Telfort Mobiel Internet - ROAMING WAARSCHUWING

• 15 december 2012
  • 22 reacties
  • 21001 keer bekeken

Reputatie 1
[Ik ga er van uit dat deze post zal worden verwijderd]

Zoals je misschien weet, of niet weet, zit er aan de Mobiel Internet optie van Telfort een klein, maar potentieel zeer duur gevaar.

Bij het mobiel internet van Telfort moet je namelijk op je telefoon de optie 'roaming toegestaan' activeren. Op zich niet erg, het is maar een optie, maar deze kan dure gevolgen hebben. Zeker als je in de grensregio woont en regelmatig 'even' een buitenlandse antenne meepikt.

Even wat achtergrond informatie:
Telfort maakt gebruik van het netwerk van KPN. Dit betekent dat Telfort altijd gebruik maakt van een niet-eigen netwerk sinds het is overgenomen. Op zich is dit geen probleem aangezien Telfort geregeld heeft dat het KPN-netwerk het voorkeursnetwerk binnen Nederland is. Hierdoor zul je dus bij voldoende dekking niet op een netwerk van een concurrent uitkomen. Als je echter in de grensregio zit of zelfs de grens over gaat, zul je op een gegeven moment of regelmatig geen KPN netwerk meer kunnen ontvangen en dan stap je over op bijvoorbeeld een Belgisch of Duitse antenne.

Als je belt zul je hiervan niets merken, behalve dat je achteraf belminuten op je rekening vindt die niet binnen je abonnement vallen en volgens buitenland-tarief worden afgerekend. Vind ik acceptabel, aangezien ik een mobiele telefoon heb om mobiel bereikbaar te zijn en als dat toevallig in het buitenland is accepteer ik dit.

Als je nu echter mobiel internet bekijkt, dan wil je niet altijd dat je mobiel bereikbaar bent. Ik vind het geen probleem als dat mailtje 5 minuten later binnenkomt als ik even geen KPN netwerk heb. Ik heb er wel een probleem mee dat ik met een hoge rekening kom te zitten als ik net op de autoweg van Eindhoven naar Maastricht rijd en dan enkele keren op een Belgisch netwerk uitkom en net dan moet iemand me een 3MB mail sturen.

Het voordeel is: mobiele telefoon fabrikanten hebben dit probleem jaren geleden reeds erkend en een oplossing bedacht: Dataverbinding uit bij roaming (=niet op eigen netwerk). Mooi zou je zeggen. Aanzetten en klaar...

Helaas zit hier het probleem. Bij Telfort zit je altijd op een vreemd netwerk... Ook in de randstad met 100% KPN dekking. Je moet Roaming data dus altijd toestaan, waardoor je zodra je geen KPN bereik meer hebt gewoon data gaat gebruiken op het dure (buitenlandse) netwerk.

Op dag 1 dat ik mijn abonnement activeerde heb ik bij Telfort initieel hierover een vraag ingediend. Het antwoord was een lachwekkend 'dan moet u er maar voor kiezen om alleen KPN netwerk te gebruiken'-antwoord. Hallo... grensregio... Ik kom regelmatig in gebieden die jullie niet kennen... Hierna begon het hillarisch te worden. Na enkele berichten met met name duidelijke uitleg over wat het probleem is en waarom ik toch graag een oplossing wil komen er steeds belachelijkere antwoorden zoals 'sinds 1 november is dit geen probleem meer' (hu... waarom werkt het dan nog niet en staat het nog steeds in de toestelhulp?). Weten ze daar wel dat ze bij Telfort werken en wat de (on)mogelijkheden van hun netwerk zijn.

Het beste antwoord vond ik nog dat 'roaming wordt duidelijk in het scherm weergegeven en dan moet ik de dataverbinding maar even uitschakelen'. Wanneer heeft u op de autoweg gezien dat u ineend op een ander netwerk zit? En volgens mij mag ik van de politie tijdens het rijden niet bellen, maar ook niet 'even' mijn dataverbinding in/uitschakelen...

