Overmatig MB gebruik onbekende bron

• 27 januari 2015
  • 3 reacties
  • 1498 keer bekeken

Reputatie 1
Hopelijk is er iemand die mij kan helpen met mijn probleem. Ik heb al gedurende meerdere maanden problemen met mijn mobiele internet. Zo heb ik ongeveer een half jaar geleden in twee dagen mijn internet abonnement van 1GB verbruikt. Dit lijkt mij vrij onmogelijk, aangezien ik die dagen niks anders had gedaan dan normaal. Ik heb toen telefonisch contact opgenomen met telfort, en er werd beweerd dat er op de achtergrond apps aan het verversen waren, met name whatsapp. Nou zit ik niet in spammende groepsgesprekken en heb ik ook geen horde stalkers achter mij aan heb ik geen video's of afbeeldingen binnen gehaald op dat moment, dus lijkt mij deze verklaring vrij stug. Bovendien gebruikt whatsapp van zichzelf al vrij weinig MB's. Maar goed, volgens telfort was dat de oorzaak, echter geloof ik er geen bal van.

Na dit incident heb ik een app gedownload genaamd 'Onavo Count'. Een app die via een VPN server bijhoud aan welke apps mijn data op gaat. Nou, de eerste maand erna viel me niks op. Er ging wat data op aan apps die ik inderdaad veel gebruik zoals whatsapp, 9292, snapchat, Facebook, instagram, google maps en safari. Nou kwam dit totaal uit op ongeveer 500 MB die maand, dus had ik genoeg over. Volgende maand, nadat ik het niet echt meer in de gaten hield hoe het met mijn MB's ging, keek ik toevallig weer eens in de app. Nu stond er het normale gebruik, maar ook onderaan "You als used 4 other apps lightly, totaling 0,892GB. They will be added to the list above if used more." Een groot raadsel is dus welke app dat mag zijn, maar als oplossing heb ik gewoon alle data uitgezet behalve voor de apps die ik dagelijks gebruik. Ging weer een tijdje redelijk goed, af en toe moet ik wat zuinig doen met mijn MB's, maar nu heb ik deze maand na twee weken wéér mijn MB's op weten te maken. In de app staat nu dat ik totaal in de afgelopen 30 dagen 1,58GB heb gebruikt, waarvan 1,26GB aan de onbekende bron die ik dus niet kan zien!

Ik ben ten einde raad, ik weet geen logische verklaring. Mijn data staat nu constant uit. Af en toe zet ik het aan, maar dan staat het alleen aan voor whatsapp en 9292. Nadat ik een SMS heb gekregen dat mijn data voor deze maand al op is ben ik dat gaan doen, toen zat ik pas een paar MB's eroverheen, maar inmiddels zijn dit er alweer 297MB terwijl mijn data zo goed als uit staat, en als het aan staat, dan staat het alleen aan voor whatsapp en 9292. Het lijkt mij vrijwel onmogelijk dat mijn data dus op gaat aan de apps die ik regelmatig, en nu heel weinig, gebruik. Er is dus een onbekende bron die ik niet kan achterhalen.

Enig idee wat dit kan zijn? Kan het aan mijn telefoon liggen?

3 reacties

Reputatie 8
Badge +15
Hoi davevanleeuwen en welkom op het forum. :)

Is een lastige om te achterhalen wat de precies de oorzaak is. Het kan inderdaad zo zijn dat je (besturings)systeem hier verantwoordelijk voor is.

Heb je Android?
Kijk dan eens via Instellingen > Gegevensverbruik (kan ook anders heten) naar het verbruik. Selecteer dan wel alleen 3G netwerk. Scroll je naar beneden dan zie je automatisch het MB verbruik per app.

Heb je een iPhone?
Instellingen > Mobiel netwerk. Je scrolt helemaal naar beneden en je ziet staan "GEBRUIK MOBIELE DATA VOOR:" Ook daar zou je per app het MB verbruik terug moeten kunnen vinden.

Wat springt daar uit wat betreft MB verbruik?

In ieder geval tips:
- Zet video autoplay in Facebook en Instragram uit. Ook Whatsapp heeft een soort gelijke functie.
- Automatisch updaten zet je uit en zet je op alleen wifi of handmatig.
- Gebruik je telefoon niet te vaak als hotspot. Meerdere apparaten verbruiken dan data.
- Upload video's en foto's zoveel mogelijk via een wifi verbinding.

Telfort heeft ook een mooi artikel over dataverbruik. Wellicht staan daar ook nog handige tips in voor je.
Reputatie 1
Ik heb een iPhone. Heb zulke dingen al bekeken, totaal verbruik over huidige periode is 15,5 GB, waarvan de uitschieters zijn: Facebook 1,2 GB, Instagram 1,6 GB, Safari 2,4 GB, Snapchat 1,1 GB. De rest is allemaal veel lager. Ik zet ook nooit mijn internetdeling aan. Heb ook even naar de tips van Telfort gekeken, maar hoe eigenwijs het ook klinkt, ik weet bijna zeker dat het niet aan een van die dingen ligt want ik doe echt bewust geen gekke dingen met mijn internet.

Maar mijn punt is meer dat ik het idee heb dat er iets met mijn telefoon is waardoor er aan iets kleins heel veel data op gaat wat ik dus nergens kan vinden. Het kan namelijk niet dat ik in twee dagen 1 GB op heb gemaakt aan Whatsapp...
Reputatie 8
Badge +15
Facebook is in ieder geval een data alurper.

Dat kan. Maar daar is bijna niet achter te komen. Bij een iPhone heb ik het trouwens ook nog niet eerder gezien dat het daar aan lag.

Als je echt het vermoeden hebt dat het daar aan ligt dan zou je de iPhone kunnen hetstellen naar fabrieksinstellingen.
Stel de iPhone is als een nieuwe telefoon en zet nog geen backup terug. Controleer dan eens of er nog zoveel dataverbruik is.
Die doe je dan een aantal dagen. Daarna zet je de backup pas terug. Is het dataverbruik dan weer ineens gestegen dan weet je dat het aan de software lag.

Reageer