beantwoord

Ongevraagde onterechte dreigbrieven

• 11 februari 2017
  • 111 reacties
  • 2951 keer bekeken

Reputatie 1
Wederom weer eentje ontvangen.

Ik vind dat ze persoonlijk een beetje vervelend worden. Dit keer zou ik graag wel een excuusbrief van Telfort ontvangen of anders een verklaring waarom Telfort meent dat deze wel terecht is, goed onderbouwd, zonder onzin.
icon

Beste antwoord door Kees-Jan 15 februari 2017, 10:31

Daar vanuit gaan is vreemd, lijkt me sterk dat 50% van het type onbeperkt internet gebruikers onder de 500mb zit?

99.9% van de gebruikers van dat specifieke abonnement kan gemiddeld onder (of gelijk aan) de 500MB zitten; dan zit jij met 2600MB dus méér dan 5x boven het gemiddelde en kan Telfort dus maatregelen nemen.

Het gaat niet om álle gebruikers van Telfort.
Het gaat om het "surf&mail abonnement" waar díe FUP voor geldt.
Bekijk reactie

111 reacties

Vervolg op dit topic?
https://forum.telfort.nl/mobiel-internet-256/fair-use-policy-onbeperkt-internet-60812
Dan had je, voor het overzicht, beter in dat topic door kunnen gaan.
Reputatie 1
Ha Nelly, goede spot! Is ergens wel een vervolg.

Maar ik wist niet dat het gebruikelijk is om oude topics weer tot leven te werken.

De link die je er bij zet is grandioos. Punten voor Nelly.
Reputatie 1
Ha Nelly, zojuist gecontroleerd. Dat topic is gesloten en kan niet meer op gereageerd worden..
Ha Nelly, zojuist gecontroleerd. Dat topic is gesloten en kan niet meer op gereageerd worden..

Dat wist ik niet.
Maar nu is de reden van je ergenis in ieder geval duidelijk.
Reputatie 1
Ik heb "onbeperkt internet" afgesloten, met "excessief" en "buitensporig" gebruik als limiet dmv fup.

Mijn huidige gebruik ligt ver onder de grootste databundel van Telfort. Een ieder zal het met mij eens zijn dat mijn gebruik dan dus ook niet excessief of buitensporig is.

Wanneer ze precies dreigbrieven sturen, wat de "limiet" is, blijft een raadsel.. Wazige verhalen over onbekende gemiddelden.. (die al 10 jaar rond de 2500 MB zit als ik de boze brieven doorlees).

Volgens mij willen ze van me af en proberen ze me zo weg te pesten, maar waarom ze me dan niet gewoon een aanbieding sturen voor een andere abbo, geen idee.

Toch krijg ik dreigementen over directe afsluiting en naheffing.

Anyways, dáár ligt de ergernis. Hou je gewoon aan de afspraken, doe ik dat ook:)
Ik heb dat topic gelezen, wat blijkbaar als waarschuwing is bedoeld vat je als dreigend op.
Reputatie 1
Het klinkt alsof ik eind deze maand m'n abbo en telefoonnummer kwijt ben, en nog opgescheept wordt met naheffingen. Komt inderdaad meer agressief en dreigend over dan als vriendelijke herinnering.

De laatste staat duidelijk vermeld "laatste waarschuwing". Een advocaten dingetje om straks aan de rechter te kunnen vertellen dat ik ècht vaak genoeg gewaarschuwd ben.

Maar de hele waarschuwing is onterecht. Ik nu iig m'n best gedaan dit uit te leggen:)
Reputatie 1
(ik hem nu trouwens gewoon op 2G gezet, dus lijkt mij dat ik komen de maanden de "limiet" niet kan overschrijden, toch?
Dat kan je inderdaad vrij dreigend opvatten. Ik zou wifi gebruiken, bij mijn weten heeft je snelheid weinig invloed op je totaal gebruik.
Reputatie 1
WiFi staat altijd al aan. Andere optie zou zijn mobiel dataverkeer geheel uit te zetten... maar waar waarom had ik ook al weer voor "onbeperkt internet" gekozen?;)

Wellicht dat de wc soms net geen WiFi bereik heeft en een eventueel filmpje in HD gestreamed over mobiel loopt... Iemand op de hoogte van de perfecte android app on gps-based mobiel internet verkeer uit te zetten?
Reputatie 8
Badge +15
@eppoeh
Mijn huidige gebruik ligt ver onder de grootste databundel van Telfort. Een ieder zal het met mij eens zijn dat mijn gebruik dan dus ook niet excessief of buitensporig is.
Hier maak je een foutje. Je zit oude en nieuwe abonnementen met elkaar te vergelijken. De fup is gebaseerd op die oude abonnementen en de daarbij behorende voorwaarden. Bij huidige abonnementen heb je geen onbeperkt, alleen bundels. Je kan dan dus ook geen fup vast stellen of erop berekenen.

