beantwoord

Onverwacht hoge kosten voor niet verklaarbaar internetgebruik

Gisteren was ik thuis en staat mijn smartphone altijd op Wifi.
Om 14.11 uur en 15.45 uur werd 2 x hetzelfde bedrag van € 8,79 afgeschreven door mijn provider Simyo wegens 59,59 MB data verbruik per keer . Is hier een verklaring voor te geven?
icon

Beste antwoord door Galdor68 27 januari 2019, 21:16

Uitgaande van Android open de playstore app, klik op de 3 liggendebalkjes zodat je in het menu komt.
Klik daar op het tandwieltje instellingen klik daar op download voorkeur voor app hier zou je keuze alleen via wifi moeten hebben. In datzelfde submenu zou je de automatische kunnen uitzetten.

Bekijk reactie

15 reacties

Dat lijkt mij voor een smartphone wel heel veel.

Eerst dit heb je bij simyo een data bundel of was deze op?
Kijk eens in je telefoon bij data verbruik welke app dit heeft veroorzaakt.
Weet je zelf wat je deed wat het data verbruik verklaard?
Systeem update, spotify luisteren .......

Wifi kan wegvallen als de dataverbinding niet uitstaat is dit ten alle tijde het terugval systeem.
Hoe staan apps en dan met name de app of playstore ingesteld wifi only is dan goed , vragen om iets te downloaden instellen is nog beter.
beste Galdor, Dank voor de tips. Chrome , marktplaats, play store en swiftkey toetsenbord zijn de grootverbruikers. misschien is het een fotocompilatie geweest die google foto's af en toe maakt
.ik ga de instellingen checken. dank Bert Bosch
nog even een vraag: ik kan de optie wifi only niet vinden. kunt u aangeven waar ik deze kan vinden? bvd Bert Bosch
Uitgaande van Android open de playstore app, klik op de 3 liggendebalkjes zodat je in het menu komt.
Klik daar op het tandwieltje instellingen klik daar op download voorkeur voor app hier zou je keuze alleen via wifi moeten hebben. In datzelfde submenu zou je de automatische kunnen uitzetten.
Dank voor de tip. Inmiddels heb ik het aangepast conform advies. 🙂 Mvg Bert Bosch
Uiteraard nog wel vreemd dat je geen wifi verbinding had net buiten bereik dat soort dingen.
Reputatie 6
Badge +8
Hoi Bert, leuk dat je ons forum gevonden hebt 🙂 welkom!

Fijn dat Galdor je al geholpen heeft de oplossing te vinden! Merk je vaker dat je WiFi verbinding soms wegvalt? Het kan dan helpen je WiFi verbinding te verbeteren 🙂 Wij hebben een handig stappenplan om je daarmee te helpen.

Ik begrijp dat je mobiele abonnement niet bij ons loopt. Simyo kan nog voor je nakijken waar extra kosten precies vandaan gekomen zijn, mocht je dat graag willen weten.

Laat het gerust weten als je vragen hebt.
Reputatie 8
Badge +11
Bert Bosch schreef:

.......Chrome , marktplaats, play store en swiftkey toetsenbord zijn de grootverbruikers......

Crome en Marktplaats zijn natuurlijk erg afhankelijk van wat je daar doet. Updates (maar ook nieuw installeren) van apps kan ik snappen, maar Swiftkey ontgaat me volledig.
Ik gebruik Swiftkey al jaren en heb net het verbruik over de afgelopen maanden eens teruggekeken. Geen enkele maand komt het verbruik boven de 4 Mb (wifi en mobiele data samen). Ik vraag me dan ook af wat Swiftkey daar aan het doen is geweest.
Bij mij staat back-up en synchronisatie (van Swiftkey) gewoon aan en 'alleen wifi' staat uit.
Dank voor de reacties en tips. Simyo gaf overigens aan niet te kunnen achterhalen waar het aan kon liggen. Zag wel op het forum van Simyo dat er meer gebruikers waren met hetzelfde probleem en er werd zelfs gesuggereerd dat Simyo het zelf veroorzaakt. Naast de tips heb ik het automatisch opwaarderen uitgezet waardoor het nooit te hoog kan oplopen. Overigens ben ik verder al jaren een tevreden klant van simyo. Mvg Bert Bosch
Er is als ik het goed begrijp 2 keer dat bedrag afgeschreven en op een factuur in rekening gebracht?
Uit je laatste reactie begrijp ik dat het om een pre-paid sim gaat?

