beantwoord

Internetbundel op zonder duidelijke oorzaak.

• 17 september 2017
  • 10 reacties
  • 434 keer bekeken

Afgelopen woensdag kwam ik terug van mijn vakantie in Spanje en kon daar gewoon netjes gebruik maken van mijn bundel. Tot op de allerlaatste dag daar had ik ruim genoeg MB's over gehouden, iets meer dan 700MB. De dag na thuiskomst, op donderdag, had ik nog 666MB overgehouden rond de middag en kon gewoon buitenshuis internetten zoals ik altijd heb gedaan. Om precies 13:00 kreeg ik 2 SMSjes binnen, de eerste dat ik al 80% procent van mijn bundel had verbruikt en direct daarna dat het op was en ik niet meer in staat was om gebruik te maken van mijn internetbundel. Dit terwijl zowel de app als de website aangaven dat ik nog steeds die 666MB over had, ongeveer 2 uur later was dit ook ineens 0MB. Bij verbruik staat dan ook ineens dat op donderdag om 0:01 precies 666MB is verbruikt. Alles thuis doe ik via de wifi, zoals ik het al jaren doe en er zijn geen apps actief die zonder mijn toedoen data verbruiken als de telefoon niet in gebruik is. Ik heb nog nooit meer dan 400MB verbruikt op 1 dag buiten wifi om, laat staan ruim 600. Hoe kan dit?
icon

Beste antwoord door Wieger DB 18 september 2017, 17:04

Hoi Tonix79, welkom op het forum. Ik het is geen fijn idee dat je datategoed zo snel op is gegaan, nadat je in het buitenland bent geweest. Ik zie dat op 14 september er inderdaad veel data gebruikt is. Waaraan kan ik niet inzien. Het advies van Koffiemok hieronder is het beste om na te gaan waar je data aan op is gegaan. Misschien heb je na de vakantie veel updates van je apps gedaan in de veronderstelling dat je met de wifi was verbonden en bleek dit niet het geval. De precieze oorzaak kan ik je jammer genoeg niet geven.

Via Instellingen > Mobiel netwerk (iPhone) Gegevensverbruik (Android) kan je inzien welke app en hoeveel MB's het verbruikt heeft. Maar.... Als je dit nooit gereset hebt dan wordt het lastig. Je zou kunnen kijken nar de uitschieters. Dit wil nog niet zeggen dat die app(s) verantwoordelijk zijn voor het hoge verbruik van de laatste dagen.

@GJC en Koffiemok dankjewel! 🙂
Bekijk reactie

10 reacties

Reputatie 8
Badge +11
Als ik iets moet verzinnen. Na je thuiskomst (eigenlijk na het verlaten van de Spaanse provider) heeft de provider daar je verbruik doorgegeven aan Telfort en is het verrekend?
Dat zou ik heel erg raar vinden, in de 2 weken dat ik in Spanje was is het elke dag goed gegaan en stond het netjes goed en up-to-date vermeld in de app.
Reputatie 8
Badge +11
Dan klopt mijn idee dus niet, tenzij het dubbel is geboekt.
Misschien heeft iemand anders nog een idee. Anders moet webcare er even naar kijken. Die zijn er morgen weer. Als je topic aan de beurt is zullen ze wel reageren.

Aanvullende vraag: met de app bedoel je toch wel de Mijn Telfort App? Een 'externe' app zal inderdaad het verbruik gewoon doorlopend bijgehouden hebben.
Ik bedoelde inderdaad de Mijn Telfort app.
Reputatie 8
Badge +11
Okee, duidelijk. Lijkt me iets voor webcare en niet iets voor ons als meedenkende klanten.
Dan maar even wachten tot morgen, hopelijk kunnen ze van webcare me verder helpen.
Reputatie 8
Badge +15
De sms 80 en 100% zijn realtime. Het verbruik op Mijn telfort wordt vertraagd bijgewerkt. Zie voor verwerkingstijden deze pagina.

Providers mogen niet bijhouden wat jij of wat je toestel doet met het internet. Webcare zal alleen kunnen nakijken of er inderdaad zoveel MB's zijn verbruikt.
Via Instellingen > Mobiel netwerk (iPhone) Gegevensverbruik (Android) kan je inzien welke app en hoeveel MB's het verbruikt heeft. Maar.... Als je dit nooit gereset hebt dan wordt het lastig. Je zou kunnen kijken nar de uitschieters. Dit wil nog niet zeggen dat die app(s) verantwoordelijk zijn voor het hoge verbruik van de laatste dagen.
Zoals eerder beschreven zijn de sms'en van 80 en 100% direct na elkaar verstuurd om 13:00, met minder dan 5 seconden tijd ertussen terwijl ik thuis op een sterke wifi signaal was verbonden. Dus dit kan niet realtime zijn. Gedurende de gehele vakantie was er een vrij stabiele 'lijn' qua verbruik en hield het netjes in de gaten, om 12:45 had ik nog gewoon die 666MB en ineens om 13:00 die 2 sms'en. Iets klopt hier gewoon niet.
Reputatie 7
Badge +13
Hoi Tonix79, welkom op het forum. Ik het is geen fijn idee dat je datategoed zo snel op is gegaan, nadat je in het buitenland bent geweest. Ik zie dat op 14 september er inderdaad veel data gebruikt is. Waaraan kan ik niet inzien. Het advies van Koffiemok hieronder is het beste om na te gaan waar je data aan op is gegaan. Misschien heb je na de vakantie veel updates van je apps gedaan in de veronderstelling dat je met de wifi was verbonden en bleek dit niet het geval. De precieze oorzaak kan ik je jammer genoeg niet geven.

@GJC en Koffiemok dankjewel! 🙂
Blijft wel een heel raar verhaal, meer vanwege het tijdstip van 0.01 op de 14e (terwijl ik lag te slapen en de telefoon uit stond) dan het verbruik zelf. Het zou idd kunnen dat het kwam door iets wat ik zelf heb gedaan zonder te beseffen, maar ik had geen updates meer (waren al up-to-date) en al helemaal niet om dat tijdstip zoals vermeld op de Mijn Telfort pagina van de site.

Reageer