beantwoord

Nog steeds geen mobiel internet

• 11 november 2019
  • 12 reacties
  • 175 keer bekeken

Reputatie 1

Hallo,

Ik heb een Android7.0 telefoon die sinds een paar maanden geen mobiel internet meer geeft. Dat was geen probleem omdat ik altijd WiFi gebruik, en ik dacht dat het probleem vanzelf zou overgaan met de overstap naar KPN. Dat is niet zo, als ik WiFi uitschakel heb ik nog steeds geen internet.

Alle toestelinstellingen gecontroleerd. Het lijkt aan Telfort/KPN te liggen. Gaarne mijn abo checken.

Groet, Roel

icon

Beste antwoord door Jasper - Telfort 13 november 2019, 09:51

Dat is fijn om te lezen, dat het werkt door die dragers toe te voegen. UMTS, EDGE en GPRS zijn verschillende mobiele netwerken die naast elkaar werken. Die zijn verschillende 2G en 3G netwerken, je kunt mogelijk ook HSDPA en/of LTE aanvinken, dat zijn netwerken die een snellere (4K) internetverbinding mogelijk maken. Als je er meerdere kunt aanzetten zal het toestel verbinding maken met het op locatie beste beschikbare netwerk. 

Ik wil je kleinkinderen niets in de schoenen schuiven, maar het lijkt er inderdaad wel op dat er iets in het toestel zelf is gewijzigd :slight_smile: Voor de samensmelting met KPN is er op technisch vlak nog niets gewijzigd namelijk, een aantal maanden geleden is het aangekondigd maar de daadwerkelijke samensmelting wordt nog aan gewerkt. Als daar meer over bekend is zal iedereen nog geïnformeerd worden. 

Bekijk reactie

12 reacties

Reputatie 8
Badge +11

Hoi @roelvdh, als je niet in de buurt bent van WiFi netwerken is het wel erg fijn als je nog steeds verbonden bent met het internet. Op het toestel heb je al het een en ander gecheckt begrijp ik, ik zal voor je kijken wat ik kan vinden. Zou je daarvoor jouw forumprofiel aan kunnen vullen met de postcode, huisnummer, naam en geboortedatum van de contracthouder, laatste 3 cijfers van de IBAN (bij "Extra informatie”) en het bewuste 06-nummer? Als je dat gedaan hebt kan je hieronder een reactie plaatsen, dan weet ik voor je dat ik aan de slag kan.

Reputatie 1

Bij deze. Dank, Jasper!

Reputatie 8
Badge +11

Bedankt voor de gegevens, ik ben meteen gaan kijken. Met het 06-nummer wat je hebt ingevuld kom ik geen abonnementen tegen, met het adres wel maar daar staat een heel ander 06-nummer bij. Kan het zijn dat het nummer wat op je profiel staat niet het bewuste nummer is?

Reputatie 1

Dat was niet handig, mijn excuses. Zie profiel.

Reputatie 8
Badge +11

Geen probleem, zo blijven we scherp :wink: Het nummer dat je nu hebt ingevuld zie ik inderdaad terug bij het adres, en mobiel internet staat daarbij ook ingeschakeld. Heb je jouw SIM-kaart ook al eens in een ander toestel gedaan, om te testen of je daar ook geen internet hebt? Als het daar ook niet werkt kunnen we meer de kant van het netwerk op gaan, als het daarin wel werkt kunnen we ons richten op het toestel zelf. Ik hoor het graag van je.

Reputatie 1

Dank je, Jasper, goede tip! Het duurde even voordat ik een oud toestel had gevonden waar de SIM-kaart nog in paste en … ja hoor, met dat oude toestel werkte mobiel internet wel. Het moet dus toch aan het toestel liggen, hoewel ik daar niets aan veranderd heb (maar van mijn kleinkinderen ben ik niet zo zeker ...). Mijn huidige gegevens zijn als volgt (Android 7.0):

APN: Telfort Internet

Naam: Telfort

APN: Internet

Proxy: Niet ingesteld

Poort: Niet ingesteld

Gebruikersnaam: Niet ingesteld

Wachtwoord: Niet ingesteld

Server: Niet ingesteld

MMSC: http://mp.mobiel.kpn/mmsc

MMS-proxy: 193.113.200.195

MMS-poort: 204

MNC: 12

Verificatietype: Geen

APN-type: default, supl

APN-protocol:  IPv4

Roamingprotocol voor APN: IPv4/IPv6

APN inschakelen/uitschakelen: <grijs>  APN ingeschakeld

Drager: GPRS

MVNO-type: Geen

MVNO-waarde: <grijs> Niet ingesteld

Het lijkt mij allemaal in orde, alleen Drager=GPRS vind ik wat vreemd.

