Mobiele telefonie: verzenden van email vanaf telefoon niet meer ondersteund

• 16 september 2015
  • 12 reacties
  • 1769 keer bekeken

Reputatie 1
Als je via de mobiele telefoon email wilt verzenden, dan heb je daarvoor een zgn SMTPserver voor nodig. De instellingen geef je op in je email app onder 'uitgaande email-server'.

Het is nu door Telfort onmogelijk gemaakt om de betreffende server (smtp.telfortmail.nl) te gebruiken, via welke de mail op de telefoon wordt verzonden. Niemand kan nu nog mail verzenden via de telefoon (dit staat overigens los van welke internetprovider je hebt voor email).

Telfort helpdesk geeft aan dat dit een probleem is waaraan wordt gewerkt. Echter, dit loopt al sinds 7 augustus. Nu, ruim 5 weken later, is dit nog niet opgelost. Kennelijk heeft Telfort niet de intentie dit op te lossen, want ze geven ook geen datum af.

Een 'oplossing' die ik van de helpdesk te horen krijg, is dat je voor de uitgaande email van je telefoon dan de SMTP server van je reguliere service provider maar moet gebruiken. Dit is inmiddels ook op de website zo aangegeven, met daarbij ingeven je userID en het wachtwoord van je reguliere serviceprovider. Telfort verlegt daarmee hun probleem naar andere providers.

Maar andere providers hebben daar geen boodschap aan. Die hebben hun servers dicht staan voor het verzenden van email van andere netwerken. En ze gaan echt niet nu ineens een authenticicatie toevoegen omdat Telfort hun mobiele emailservice laat vervallen.

Hoogst waarschijnlijk hangt deze actie samen met een andere actie van Telfort, namelijk om je 4 euro per maand te laten betalen voor email adressen die niet zijn gekoppeld aan een vast internet abonnement van Telfort.

Telfort,
jullie komen jullie afspraken niet na. Email verzenden via de mobiele telefoon is gewoon een basisfunctie die jullie nu laten vervallen.
Hoezo de slogan 'Goedkoper, maar wel van dezelfde kwaliteit die ik gewend ben'....

Inmiddels heb ik zeker al 2 uur met helpdeskmedewerkers gesproken. Ik heb 2 euro gecrediteerd gekregen voor de belkosten ... (jaja, 4 gesprekken, starttarief 50 ct per gesprek, 120 belminuten à 20 ct, werkelijke kosten dus 26 euro....)

Goede reden om maar eens om te zien naar een andere mobile telefonie leverancier.

12 reacties

Wat voor telefoon heb je, anders zou ik de app my mail adviseren te proberen....
Daarmee kun je ook uit de voeten lijkt me. (Lees - smtp functie gebruiken)

Suuk 6,
Friesian
Reputatie 1
Voor de goede lezer: het ligt niet aan de app, maar aan dat Telfort haar SMTP servers dicht heeft gezet voor mobiele email.
Reputatie 1
Kan een forum bezoeker uit eigen ervaring of ervaring van iemand uit zijn omgeving bevestigen dat het versturen van mail via een KPN abonnement wel werkt ?

Dan is het verhaal heel simpel: Telfort maakt gebruik van het KPN netwerk.
Werkt het bij de KPN wel en bij Telfort niet zou het opzet kunnen zijn. In dat geval kan Telfort in gebreke gesteld worden daar geen van ons een aankondiging van een diensten wijziging heeft gehad.
Dan kunnen we gewoon het abonnement voortijdig beëindigen. Ik ga dit uit (laten) zoeken.
Ben er een beetje klaar mee.....
Reputatie 1
Natuurlijk lukt het wel als je een KPN mobiel abonnement hebt.
Want KPN zet de eigen smtp servers echt niet dicht voor de eigen mobiele KPN klanten.
Overigens zijn de smtp servers van KPN: mail.kpnmail.nl en smtp.kpnplanet.nl

Het is duidelijk dat Telfort aan het downgraden is.
De huidige slogan 'goedkoper, met dezelfde kwaliteit die ik gewend ben' zal binnenkort op televisie zijn: 'Ik krijg mindere kwaliteit voor dezelfde prijs, doet u vooral geen zaken met ons'
Reputatie 1
Ik gebruik nu sinds het probleem is ontstaa dat app mymail.
Heb een mobiel abonnement en een internet/tv/telefoon abonnement bij telfort.
De app mymail werkt vooralsnog (en als enige app) wel om uitgaande mail te versturen.
Vraag me niet hoe de instellingen in de app staan, want daar kom ik niet bij (kan ik niet bij)
Maar het werkt.'s dus een noodoplossing, maar vooralsnog een noodoplossing die al die tijd werkt.
Reputatie 1
De app mymail werkt vooralsnog (en als enige app) wel om uitgaande mail te versturen.
Vraag me niet hoe de instellingen in de app staan, want daar kom ik niet bij (kan ik niet bij)
Maar het werkt.'s dus een noodoplossing, maar vooralsnog een noodoplossing die al die tijd werkt.

