beantwoord

Nieuwe internet tegoed klopt niet

• 24 september 2019
  • 16 reacties
  • 521 keer bekeken

Reputatie 1
Ik krijg elke periode 6 GB. De vorige periode begon ik met 18 GB en heb ik 2768 MB verbruikt.
Hoe komt Telfort met deze gegevens tot een nieuw tegoed van 17168 in de huidige periode?
icon

Beste antwoord door rindertb 11 oktober 2019, 16:08

Net contact gehad: het is me nu duidelijk dat ik voor de berekening van verbruik en tegoed niet 1 bundel van 6 GB heb. Ik heb er 2: een bundel van 2 en eentje van 4 GB.

De 2 GB bundel wordt eerst opgemaakt. Helemaal. Volgens de meeneemregels van Telfort. Het kan dus dat ik hieruit tegoed van de lopende maand verbruik terwijl er nog 4 GB ongebruikt ligt uit maand -2.

'Het programma doet dit zo.'

Mij werd voorgesteld de bundel van 2 er af te halen zodat het beter te begrijpen zou zijn. 😒
Bekijk reactie

16 reacties

Reputatie 8
Badge +11
Hoi @rindertb, Ik lees dat je niet helemaal duidelijk hebt hoe je huidige verbruik tot stand is gekomen.

Ik heb dan ook even meegekeken. Ik zie inderdaad dat je begonnen bent met iets meer dan 19 GB. Omdat je maar een bundel hebt van 6 GB kan dit maximaal 18 GB zijn omdat data drie maanden geldig is. Je hebt daarvan 11.184.190 MB meegenomen naar deze periode. Daar heb je er 6.000 GB bijgekregen. Daar heb je al een beetje van verbruikt en nog zo 17 GB over.

Jij ziet alleen dat er maar 2728 MB is verbruikt. Ik zie een ander verbruik terug, namelijk 6176 MB. Hier zit het ook het overdatum tegoed bij. Want met een bundel van 6 GB kun je maximaal 18 GB hebben als je niets verbruikt.
Reputatie 1
Ik meen uit de factuur (en trouwens ook de app) op te kunnen maken dat ik
  1. op 22 augustus 2019 een tegoed had van 18 GB.
  2. in de periode van 22 augustus tot en met 21 september 2019 een verbruik had van 2768 MB.
Voor wat betreft punt 1 denk ik dat deze 18 GB bestaan uit 12 GB uit periodes jun/jul en juli/aug plus 6 'nieuwe' GB uit de periode aug/sep.

Uit de helptekst

'Heb je aan het eind van je factuurperiode ... MB’s over? Dan kun je deze nog 2 maanden gebruiken. In een nieuwe factuurperiode maak je eerst de ongebruikte ... MB’s van de 2 voorgaande maanden op'

en 2

denk ik te kunnen berekenen dat genoemd verbruik wordt afgetrokken van de 6GB uit de oudste periode jun/jul, waardoor hiervan bij het begin van de huidige periode nog 3232 over waren. Ik verwachtte dat deze 3232 zouden vervallen en ik de nog niet aangeroerde 12 GB van jul/aug en aug/sep mee zou nemen en zo een tegoed van 18 en niet 17.184 zou hebben.

Ik vind het onbegrijpelijk dat jij met een heel ander verbruik aan komt ...
Reputatie 8
Badge +17
Ja, zo lees ik het ook. Zolang je dus minder dan 6GB op maakt, heb je aan het begin van je periode altijd 18GB...
Ja, zo lees ik het ook. Zolang je dus minder dan 6GB op maakt, heb je aan het begin van je periode altijd 18GB...

Klopt helemaal.
Webcare worstelt hier wel vaker mee.
Reputatie 8
Badge +11
Zo gaat het niet helemaal. Als je niets verbruikt kan je namelijk alleen 18 GB krijgen. Het tegoed is maar drie periodes geldig. De maand dat je het krijgt en en de twee maanden daarna. Als je niets verbruikt hou je dus altijd 18 GB.

Voor mij is dit vaak ook lastig te achterhalen. Ik ga uit van de informatie die ik zie. Deze komt niet helemaal overheen. Ik heb dus even contact gezocht met mijn collega van de Back Office. Waar het verschil bij jou in zit is dat je nog het klantvoordeel hebt die je hebt meegenomen van voor de verlenging naar dit abonnement. Een voordeel want je hebt extra MB's. Wat hierdoor ook verandert is de manier waarop de MB's worden verbruikt.

Eerst worst de klantvoordeelbundel verbruikt, elke maand. In jouw geval de 2000 MB. Daarna wordt pas jouw reguliere bundel aangebroken, de 4000 MB. Als je dus niet al je klantvoordeel verbruikt, of maar net iets meer daarvan vervalt na drie maanden die bundel. Zo zie ik dus een verbruik van 6176 MB. Dat is het verbruik dat je hebt gehad, de 2768 MB + de reguliere bundel die vervallen is. Ik weet dat het krom zit, maar dit is hoe de situatie in elkaar steekt.
Reputatie 1
Voor mij is jouw uitleg abracadabra.

Ik ga er simpelweg vanuit dat het verbruik over een periode dat Telfort zelf in de app en later in de factuur zet, klopt. Ook omdat dit prima overeenkomt met de meter in mijn telefoon.

Verbruik is niet hetzelfde als vervallen tegoed.

Je schrijft: 'Als je niets verbruikt kan je namelijk alleen 18 GB krijgen.'
Dit lijkt mij evident onjuist, omdat ik vorige periodes toch echt wel verbruik had maar evengoed weer met 18 GB een nieuwe periode begon. Maar aangezien jij en ik kennelijk een totaal ander begrip van de zaak hebben zul je met deze uitspraak wellicht iets anders bedoelen.

