beantwoord

Roaming binnen Nederland

• 25 april 2012
  • 13 reacties
  • 6777 keer bekeken

Naar aanleiding van de nieuwsbrief waarin met veel enthousiasme over het forum gepraat wordt, eens kijken of ik hier wel een antwoord kan krijgen. Uw telefonische helpdesk komt niet erg ver namelijk.
Het probleem: Het is nodig om in sommige gevallen* data-roaming aan te zetten om van internet gebruik te kunnen maken binnen Nederland.

Dit is belachelijk. De nadelen lijken me duidelijk: als je naar het buitenland gaat kun je dit vergeten uit te zetten. Niet onoverkomelijk, maar wel storend. Het hele idee van die instelling is juist dat je dat normaal uit hebt staan, en er voor kan kiezen te roamen om zo zekerheid over kosten te hebben.
Het is daarnaast vooral erg vervelend als je in de buurt van de grens komt, want dan kun je zonder bewust naar het buitenland te gaan, ineens aan het roamen zijn.
Contact met de helpdesk geeft eerst ongeloof ("Roaming is voor in het buitenland") en daarna desinteresse ("Ow, ik zie het, het moet inderdaad aan staan. Dat kan als volgt..")
Graag zou ik horen wat Telfort hier zelf van vindt, of ze het er mee eens zijn dat dit erg slecht is, en wat er aan gedaan wordt op korte termijn. En als het technisch lastig is er iets aan te doen op korte termijn dan moet er dus iets anders gebeuren. Belofte dat roaming-kosten in grensgebieden gedekt worden. Een waarschuwings-sms dat je "echt" gaat roamen en een daarbijhorende grace-periode. Iets dergelijks.

Ook zou ik graag willen weten hoe het kan dat het verschilt per toestel, maar dat is natuurlijk van secundair belang.

* Het gekke is dat het toestel afhankelijk is. Heb het alleen op Android geprobeerd, maar het wisselt: Het hoeft niet op een HTC Desire Z, maar wel op een Oude G1. Het hoeft niet op een Samsung Galaxy Note, maar wel op een Samsung Galaxy SII (wat erg gelijkwaardige toestellen zijn).
icon

Beste antwoord door Laila 2 mei 2012, 16:00

@NanneH,

Wij begrijpen dat het vervelend is dat uw telefoon aangeeft dat u aan het roamen bent. Bij nieuwe telefoons die door Telfort worden uitgeleverd zou er geen melding meer moeten komen van roamen. Roamen hoeft dan dus ook niet aan te staan. Bij toestellen die verkregen zijn via externe kanalen of toestellen die los zijn gekocht, kan het dus voorkomen dat u de melding krijgt dat u aan het roamen bent. Ik adviseer u om in dat geval te kijken of er software-updates zijn voor uw telefoon. De meeste fabrikanten hebben er namelijk inmiddels voor gezorgd dat er geen melding meer komt van roamen. Bij de Samsung Galaxy SII moet het automatisch goed gaan, tenzij u een oude gebruikt.

Laïla
Bekijk reactie

13 reacties

Badge +1
check http://forum.telfort.nl/android-262/oplossing-android-roaming-22107/ even .....
Ik zie geen nut in het apart installeren van background services voor een probleem van Telfort.
Badge +4
Hoe het kan dat het per toestel verschilt: doordat sommige toestellen firmware hebben die ze vertelt dat Telfort hetzelfde is als KPN (dus niet roaming) en sommige niet (dus wel roaming).
Dat is tricky. Dat moet ofwel een hardcoded iets zijn voor deze specifieke situatie (wat gek is, want telfort heeft natuurlijk over veel van de kanalen (ook die ze zelf gebruiken, indirecte verkoop via dealers) geen invloed), of het is een ondersteuning van een bepaalde feature die geld voor telfort/kpn, maar dan zou het raar zijn dat het op vrij nieuwe ROM's niet werkt.
Hoi,
Volgens mij hoef je geen roaming aan te hebben staan in nederland.
Ik hebt altijd uitstaan en geen problemen met internet.
Als ik naar het buitenland ga dan zet ik gewoon mijn pakket gegevens uit,
En dan ga ik er vanuit dat ik ook geen data verbruik...ik heb één samsung galaxy s plus.

Of heb ik het verkeerd begrepen.

Groetjes,
Je hebt het half verkeerd begrepen: in sommige gevallen werkt het wel, in andere niet. Het ligt aan het toestel of de software (versie) die er op draait. Dat is natuurlijk een beetje de schuld afschuiven als het ook in een aantal gevallen met een recente versie van Android niet werkt. Je zult mazzel hebben dat het bij jou geen probleem is 🙂
Hoi,
Ik heb een firmware 2.3.3. Ik heb er verder ook geen verstand van.
Maar wat mijn is verteld is in de winkel van telfort was dat voldoende.
Ik ga over twee maanden één weekend weg dus ben benieuwd.
Maar ik vraag me af als ik mijn pakket gegevens uitzet wel kan bellen?
Groetjes,
Badge +4
Ja, dat kan. Dat kan je trouwens ook gewoon even testen.

Denk ook om uitzetten van ontvangen van MMS en zet je voicemail uit.
Thanks voor de tip...probeer er zoveel mogelijk van mee tekrijgen want het zit allemaal vreemd in elkaar.
Groetjes,
Hoi.
Waarom staat er soms één kleine r boven mijn streepjes die mijn bereik aangeven.
Ik heb roaming uit staan?
Groetjes,
Badge +4
Je toestel denkt dat dan hij roamt. Dat is omdat hij niet op het KPN-netwerk zit (maar op Vodafone, T-Mobile of een buitenlandse bijvoorbeeld), of omdat je toestel ineens niet begrijpt dat KPN hetzelfde is als Telfort (softwarefout op de telefoon).

Dat je roaming uit hebt staan, betekent alleen dat je telefoon geen data gebruikt zolang hij roamt. Blijft de R staan nadat je het toestel herstart?
Hè,
Mijn mobiel heeft soms geen internet verbinding omdat mijn*mobiel op het werk in een locker ligt.
dus dan staat er geen 3g teken in mijn scherm, das normaal. Maar soms een r boven mijn streepjes die
Mijn bereik aangeven.. Terwijl roaming uit staat, dit zag ik sinds gisteren. Maar als ik weer internet bereik heb
Is dat r teken ook weer weg. Dus dat heeft temaken met mijn software. Ik heb er ook echt geen
Verstand van.... dus als ik in mijn menu data verkeer uitzet heb ik in het buitenland geen internet.zelfs niet als ik
Per ongeluk op browser klik. Roaming blijft uitstaan.. Ik wil zeker geen onverwachte kosten.
Maar wel bereikbaar wil zijn voor mensen die me willen bellen.
Groetjes, :-\
Badge
@NanneH,

Wij begrijpen dat het vervelend is dat uw telefoon aangeeft dat u aan het roamen bent. Bij nieuwe telefoons die door Telfort worden uitgeleverd zou er geen melding meer moeten komen van roamen. Roamen hoeft dan dus ook niet aan te staan. Bij toestellen die verkregen zijn via externe kanalen of toestellen die los zijn gekocht, kan het dus voorkomen dat u de melding krijgt dat u aan het roamen bent. Ik adviseer u om in dat geval te kijken of er software-updates zijn voor uw telefoon. De meeste fabrikanten hebben er namelijk inmiddels voor gezorgd dat er geen melding meer komt van roamen. Bij de Samsung Galaxy SII moet het automatisch goed gaan, tenzij u een oude gebruikt.

Laïla

Reageer