Op een gegeven moment ga je dan maar bellen. 10ct/minuut... Tja, het moet maar... Na het probleem aangehoord te hebben komt het verlossende antwoord: u moet KPN kiezen als vast netwerk... Het zal toch niet... Even duidelijker spreken dat dit juist het probleem is en dat ik ook niet Roaming aan wil hebben staan... Ik kom in de wacht... en de vriendelijke dame komt terug met het antwoord: nee, u moet toch echt ofwel KPN kiezen als enige netwerk of geen mobiel internet activeren... Ik val zowat van mijn stoel!
Dat is dus de conclusie van de alwetende helpdesk van Telfort. Even kort helder toespreken dat ik denk dat ik het niet goed gehoord heb en geef me maar een manager. "Die hebben we niet/niet bereikbaar". Ok, dan laatste optie. Ik zou graag mijn contract willen ontbinden want jullie leveren een technische wanprestatie. Antwoord telefonische helpdeskdame: Daarvoor moet u een vraag op de klantenservice site plaatsen... ARG... dat meeen je niet...

Tja, ijzer kun je niet met handen breken... dan maar bericht met duidelijke uitleg en verzoek om contract voortijdig te mogen opzeggen. Het antwoord van de magische Telfort Helpdesk: (ik citeer, zodat ik me niet vertik)
  Hartelijk dank voor uw e-mail aan Telfort.
  Wij kunnen helaas niet aan uw wensen voldoen.
  U dient handmatig het juiste netwerk te selecteren.
  Een andere oplossing is er niet. Wij gaan uw abonnement niet kosteloos beëindigen, omdat het probleem zo op te lossen is.
  Heeft u nog vragen? Kijk dan op telfort.nl/klantenservice. Hier vindt u eenvoudig en snel antwoord op al uw vragen.

Ik stuur dus een bericht terug:
Hierin geef ik aan dat ze dus niet eens naar de berichthistorie gekeken hebben en dit geen oplossing is.
Ik zie namelijk drie oplossingen:
- Telfort gaat KPN als het home netwerk zien (tja...)
- Telfort schakelt voor mij roaming internet uit (lees: geen mobiel internet buiten KPN netwerk)
- Telfort gaat mij kosten voor roaming internet niet factureren
Of als laatste (waarvoor bij deze het verzoek) mogen overstappen naar een fatsoenlijke provider waarbij wel de roaming optie werkt...

En krijg het volgende antwoord:
  Allereerst willen wij u melden dat wij het jammer vinden dat u problemen ondervind met ons netwerk.
  Wij hebben uw gegevens nagekeken en kunnen u het volgende hierover melden.

Door de dataroaming uit te zetten in uw toestel, kunt u geen gebruik maken van ons Netwerk. Dit komt doordat wij gebruik maken van het netwerk van KPN. Het uitschakelen van internet in het buitenland is daardoor technisch niet mogelijk.
  U geeft aan dat dit bij andere providers wel mogelijk is, wij willen u er op wijzen dat het dan om een toestelinstelling gaat. Wij verwijzen u dan ook naar de handleiding van uw toestel voor die instelling. U heeft de keus om uw toestel handmatig op het te gebruiken netwerk kunt zetten, wanneer u dan een storing heeft zult u dat moeten accepteren.
  Een ander provider zal dit niet kunnen verbeteren. Wij maken immers gebruik van het KPN netwerk, dat is op het moment van schrijven van deze mail het netwerk met de beste dekking binnen Nederland.
  Wij blijven u het advies geven uw netwerk handmatig te selecteren om datakosten in het buitenland te beperken. Wij willen u er dan ook op wijzen dat kosten gemaakt in het buitenland voor mobiel internet niet door ons vergoed gaan worden.

Wij zien dat u al eerder contact hier over hebt gehad, daarbij is aangegeven dat u in de buurt zit van een gedeelte van Nederland waar een mindere dekking is. Dit kan uitsluitend opgelost worden door het plaatsten van extra masten. Wij hebben hier een aanvraag voor uitgezet, echter is dat geen korte termijn oplossing.

Heeft u nog vragen? Kijk dan op telfort.nl/klantenservice. Hier vindt u eenvoudig en snel antwoord op al uw vragen.

Bij deze aan iedereen de waarschuwing:
Als je bij Telfort mobiel internet in je abonnement hebt, kijk uit als je de grens over gaat. Op de site van Telfort vind je hierover niets tenzij je daadwerkelijk de toestelhulp gaat doornemen (en dan moet je geluk hebben dat het er bij benoemd is). Als je in de grensregio woont moet je niet vreemd opkijken als je factuur ineens veel hoger is.

Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

22 reacties

Reputatie 1
Ik reageer zelf maar alvast:
Als je een Telfort-telefoon hebt is dit natuurlijk opgelost, maar onze arme Sim-only vrienden zijn aan hun lot overgelaten...
Reputatie 2
Badge +4
Bij het mobiel internet van Telfort moet je namelijk op je telefoon de optie 'roaming toegestaan' activeren. Op zich niet erg, het is maar een optie, maar deze kan dure gevolgen hebben. Zeker als je in de grensregio woont en regelmatig 'even' een buitenlandse antenne meepikt.

Op mijn HTC Desire HD staat roaming gewoon uit en ik ondervind geen enkel probleem daarmee met Telfort dus begrijp ik bovenstaande mail niet

Jacobus
Reputatie 1
Zoals ik al zelf reageerde: Als je een toestel bij je abonnement krijgt en sommige toestellen blijkt het wel te werken...
Maar helaas heeft het merendeel van de sim-only gebruikers een toestel dat dit (nog) niet ondersteunt...
Badge +4
Je kunt veel toestellen ook vast zetten op 1 netwerk, dan zal hij nooit spontaan naar een ander netwerk gaan. En kun je roaming dus vrij veilig aan laten staan. Mooiste zou zijn als Telfort-sims gewoon KPN als home-netwerk zouden gaan zien inderdaad...
Reputatie 1
Eric, dat klopt... maar dan ben je ook niet telefonisch bereikbaar als je toevallig geen bereik hebt...
Of als je een actief gesprek hebt en er is geen bereik dan valt je gesprek weg/wordt verbroken...
Badge +4
Dat is in Nederland sowieso zo, want roaming met t-mobile/vodafone gebeurt sowieso niet. En in grensgebied wil je juist niet dat hij zomaar naar een buitenlandse gaat, toch?
Reputatie 1
In het grensgebied wil ik juist wel dat je -voor telefonie- automatisch roamt naar het buitenland. Nog is voor mij de mobiele telefoon er voor bedoeld om mobiel telefonisch bereikbaar te zijn.
- Hoi oma, ja met mij... een moment, ik rijd net een tun... het buitenland in... tuut-tuut...

Voor data wil ik de handige optie van de telefoons kunnen (KUNNEN) gebruiken om te voorkomen dat ik hoge datakosten krijg. Voor Telfort/KPN is het een kwestie van het goede home-netwerk ID in de SIM plaatsen en dan werkt dat...
Badge +4
Dacht dat telefoontikken in het buitenland ook aardig duur waren, maar data zal nog wel duurder zijn dan :)

Ik zou zeggen: zoek een telefoon die telfort/kpn wel 'begrijpt'. Mijn Galaxy S2 heeft roaming uit en kan gewoon internetten.

Maar ik ben het met je eens dat het mooiste zou zijn als Telfort-sims het zelf zouden gaan snappen.
Reputatie 1
Helaas ben ik heel tevreden met mijn momentele telefoon en ben ik niet van plan me een nieuwe aan te schaffen omdat mijn telefoon provider 'schoonheidsfouten' heeft.

Waar ik me het meest, of eigenlijk allen aan stoor is de manier waarop ze communiceren en dat je bijna aangepraat krijgt dat je zelf het probleem hebt veroorzaakt. Ik dacht een leuk (sim only-)abonnement te hebben met mobiel internet en dan adviseren ze je juist mobiel internet maar uit te schakelen... doh...?!?
Reputatie 8
Badge +17
Volgens mij wordt er nergens geadviseerd om de dataverbinding uit te schaken.

Als je de de netwerkselectie van "automatisch" naar "handmatig" zet en je kiest daarna zélf het KPN netwerk, dan kán je geen extra kosten krijgen voor roaming op buitenlandse zendmasten. Uiteraard moet de instelling "roaming" wél aanstaan vanwege het feit dat het Telfort netwerk gebruik maakt van het KPN netwerk.

Op sommige telefoons hoeft dat niet aan te staan omdat die zodanig geavanceerd zijn.