Ik ga er er nog steeds vanuit dat Telfort mij deze periode 18 GB had moeten geven en heb om een onderzoek gevraagd.
Reputatie 8
Badge +11
Ik kan mij de uitleg wel voorstellen. Ik heb mijn best gedaan het zo goed mogelijk uit te leggen. Ik zie inderdaad dat je om een onderzoek hebt gevraagd. Deze zal ook door de Back Office behandeld worden en zullen snel contact met je opnemen. Zij zullen hetzelfde gaan uitleggen, hopelijk wordt het dan wel duidelijk. Ik hoor graag als er contact is geweest.
@Bart - Telfort

Zo gaat het niet helemaal. Als je niets verbruikt kan je namelijk alleen 18 GB krijgen.

Dit klopt echt niet.
Je gebruikt eerst uit de oudste maand. De 2 "nieuwste" zijn dan nog ongebruikt. Na afloop van de maand vervalt het eventuele restant van de oudste maand. De 2 "nieuwste" + de nieuwe maand geeft weer een beginstand van 3 x je maand tegoed.
Reputatie 1
Bart: 'Zo zie ik dus een verbruik van 6176 MB.'

Telfort: '18000 - 6176 = 11184'

Want dat mocht ik maar meenemen.
Reputatie 8
Badge +11
Die klopt ook niet inderdaad, excuses. Is er inmiddels al contact geweest met mijn collega? Hopelijk wordt het dan duidelijker.
Reputatie 1
Ik heb gisteren gesproken met Klantrelaties. Omdat ik er weer niets van begreep volgde een mailtje. Ook dit hielp niet.

Men stuurde een Excel bestandje dat verbruik en tegoed van een abonnement vanaf periode 1 beschrijft. Hierin is het verloop van het tegoed ook voor mij goed te volgen. Maar hoewel het aansluit bij mijn begrip van het meenemen van bundels geeft dus nog steeds geen antwoord op mijn vraag. Ik ben alleen benieuwd of bij een verbruik van 5980 tijdens periode 3 nog steeds hetzelfde meegenomen mag worden.

Mijn abonnement loopt al langere tijd. Ik heb een specifieke vraag gesteld over de berekening van mijn nieuwe tegoed in de lopende factuurperiode. Mijn interpretatie van het meenemen past hier ineens niet meer: 'Nee, zo werkt het niet helemaal.'

'Ik weet dat het krom zit' en 'Ik begrijp dat het niet te volgen is als je het logisch bekijkt en redeneert' krijgen wat mij betreft niet het laatste woord. Telfort moet de samenstelling van een tegoed toch gewoon uit kunnen leggen?

En vanwaar toch die nadruk op het klantvoordeelgedeelte van de bundel? 'Je maakt dat het eerst op.' En wat dan nog? Mijn gedachte dat restanten van dit gedeelte dan wel per periode zouden vervallen klopt in elk geval niet. Maar wat het dan wel is?

Het zou mooi zijn als iemand hier het licht wel ziet. Ik mag ook weer contact opnemen met Klantrelaties.

Bijgevoegd zijn afbeeldingen van het door Telfort gestuurde bestandje en een door mij met factuurgegevens gevulde versie. In de laatste zou ik mijn eigen cijfers wel ingevuld willen zien.
Reputatie 8
Badge +11
Ik vind het ook erg lastig uit te leggen. Fijn dat de excel bestandjes duidelijkheid geven. Ik denk dat het goed is om nog weer even contact te krijgen met klantrelaties. Als je dan een voorbeeld kan krijgen met de 5980 MB. Dan krijg je denk ik het duidelijkst antwoord op je vraag.
Reputatie 1
'... nog steeds geen antwoord op mijn vraag' betekent dat het bestandje geen duidelijkheid geeft.

Wonderlijk dat jij zelf geen antwoord geeft op 'de 5980'. Ik denk dat er dan nog steeds 8000 meegenomen zou mogen worden maar dat Telfort hier een ander antwoord op heeft.

Klantrelaties is alleen tijdens kantoortijden te bereiken dus dat contact moet wat mij betreft nog enige dagen wachten.
Reputatie 8
Badge +11
Ik heb nog even weer met het tabelletje gaan rekenen. Ik ben hem echter wel kwijt omdat deze constructie zo afwijkt van het normale vanwege het klantvoordeel dat eerder gebruikt wordt. Vandaar geen antwoord van mij. Mijn collega's van klantrelaties zijn hier vaker mee bezig, daar heb je ook al contact mee gehad en kunnen je hierin beter voorzien van een antwoord.
Reputatie 1
Net contact gehad: het is me nu duidelijk dat ik voor de berekening van verbruik en tegoed niet 1 bundel van 6 GB heb. Ik heb er 2: een bundel van 2 en eentje van 4 GB.

De 2 GB bundel wordt eerst opgemaakt. Helemaal. Volgens de meeneemregels van Telfort. Het kan dus dat ik hieruit tegoed van de lopende maand verbruik terwijl er nog 4 GB ongebruikt ligt uit maand -2.

'Het programma doet dit zo.'

Mij werd voorgesteld de bundel van 2 er af te halen zodat het beter te begrijpen zou zijn. 😒
Reputatie 8
Badge +11
Ja, dat is inderdaad hoe de situatie is. De 2 GB is blijven staan uit een ouder abonnement. Leuk voordeeltje, maar hierdoor loopt het verbruik inderdaad anders. Als de bundel eraf gaat loopt het verbruik zoals je zou verwachten inderdaad. Het is heel lastig uit te leggen.

Reageer