Mb's mobiel internet verdwenen

• 26 december 2013
  • 15 reacties
  • 2993 keer bekeken

Badge
Gisteren, 1e kerstdag, was ik even buiten. Ik kreeg na zo'n vijf minuten een bericht dat 80% van m'n 500mb bundel op was. Dat is gek, want ik verbruik m'n bundel bijna nooit en zit nu in de eerste week vd maand. Maar oké, er kan iets geks gebeurd zijn in de afgelopen week. Vervolgens ben ik zo'n 10 minuten buiten wifi bereik geweest tot en met nu. Nu krijg ik opeens weer een bericht dat m'n internetbundel helemaal op is. Terwijl ik dus constant binnen een werkend wifi netwerk ben, wat door m'n telefoon ook steeds gebruikt wordt. Ik heb nl geen 3G signaaltje in m'n telefoon staan, gewoon steeds 2-3 streepjes van het 'regenboogje'.
Wat is er nu aan de hand?

15 reacties

Reputatie 8
Badge +15
Als beide verbindingen, Wi-Fi en 3G, aan staan in het toestel dan kan dit voorkomen. Je toestel zal altijd de snelst mogelijke verbinding zoeken en gebruiken. Dit is een eigenschap van een smartphone.

Zo kan het bijvoorbeeld door een instelling komen dat de Wi-Fi uitgeschakeld wordt op het moment dat het toestel in de slaapstand gaat. Ook als de Wi-Fi even weg valt of zwak is dan zal je 3G verbinding het overnemen en dit hoef je niet altijd in de gaten te hebben.

Als je op een locatie bent waar je gebruik kan maken van de Wi-Fi zoals thuis zet dan de mobiele dataverbinding uit. Je toestel zal dan nooit gebruik maken van het 3G netwerk en zo onbedoeld MB's kwijt raken.

Dit trucje doe ik al sinds de tijd dat de internetbundels uit een x aantal MB's betaan en ik ben nooit voor verassingen komen te staan. Ik doen ontzettend veel met mijn telefoon en internet en zelfs met 500 MB hield ik op deze manier een paar MB's over op het einde van de maand. 🙂
Ik heb precies hetzelfde gehad, kerstdag sms met dat ik op80% zat en een dag later was het op. En dat terwijl ik nog 2 weken tot m'n nieuwe maand heb... Ik heb 1gb en zit er nooit overheen in de 4 jaar(!) dat ik internet op m'n mobiel heb van Telfort.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik vriendinnen heb die dit ook opeens hadden bij Vodafone en T-mobile...
Ik heb zwaar het gevoel dat we worden genaaid met z'n allen...

Een antwoord van een Telfort medewerker zou wel fijn zijn!
Afgelopen nacht zelfde probleem: Thuis dus op goedwerkende wifi en internetverbinding daarbij uit.  Gisterenavond 23.00 voor slapen nog  iets van 280 mb  tegoed. Vanochtend bij aanzetten ongeveer 8.00 de vreemde mededeling dat ik vanacht al mijn mb's verbruikt zou hebben. Nu niks meer over. Terwijl ik de afgelopen maanden gemiddeld 270 kb per maand verbruikte. Pure diefstal in de nacht van Telfort. klacht ingediend bij winkel.....duurt ongeveer 10 dagen. Ik weiger mb' s bij te kopen en ben blij dat ik maar voor een jaar met mijn sim only bij Telfort zit. bah...
Reputatie 3
Badge +1
Welkom op het forum Leonardo!

Erg vervelend dat jouw MB's zo snel verbruikt zijn. Ik kan me voorstellen dat je hier raar van opkijkt als jouw normale verbruik niet zo hoog is. Echt wordt het verbruik 's nachts bijgewerkt waardoor het lijkt alsof je 's nachts MB's heb verbruikt. Ik adviseer je om mobiel internet uit te schakelen zodra je een Wi-Fi-verbinding hebt. Daarnaast kun je ook een app downloaden (bijvoorbeeld 'Datamanager') om in te zien waaraan de MB's worden verbruikt.

Denise
Welkom op het forum Leonardo!

Erg vervelend dat jouw MB's zo snel verbruikt zijn. Ik kan me voorstellen dat je hier raar van opkijkt als jouw normale verbruik niet zo hoog is. Echt wordt het verbruik 's nachts bijgewerkt waardoor het lijkt alsof je 's nachts MB's heb verbruikt. Ik adviseer je om mobiel internet uit te schakelen zodra je een Wi-Fi-verbinding hebt. Daarnaast kun je ook een app downloaden (bijvoorbeeld 'Datamanager') om in te zien waaraan de MB's worden verbruikt.

