Mb’s ineens op

• 6 november 2017
  • 26 reacties
  • 315 keer bekeken

Reputatie 1
Badge +1
Hallo, ik heb afgelopen vrijdag een nieuw abbonement gekregen. Vrijdagochtend had ik nog 700mb en met dit nieuw abbo zou ik juist nog meer mb’s moeten krijgen. Tot mijn verbazing zegt de telfort app dat alles op is. Ik kan toch nooit in 1 dag 700mb hebben opgemaakt? Mijn bundel is nog twee weken geldig en mij internet was nooit op aan het einde van de maand. Volgens mij is hier dus iets fout gegaan.

26 reacties

Reputatie 8
Badge +16
Hallo JLinders, bedankt voor het verlengen van je abonnement! Ik heb naar je verbruik gekeken en ik kan tot nu toe niet zien dat het ergens fout is gegaan. Ik zie dat er op zaterdag 4 november jl. om 16.37 uur ruim 600 MB's is verbruikt. Kun je misschien even nagaan waarvoor je om dat tijdstip gebruik maakte van mobiel internet. Daar is er toen namelijk heel veel verbruik geweest. In afwachting van jouw reactie.
Reputatie 1
Badge +1
Klopt had ik ook gezien maar dat kan helemaal niet want was toen met mn vriendin onderweg en hoe kun je zoveel mb’s verbruiken btje vreemd!
Reputatie 8
Badge +16
Hallo Jlinders, bedankt voor je snelle reactie. Je gebruik juist de meeste MB's wanneer je bijvoorbeeld onderweg bent en niet bent aangesloten op een WiFi netwerk. Kun je ook je apps bekijken en controleren of er wellicht geen update of dergelijke is geweest?
Reputatie 1
Badge +1
Updaten onderweg heb k juist uitgezet! Ik heb wel gebeld toen maar nix op internet gedaan.
Reputatie 1
Badge +1
Maar wat ik ook raar vind, vanaf mijn nieuwe abbo inging kreeg k extra min maar geen mb. In mijn telfort staat ook dat ik abbo heb van 500 mb maar dit is nu dus 1200 toch?!
Reputatie 1
Badge +1
Ik kreeg namelijk wel n berichtje dst ik de 1200mb verbruikt heb.
500 is de basis, maar inderdaad zolang deze aanbieding loopt zou je 500+700(verlengvoordeel) moeten krijgen.
Je abonnement laat wel 500 zien dat is bij mij net zo, maar via mijntelfort mobiel en de app zou bij verbruik 1200 Mb moeten staan. En bij de tab abonnement het eerder genoemde basis aantal Mb's en apart vermeld het verlengvoordeel.

En totaal dan waarschijnlijk 175 belminuten.
Reputatie 1
Badge +1
Indd dus hoe word dit opgelost?!
Reputatie 1
Badge +1
Want ik betaal nu wel voor die extra mb’s maar heb zevniet gehad, dat is toch niet fair!
Reputatie 8
Badge +11
Je schrijft dat je een berichtje hebt gehad dat de 1200 Mb verbruikt zijn. Later schrijf je dat je ze niet gehad hebt........
Ik heb de indruk dat je niet helemaal begrijpt hoe het zit.
Zoals @Galdor68 als aangeeft zie je bij je abonnement de gegevens van je abonnement. Extra's die je krijgt zoals extra Mb's en belminuten zie je alleen terug bij het overzicht van je gebruik.

Je hebt updates uitstaan, zeg je. Misschien denk je dat je alleen data verbruikt als je wat in de browser doet, maar dat is zeker niet zo!
Elke app die gegevens nodig heeft die niet lokaal (op je telefoon) te vinden zijn gaat proberen die gegevens op te halen. Via wifi maakt dat niet uit, maar als je 'op straat' bent betekent het ophalen van gegevens gewoon dataverbruik.
Bij elke app kun je denken aan navigatie, YouTube, WhatsApp en ga maar door. Zeker plaatjes en filmpjes kunnen nogal wat vragen. Als je bijvoorbeeld in WhatsApp een leuk filmpje krijgt toegestuurd is dat filmpje nog helemaal niet bij jou. Pas als je het gaat bekijken wordt het binnengehaald (dataverbruik). YouTube in uiteraard ook een prima Mb-vreter.
Ik zal het ook nog een keer proberen, heb je de vebruiksapp mijntelfort op je mobiel staan? En zo ja de meeste recente versie?
Als je daarop inlogt zie je dan zoiets als dit?

