beantwoord

LTE in plaats van 4G

• 10 juni 2018
  • 23 reacties
  • 1344 keer bekeken

Mijn vrouw heeft een abonnement van Telfort in combinatie met een Sony Xperia XA Ultra.
Sinds deze week staat er in het scherm van de telefoon ineens geen 4G meer, maar LTE. Ik heb inmiddels begrepen dat LTE hetzelfde is als 4G en dat de indicatie af hangt van het merk/type telefoon of er 4G of LTE in het scherm staat. Maar waarom is dat ineens deze week gewijzigd?

Ook staat de provider (Telfort NL) ineens niet meer in het beeldscherm.
Haar telefoonontvangst is vaak helemaal weg (staafjes bovenin beeld helemaal weg) en ook de ontvangst van de wifi is slecht, ook al zit ze nagenoeg naast de router.

Iemand een idee wat er aan de hand is?
Het toestel is nu net een half jaar oud en is niet gevallen of zo.Sinds gisteren zit er ook een nieuwe SIM-kaart in, maar ook dat heeft niet geholpen voor het ontvangst.
icon

Beste antwoord door JohanW. 13 juni 2018, 10:52

Ik heb inmiddels contact gehad met Sony. Heb een link gekregen waarmee ik de complete software van de telefoon heb verwijderd en alles opnieuw heb geïnstalleerd. Daarna alle app's en contacten terug gezet via google.

Waar voor vorige week nog 4G stond, staat nog steeds LTE. Ik begin te geloven dat er tussentijds een update is geweest en dat de aanduiding 4G is gewijzigd in LTE.
Ontvangst van telefoon en WiFi is goed. Naam van de provider staat alleen in beeld als het scherm vergrendeld is. Zodra ik het scherm ontgrendel staat de provider niet meer in beeld. Ik begin nu te twijfelen of dat voorheen wel zo was.... Zoals gezegd, het is de telefoon van mijn vrouw en zij weet ook niet meer of dat zo was....

Bij Instellingen -> Mobiele netwerken -> Serviceproviders wordt automatisch LTE NL KPN gekozen. Dat is op zich goed want Telfort maakt gebruik van dat netwerk. Ik heb dit meerdere malen gecontroleerd en daarbij valt het wel op dat het de ene keer langer duurt dan de andere keer voordat hij alle beschikbare serviceproviders heeft gevonden.

We gaan nu de telefoon een tijdje proberen om te kijken hoe alles werkt.
Voor nu, allen bedankt voor de reacties.
Bekijk reactie

23 reacties

Badge +18
Is het toestel al een keer opnieuw opgestart?
Is het toestel al een keer opnieuw opgestart?

Ja al meerdere malen.
Badge +18
Is de wifi, onder dezelfde omstandigheden, op andere toestellen wel goed?
En de mobiele ontvangst met haar simkaartje in een ander toestel?
Is de wifi, onder dezelfde omstandigheden, op andere toestellen wel goed?
En de mobiele ontvangst met haar simkaartje in een ander toestel?

Gisteren haar simkaart in een andere telefoon gedaan. Toen stond in het scherm van die andere telefon wel "Telfort NL". Internet toen niet geprobeerd omdat ze door haar bundel heen is. Ze kan wel bellen en gebeld worden.
Badge +18
Je zou haast denken dat er wat met haar toestel mis is.
Die kruistest nog eens doen als ze haar nieuwe bundel heeft?
En de wifi is alleen op haar toestel slecht?
Op basis van wat ik lees is het niet bewust gedaan maar bij veel telefoons kan je de weergave van de provider uitzetten.
Reputatie 8
Badge +11
Hoi JohanW, welkom op het Forum. Nu lees ik dat jouw vrouw een Sony Xperia XA Ultra heeft waarbij de provider niet meer in beeld staat. Is er iets gewijzigd in het toestel zoals Galdor68 ook zegt?
Daarnaast heb je de simkaart op aanraden in een ander toestel getest. Hoe lang heb je dat gedaan? Bleef de ontvangst daar op wel goed? Dus het aantal streepjes? Want als dat zo is, dan zit het waarschijnlijk in het toestel. Mocht dat zo zijn, dan wil ik je aanraden om even langs de winkel te gaan, mijn collega kan dan meekijken en eventueel het toestel opsturen ter reparatie.

