beantwoord

Simcard zonder internetbundel, maar wel dataverbruik buiten de EU

• 22 oktober 2018
  • 16 reacties
  • 640 keer bekeken

Reputatie 1
Hallo Forum,

Ik heb meer dan 10 jaar enkel een sim only abonnement van Telfort met 300 belminuten en geen databundel.
Ik reis veel buiten de EU en koop dan een simcard in het betreffende land.
Met regelmaat (1x per week) steek ik dan mijn telfort simcard in de phone voor controle op berichten e.d.
In al die tijd heb ik nog nooit een dataverbruik om mijn factuur gezien.
Afgelopen september was ik in Indonesie en gebruik daar een simcard. Ook daar een controle uitgevoerd met mijn telfortsimcard. Deze maand kreeg ik echter een factuur met een verbruik van data.
Na contact met Klantenservive wordt aangegeven dat je internet kan gebruiken in het buitenland, buiten de EU, ook al heb je geen databundel in je abonnement. Dit gebeurd als je de mobiele data gegevens toest aanzet. (Toets met 2 vertikale pijltjes) Binnen de EU kan je niet op internet met dit abonnement.
Nu is mijn vraag:
Is het normaal, dat ik gebruik kan maken van internet buiten de EU, ook al heb ik geen databundel in mijn abonnement?
(Ik gebruik ook wifi, maar dat is hier nu niet aan de orde)

Al vast hartelijk dank voor jullie reacties/antwoorden.
Vriendelijke groeten,
Tom
icon

Beste antwoord door Bart - Telfort 31 oktober 2018, 15:15

Ik zie inderdaad dat je geen sms hebt gehad. Dat is wel apart. Excuses hiervoor. Ik heb dan ook de kosten die je gemaakt hebt voor het internet voor je vergoed. Deze vind je in mindering op jouw volgende factuur.
Bekijk reactie

16 reacties

Reputatie 1
Vandaag factuur van Telfort ontvangen.
De gemaakte internetkosten zijn verrekend. 😃
Nogmaals bedankt.

Vriendelijke groeten,
Tom
Reputatie 8
Badge +11
Ik zie inderdaad dat je geen sms hebt gehad. Dat is wel apart. Excuses hiervoor. Ik heb dan ook de kosten die je gemaakt hebt voor het internet voor je vergoed. Deze vind je in mindering op jouw volgende factuur.
Reputatie 8
Badge +11
Hoi Tom, het klopt inderdaad dat als je verbinding maakt met een buitenlands netwerk dat je dan een sms krijgt met de tarieven. Dit moeten wij melden. Deze begint eigenlijk altijd met welkom in het land, Indonesië in jouw geval. Daar staat verder uitleg over de tarieven enz. Deze kun je overigens ook op de website terugvinden.

Wij hoeven je niet te melden dat je ook dataroaming gebruikt. Dit kan gewoonweg niet omdat het een instellingen is op jouw toestel. Wij kunnen dat dus niet inzien. Wij berekenen enkel de kosten hiervan mocht er gebruik van gemaakt zijn. De tarieven die daarvoor berekent worden vind je terug in de sms.
Reputatie 1
Dankje Bart,
Ik heb in Indonesie geen sms gehad toen ik mijn simcard in het toestel deed. Dus werd ik er eerlijk gezegd ook niet op geattendeerd om extra op te letten.
Dit is toch wel een misser van Telfort? Kan ik hier nog iets mee? Ik denk bijvoorbeeld aan het terugvragen van mijn roamingkosten.

Vriendelijke groeten,
Tom
Reputatie 8
Badge +11
Ja absoluut. Zeker als je geen onverwachtse kosten wilt maken. Mocht je in ieder geval nog vragen hebben, dan horen we dat graag.
Reputatie 8
Badge +11
Dat zijn mooie woorden Tom. Heel erg graag gedaan en mocht je nog weer vragen krijgen, dan weet je ons te vinden. 🙂
Reputatie 7
Badge +9
Goed om te lezen, @tschaap. Nogmaals graag gedaan namens @Bart - Telfort 😄.
Reputatie 8
Badge +11
Ik begrijp inderdaad dat je die keuze bewust hebt gemaakt. Nu is het zo dat onze bundels alleen voor Europa gelden. Dit is zowel voor de minuten als data hetzelfde. In Europa gaat het verbruik uit de bundel. Buiten Europa is dit anders. Of je nou belt of data verbruikt, alles is buiten bundel. Als de instelling Roaming in jouw toestel ingeschakeld staat denkt het toestel dat je data mag gebruiken en worden deze dus in rekening gebracht worden als je data verbruikt, ook al heb je het zelf misschien niet altijd door.
Reputatie 1
Dankje Bart.
Opletten dus..............:-p
Reputatie 8
Badge +15
Voor het gebruik van je abonnement buiten de EU zijn andere voorwaarden aan verbonden. Zo kan je inderdaad gebruik maken van mobiel internet zonder bundel.
Wil je dit niet dan is het belangrijk dat je mobiele gegevens en data roaming uit zet in het toestel. Je toestel zal dan alleen via een wifi verbinding gebruik kunnen maken van het internet.