Denise

Beste Denise,
 MIjn internet is elke nacht automatisch uitgeschakeld omdat ik thuis wifi heb.Dat werkt nu ook prima. Dus er is niets verbruikt. Ik heb geslapen Dit app om verbruik te monitoren heb ik al lang en ik verbruik elke dag maar een paar mb's en er is niets veranderd wat dit verbruik zo drastisch zou kunnen laten toenemen. Ik verbruik zolang ik mobiel internet heb van Telfort 250 tot 280 mb PER MAAND  en nu is er in EEN NACHTJE van 11 tot 12 Januari 280 mb mijn hele toegoed  VERDWENEN !!!!   Dat is dus niet erg vervelend zoals jij schrijft maar PURE DIEFSTAL !!!! En ik ga er van uit dat het netjes opgelost wordt .  Gr Martin
Reputatie 8
Badge +15
Je 3G verbinding wordt niet automatisch uitgezet als je over gaat op de Wi-Fi. De 3G verbinding is nog steeds actief maar wordt door de Wi-Fi verbinding als 2de verbinding geplaatst.

Op het moment dat beide verbindingen aan staan zal je toestel altijd de snelste verbinding pakken, de Wi-Fi verbinding. Als deze verbinding op een gegeven moment zwak is en weg valt dan zal je toestel automatisch overschakelen naar de 3G verbinding. Dit is een eigenschap van een smartphone. Is het toestel bezig met bijvoorbeeld het binnen halen van updates dan zal dit verder via het 3G plaats vinden.

Om er zeker van te zijn dan je toestel alleen de Wi-Fi gebruikt dien je de 3G verbinding handmatig in het toestel uit te zetten.
Verder wordt het verbruik net zoals bellen en sms'en geregistreerd door je simkaart. Je toestel heeft dus daarwerkelijk dat aantal MB's verbruikt via het 3G netwerk. Internetverbruik door de Wi-Fi wordt alleen door het toestel geregistreerd en niet door de simkaart.
Je 3G verbinding wordt niet automatisch uitgezet als je over gaat op de Wi-Fi. De 3G verbinding is nog steeds actief maar wordt door de Wi-Fi verbinding als 2de verbinding geplaatst.

Op het moment dat beide verbindingen aan staan zal je toestel altijd de snelste verbinding pakken, de Wi-Fi verbinding. Als deze verbinding op een gegeven moment zwak is en weg valt dan zal je toestel automatisch overschakelen naar de 3G verbinding. Dit is een eigenschap van een smartphone. Is het toestel bezig met bijvoorbeeld het binnen halen van updates dan zal dit verder via het 3G plaats vinden.

Om er zeker van te zijn dan je toestel alleen de Wi-Fi gebruikt dien je de 3G verbinding handmatig in het toestel uit te zetten.
Verder wordt het verbruik net zoals bellen en sms'en geregistreerd door je simkaart. Je toestel heeft dus daarwerkelijk dat aantal MB's verbruikt via het 3G netwerk. Internetverbruik door de Wi-Fi wordt alleen door het toestel geregistreerd en niet door de simkaart.

