beantwoord

Telefoon verbruikt rond middernacht veel data, ondanks wifi

• 21 augustus 2017
  • 16 reacties
  • 1349 keer bekeken

Badge +1
  • Gangmaker
  • 104 reacties
Ik heb een Nokia Windows Phone (WP8) met Telfort sim only abonnement (500 MB per maand).
Thuis is er een stabiel en krachtig wifi signaal.
Vorige week gaf de telefoon ineens aan dat de data limiet bereikt was. Dat was op zich al vreemd, omdat de telefoon vooral op het wifi netwerk zit.
Na het bekijken van de verbruikstatus op "Mijn Telfort" ben ik wel geschrokken.
Tot 9 mei verbruikt de telefoon slechts enkel KB's per dag. Vanaf 9 mei wordt er elke dag, rond middernacht, een groot aantal MB's verbruikt. Echt elke nacht rond hetzelfde tijdstip minstens 7MB, met uitschieters naar 40MB. Ik kan niet zien wat van de telefoon deze data verbruikt en waarom dat niet via de wifi zou gaan.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn, of hoe ik erachter zou kunnen komen? En (vooral) hoe dit is te stoppen. Dit is zo niet te doen natuurlijk.

Bedankt,
JDN
icon

Beste antwoord door Cindy - Telfort 25 augustus 2017, 12:29

Hoi JDN, wat vreemd dit! Normaal schakelt je toestel over op mobiele data wanneer WiFi niet sterk genoeg is, dat is niet het geval lees ik. Een oplossing heb ik zo 1,2,3 niet voor je. Ik kan alleen inzien hoeveel data je verbruikt hebt, niet waaraan en dat maakt het lastig. Heb je je mobiele data uitgezet en je toestel alleen op WiFi laten draaien en gaat dat wel goed? Ik begrijp dat je het wat vindt om je mobiele data iedere keer uit te zetten, want dat is ook lang niet ideaal natuurlijk. Je zou in de avond een screenshot kunnen maken van je toestel, netwerk en draadloos en dan datagebruik en dan de volgende dag kunnen kijken waar het verschil in zit? Zo wordt in ieder geval duidelijk welke apps de data verbruiken. Laat je het weten?
Bekijk reactie

16 reacties

Badge +1
O ja, de tijdstippen die bij het Telfort verbruik worden vermeld (allemaal rond 00:30 of wat later) is dat het exacte tijdstip dat dit verbruik plaats heeft gevonden, of wordt alle verbruikte data van die dag verzameld en opgeteld vermeld bij dat tijdstip van 00:30 ?
Reputatie 8
Badge +15
@JDN
Het is verstandig om bij gebruik van wifi de mobiele gegevens gewoon uit te zetten. Er zijn meerdere situaties te bedenken waardoor de wifi zwak is of even weg valt.

Die 00.30 hoeven niet specifieke tijdstippen van verbruik te zijn. Het kunnen ook verzameltijdstippen zijn. Als je in de specificatie van de factuur kijk dan zal je zien dat het per dag wordt getoond.

