beantwoord

Smartphone als hotspot voor tablet

• 5 november 2017
  • 9 reacties
  • 517 keer bekeken

Reputatie 1
Badge
Hallo,

Wanneer ik mijn smartphone als hotspot voor mijn tablet gebruik hoe zit het dan met de mb's in mijn bundel?

Ik vraag mij af of het verbruik op dat moment dan dubbel is omdat zowel mijn mobiel als mijn tablet met internet verbonden zijn.
Thuis is het geen probleem, maar wanneer ik ergens ben waar ik geen Wi-Fi heb kan ik met mijn tablet niet op internet terwijl dat soms best handig is.

Hartelijke groet,
Marluce
icon

Beste antwoord door Koffiemok 5 november 2017, 10:17

Je dataverbruik zal hoger uitvallen dan dat je gewend bent.

Zoals geschreven maken 2 apparaten gebruik van 1 mobiele internetverbinding. Al doe je op dat moment niets met de smartphone die zal op de achtergrond toch ook gebruik maken van het internet.
Tablets zijn van groter formaat en genereren meer data.

Tip: Zet automatisch updaten op je tablet wel uit. Ook alleen via de wifi. Dus op uit of op handmatig zetten.
Hotspot maakt een wifi verbinding en je tablet zal, mits je het zo ingesteld hebt, anders updates binnen halen. Dan kan je zo door je internetbundel heen zijn.
Bekijk reactie

9 reacties

Reputatie 8
Badge +11
Verbruik is verbruik. Als je via je telefoon als hotspot 1 Mb binnenhaalt op je tablet dan is je verbruik 1 Mb. Je telefoon is alleen maar doorgeefluik.
Haal je tegelijk hetzelfde ook nog eens binnen op je telefoon (waarom zou je dat doen?) dan is het wel 1 Mb + 1 Mb.
Reputatie 8
Badge +15
Je dataverbruik zal hoger uitvallen dan dat je gewend bent.

Zoals geschreven maken 2 apparaten gebruik van 1 mobiele internetverbinding. Al doe je op dat moment niets met de smartphone die zal op de achtergrond toch ook gebruik maken van het internet.
Tablets zijn van groter formaat en genereren meer data.

Tip: Zet automatisch updaten op je tablet wel uit. Ook alleen via de wifi. Dus op uit of op handmatig zetten.
Hotspot maakt een wifi verbinding en je tablet zal, mits je het zo ingesteld hebt, anders updates binnen halen. Dan kan je zo door je internetbundel heen zijn.
Reputatie 8
Badge +11
Het antwoord van Koffiemok is een stuk genuanceerder en zeker de tip over updaten is een hele goeie. Daar had ik niet aan gedacht.
Waarom een tablet meer data zou genereren zie ik niet zo, maar daar zal ik me eens in verdiepen. Feit is inderdaad wel dat je telefoon gewoon z'n ding blijft doen.
Het hangt alles samen met wat je doet en vooral hoe ruim je databundel is.
Ik dacht in onze laatste vakantie ook slim te zijn en vanwege het ontbreken van wifi op het park, althans ik kon op dat moment de code niet krijgen, maar ik was vrij snel door mijn bundel heen, mede omdat ik even gauw een app wou installeren.

De logica van het formaat gerelateerd aan het genereren van data ontgaat mij ook, hoewel een 10 inch scherm meer pixels dus meer bits en bytes kan weergeven dan een 5 inch schermpje. Dat zou een grotere dataverbruik kunnen verklaren.

Zoals door koffiemok en gjc al is gezegd houd wel je verbruik in de gaten, denk na of wat je wil doen niet even kan wachten tot je een wifi verbinding hebt.
Reputatie 8
Badge +15
Smartphones zullen websites laten zien in hun mobiele versie. In een mobiele versie zijn vaak elementen uitgeschakeld (dus niet geladen) om de mobiele versie zo goed mogelijk weer te geven. Tablets kunnen daarin tegen vaak wel de desktopversie weergeven. Elementen die niet voor de mobiele versie geschikt zijn zullen wel ingeschakeld (dus geladen) worden. Desktopversies kunnen ook meer informatie laten zien en zitten meer grafischer in elkaar.

Ook hebben apps voor tablets vaak een andere indeling omdat er meer op getoond kan worden. Dus er wordt ook meer getoond en dus ook meer geladen.

Voorbeeld:
Facebook app mobiel: open die en je ziet eigenlijk alleen de tijdlijn.
Facebook app tablet: open die en je ziet naast de tijdlijn ook contacten, laatst gespeelde spelletjes en groepen. Bij die drie staan ook afbeeldingen die geladen moeten worden.
Facebook in browser: je hebt de volledige layout van Facebook. Dus er wordt nog meer geladen.
@Koffiemok heldere uitleg vooral vanwege extra functionaliteit kijk ik toch eerder via de pc dan tablet of telefoon op bepaalde sites.
Reputatie 8
Badge +11
Ook voor mij is het duidelijk @Koffiemok. Bedankt voor de uitleg.
Reputatie 8
Badge +15
Graag gedaan 😃
Reputatie 2
Badge +1
Ik heb recent mijn laptop via de telefoon gebruikt. Als je via je normale browser werkt en niet al te veel "vreemde" sites bezoekt, valt het verbruik wel mee, omdat veel gegevens al in de cache van de browser worden opgeslagen. Ik vond in ieder geval dat er niet al te veel mb's verdwenen waren. Als je zaken gaat doen zoals skype of films bekijken wordt het een andere zaak. Ik zal een volgende keer eens bijhouden wat er verbruikt wordt. Het gebruik van je telefoon als toegangspunt voor internet is daarnaast ook nog afhankelijk van de signaalsterkte van het internetsignaal. Ik woon in de grensstreek en ben ook vaak onderweg in de grensstreek en hier komt het regelmatig voor dat je geen bruikbaar internet hebt.

Reageer