beantwoord

SSH sinds kort geblokkeerd op mobiel

• 23 november 2018
  • 9 reacties
  • 469 keer bekeken

Sinds een paar maanden kan ik via mijn mobiel niet meer inloggen op mijn servers via poort 22 (ssh) en ben ik aangewezen op WiFi in de trein. Is dit geblokkeerd? Weet iemand welke naar welke provider ik moet overstappen om die functionaliteit terug te krijgen?
icon

Beste antwoord door gjvanoldenborgh 6 december 2018, 10:52

Excuses, het was inderdaad mijn probleem... Een upgrade van mijn firewall blokkeerde ineens uitgaande ssh verbindingen als ik op een mobiel netwerk zat, en liet ze toe op WiFi. Dat leek dus een netwerk probleem, maar was een intern probleem van mij. Ik blijf dus bij Telfort, uitstekende service voor een schappelijke prijs!
Bekijk reactie

9 reacties

Reputatie 6
Badge +8
Dag @gjvanoldenborgh. Welkom op het Forum. Ik heb hier zo snel geen antwoord op en heb het daarom doorgezet. Ik deel het hier zo gauw ik meer weet 🙂.
Reputatie 6
Badge +8
Hallo @gjvanoldenborgh, ik heb reactie van onze technische dienst. Mijn collega geeft aan dat je gewoon poort 22 zou moeten kunnen gebruiken. Uit je bericht maak ik op dat dit voorheen wel lukte. Is er iets veranderd in je instellingen thuis? Hoe ziet je aansluiting er precies uit? Ik lees graag je reactie.
Het gaat om mijn mobiel, niet om internet thuis. Tot een paar maanden terug kon ik vanaf mijn iPhone gewoon op poort 22 inloggen op servers, of vanaf mijn laptop die de iPhone als persoonlijke hotspot gebruikt. Sindsdien lukt dat allebei niet meer en krijg ik time-outs. Via WiFi in de trein gaat het wel goed.
Reputatie 6
Badge +8
Excuses, @gjvanoldenborgh. Er werd inderdaad van uitgegaan dat het om Thuis ging. Het inloggen op je servers via poort 22 vanaf je iPhone valt wel buiten onze supportkaders, maar ik ga mijn uiterste best doen om de oorzaak met je te achterhalen.

Ik heb wederom contact gehad met de technische dienst. Het klinkt inderdaad alsof het vanuit het netwerk is geblokkeerd, omdat het wel lukt via het WiFi-netwerk van NS. Je lijkt dus wel de goede stappen te nemen, maar dat is wel een aanname. Heb je hier al eens naar gekeken? Het is namelijk goed mogelijk dat je instellingen moet aanpassen naar aanleiding van een update.
Die link verwijst naar een OS X server probleem. Ik draai geen OS X server en kan vanaf dezelfde trein wel inloggen met het NS WiFi, maar niet via het Telfort network, dus de blokkade moet echt in dat netwerk liggen en niet bij mij. Het kan zijn dat het beleid is om deze poort te blokkeren, maar dan hoor ik dat graag.
Reputatie 6
Badge +8
Oké, duidelijk. Ik heb zojuist contact gehad met onze Network Service Support Desk. Er zijn geen poorten dicht gezet. Wel goed om te weten: Telfort maakt gebruik van een APN met inkomend filter. Aansluitingen worden hierdoor afgeschermd voor ongewenst inkomend verkeer vanuit internet dat een negatieve invloed zouden kunnen hebben op het datagebruik. Ook hebben we dynamische IP-adressen. Bij bijvoorbeeld KPN kun je advanced internet als APN gebruiken. Die optie bieden wij niet. Stevig balen, maar een oplossing heb ik dus niet voor je. Wel heb ik dus je oorspronkelijke vraag -over welke provider de functionaliteit wel biedt- nu beantwoord 😉.
Sorry, ik begrijp het nog steeds niet. Ik kan geen /uitgaande/ ssh verbinding meer opzetten. Je zegt dat die poort (22) niet geblokkeerd is, maar als ik in de trein zit kan ik via het NS WiFi netwerk wel mijn server benaderen (als de trein niet te druk is...) en via het Telfort 4G netwerk niet. Dus moet er volgens mij wel degelijk die uitgaande poort geblokkeerd zijn.

Ik ga wel eens bij een KPN winkel langs om te proberen of dat wel werkt.
Excuses, het was inderdaad mijn probleem... Een upgrade van mijn firewall blokkeerde ineens uitgaande ssh verbindingen als ik op een mobiel netwerk zat, en liet ze toe op WiFi. Dat leek dus een netwerk probleem, maar was een intern probleem van mij. Ik blijf dus bij Telfort, uitstekende service voor een schappelijke prijs!
Reputatie 6
Badge +8

Dag @gjvanoldenborgh. Bedankt voor je terugkoppeling! Goed om te lezen dat je de oorzaak nu hebt kunnen achterhalen en het probleem is opgelost. En hartelijk dank voor je mooie compliment 😊. Als ik nog iets voor je kan doen, lees ik het graag.

Reageer