Als je op vakantie gaat naar het buitenland, zal je de juiste instellingen moeten doen voor roaming selectie, want anders krijg je na je vakantie nog een rekening voor het roaming datagebruik en die zijn redelijk aan de prijs...
Badge +2
Volgens mij benoemt Kees-Jan hem eigenlijk vrijwel compleet.
Blijft dat het blijkbaar in jouw actie wat jou betreft het liefst anders mag. Bij veel mensen kan het helpen om OF roaming uit te schakelen OF handmatig KPN te selecteren (omdat die mensen qua mobiel bellen liever niet overgeschakeld worden). Ik zou overigens adviseren dat laatste eens te proberen, want nu zal hij rond de grens soms al overschakelen terwijl je met KPN nog gewoon bereik zou hebben, echter minder dan de buitenlandse mast. Dan zou het voor jou een kwestie van uitproberen zijn hoe goed deze oplossing dan voor jouw situatie is.
Badge +4
Zijn probleem is dat hij voor bellen wel wil roamen, maar voor data niet. Je kunt zeker niet via 'mijn telfort' internet in buitenland uitzetten en bellen in buitenland aan laten? Want dan zou je er ook zijn.
Badge +1
Tis een beetje de vraag waar dit allemaal bepaald wordt.
Als ik nu kijk naar welk netwerk mijn telefoon mee verbonden is, dan staat er "NL Telfort". Dan zou je toch denken dat de telefoon moet snappen dat ie op het thuisnetwerk zit. Ter vergelijk: op mijn vorige telefoon stond er meestal NL KPN (Telfort) of iets dergelijks.

M.a.w. zowel het daadwerkelijke verbonden netwerk als het thuisnetwerk werden vertoond. Over de grens zie ik het zelfde met de locale provider.
Ook had ik op mijn vorige telefoon de functie niet roamen / roamen / niet in het buitenland roamen.
Dat loste ook prima het roaming probleem op, maar is geheel afhankelijk van de software op je telefoon.
Op een telefoon daarvoor waar KPN de customised firmware leverde was Telfort bekend als virtuele provider en daarmee werd het KON netwerk toch als thuisnetwerk gezien.
Kortom: tenzij de gsm zenders het KPN netwerk ook als Telfort gaan identificeren, is het afhankelijk van de software op je telefoon of roaming netjes wordt afgehandeld.
Ik heb zelf m'n generieke android mobiel geimporteerd. Dus ik zal er mee moeten leven dat dit toestel nooit de link tussen KPN en Telfort zal leggen.

Ik hoop echter wel dat Google de roaming/geen roaming/niet in buitenland optie ooit nog es standaard gaat toevoegen aan het OS.
Reputatie 8
Badge +17
Ik hoop echter wel dat Google de roaming/geen roaming/niet in buitenland optie ooit nog es standaard gaat toevoegen aan het OS.
Dat zit al in Android 4.0, 4.1 en 4.2, maar sommige ROM makers halen die optie eruit, helaas 😞
Reputatie 1
Het stoort me nog niet eens dat Telfort de optie niet goed ondersteund (maar er aan wordt gewerkt).

Wat me stoort is het gemak waarmee je enkele somd dure adviezen worden gegeven. Toevallig viel het me gewoon onmiddelijk op en ik ging verhaal halen. Vervolgens krijg je antwoorden waarbij je je afvraagt of ze op de helpdesk wel weten wat ze antwoorden.

Als je 'gewoon' roaming aan zou zetten en je woont toevallig op een grensgebied wil ik wel weten of ze ook zo simpel even de roaming kosten vergoeden als je ineens die SMS over het maximim van 60 eurie voor internationaal mobiel internet krijgt. En ja, met KPN vast selecteren voorkom je dit, maar dan ben je in het grensgebied of buitenland niet bereikbaar.

Voor de gelukkigen die een nieuwe android 4+ hebben of Telfort genoeg sponsoren zodat ze 'gratis' een getweakte telefoon krijgen die wel snapt dat KPN het thuisnetwerk van Telfort is is er geen probleem. Maar die arme gasten die een iets oudere maar nog goede telefoon willen blijven gebruiken en een leuk telfort sim-only abonnementje op de kop tikken... tja, dat kan (nadruk: kan) duur worden of problemen betekenen (regelmatig onbereikbaar/verloren gesprekken).