Wat mij enorm verbaasd dat het dus twee keer dezelfde hoeveelheid was. Het lijkt erop dat er een app tot twee keer toe is geinstalleerd van precies die omvang ofwel een update maar dan is twee keer dezelfde hoeveelheid data weer vreemd.

Voor de beeldvorming je hebt thuis internet van Telfort met welke Experiabox of is het nog een Zyxel of andere modem/router? Als deze niet meer goed functioneerd kan dat mee spelen.

**********Edit************
Het genoemde bedrag in de startpost gaat blijkbaar om internet zonder of buiten een bundel.

Prepaid internet is heel overzichtelijk: er is één tarief van 15 cent per MB. Dat is het standaardtarief als je mobiel internet zonder bundel. Je betaalt 3,33 cent per MB bij een bundel van 150 MB, 1,5 cent per MB bij een bundel van 500 MB en slechts 1 cent per MB bij een bundel van 1000 MB.

Bron
Ja hoor, het is een experia box, 1,5 jaar geleden geplaatst. Mvg Bert Bosch
Bert Bosch schreef:

Ja hoor, het is een experia box, 1,5 jaar geleden geplaatst. Mvg Bert Bosch

Ik heb zojuist nog een aanvulling gedaan in het voorgaand bericht kan het kloppen dat het buiten een internet bundel omging of heb je hoe dan ook geen prepaid internet?
Heb een abonnement bij telfort voor tv internet en bellen en een prepaid abonnement voor mijn Sony smartphone bij simyo dat i ik steeds automatisch liet opwaarderen. Die vrijdag heb ik zelf geen actie genomen om iets te installeren of upgraden en was internetgebruik gewoon via WiFi. Kan het verder niet verklaren. Bizonder was nog wel, dat er op enig moment in een flits allelei foto's in de vorm van een video binnen kwamen. Daarop heb ik de backups van de foto's en de app verwijderd. Mvg Bert Bosch
Duidelijk.
Als ik de 59,59Mb vermenigvuldig met de 15 Eurocent/Mb kom ik op die € 8,79 iets hoger zelfs.
Het lijkt daarmee wel kosten buiten een bundel.
Houd het in de gaten heel veel meer kan ik er niet van zeggen.
Hoi Galdor68 en Bert Bosch (@bourbon (Simyo forum 😉))

Het as-you-go tarief, buiten bundel tarief, is zowel prepaid en sim only hetzelfde €0,15 per MB.

Simyo ontvangt de gegevens met vertraging in blokjes van +/- 58 MB. Deze blokjes moet je zien als 1 datasessie.

Wel raad ik je Bert (@bourbon) om voortaan de vraag te stellen daar waar het speelt. Je behoud daarmee het overzicht.

Simyo heeft geen harde limiet voor data. Hulpmiddelen zijn je telefoon.

In het geval van prepaid gebeurt het wel dat het min prepaid tegoed wordt aangevuld tot 0.
Bij sim only kan mogelijk een coulance worden gegeven maar dat bepaalt webcare/KS.

Groetjes van ut paerdjuh.😎

En die flits van allerlei foto's, ik denk in de richting van de assistent van de app Foto's.

**Edit Sim only

Mijn simkaart is afgesloten wegens hoogverbruik

Als je meer dan € 100,- per 24 uur of meer dan € 250,- per week buiten je bundel verbruikt, dan blokkeren we uit voorzorg tijdelijk je aansluiting.
Het is goed om te weten dat we je verbruik met een vertraging binnen krijgen van het netwerk. In Nederland kan dit tot 4 uur duren. Verbruik in het buitenland kan tot 36 uur later binnenkomen bij Simyo. Als je in die tijd veel verbruik hebt gehad, kan het voorkomen dat we niet precies bij € 100,- of € 250,- blokkeren

Reageer