En de WiFi? Is die op het andere toestel wel goed? Zoals nelly jacoba ook al vraagt.
Hoi JohanW, welkom op het Forum. Nu lees ik dat jouw vrouw een Sony Xperia XA Ultra heeft waarbij de provider niet meer in beeld staat. Is er iets gewijzigd in het toestel zoals Galdor68 ook zegt?
Daarnaast heb je de simkaart op aanraden in een ander toestel getest. Hoe lang heb je dat gedaan? Bleef de ontvangst daar op wel goed? Dus het aantal streepjes? Want als dat zo is, dan zit het waarschijnlijk in het toestel. Mocht dat zo zijn, dan wil ik je aanraden om even langs de winkel te gaan, mijn collega kan dan meekijken en eventueel het toestel opsturen ter reparatie.

En de WiFi? Is die op het andere toestel wel goed? Zoals nelly jacoba ook al vraagt.

Ik heb de Simkaart van mijn vrouw nu in mijn toestel gedaan en mijn simkaart in haar telefoon. Op mijn telefoon is alles in orde. Ik krijg nu ook Telfort in het scherm te zien en ook de aanduiding 4G.

Op het toestel van mijn vrouw met mijn simkaart zijn de staafjes van ontvangst minimaal en in plaats van 4G staat er LTE. De naam van mijn provider staat niet in beeld.
Bij de "instellingen mobiel netwerk" heb ik bij voorkeursnetwerktype de volgende keuzes:
- alleen WCDMA
- alleen GSM
- WDCMA (voorkeur)/GSM
- LTE (voorkeur)/WCDMA/GSM.

De keuze 4G staat er niet bij, net als de keuzes "automatisch kiezen" zoals dat op mijn toestel mogelijk is. Bovenstaande keuzes waren ook te zien toen de simkaart van mijn vrouw in haar toestel zat.

De Wifi-ontvangst werkt inmiddels wel goed op haar telefoon. Daarbij maakt het (uiteraard) niet uit welke Simkaart erin zit.
Op het toestel van mijn vrouw zijn geen wijzigingen aangebracht. De ellende van geen ontvangst is spontaan ontstaan. Ze kwam daarachter toen ze een bericht kreeg dat haar internetbundel op was. Dat was vreemd want ze gebruikt vooral internet binnenshuis via de Wifi.

Haar Simkaart in mijn telefoon zorgt voor volledig ontvangst, dus alle streepjes zichtbaar.

Ik ben bang dat ik moet concluderen dat de antenne van het toestel van mijn vrouw kapot is??? Het toestel is pas een half jaar oud. IK mag dus aannemen dat als ik het toestel inlever bij de Telfort-winkel dat dit onder de garantie wordt gerepareerd??
En is het mogelijk om in de Telfort-winkel een leentoestel te krijgen?? We gaan binnenkort op vakantie en dan zal de telefoon echt nog niet terug zijn van reparatie.
Reputatie 6
Badge +7
Kan het niet toevallig een update zijn van android naar bv (Oreo) 8.1 ipv 7.1 (Nougat) ?

En heb je al gekeken naar de APN instellingen staan die nog wel goed ?
Kan het niet toevallig een update zijn van android naar bv (Oreo) 8.1 ipv 7.1 (Nougat) ?

En heb je al gekeken naar de APN instellingen staan die nog wel goed ?