@Galdor68
Snelheid heeft invloed op je verbruik. 3G verbruikt meer dan 2G. 4G verbruikt meer dan 3G en 2G.
General Packet Radio Service (GPRS): 52 kbit/s
Universal Mobile Telecommunications System (UMTS): 384 kbit/s
High-Speed Downlink Packet Access (HSDPA) 1,8 tot 14,4 Mbit/s
4G kan nog vele male sneller en dat verschilt per provider.
Doordat je op hogere snelheden de pagina's en apps sneller laden ga je onbewust meer doen wat resulteert in meer verbruik.
Met 2G kan je internetten maar je hebt wel engelengeduld nodig om pagina's volledig te laten laden. En dat resulteert dus dat je minder doet 🙂
Dank voor de uitleg @Koffiemok
Reputatie 8
Badge +15
Dank voor de uitleg @Koffiemokyour welcome 🙂
Reputatie 1
Ha Koffiemok,

Ik heb een oud abbonnement met de oude voorwaarden. Het oude abbonnement beloofd mij onbeperkt internet. De uitleg die ik destijds kreeg was enkel dat ongeveer 500x het gemiddelde verbruik als limiet gehandhaafd zou worden als buitensporig gebruik. Ik zie mijn fout niet, vandaag heb ik nog steeds recht op onbeperkt internet, dit is de gemaakte afspraak tussen mij en telfort. Zeker óók omdat er ieder (onterecht) een inflatiecorrectie wordt toegepast op mijn abbonnement. Of bedoel je dat Telfort nu extreem buitensporige databundels verkoopt en ik dus buitensporig internetgebruik vertoon? Kort gezegd, het huidig grootst verkocht abbonnement is weldegelijk een pijler voor buitensporig, hoewel ik persoonlijk 10x het grootst verkochte databundel al buitensporig zou bestempelen. Vroeger was de grootste bundel trouwens groter, dus als je die er bij wil pakken, prima!

Galdor68 heeft weldegelijk gebruik dat een opgehaald email niet of nauwelijks kleiner wordt aan de hand van de gebruikte internetverbinding is weldegelijk waar. Maar het voorkomt dat ik per ongeluk een HD film zou kunnen streamen over mobiel internetverkeer. In de praktijk dus weldegelijk invloed op internet gebruik, maar dat zei je net dus zelf ook al:)
Ik ben nu dus wel heel benieuwd wat je daadwerkelijk mobiele data verbruik is. Want als ik die 500x toepas op 1 gb dat lijkt mij behoorlijk buitensporig voor mobiel data verkeer.
Reputatie 8
Badge +15
500 lijkt mij ook niet van toepassing.

De fup wordt niet berekend naar aanleiding van de bundels met x aantal MB's maar over het verbruik van diegene die de onbeperkte bundel hebben.
Dus: Gemiddelde verbruik van gebruikers onbeperkte bundel x (getal) = fup.
Doordat deze groep kleiner wordt daalt ook de fup. In het begin van die abonnementen was het een mooie fup. Maar nu kan die fup door het verminderde aantal gebruikers dus ook in je nadeel werken.

Het lastige van een fup zoals deze is dat het flexibel is. Die wordt ondere andere berekend over het aantal gebruikers van dat abonnementstype. Aangezien die in de afgelopen jaren gedaald is door overstap en het niet meer aanbieden van de abonnementsvorm.

De fup voor onbeperkt bellen en na 10 minuten gratis verder bellen is anders. Die staat geloof ik allebei op 3000 minuten.
... Kort gezegd, het huidig grootst verkocht abbonnement is weldegelijk een pijler voor buitensporig, hoewel ik persoonlijk 10x het grootst verkochte databundel al buitensporig zou bestempelen.
Wat ik zo zie is op dit moment 3000mb het grootst mogelijke bundel voor internet, dus 10x dat vind je zelf ook buitensporig, kortom nogmaals de vraag wat is je daadwerkelijk verbruik. Of wil je dat hier niet delen wat ik zou kunnen begrijpen.
Reputatie 1
Omdat het zaterdag is...

"Beste heer (...)

Eerder hebben we u gevraagd uw verbruik van surf&mail onbeperkt aan te passen. Uw gebruik was niet volgens de regels van de Fair Use Policy. De Fair Use Policy is onderdeel van de Algemene Voorwaarden waar u mee akkoord bent gegaan."

Mail gebruik ik niet, dus hier wordt ik hard beschuldigd van van buitensporig internet gebruik.

