beantwoord

Netwerk onvoldoende gecodeerd - tethering vanaf mobiele telefoon (hotspot)

EllenHeijmans
Als ik met mijn laptop verbinding maak met de WIFI hotspot op mijn mobiel krijg ik de melding dat ik verbonden ben met een netwerk dat niet voldoende gecodeerd is. Als ik bij de instellingen van mijn hotspot kijk zie ik dat er bij Beveiliging gekozen is voor WPA2PSK. Meer kan ik niet instellen.

Hoe kan ik zorgen dat ik veilig Internet via mijn mobiele databundel?
icon

Beste antwoord door Koffiemok 6 december 2017, 13:52

Het is juist wel het apparaat. Die zorgt voor de gedeelde internetbinding. Die zet de wifi verbinding op en niet je internetbundel. Je internetbundel wordt alleen gebruikt om de MB's.

Er was pas geleden nog een veiligheids issue met wifi verbindingen die gebruik maken van de WPA2PSK versleuteling.

Je kan zelf niet in het toestel veranderen als er alleen de WPA2PSK optie er is. Er zal dan een update moeten komen vanuit de fabrikant.
Wel zou je een andere manier van verbinding kunnen kiezen. Je kan ook een hotspot opzetten met de bluetooth. Moet je laptop uiteraard wel bluetooth ondersteunen.

Bekijk reactie

9 Reacties

Cindy - Telfort
Reputatie 3
Hoi Ellen, welkom op het forum! Hoe dat precies zit met tethering vanaf je mobiele telefoon, dat durf ik niet te zeggen, maar ik denk er graag met je over mee. Wat voor toestel gebruik je? En maak je gebruik van een virusscanner of andere beveiliging op je toestel zelf? Heb je de mogelijkheid om een foto te maken van de melding die je krijgt?
Cindy - Telfort
Reputatie 3
Hoi Ellen, ben je inmiddels geholpen hierbij? Ik hoop het. Als je nog vragen hebt, stel ze gerust.
EllenHeijmans
Beste Cindy,

Ik gebruik een Wiko Ufeel Prime. Maar het zit 'm niet in het apparaat, maar in de verbinding die opgezet wordt. Mijn virusscanner op de laptop komt met de melding. Zie bijlage.

Er zit geen virusscanner op mijn telefoon, wel op mijn laptop.
Koffiemok
Reputatie 5
Het is juist wel het apparaat. Die zorgt voor de gedeelde internetbinding. Die zet de wifi verbinding op en niet je internetbundel. Je internetbundel wordt alleen gebruikt om de MB's.

Er was pas geleden nog een veiligheids issue met wifi verbindingen die gebruik maken van de WPA2PSK versleuteling.

Je kan zelf niet in het toestel veranderen als er alleen de WPA2PSK optie er is. Er zal dan een update moeten komen vanuit de fabrikant.
Wel zou je een andere manier van verbinding kunnen kiezen. Je kan ook een hotspot opzetten met de bluetooth. Moet je laptop uiteraard wel bluetooth ondersteunen.
Cindy - Telfort
Reputatie 3
Dat is een slim idee om te proberen, via Bluetooth! Heb je die optie op je laptop @EllenHeijmans>
Koffiemok
Reputatie 5
En nog een verbindingsmogelijkheid: Via USB. Gewoon je telefoon via kabeltje koppelen. :)
Galdor68
Als er niemand in de buurt is met allerhande software en apparatuur om dat wifi signaal op te vangen, en te manipuleren ben je redelijk veilig. Wil je zekerder zijn dan is via een usb kabeltje de beste manier.
Cindy - Telfort
Reputatie 3
Kun je uit de voeten met de genoemde tips in dit topic @EllenHeijmans? Ik hoop het!
Franskia49
Reputatie 2
De softare van Gdata geeft deze melding altijd als je verbinding maakt met internet en hierbij niet je "eigen" verbinding gebruikt. Ik neem aan dat je voor het gebruik van internet via de telefoon toch een wachtwoord moet instellen, zodat niet iedereen op dit tethering netwerk kan inloggen.

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)