Ik heb gecontroleerd op updates. Die zijn er niet. Inmiddels de telefoon terug gezet naar fabrieksinstellingen, maar helaas geen positief resultaat.
Ik ga de telefoon ter reparatie aanbieden bij Sony..
Reputatie 8
Badge +17
die 4G of LTE in de notificatiebalk is afhankelijk van de firmware in het toestel. sommige fabrikanten zetten daar 4G in en andere LTE. Dit is om het even.

Dat de providernaam uit de notificatiebalk verdwenen is duidt wel op een probleem met het toestel.

Mogelijk dat een re-flash van de firmware hier al soelaas biedt,
Badge +18
Ik ga de telefoon ter reparatie aanbieden bij Sony..

Als je garantie wilt, moet je hem eerste bij de verkoper aanbieden, niet bij de fabrikant/importeur.
https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/reparatie-eigen-telefoon.htm
Reputatie 8
Badge +11
Dan lijkt het er inderdaad op dat het toestel de boosdoener is. Ik wil je dan ook aanraden om langs de winkel te gaan om het toestel ter reparatie aan te bieden. Zie ook de post van Nelly Jacoba. Of het onder de garantie valt, dat durf ik niet te zeggen. Dit bepalen ze in het reparatiecentrum. Maar als het een defect van het toestel betreft zal dit inderdaad onder de garantie vallen, maar dat durf ik niet te zeggen zonder het toestel gezien te hebben. Een leentoestel zit er helaas niet in. Die zijn niet beschikbaar, hoe graag ik je ook een had willen geven voor de vakantie. Heb je niet nog een toestel liggen?
Ik heb inmiddels contact gehad met Sony. Heb een link gekregen waarmee ik de complete software van de telefoon heb verwijderd en alles opnieuw heb geïnstalleerd. Daarna alle app's en contacten terug gezet via google.

Waar voor vorige week nog 4G stond, staat nog steeds LTE. Ik begin te geloven dat er tussentijds een update is geweest en dat de aanduiding 4G is gewijzigd in LTE.
Ontvangst van telefoon en WiFi is goed. Naam van de provider staat alleen in beeld als het scherm vergrendeld is. Zodra ik het scherm ontgrendel staat de provider niet meer in beeld. Ik begin nu te twijfelen of dat voorheen wel zo was.... Zoals gezegd, het is de telefoon van mijn vrouw en zij weet ook niet meer of dat zo was....

Bij Instellingen -> Mobiele netwerken -> Serviceproviders wordt automatisch LTE NL KPN gekozen. Dat is op zich goed want Telfort maakt gebruik van dat netwerk. Ik heb dit meerdere malen gecontroleerd en daarbij valt het wel op dat het de ene keer langer duurt dan de andere keer voordat hij alle beschikbare serviceproviders heeft gevonden.

We gaan nu de telefoon een tijdje proberen om te kijken hoe alles werkt.
Voor nu, allen bedankt voor de reacties.
Reputatie 6
Badge +7
Het klopt normaal staat het alleen op het vergrendel scherm de naam van de provider.
Reputatie 8
Badge +11
Hoi JohanW. goed om te lezen dat je veel geprobeerd hebt en als ik je verhaal zo lees zelfs met succes. Dat is goed om te lezen. Ik begrijp dus dat het bereik weer goed is, de WiFi is weer goed. Alleen de provider mist in beeld. Dat is op zich volgens mij niet niet heel erg. De werking is veel belangrijker en dat lijkt goed te gaan. Zoals je al aangeeft, hou het even in de gaten. Mocht er toch later iets niet goed gaan, dan wil ik je toch aanraden om even langs de winkel te gaan.