"Uw gebruik is nog niet veranderd
U heeft uw gebruik nog niet aangepast. De afgelopen periode heeft u 2636MB gebruikt. Dit is veel meer dan het gemiddelde verbruik van klanten met surf&mail onbeperkt."

Hier wordt ik beschuldigd van het negeren van hun laatste brief. Ik hou op mij telefoon actief het datagebruik bij, per maand krijg ik een waarschuwing wanneer ik boven de 2gb kom en hierna probeer ik mijn internetgebruik te verminderen. Voor deze maand teller staat de teller op 1700mb.

De FUP zelf zegt niks over gemiddeld verbruik, maar ik snap dat hier naar gekeken wordt om te bepalen wat "buitensporig" gebruik is. Maar wat de "limiet" is blijft een raadsel.

"Laatste waarschuwing

Dit is de laatste waarschuwing voor het aanpassen van uw gebruik. Wanneer u uw gebruik niet aanpast, sluiten we uw nummer af en brengen de resterende abonnementskosten in één keer in rekening. Dit willen we graag voorkomen."

Was er nog iemand die ik dit niet als dreigend mocht opvatten?

"Fair Use Policy
In de Fair Use Policy staan de volgende afspraken:
- Wij mogen contact met u opnemen bij niet-normaal gebruik en u vragen om uw gebruik aan te passen"

Vragen is prima! Geen probleem! Maar ook in de brief heb ik weinig vraagstelling kunnen ontdekken.

"-Het opvallend meer gebruik maken van uw bundel dan het gemiddelde gebruik van klanten met dezelfde bundel is niet toegestaan"
Hier staat niks over in de FUP. Buitensporig en excessief waren destijd de benamingen. Wellicht komt het op hetzelfde neer, maar "onbeperkt" en "gemiddeld" kunnen zeker niet zomaar met elkaar geruild worden.

"-Als wij u hebben gevraagd om uw gebruik aan te passen en u dit niet doet, heeft Telfort het recht om maatregelen te nemen. Dit kan een verbruikslimiet zijn, maar ook een ontbinding van de overeenkomt."
Als de vraag terecht was, helemaal mee eens. Maar in mijn ogen is het gebruik niet en nooit buitensporig excessief geweest.

"We hopen dat u uw gebruik aanpast. Heeft u vragen? Wij helpen u dan graag verder op Telfort.nl/fup"
Ik ben de slechte niet, zodoende dat ik nu de telefoon op 2G gezet.

"Met vriendelijke groet,
Telfort Klantenservice"

Dus.
Reputatie 1
Koffiemok,

Kun je me uitleggen wat de link is tussen "aantal gebruikers" en "gemiddeld verbruik"?
Reputatie 1
@Galdor68 2636mb staat in de brief.

1 Januari tot 1 februari volgens telefoon 2631mb. Dus gok dat het op eerste tot laatste van de maand gemeten wordt. (Was voorheen voor mij een raadsel)
Reputatie 1
Ik beweer trouwens niet dat 2600 MB weinig is. Maar onder de noemer "onbeperkt" zie ik het zeker niet als "buitensporig".
Het pakket heet surf&mail volgens mij had kpn dat ook. Je weet net zo goed als ik dat email ook data verbruikt dus je reactie
Mail gebruik ik niet, dus hier wordt ik hard beschuldigd van buitensporig internet gebruik
is onlogisch, verder lijkt het erop dat je dus nog niet eens aan die 3000MB komt wat het grootste bundel is. Dus in dat opzicht is deze brief wel vreemd. Dat zou dus inhouden dat hier de redenering van Koffiemok opgaat en dat het gemiddelde gebruik van klanten met het Surf&mail pakket zo laag is dat jou gebruik er met kop en schouders boven uit steekt.
Reputatie 1
Mail gaat in dit geval over "jouwnaam@telfort.nl". Zeker een feature van het abbonnement destijds, voor de jongeren onder ons onvoorstelbaar:)

Dat de brief onlogisch is ben ik helemaal met je eens, maar toch zat hij in de brievenbus. Zodoende hoop ik dat Telfort met een serieuze uitleg komt, òf excuses.
Heb je destijds je gegevens alsnog wel laten weten zodat webcare er naar kon kijken? Want indien je dit om privacy redenen niet gedaan hebt snap ik wel dat er nog een brief is verstuurd. Die had wellicht niet worden verzonden als deze klacht in behandeling was.

Wellicht pikt webcare het na het weekend op en komt er voor jou een acceptabele oplossing uit.
Reputatie 1
Heb uitgebreid contact gehad. Zij hadden me verzekerd dat ik me geen zorgen hoefde te maken. Maar dat is alweer drie maanden geleden?

Reageer