Aangezien ik helaas ook met een zakelijke telefoon op zak loop accepteer ik momenteel dat ik tijdelijk soms beperkt bereikbaar ben, maar alleen omdat ze me niet willen laten vertrekken aangezien 'hun' netwerk voor mij technische gebreken heeft. Daarnaast wil ik op z'n minst nieuwe leden waarschuwen voor het gemak je potentieel een simpele foute optie activeert.
Badge +4
Met Android 2.3 werd het bij mij ook al ondersteund hoor, dus niet alleen 4+.

Zou fijn zijn als Telfort je de optie gaf via 'mijn telfort' om internet in het buitenland uit te zetten. Dan kun je roaming aan laten staan (voor telefoon) terwijl je geen internetkosten zult krijgen.
Reputatie 1
Vandaag weer een goede follow up gehad...
Voor het werk moest ik vorige week naar Belgie en ineens tijdens de bespreking rollen de mailtjes binnen. Bijna 9 eurie internetkosten. En dat met ingestelde beperking voor uitsluitend NL-KPN. Blijkt dus (ondanks uitleg Telfort) niet voldoende.

Bellen met de helpdesk levert alleen commentaar op want ik ben het toch echt zelf schuld. Had ik maar mobiel internet moeten uitschakelen. Na een behoorlijke discussie en uitleg hoe Telfort middels GPS... ik bedoel GPRS bepaalt dat ik in nederland of 'het buitenland' ben heb ik mijn totale vertrouwen in deze provider kwijt... tja... goedkoop en duurkoop ?!?

Helaas moet ik nog steeds meer dan een jaar, maar ik zal in elk geval niemand adviseren om Telfort te pakken. Gewoonweg link... (maar het is en blijft mijn schuld).

Beste optie zou 1 vinkje op de instellingenpagina zijn: internet buitenland: nee (maar dat willen ze niet, dikke melkkoe)
Badge +2
Vandaag weer een goede follow up gehad...
Voor het werk moest ik vorige week naar Belgie en ineens tijdens de bespreking rollen de mailtjes binnen. Bijna 9 eurie internetkosten. En dat met ingestelde beperking voor uitsluitend NL-KPN. Blijkt dus (ondanks uitleg Telfort) niet voldoende.

Bellen met de helpdesk levert alleen commentaar op want ik ben het toch echt zelf schuld. Had ik maar mobiel internet moeten uitschakelen. Na een behoorlijke discussie en uitleg hoe Telfort middels GPS... ik bedoel GPRS bepaalt dat ik in nederland of 'het buitenland' ben heb ik mijn totale vertrouwen in deze provider kwijt... tja... goedkoop en duurkoop ?!?

Helaas moet ik nog steeds meer dan een jaar, maar ik zal in elk geval niemand adviseren om Telfort te pakken. Gewoonweg link... (maar het is en blijft mijn schuld).

Beste optie zou 1 vinkje op de instellingenpagina zijn: internet buitenland: nee (maar dat willen ze niet, dikke melkkoe)

Ik snap de discussie niet goed.
Bij 99% van de toestellen is er een onderscheid tussen 'Mobiel Internet' en 'Roaming'. Roaming kan je prima aan laten staan, zolang je in het buitenland het mobiel internet maar uit zet. Daarnaast is GPS/GPRS nooit heilig, dus op het scherm kijken of provider netjes op NL Telfort/KPN blijft staan lijkt me geen overbodige luxe. 'We' kijken tegenwoordig 100000x per dag naar ons telefoonschermpje. Daar staat ook de provider (en in het buitenland dus de buitenlandse provider). Daarnaast blijft nog steeds bestaan dat als je er helemaal geen omkijken naar wilt hebben je roaming ook (tijdelijk) uit kan zetten.

Telfort is een voordeelspeler, met goed (KPN)bereik. Gemak en luiheid overheerst, maar je kan zelf 100% beinvloeden dat je geen onverwachte kosten kijkt. Naast bovengenoemde zou je zelfs (als je twijfelt over hoe accuraat GPS/GPRS is) tijdelijk je email ophaalfrequentie op handmatig kunnen zetten i.p.v. 1x per uur (of 1x per wat dan ook). 