Dat je tijdstippen over de gehele dag ziet kan wel betekenen dat je toestel 24/7 op het internet zit. Met andere woorden. Internetsessies lopen door terwijl je toestel niet gebruikt, Dit kan je makkelijk voorkomen door apps goed af te sluiten of gewoon je mobiele internetverbinding uit te zetten als je toestel even niet meer gebruikt.
Badge +1
Koffiemok, bedankt voor je reactie.
Ik snap dat het verbruik dat op de factuur wordt getoond (altijd rond 00:30) een verzameling van de dag ervoor is.
Toch is het vreemd dat dit vanaf 9 mei ontstaan is, daarvoor was het elke dag een paar KB, vanaf 9 mei elke dag tussen de 7 en 40 (!) MB. Het wifi signaal is zeker niet zwak, ik heb (niet verder vertellen) een access point van 600mW in huis; het signaal is ver buiten het huis te ontvangen. Om nu elke keer als de telefoon in huis is de mobiele data uit te zetten, dat vind ik ook weer nogal wat; dat was voor 9 mei ook niet nodig.
De telefoon is sinds 9 mei ook al (voor andere redenen) opnieuw opgestart, dat heeft dat spookverbruik blijkbaar ook niet doen ophouden.
Bij Android en iPhone heb je goede apps waarmee je kunt inzien welke apps mobiele data gebruiken, voor Windows Phone bestaan die voor zover ik weet niet.
Blijft onverklaarbaar tot nu toe....
Reputatie 6
Badge +12
Hoi JDN, wat vreemd dit! Normaal schakelt je toestel over op mobiele data wanneer WiFi niet sterk genoeg is, dat is niet het geval lees ik. Een oplossing heb ik zo 1,2,3 niet voor je. Ik kan alleen inzien hoeveel data je verbruikt hebt, niet waaraan en dat maakt het lastig. Heb je je mobiele data uitgezet en je toestel alleen op WiFi laten draaien en gaat dat wel goed? Ik begrijp dat je het wat vindt om je mobiele data iedere keer uit te zetten, want dat is ook lang niet ideaal natuurlijk. Je zou in de avond een screenshot kunnen maken van je toestel, netwerk en draadloos en dan datagebruik en dan de volgende dag kunnen kijken waar het verschil in zit? Zo wordt in ieder geval duidelijk welke apps de data verbruiken. Laat je het weten?
Reputatie 6
Badge +12
Hoi JDN, heb je al kunnen testen? Ik ben benieuwd 🙂.
- Sorry voor hijacking het topic, maar heb hetzelfde probleem en leek me handiger niet een tweede topic aan te maken -

Hi JDN / Cindy,

Is dit probleem inmiddels opgelost? Heb 2 telfort aboonementen en 2 android toestellen (one plus en galaxy S8). Bij de S8 heb ik hetzelfde probleem, maar dan tussen de 200 - 500MB iedere nacht tussen 00.00 - 00.30. Bij mijn andere toestel geen probleem. Sinds ik het ontdekte zet ik natuurlijk mijn data uit voor middernacht, maar dat is natuurlijk geen lange termijn oplossing.

Heb voor zover ik weet al mijn instellingen ingesteld op 'updates over wifi only'.

@Cindy - Telfort Wat ik in mijn Telfort verbuiksoverzicht zie tussen 00.00 - 00.30, is dat een optelsom van de dag, of is dat gebruik tussen 00.00 - 00.30? Ik zie namelijk gedurende de dag ook gebruksdata, dus de optelsom theorie vind ik niet echt logisch.

Bedankt,
Thijs
Reputatie 6
Badge +12
Hoi Thijs, helemaal goed dat je je in dit topic meldt en welkom op het forum. Wil je My Data Manager (zowel Androïd als iOS) eens installeren? Daarmee krijg je inzicht welke app wat verbruikt, dan kunnen we van daaruit verder denken.
Op je laatste vraag heb ik geen eenduidig antwoord. Er vindt soms in de nacht een afronding plaats, maar het kan beide het geval zijn.
Dank voor het snelle anrwoord @Cindy - Telfort! Had die app inderdaad al gevonden, ga hem installeren! Laat je weten of ik iets wijzer wordt.

Groet,
Thijs
Reputatie 8
Badge +15
@JDN @tvanderhaak en @Cindy - Telfort en alle lezers.. :)
Zelf gebruik ik deze app al een jarennnnnnnnnnn 😛 Om een goed inzicht te krijgen van je verbruik is het wel verstandig om je Mobile Plan in te stellen. En nee, heb geen aandelen in de app haha 😛

Voor de meeste wel duidelijk maar zal even omschrijven met wat ze bedoelen.
Plan type = recurring (abonnement) prepaid (prepaid).
Billing cycle = monhly (ook voor prepaid want dit zijn ook maandbundels).
Data Limit = aantal MB's in je bundel. Heb je < 1GB dan even op het \/ drukken aan het einde v/d regel en kiezen voor MB.
Start date = Dag dat je de bundels ontvangt. Bij je belstatus zie je hoeveel dagen tot je nieuw tegoed. Ook op de factuur bij toelichting abonnementskosten zie je de factuurperiode.
Data used = Stel je de app in terwijl je bundelperiode al is ingegaan dan kan je hier aangeven hoeveel je al verbruikt hebt. Dit vind je dus ook bij de belstatus terug. Let op! De belstatus loopt met MB verbruik altijd iets achter. Zet het aantal MB dus iets hoger. Of gebruik mobiel internet een dag niet. Je MB verbruik zou bij de belstatus bijgewerkt moeten zijn.