Wanneer je ondertussen nog andere vragen hebt, dan hoor ik dat uiteraard graag.
Het klopt normaal staat het alleen op het vergrendel scherm de naam van de provider.
Dat verschilt per merk lijkt het op mijn Huawei p10 staat het permanent in het statusbalkje en kan ik dit zelf aan en uit zetten.
Hoi wat een gehannes zal ik het corecte andwoord dan maar geven

Ja het licht aan je telefoon en telfort .Het komt door de cpu de MediaTek mt6757 de cpu heeft problemen met het telfort netwerk deze krachtpatser ondersteund full Lte maar het telfort netwerk maar half voor data alles prima maar gesprek gaat niet via Lte en de cpu snapt niet waneer en waarnaar hij moet omschakellen (oorzaak gsm basebandfile in android)

Conclusie: in de la leggen wachten op update voor firmware of waneer ful Lte bij telfort word uitgerold (hoop bij terug fusie met kpn binnenkort ,heb ook nog een tellie met die cpu un de la liggen . snif 😜 ) sterkte en gedult dus
Reputatie 8
Badge +17
Dus kan je toch gewoon je telefoon gebruiken?
Je zal toch even moeten wachten tot je een werkende firmware upgrade krijgt die rekening houd met de halve Lte die telfort bied (wel data ,geen gesprek) of kijken in je huidigge setting bij netwerk voorkeur of je de Lte optie uit kan zetten , of tot telfort het netwerk verder uitrold of aanpast

Gezien het fijt dat het hier om een sony gaat heb je meeste kans met firmware update
Niet het correcte antwoord.

Het gebruiken van 4G/LTE voor spraak en of data, staat los van hoe dit wordt weergegeven waar het in dit topic om gaat. LTE is hoe deze verbinding wordt weergegeven in de statusbalk
https://support.sonymobile.com/nl/xperiaxaultra/userguide/icons-in-the-status-bar/

De Telfort sims maken zoals je zelf ook aangeeft nog geen gebruik van Volte en Vowifi.
Je zal deze optie juist aan moeten zetten als de provider het ondersteund. Als de provider of telefoon van de persoon die je belt dit niet ondersteund, of heeft deze het niet aanstaan zal je niet via LTE bellen.
Zoals ik al vermelde is dit een bug in de gsmbaseband file in de firmware waar specifiek de cpu mediatek mt6757 last van heeft dit is niet aleen met sony het geval maar ook vele anderren telefoons waar deze in gebruikt word

Ik kan nu velen links gaan plaatsen maar als je gaat zoeken op google met de combinatie van mt6757 en Lte zal je velen resultaten vinden met de zelfde isues

Overigens denk ik niet dat het iemand wat intreseerd wat het balkje aangeeft de echte isue is dat bereik wegvalt en de telefoin niet normaal te gebruiken valt op het telfort netwerk 😉😅
Overigens denk ik niet dat het iemand wat intreseerd wat het balkje aangeeft de echte isue is dat bereik wegvalt en de telefoin niet normaal te gebruiken valt op het telfort netwerk 😉😅
Daar gaat het de vraagsteller mede wel om
Mijn vrouw heeft een abonnement van Telfort in combinatie met een Sony Xperia XA Ultra.
Sinds deze week staat er in het scherm van de telefoon ineens geen 4G meer, maar LTE. Ik heb inmiddels begrepen dat LTE hetzelfde is als 4G en dat de indicatie af hangt van het merk/type telefoon of er 4G of LTE in het scherm staat. Maar waarom is dat ineens deze week gewijzigd?

Ook staat de provider (Telfort NL) ineens niet meer in het beeldscherm.Haar telefoonontvangst is vaak helemaal weg (staafjes bovenin beeld helemaal weg) en ook de ontvangst van de wifi is slecht, ook al zit ze nagenoeg naast de router.

Iemand een idee wat er aan de hand is?
Het toestel is nu net een half jaar oud en is niet gevallen of zo.Sinds gisteren zit er ook een nieuwe SIM-kaart in, maar ook dat heeft niet geholpen voor het ontvangst.

Het andere deel de ontvangst dat zal inderdaad met de uitleg over de chip verband houden.
Dat is dan inderdaad wel correct. Een jaar na dato had hier al een firmware update voor moeten zijn als daar het probleem zat. Het specifieke toestel is nu 3 jaar op de markt of daar nog veel updates voor komen is maar de vraag.

Reageer