Gaarne jouw oordeel.

Dank alvast.

Groet, Roel

Reputatie 1

Klopt, ik heb UMTS en EDGE maar eens bijgeschakeld in "Drager” en nu werkt het wel. Wat moet er precies in Drager staan?

Kan het zijn dat ik altijd een GPRS-verbinding heb gehad en dat sinds de overgang Telfort→KPN deze oude GPRS  niet meer geactiveerd wordt? Anders is er toch aan opa's mobiel geprutst :-)

Groet, Roel

Reputatie 8
Badge +11

Dat is fijn om te lezen, dat het werkt door die dragers toe te voegen. UMTS, EDGE en GPRS zijn verschillende mobiele netwerken die naast elkaar werken. Die zijn verschillende 2G en 3G netwerken, je kunt mogelijk ook HSDPA en/of LTE aanvinken, dat zijn netwerken die een snellere (4K) internetverbinding mogelijk maken. Als je er meerdere kunt aanzetten zal het toestel verbinding maken met het op locatie beste beschikbare netwerk. 

Ik wil je kleinkinderen niets in de schoenen schuiven, maar het lijkt er inderdaad wel op dat er iets in het toestel zelf is gewijzigd :slight_smile: Voor de samensmelting met KPN is er op technisch vlak nog niets gewijzigd namelijk, een aantal maanden geleden is het aangekondigd maar de daadwerkelijke samensmelting wordt nog aan gewerkt. Als daar meer over bekend is zal iedereen nog geïnformeerd worden. 

Reputatie 1

Hallo Jasper,

Mijn dank voor de prima support.

Het probleem is opgelost, maar toch zou ik nog graag de volgende vragen voorleggen:

1. Bij Drager had ik dus alleen GPRS aangevinkt. Dat heeft gewerkt tot enkele maanden geleden. Kan het zijn dat GPRS-ondersteuning inmidddels vervallen is? Ik heb het niet nodig en ik maak er ook geen punt van, maar het intrigeert mij gewoon.
  2. Op mijn andere telefoon (andere provider, wil ik ook overzetten naar Telfort) staat onder Drager niets aangevinkt, alleen "Niets opgegeven”. Wil dat zeggen dat alle dragers worden geprobeerd en de beste wordt gekozen? Of is het toch beter om selectief te kiezen voor bv UMTS?

Groet, Roel

Reputatie 8
Badge +11

Graag gedaan Roel. Ik kan me voorstellen dat je nog vragen overhoudt. GPRS is niet vervallen, het is (net als EDGE) een netwerk welke tussen de 2G en 3G banden inzit en waarmee je kunt internetten als 3G of 4G niet aanwezig zijn. Als er GPRS dekking is zou het ook moeten werken als alleen die aanstaat. Mogelijk is er in de buurt onderhoud geweest aan het netwerk wat het veroorzaakt heeft, of er is toch iets met de instellingen gebeurt. Het is inderdaad ook mogelijk om niets aan te geven bij Drager, dan zoekt het toestel naar alle mogelijke netwerkbanden die beschikbaar zijn. Als je selectief kiest voor bijvoorbeeld UMTS zal het toestel alle andere opties links laten liggen en niet mee verbinden. Als je niet met alle mogelijke banden wilt kunnen verbinden, kan je beter alleen de opties aanvinken die je wel wilt. Maar als het niets uitmaakt kan je het ook vrij laten voor het toestel.

Je noemt het ook het idee om het anderen nummer over te zetten naar Telfort, dat is natuurlijk fijn om te lezen maar het is niet meer mogelijk. Sinds 1 mei worden er (vanwege de samensmelting met KPN) namelijk geen nieuwe Telfort abonnementen meer aangeboden. Je kunt al wel kiezen voor een KPN mobiel abonnement.

Reputatie 1

Opnieuw mijn hartelijke dank voor deze prima uitleg, Jasper.

Groet, Roel

Reputatie 8
Badge +11

Geen probleem, graag gedaan :slight_smile:  Als we nog iets voor je kunnen doen weet je ons te vinden.

Reageer