Teleurstellende snelheid

• 21 maart 2012
  • 4 reacties
  • 1889 keer bekeken

Ongeveer een maand geleden kwam ik er per abuis achter dat de snelheid die ik behaal (Surf&Mail extra snel, sinds maart vorig jaar) ernstig te wensen overlaat.

Ik haalde toen steeds een snelheid tussen 740 en 750 Kbit/s. De klantenservice heeft mijn vraag in eerste instantie niet beantwoord. Een herhaling van de vraag werd donderdag beantwoord, waarbij de conclusie was dat dat ik de snelheden in Kbyte/s zou hebben doorgegeven en dat de snelheid meer dan toereikend zou zijn. En dat is natuurlijk een bijzondere conclusie, omdat je als provider natuurlijk niet (omgerekend) bijna 6 Mbit/s gaat leveren als er voor 3.6 Mbit/s betaald wordt.

Vanaf dat moment behaalde ik wel ineens tussen de 1453 en 1458 Kbit/s. Vreemd, omdat daarover in het antwoord van de klantenservice met geen woord gerept werd, maar het is wel een verbetering. Ik betaal echter voor 3.6 Mbit/s, niet voor 1.5 Mbit/s. Het vreemde is echter dat ik steeds blijf hangen rond die 1455 Kbps, alsof de snelheid daar wordt afgekapt, maar na doorvragen werd ik doorverwezen naar de algemene voorwaarden, wat natuurlijk een vervelende dooddoener is en mij niets verder helpt.

Nou wordt de behaalde snelheid bepaald door verschillende factoren:
Het type telefoon
Dekking op de locatie waar je je bevindt
Bebouwing in de omgeving
Afstand tot de zendmast
Drukte op het netwerk

En dat is prima, maar:
Ik gebruik een HTC Desire HD en die ondersteunt HSDPA 14.4 (Dus 14.4 Mbit/s). Ook als de simkaart in andere toestellen geprobeerd wordt, wordt een snelheid van 1455 Kbps behaald. Dus het probleem ligt niet bij het toestel.

KPN geeft aan dat op deze locatie een prima HSDPA 7.2-dekking is, dus dat lijkt me ook niet het probleem. Maar ik behaal overal waar ik het getest heb een snelheid van 1455 Kbps. Zelfs als ik letterlijk onder de zendmast ga staan (en dat is de juiste zendmast). Dus de lage snelheid wordt echt niet veroorzaakt door de dekking, omliggende bebouwing of de afstand tot de zendmast.

Dan hou je drukte op het netwerk over, maar de drukte op het netwerk betekent dat de snelheid moet schommelen. Laag in de piekuren, hoog in de daluren. Nou merk ik wel dat de snelheid in de piekuren zakt, maar in de daluren (zelfs midden in de nacht) kom ik niet boven 1455 Kbps uit. Als er meer schommelingen in de snelheid zouden zijn, kan ik me volledig vinden in het standpunt van de klantenservice, maar ik ervaar echt dat mijn snelheid rond 1455 Kbps wordt afgekapt.

Is er iets wat ik op mijn telefoon kan aanpassen om wèl de volledige snelheid te behalen? Of is het misschien mogelijk dat mijn snelheid gereset/opnieuw ingesteld wordt?

4 reacties

Badge +7
De snelheid van 3,6 Mbit hoort bij surf&mail 1 GB, surf&mail 1,5 GB en surf&mail BlackBerry 1 GB. Bij surf&mail extra snel is de downloadsnelheid 1,5 Mbit/s en de uploadsnelheid is 384 kbit/s.

Laïla
Ah, dat verklaart in ieder geval waarom ik de snelheid krijg die ik heb.

Maar er is nog wel wat vreemds aan de hand, want als ik naar Mijn Telfort ga, zie ik het volgende staan achter het vraagtekentje bij mijn internetabonnement:

surf&mail extra snel
Maximale downloadsnelheid: 3.6 Mbps,
maximale uploadsnelheid: 384 Kbps

Staat dat dan verkeerd aangegeven op de site?
Badge +7
Het staat inderdaad verkeerd aangegeven in Mijn Telfort. Op www.telfort.nl/tarieven kunt u zien welke snelheid bij uw abonnement hoort. Mijn excuses voor de verwarring.

Laïla
Okee, bedankt voor de opheldering. 🙂

Reageer