren.
Nou, waar ik kijk klopt ook niet gezien ik vrijdag ochtend op een lokatie tussen 8 en 10 gezien ik moet wachten steeds op mijn mobiel zit. Ik zie dus dat niet terug en wel snachts dat hij bijgewerkt word, dit ook voor zondag ochtend wanneer ik een boek lees mobiel en nog een waanzinnig boek. Dit zie ik rond die tijden niet terug in die verbruik detail precies op die tijden en moet dan toch aannemen dat snacht bij gewerkt word zoals die ene persoon hier zei. Anders snap ik het gewoon niet.

Ik laat het verder rusten en ga lekker naar mijn bed, morgen om 06:00 loopt mijn wekker weer en ik slaap zeer slecht.

groet en zegen.
Reputatie 8
Badge +11
Slaap lekker dan maar.

@Sonero en @MartijnSI mischien is het een idee om deze tip die ik net vond uit te testen.
Van alle apps het data verbruik uitzetten zo zou je in ieder geval zeker moeten zijn dat er niet ongewenst data wordt verbruikt.
Dan stuk voor stuk aan om zo te zien welke app het meeste data verbruikt.
Hier nog meer tips
https://www.iculture.nl/gids/extreem-dataverbruik-iphone-voorkomen-tips/

Het schijnt bij apple toestellen bijna normaal te zijn als ik zoek op iphone ongewenst dataverbruik ik zie gevallen van 5 jaar terug tot aan nu toe.

Ps @Sonero wat ik en anderen al eerder schreven, het is normaal dat het verbruik over het algemeen 's nachts wordt bijgewerkt dat betreft dan het data verbruik van de voorgaande 24 uur.
Ook ik zie verbruiken die variëren van enkele kb's tot wel 132 Mb als hoogste. Van die laatste weet ik dat het om een update gaat.
Als je een verbruiksmanager hebt kan je in ieder geval kijken of er heel veel verschil zit tussen de verbruiksmeter via mijntelfort en de telefoon. Normaal zou dat verschil te verwaarlozen moeten zijn.
Reputatie 1
Dank voor de tips @Galdor68.
Dat de verbruiksdetails hier op de website samenvattingen zijn van de voorafgaande 24 uur is me inmiddels duidelijk. AT&T en Verizon zeggen hetzelfde tegen hun klanten.

Het vertrouwen in My Data Manager is minder: het eigen-verbuik wordt door deze app niet geregistreerd. Toe nu toe zijn volgens deze app de "Unidentified apps" de grootverbruikers. Nu weet ik nog niet wat uit te zetten...
My Data Manager zegt ook dat iTunes Store een paar 100kB per dag aan mobiele data consumeert. Op zich geen ramp, maar het staat uit in Instellingen, Mobiel netwerk.

Volgens Instellingen, Mobiel netwerk heb ik de afgelopen 72 uur 13,4 MB aan data verbruikt. Dat ruimt ruwweg met de verbruiksdetails hier op de website. Waarvan maar liefst 6,0 MB door My Data Manager, die zichzelf niet registreert. Van 13,4 MB is er 5,6 MB gebruikt door Systeem, samen goed voor 11,6 MB. En de rest is gruis als Whatsapp, Contacten, etc.
Die 11,6 MB komen weer overeen met het verbruik van de "Unidentified apps" door My Data Manager.

Zometeen zal ik je tip volgen: alle tellers weer eens resetten en Mobiele data uitschakelen. Tijdelijk dan, want dit kan nooit de bedoeling zijn van een mobiel abonnement...
Soms sta je verbaasd wat door het systeem zelf verstookt wordt. Je zou van apps die je alleen thuis gebruikt per app de dataverbruik uit kunnen zetten, dus alleen wifi toestemming. Wat zover ik weet bij Apple makkelijker gaat dan bij Android toestellen
Reputatie 8
Badge +11
Dan is er toch een verschil tussen versie voor iOS en voor Androïd. Ik heb nog nooit unidentified apps gezien en het verbruik van My Datamanager zelf staat keurig in de lijst (mobiel en wifi samen plm 7,5 Mb per maand).
Wel jammer dat het in iOS dus blijkbaar niet zo lekker werkt.
Reputatie 1
Kleine tussentijdse update naar aanleiding van de suggesties van @Galdor68. De optie Mobiele data volledig uitzetten werkt inderdaad.

Vervolgens weer aangezet. Als ik het gebruik van Safari niet meetel, blijkt Systeem ruim 1/3 van mijn databundel op te vreten. Net als de vorige keer voornamelijk door Pushberichten , iTunes-accounts en Tijd & locatie.

De app My Datamanager heb ik overigens weer verwijderd: als ik 5 MB verbruik in Safari, komt er nog eens 5 MB bij voor de VPN verbinding, zo lijkt het onder de verbruiks-teller onder Mobiel netwerk.
Tijd om het toestel een frisse reset te geven...
@Sonero komt het verbruik tussen de telfort meting en die datamanager wel enigzins overeen?
Reputatie 1
Hoi @Galdor,

Het verbruik tussen de Telfort meting, Data Manager en het toestel zelf komen overeen.
Na de reset verbruikt Systeem nog maar 7% van alle data.

Zoals ik hierboven ook al aangegeven heb, heb ik de app My Datamanager heb ik overigens weer verwijderd: als ik 5 MB verbruik in Safari, komt er nog eens 5 MB bij voor de VPN verbinding, zo lijkt het onder de verbruiks-teller onder Mobiel netwerk. Geen idee wat daar nu weer de reden van is maar nu de tellerstanden overeenstemmen heb ik de app toch niet meer nodig.

Groeten, Sonero.

Reageer