Kortom; mogelijkheden zat om alles zelf in de hand te houden.
Badge

Zoals je misschien weet, of niet weet, zit er aan de Mobiel Internet optie van Telfort een klein, maar potentieel zeer duur gevaar.

Telfort maakt gebruik van het netwerk van KPN. Dit betekent dat Telfort altijd gebruik maakt van een niet-eigen netwerk sinds het is overgenomen. Op zich is dit geen probleem aangezien Telfort geregeld heeft dat het KPN-netwerk het voorkeursnetwerk binnen Nederland is. Hierdoor zul je dus bij voldoende dekking niet op een netwerk van een concurrent uitkomen. Als je echter in de grensregio zit of zelfs de grens over gaat, zul je op een gegeven moment of regelmatig geen KPN netwerk meer kunnen ontvangen en dan stap je over op bijvoorbeeld een Belgisch of Duitse antenne.

Als je belt zul je hiervan niets merken, behalve dat je achteraf belminuten op je rekening vindt die niet binnen je abonnement vallen en volgens buitenland-tarief worden afgerekend. Vind ik acceptabel, aangezien ik een mobiele telefoon heb om mobiel bereikbaar te zijn en als dat toevallig in het buitenland is accepteer ik dit.

Als je nu echter mobiel internet bekijkt, dan wil je niet altijd dat je mobiel bereikbaar bent. Ik vind het geen probleem als dat mailtje 5 minuten later binnenkomt als ik even geen KPN netwerk heb. Ik heb er wel een probleem mee dat ik met een hoge rekening kom te zitten als ik net op de autoweg van Eindhoven naar Maastricht rijd en dan enkele keren op een Belgisch netwerk uitkom en net dan moet iemand me een 3MB mail sturen.

Het voordeel is: mobiele telefoon fabrikanten hebben dit probleem jaren geleden reeds erkend en een oplossing bedacht: Dataverbinding uit bij roaming (=niet op eigen netwerk). Mooi zou je zeggen. Aanzetten en klaar...

Helaas zit hier het probleem. Bij Telfort zit je altijd op een vreemd netwerk... Ook in de randstad met 100% KPN dekking. Je moet Roaming data dus altijd toestaan, waardoor je zodra je geen KPN bereik meer hebt gewoon data gaat gebruiken op het dure (buitenlandse) netwerk.

Op dag 1 dat ik mijn abonnement activeerde heb ik bij Telfort initieel hierover een vraag ingediend. Het antwoord was een lachwekkend 'dan moet u er maar voor kiezen om alleen KPN netwerk te gebruiken'-antwoord. Hallo... grensregio... Ik kom regelmatig in gebieden die jullie niet kennen... Hierna begon het hillarisch te worden. Na enkele berichten met met name duidelijke uitleg over wat het probleem is en waarom ik toch graag een oplossing wil komen er steeds belachelijkere antwoorden zoals 'sinds 1 november is dit geen probleem meer' (hu... waarom werkt het dan nog niet en staat het nog steeds in de toestelhulp?). Weten ze daar wel dat ze bij Telfort werken en wat de (on)mogelijkheden van hun netwerk zijn.

Het beste antwoord vond ik nog dat 'roaming wordt duidelijk in het scherm weergegeven en dan moet ik de dataverbinding maar even uitschakelen'. Wanneer heeft u op de autoweg gezien dat u ineend op een ander netwerk zit? En volgens mij mag ik van de politie tijdens het rijden niet bellen, maar ook niet 'even' mijn dataverbinding in/uitschakelen...

Op een gegeven moment ga je dan maar bellen. 10ct/minuut... Tja, het moet maar... Na het probleem aangehoord te hebben komt het verlossende antwoord: u moet KPN kiezen als vast netwerk... Het zal toch niet... Even duidelijker spreken dat dit juist het probleem is en dat ik ook niet Roaming aan wil hebben staan... Ik kom in de wacht... en de vriendelijke dame komt terug met het antwoord: nee, u moet toch echt ofwel KPN kiezen als enige netwerk of geen mobiel internet activeren... Ik val zowat van mijn stoel!
Dat is dus de conclusie van de alwetende helpdesk van Telfort. Even kort helder toespreken dat ik denk dat ik het niet goed gehoord heb en geef me maar een manager. "Die hebben we niet/niet bereikbaar". Ok, dan laatste optie. Ik zou graag mijn contract willen ontbinden want jullie leveren een technische wanprestatie. Antwoord telefonische helpdeskdame: Daarvoor moet u een vraag op de klantenservice site plaatsen... ARG... dat meeen je niet...