Verder is het belangrijk om in je toestel na te gaan welke apps er gebruik maken van het mobiele netwerk. Instellingen > Mobiel netwerk (iPhone) Mobiele gegevens (Android). Er zitten aardig wat apps tussen die je uit kan zetten. Deze apps werken uiteraard wel gewoon met wifi. :)

WiFi assistentie kan bij sommige Androidtoestellen verstopt zitten. Zie je die niet bij Instellingen > WiFi kijk dan eens bij Instellingen > Wifi > (meer) Geavanceerd(e) (instellingen).
Thanks voor het uitgebreide antwoord @Koffiemok

Kwam er achter dat instagram in de background veel over 3G doet (filmpjes vantevoren laden), vermoed (hoop) dat dat de boosdoener is. Sinds 1 september 1.47GB.

Wel apart dat dat altijd het eerste half uurtje na middernacht gebeurt....
Reputatie 6
Badge +12
Een goede aanvulling Koffiemok, die app ken ik niet 🙂.

Waarom het 's nachts gebeurd dat blijft voor mij ook een vraag @tvanderhaak. Ik vermoed dat dat een "flow" is, waar je zelf weinig invloed op hebt. Is het gelukt om bij Instagram het laden van de filmpjes in de background uit te zetten?
Reputatie 8
Badge +11
.....die app ken ik niet 🙂. .......

Dat is een screenshot van de My Data Manager setup. Ik heb in het begin best moeten puzzelen, maar met de uitleg van @Koffiemok moet iedereen een heel eind kunnen komen. En anders is er hier wel weer iemand te vinden voor extra uitleg.

Ook ik heb er geen aandelen :8
Beste Telfort
Ook ik zie vanaf 9 mei dat er data verbruikt wordt na middernacht (als we al op 1 oor liggen en de GSM de beschikking heeft over WIFI thuis) Alle instellingen staan goed, updates alleen via WIFI ingesteld. Het lijkt mij geen samenvatting van de dag omdat er ook overdag (terecht) MB's worden verbruikt en zichtbaar zijn op het overzicht. Het lijkt me toch een probleem van Telfort, zo moeten we steeds data bijkopen en dat kan niet de bedoeling zijn! Gaan jullie dit nog verder onderzoeken? Ik hoor graag.
Reputatie 6
Badge +12
Hoi brouwerf62, welkom op het forum. Heb je gekeken waar de MB's aan verbruikt worden? Je kunt hiervoor bijvoorbeeld My Data Manager downloaden en hiermee kijken waaraan de data verbruikt wordt.
Wij registreren het MB verbruik alleen dat verbruikt wordt. Vaak is dit een instelling in het toestel of van apps die op de achtergrond draaien. Hoe en waaraan dat verbruikt wordt, dat is iets waar wij los van staan.
Badge +1
Hallo,

Allen dank voor de reacties.
De Data Manager apps ken ik, maar die zijn voor Android of iPhone. Voor Windows Phone is er slechts 1 app beschikbaar, die enkel meldt hoeveel data je gebruikt hebt, niet welke apps dat doen.

Inmiddels lijkt mijn probleem wel opgelost.
In de instellingen heb ik wat zitten rommelen (weet niet meer precies wat) en ik heb het toestel opnieuw opgestart. Wellicht dat het laatste het heeft opgelost.
Nu zie ik bij de verbruikgegevens weer normale waarden staan. Tijdens momenten dat er een wifi signaal is, geen MB's meer, maar een paar KB's... zoals het hoort.

JDN
Reputatie 6
Badge +12
Hoi JDN, goed om te lezen dat het dataverbruik nu stabiel is en bedankt voor je bericht hier 🙂.

Reageer