Ah, dat verduidelijkt de zaak.
Jij hebt precies wat Telfort graag wil zien... Namelijk én het vaste internet abonnement én het mobiel abonnement tezamen.
Dan zet Telfort graag hun smtp server voor mobiel verzenden voor je open... Heeft dus weer niets te maken met de App.

Maar het moet ook mogelijk zijn een andere provider te hebben voor vast internet, en toch mail te versturen van je telefoon.
Zo is het altijd al geweest, en ook andere mobiele providers ondersteunen dit. Telfort geeft 'de oplossing' bij hun 'toestelhulp':

En wat technisch verhaal, maar ze verleggen hun probleem naar de andere providers, die moeten hun smtp server maar openzetten voor andere netwerken of een authenticicatie op basis van userID en wachtwoord gaan instellen.

Maar daar trappen andere providers natuurlijk niet in, die gaan echt niet, omdat Telfort de eigen service wilt verlagen, moeite doen voor Telfort....
Als Telfort gewoon de eigen mobiele smtp server open laat voor verzenden vanaf hun eigen mobiele netwerk, dan zou er niets aan de hand zijn.

Maar Telfort kiest er kennelijk voor om een basisfunctie in het mobiele telefonie verkeer te laten vervallen (althans, als je geen vast internet abonnement hebt bij Telfort).

Telfort: foutje, bedankt....
Badge +1

Jij hebt precies wat Telfort graag wil zien... Namelijk én het vaste internet abonnement én het mobiel abonnement tezamen.
Dan zet Telfort graag hun smtp server voor mobiel verzenden voor je open... Heeft dus weer niets te maken met de App.

Maar het moet ook mogelijk zijn een andere provider te hebben voor vast internet, en toch mail te versturen van je telefoon.
Zo is het altijd al geweest, en ook andere mobiele providers ondersteunen dit. Telfort geeft 'de oplossing' bij hun 'toestelhulp':

En wat technisch verhaal, maar ze verleggen hun probleem naar de andere providers, die moeten hun smtp server maar openzetten voor andere netwerken of een authenticicatie op basis van userID en wachtwoord gaan instellen.

Maar daar trappen andere providers natuurlijk niet in, die gaan echt niet, omdat Telfort de eigen service wilt verlagen, moeite doen voor Telfort....
Als Telfort gewoon de eigen mobiele smtp server open laat voor verzenden vanaf hun eigen mobiele netwerk, dan zou er niets aan de hand zijn.

Maar Telfort kiest er kennelijk voor om een basisfunctie in het mobiele telefonie verkeer te laten vervallen (althans, als je geen vast internet abonnement hebt bij Telfort).

Wel , heb een all-in-one abbo en bij mij doet hij ook niet aan relaying. Pfff. . . . . . .schande!:@:@:@
Badge +1

Wel , heb een all-in-one abbo (en mobiel) en bij mij doet hij ook niet aan relaying. Pfff. . . . . . .schande!:@:@:@

Overigens bij KPN idem dito.
Reputatie 1
Klopt m.i.

Zie ook mijn reactie op: https://forum.telfort.nl/mobiel-internet-256/smtptelfortnl-relaying-51270/index1.html#post458174
Reputatie 1
Klopt m.i.

Zie ook mijn reactie op: https://forum.telfort.nl/mobiel-internet-256/smtptelfortnl-relaying-51270/index1.html#post458174

Dank voor je reactie. Ik wist niet dat dit topic ook al een andere thread had.
Mijn man heeft een mobiel internet bij kpn (zakelijk!) en kan ook sinds dezelfde datum niet meer mailen vanaf zijn telefoon. Hij heeft geen kpn-emailadres.
Reputatie 1
Met dank aan een forum lid wat geprobeerd en voor mijn zakelijke mail werkt het..

De voorwaarde is dat je huidige mail provider SMTP relaying toestaat vaak in combinatie met authenticatie. (inloggen met loginnaam en wachtwoord van de je mail account) Mijn provider(s) staan dit sinds kort toe.

zie ook https://forum.telfort.nl/mobiel-internet-256/e-mail-versturen-via-mobiele-netwerk-51340/index3.html#post458518

Reageer