Tja, ijzer kun je niet met handen breken... dan maar bericht met duidelijke uitleg en verzoek om contract voortijdig te mogen opzeggen. Het antwoord van de magische Telfort Helpdesk: (ik citeer, zodat ik me niet vertik)
  Een andere oplossing is er niet. Wij gaan uw abonnement niet kosteloos beëindigen, omdat het probleem zo op te lossen is.

Hierin geef ik aan dat ze dus niet eens naar de berichthistorie gekeken hebben en dit geen oplossing is.
- Telfort schakelt voor mij roaming internet uit (lees: geen mobiel internet buiten KPN netwerk)
Of als laatste (waarvoor bij deze het verzoek) mogen overstappen naar een fatsoenlijke provider waarbij wel de roaming optie werkt...

Allereerst willen wij u melden dat wij het jammer vinden dat u problemen ondervind met ons netwerk.

Door de dataroaming uit te zetten in uw toestel, kunt u geen gebruik maken van ons Netwerk. Dit komt doordat wij gebruik maken van het netwerk van KPN. Het uitschakelen van internet in het buitenland is daardoor technisch niet mogelijk.
  U geeft aan dat dit bij andere providers wel mogelijk is, wij willen u er op wijzen dat het dan om een toestelinstelling gaat. Wij verwijzen u dan ook naar de handleiding van uw toestel voor die instelling. U heeft de keus om uw toestel handmatig op het te gebruiken netwerk kunt zetten, wanneer u dan een storing heeft zult u dat moeten accepteren.
  Een ander provider zal dit niet kunnen verbeteren. Wij maken immers gebruik van het KPN netwerk, dat is op het moment van schrijven van deze mail het netwerk met de beste dekking binnen Nederland.
  Wij blijven u het advies geven uw netwerk handmatig te selecteren om datakosten in het buitenland te beperken. Wij willen u er dan ook op wijzen dat kosten gemaakt in het buitenland voor mobiel internet niet door ons vergoed gaan worden.

Wij zien dat u al eerder contact hier over hebt gehad, daarbij is aangegeven dat u in de buurt zit van een gedeelte van Nederland waar een mindere dekking is. Dit kan uitsluitend opgelost worden door het plaatsten van extra masten. Wij hebben hier een aanvraag voor uitgezet, echter is dat geen korte termijn oplossing.

Als je bij Telfort mobiel internet in je abonnement hebt, kijk uit als je de grens over gaat. Op de site van Telfort vind je hierover niets tenzij je daadwerkelijk de toestelhulp gaat doornemen (en dan moet je geluk hebben dat het er bij benoemd is). Als je in de grensregio woont moet je niet vreemd opkijken als je factuur ineens veel hoger is.

Jammer dat Telfort zo reageert. Uit een ander topic blijkt dat er hele volksstammen last hebben van dit probleem. Laat Telfort geen verstoppertje spelen maar juist open kaart, zodat mensen weten waar ze aan toe zijn. Laat ze ook duidelijk aangeven of dat ze bezig zijn met het oplossen van dit probleem, of juist niet..
Reputatie 1
In mijn geval is het probleem opgelost...

Althans... Na 2 jaar is mijn contract eindelijk ten einde en ik ben nu eindelijk verlost van deze top provider. Het is maar goed dat de EU hier binnenkort een einde aan maakt en roaming (binnen europa/de EU) dan einde verhaal is.

Het leukste vond ik nog dat ze me een maand voor einde contract belden om te vragen of interesse in een verlengaanbod had. Ik vroeg of ze mijn historie bekeken hadden, wat ze toen even deden en het werd ze vanzelf duidelijk dat het daarmee einde gesprek was.
Reputatie 1

:@

Ja dit heb ik dus nu ook gemerkt.
Begin nu dus sterk te twijfelen over Telfort Mobiel abo.:?
Badge
Heb hetzelfde probleem ook met mijn OnePlus Two.
Graag dit probleem oplossen anders kies ik geen telfort meer als mijn abbonement is afglopen.