[TIP] Hoe voorkom je hoger dataverbruik door Facebook app?

• 9 mei 2014
  • 2 reacties
  • 2667 keer bekeken

Badge +1
  • Voormalig moderator
  • 738 reacties
Een wijziging in de Facebook app kan leiden tot een hoger dataverbruik dan je gewend bent. Video’s worden automatisch afgespeeld in de tijdlijn (zonder geluid) zonder dat jij hier toestemming voor hebt gegeven. Facebook heeft er voor gekozen om het automatisch afspelen van video’s standaard aan te zetten. Om hoger dataverbruik te voorkomen kun je er voor kiezen om video’s alleen automatisch af te spelen als je verbonden bent met een WiFi netwerk. Hieronder lees je hoe je deze optie in de instellingen van de app kunt activeren.

Android

Ga naar de algemene instellingen van de app en kies hier voor ‘App Instellingen’. Hier zie je de optie ‘Video’s alleen automatisch afspelen met WiFi’ staan, vink deze aan.

iPhone

Deze instelling staat in de iPhone versie van de Facebook app onduidelijk omschreven. Als je de instellingen opent zie je het volgende staan: 'Uitsluitend automatisch afsp…', deze optie staat standaard uit. De volledige tekst bij deze optie is ’Uitsluitend automatisch afspelen via WiFi’, deze optie moet je aanvinken.

Uiteraard zijn er meer app’s die een hoog dataverbruik kunnen veroorzaken zoals bijvoorbeeld streamingdiensten als bijvoorbeeld Youtube, Spotify en Netflix. In de Google Play Store en de App Store zijn er verschillende datamanager apps beschikbaar waarmee je een indicatie krijgt over het dataverbruik door de door jou geïnstalleerde apps.

Meer informatie over dataverbruik en onze MB advies tool lees je op onze website.

2 reacties

Reputatie 8
Badge +15
Goede tip Jeroen! :)
Heel irritant dat automatisch afspelen. Ik had die functie al vanaf het begin uit gezet.

Ik moest wel op elk device de functie uitzetten. Dus apart op de laptop, smartphone en op de tablet. Heb je meerdere apparaten, controleer het dan bij elk apparaat.
Jeroen, thank you so much. Ik heb daarvoor waarschijnlijk onbewust behoorlijk wat data verbruikt. Sinds woensdag ben ik Telfortklant met mijn mobiele telefoon en ik ben daardoor waarschijnlijk bijna door mijn eerste databundel heen. Ik krijg de 18e mijn eerste officiële bundel.

Reageer