Meer over verbruikslimiet.
Meer over bespaartips.
Reputatie 1
Hallo Bart,
Ik heb het programma Radar vanavond gezien en daarin wordt gesteld dat als je internet gaat gebruiken (je hebt dataroaming aan gezet) in een land buiten Europa, de provider verplicht is om je te informeren dat je dataroaming gebruikt en wat de tarieven hiervan zijn. (info bijvoorbeeld via sms)
Nu heb ik van Telfort bij het (per ongeluk) gebruik van data in Indonesië geen enkel bericht ontvangen.
Zou je kunnen bevestigen of Telfort inderdaad de gebruiker moet informeren op het moment dat er contact gemaakt wordt met een satelliet voor gebruik dataroaming?

Vriendelijke groeten,
Tom
Reputatie 1
Beste Bart,

Dit is wat je noemt...........
KLANTENSERVICE!! Grote klasse!
Dankjewel Bart!

Voor al diegene die deze topic lezen:
Zo zie je maar weer waar een vraag op dit forum toe kan leiden.
En......... Dat men van Telfort wel degelijk moeite doet om je zo goed mogelijk te informeren en eventueel kosten te vergoeden als er iets mis gaat bij Telfort.

Vrienelijke groeten,
(Een positief verraste Telfortklant)
Tom
Reputatie 1
Dankjewel voor deze info.
Ik zal er extra alert op zijn om de mobiele gegevens en roaming uit te zetten als ik mijn buitenlandse simcard even omruil voor die van Telfort voor een sms of oproep check.
Blijf het wel vreemd vinden dat dit in de EU niet kan, (als je geen databundel hebt) maar in de rest van de wereld wel. Één van de redenen dat ik geen databundel heb gekozen, was om te voorkomen dat ik onbedoeld data zou verbruiken buiten Europa. Ik ging er vanuit dat bij géén databundel je ook niet op het internet kon. Helaas is dat niet zo en heb je plots te maken met (hoge) datakosten.

Vriendelijke groeten,
Tom
Reputatie 8
Badge +11
Ik zou dat ook niet verzonnen of verwacht hebben.
Reputatie 8
Badge +11
Hoi tschaap, welkom op het Forum. Je vraagt je nu af waarom je buiten de EU ineens data hebt verbruikt terwijl dit binnen de EU niet kan. Wat Koffiemok zegt, dat klopt helemaal. Binnen Europa herkent de simkaart inderdaad dat er geen data is. Buiten Europa is dat anders. Daar zorgen wij dat je altijd een netwerk hebt als deze beschikbaar is zodat je bereikbaar bent. Als de roaming dan aanstaat in jouw toestel, dan kan er gebruik gemaakt worden van het internet. Dus als er op de achtergrond nog apps draaien die internet kunnen gebruiken, dan doen ze dat. De tip is dus zet je roaming uit, dan kom je niet voor onverwachte kosten.
Reputatie 1
Dankjewel Bart.
Duidelijk, maar waarom er verschil wordt gemaakt voor gebruik data binnen EU en de rest van de wereld blijft voor mij onduidelijk. Geen databundel, zou geen mogelijkheid tot gebruik van data in de hele wereld moeten inhouden. Die keuze/afweging heb ik zelf gemaakt. Telfort bepaald echter "geen data in EU, maar wel buiten de EU". Daar heb ik niet voor gekozen, maar heb daar dus geen invloed op. Enkel door roaming uit te schakelen als ik buiten de EU ben. Daar moet ik dan wel aan denken bij simcardwisseling. Handig? Klantvriendelijk? Met al de mogelijkheden die telecom providers tot hun beschikking hebben, zou het mogelijk moeten zijn om deze optie van internetgebruik waar je ook bent, uit te kunnen schakelen. Bijvoorbeeld op mijn persoonlijke omgeving "MijnTelfort".
Wellicht iets om over na te denken?

Vriendelijke groeten,
Tom

Reageer