Nogmaal de situatie was die nacht precies gelijk als alle 100 nachten en ook de instellingen waren precies hetzelfde als daarvoor en mijn verbruik was in de 2 maanden daarvoor ongeveer 250 MB PER MAAND en nu 280 MB IN EEN NACHT....  
Ik heb dus ook in die nacht om 22.00 uur toestel uitgeschakeld en om 8.00 s ochtends ingeschakeld en laten liggen net als als altijd en ik ben alleenwonend dus er kan ook niemand anders aan gezeten hebben. Toestel Iphone 5S schakeld 3G uit als wifi aan staat. Toestel ligt vlakbij sterk wifikanaal in een kleine flat en ik woon alleen dus er kan ook niemand anders iets mee gedaan hebben. 
 Nogmaal de situatie was die nacht precies gelijk als alle 100 nachten daarvoor en ook de instellingen waren precies hetzelfde als daarvoor en mijn verbruik was in de 2 maanden daarvoor ongeveer 250 MB PER MAAND verbruik maar een paar mb s per dag(Ik hield ruim MB's over die einde van de maand die dan telkens verdwijnen in de pocket van Telford) en nu 280 MB mijn hele tegoed IN EEN NACHT midden in de maand verdwenen....    Blij dat ik geen 2 jaar contract heb afgesloten bij Telfort..
[/quote]
Reputatie 8
Badge +16
Punt alleen is dat Telfort 's nachts het dataverbruik bijwerkt, terwijl jij het overdag verbruikt.
Met een telefoongesprek staat per gesprek de tijd en duur gelogd.
Bij data verbruik is dit niet het geval, hier is alleen gekozen voor een tellertje wat iedere nacht wordt uitgelezen en op nul wordt gezet.
Die tijd van het uitlezen is de bijwerktijd die jij ziet in je verbruiksgegevens, dus nee je verbruikt het dus niet in de nacht maar je hebt het de dag voorafgaande aan de nacht verbruikt.
Het punt van uitlezen en dag of nacht maakt niet uit.. IK ben ineens in korte tijd paar uurtjes maar liefst 374  hele resterende mb tegoed kwijt. IN EEN PAAR UUR.  Terwijl ik mijn mobiel bijna niet gebruik en er niets anders mee gedaan heb als in maanden daarvoor en het gemiddeld gebruik PER MAAND daarvoor 25m mb was... !!!!   Dus niet emmeren over uitleesmoment of dag of nacht....  er is gewoon ineens een buitengewoon groot gebruik in een kort moment verdwenen terwijl er niets met de telefoon gebeurd is !!!!!!!! Het lijkt er af en toe net op of jullie maar over allerlei zaken emmeren die iedereen al weet terwijl het werkelijke probleem expres omzeild wordt of zogenaamd niet opgepakt !
sorry typfoutje gemiddelde gebruik per maand was 250 mb (niet 25 mb) maar dat is nog lang geen  374 mb in een korte tijd!
Reputatie 8
Badge +15
er is gewoon ineens een buitengewoon groot gebruik in een kort moment verdwenen terwijl er niets met de telefoon gebeurd is !!!!!!!!

Er is al aangegeven dat het dataverbruik vertraagd bijgewerkt wordt. Verder hoef je niet actief met het toestel bezig te zijn. Er zijn diverse programma's actief op het toestel die draaien zonder dat de gebruiker iets hoeft te doen met het toestel.

Het daadwerkelijke probleem waar jij het over hebt zijn de eigenschappen van een smartphone en deze zijn aan te passen naar eigen inzicht.
- Updates alleen via de Wi-Fi
- Toestemming vragen om te apps te updaten
- Synchroniseren valt te regelen
- En de aller aller belangrijkste: Het uitzetten van de 3G verbinding bij gebruik van een Wi-Fi verbinding.

Ik snap wel dat je wantrouwend bent omdat je het MB verbruik vaak niet in de gaten hebt. Met bellen en sms'en ben je veel meer bewust van het verbruik omdat je deze 2 diensten altijd actief gebruikt. Je weet wanneer je belt of een sms verstuurt en dat is bij MB verbruik niet altijd zo.
-Ik doe updates alleen via wifi
-ik vraag toestemming aan apps te updaten en ik heb maar een paar hoogstnoodzakelijke apps  op mijn 5S
NOGMAALS de afgelopen maanden gemiddeld hooguit 250 mb verbruik en nu ineens in een paar uur 375 MB terwijl er niets aan de instellingen etc gewijzigd is e KLOPT NIET = DIEFSTAL VAN MB's DOOR TELFORT !!!!!!
Badge
@Leonardo,

Ik vind het jammer om te lezen dat je er zo over denkt. Er wordt alleen dataverbruik in rekening gebracht als er gebruik wordt gemaakt van ons mobiele netwerk. Aan jouw bericht te lezen was jouw telefoon toch niet verbonden met Wi-Fi en werd er mobiele data verbruikt. Op jouw iPhone wordt het mobiele dataverbruik ook bijgehouden (Instellingen --> Mobiel netwerk: gebruik mobiel dataverkeer). Je kunt daar ook zien hoeveel mobiele data een app gebruikt. Je kunt deze gegevens elke maand aan het begin van jouw factuurperiode resetten.

Laïla
Lezen Laila  > ik heb al een aantal keren vermeld dat mijn iphone de hele nacht alleen op wifi ingesteld is en dat ik alle 100 dagen en nachten daarvoor een gemiddeld gebruik van   5 a 10 mb PER DAG had en nu ineens 387 IN EEN UURTJE.....   ik leg het niet nog een keer uit. Jullie houden jullie expres van de domme met opmerkingen waaruit blijkt dat jullie niet goed kunnen of willen lezen/begrijpen wat er aan de hand is ....walgelijke methode van Telfort !

Reageer