Als je daar verder scrolt en bij abonnement overzicht kijkt zie je inderdaad bij bundels 'maar' 500 Mb staan tevens staan daar ook maar 150 belminuten terwijl het plaatje er 175 min 1 laat zien. Zoals het plaatje ook laat zien heb ik wel 1200Mb staan en daar 904 van verbruikt dit vanaf 26-10

Log ik nu via de tablet in op de website dan zie ik bij abonnement hoe alles is opgebouwd, gezien dit topic heb je dezelfde bundel dus zou je tenzij er ergens iets niet goed werkt iets soortgelijks moeten zien.

De uitspraak ik heb niks op internet gedaan deed mij aan mijn schoonmoeder denken, die zei vaak ik zit niet op internet ik zit op ilse geen idee of dat nog bestaat maar dat is/was een website om online spelletjes te spellen.
Het is goed dat je automatische updates etc uit hebt staan, maar zolang de dataverbinding actief is kunnen sommige apps ongemerkt toch data verbruiken, zoals facebook voor statusupdate's. Maar de genoemde 600Mb is toch wel heel veel voor iets op de achtergrond.
Vaak kan je via het instellingen menu bij dataverbruik wel achterhalen welke app de boosdoener is. Dat is waar Stephen op doelde doe ik dit op mijn toestel dan zie ik dat de google playstore de grootste verbruiker is.
Reputatie 2
Badge +1
Het is vaak zo dat er toch apps zijn die onbeperkt data "mogen gebruiken" ondanks dat je alles hebt uitgezet. Door diep in je instellingen te duiken kun je zien welke dit zijn en wat ze gebruiken. Je kunt ze dan uitzetten, maar je moet wel weten waar ze voor zijn.
Reputatie 1
Badge +1
Thanx iedereen
@Jlinders zie je nu de goede gegevens zoals op de plaatjes?
Reputatie 1
Badge +1
Dat wel maar het blijft n raadsel hoe er 600mb weg is. Ik heb 500mb bij gekocht dus komt wel goed!
Dan is in ieder geval 1 ding opgelost. Dank je voor de bevestiging.
Via het instellingen menu bij data verbruik vind je dus niks terug wat dat vreemde verbruik kan verklaren?
Afgaande op je eerdere berichten vind ik het ook vreemd je zou echt een flinke app moeten installeren of een ruime update van een app.
Reputatie 1
Badge +1
Ik heb vanmiddag 500mb gekocht en daar is nu al 85mb van op terwijl k de hele dag thuis was en op wifi ben aangesloten dit is heel raar!
Ik heb vanmiddag 500mb gekocht en daar is nu al 85mb van op terwijl k de hele dag thuis was en op wifi ben aangesloten dit is heel raar!
@Jlinders
Heb je Wi-Fi en mobiel data aanstaan? Zet mobiel data alleen aan wanneer het nodig is. Kijk bij je Wi-Fi instellingen bij iOS Wi-Fi assistent / bij Samsung slimme netwerkwissel uit, kan bij Android verschillend worden aangeduid.

Wat zie je bij gegevensgebruik? Kun je daar info van actieve apps terugvinden? Dat wat @Galdor68 al opmerkte, graag een terugkoppeling daarop.
Reputatie 1
Badge +1
Waar moet k dat vinden?
Reputatie 1
Badge +1
Wifi assist staat uit!
Wifi assist dus dan heb je een Iphone.
Reputatie 1
Badge +1
Iphone
Als u wilt zien hoeveel mobiele data u hebt gebruikt, gaat u naar 'Instellingen' en tikt u op 'Mobiel netwerk' of 'Mobiele data'. 
Als je daar kijkt wat zie je dan? Per app

Wellicht helpt het ook om eens hier te kijken
https://support.apple.com/nl-nl/HT201299
Reputatie 1
Badge +1
Ja die gevens heb ik dus gewist toen ik aan t pongelen was haha
Naast het feit dat wifi assist uitstaat zou mobiele data ook uit moeten staan als dit niet nodig is. Zie de link die ik in voorgaande post heb toegevoegd.

Reageer