beantwoord

Internet gebruik over Wifi en niet via abbonement

• 12 augustus 2016
  • 13 reacties
  • 691 keer bekeken

Dag, tot mijn schrik kwam ik er achter dat het internetgebruik van het abonnement is afgetrokken. Dit terwijl ik meende dat het via WIFI gebruikt werd.
Hoe, waar moet ik mijn instellingen wijzigen zodat het via Wifi gaat als Wifi beschikbaar is.

Graag hulp

Groeten Ine
icon

Beste antwoord door Enterprise 12 augustus 2016, 10:29

Ook al staat wifi aan op je telefoon, als deze even niet beschikbaar is dan neemt je mobiele abonnement de verbinding over.
De enige manier om dit te voorkomen is je mobiele data uitschakelen.
Bekijk reactie

13 reacties

Reputatie 8
Badge +19
Ook al staat wifi aan op je telefoon, als deze even niet beschikbaar is dan neemt je mobiele abonnement de verbinding over.
De enige manier om dit te voorkomen is je mobiele data uitschakelen.
Allereerst bedankt voor je antwoord, maar ik weet dan zeker dat Wifi wel beschikbaar is op de telefoon omdat ik dan ook op de laptop werk (avonduren).
Het is nogal omslachtig om elke keer mobiele data uit te schakelen.
Reputatie 8
Badge +19
Allereerst bedankt voor je antwoord, maar ik weet dan zeker dat Wifi wel beschikbaar is op de telefoon omdat ik dan ook op de laptop werk (avonduren).
Het is nogal omslachtig om elke keer mobiele data uit te schakelen.

Mwah... ik doe dat zelf ook als ik thuiskom, het is 1 keer vegen en 1 keer klikken, 2 seconden werk... ;)
Maar goed, je kent de oorzaak nu, zodra wifi even niet beschikbaar is dan neemt je mobiele data het over.
En dat kan dus al gebeuren als je net buiten bereik van je wifi bent, bijvoorbeeld als je naar een bovenverdieping loopt.
Daarnet aan de telefoon gezeten met telfort over hetzelfde probleem. Er worden bij mij snachts MBs ageschreven terwijl ik slaap & de wifi aanstaat op de telefoon. Volgens telfort komt het door automatische updates (die uitstaan op mn telefoon) & een slecht werkende wifi.
In het gesprek wordt totaal niet open gestaan voor mijn mening of meegedacht naar een andere oorzaak (of maar iets nagekeken), want hun hebben er vaker van gehoord en dus lag het probleem bij mij en moest iid maar gewoon mn mobiele data uit zetten. Ik vind het een erg gemakkelijke manier van reageren die weinig te maken heeft met klantvriendelijkheid. Dit zelfde zie ik hierboven ook weer terug komen, erg jammer telfort!!
Reputatie 8
Badge +19
Mijn reacties hierboven staan los van de klantvriendelijkheid van Telfort, ik ben ook maar een klant... ;)
Dat er 's nachts MB's worden afgeschreven komt omdat het verbruik van die dag 's nachts wordt bijgewerkt in het systeem.
Wat betreft je klacht, is voor jou hetzelfde van toepassing zoals ik hierboven al schreef...
Op internet kan je precies zien hoelaat alles verbruikt wordt... en daar staat toch echt dat het om de gekste tijden verbruikt wordt. En daarnaast heb ik met een beetje facebook en whatapp zeker weten geen 140 MB verbruikt in 5 dagen... Dus het mysterie leeft voort.
Reputatie 8
Badge +19
Op internet kan je precies zien hoelaat alles verbruikt wordt...
Op internet kan je precies zien hoe laat alles 'afgeboekt' wordt... dat zijn niet de tijden dat je data verbruikt hebt.
En als apps worden geupdate via je mobiele verbinding zit je zo aan de 140 MB hoor...
En automatische updates uitzetten werkt niet bij een aantal systeemapps, die worden toch wel geupdate.
Dus jij wil zeggen dat ze de hele nacht door, soms om de 2 minuten bijwerken hoeveel ik overdag verbruik (terwijl er een stuk verder ook tijden van overdag staan.. Lijkt me niet heel logisch..
Reputatie 8
Badge +19
Dan staat er iets op je phone wat er niet thuishoort, een app die ongemerkt contact maakt en data verbruikt.
Om je verbruik per app te kunnen zien zijn er in de Play Store apps beschikbaar en dit is ook via je instellingen in te zien (Instellingen/Datagebruik).
Heb ik al eerder naar gezocht, maar kon toen niets vinden.. Ik ga dr nog een keer mee aan de slag, maar blijf het vreemd vinden dat hij internet van de bundel pakt ipv de wifi die gewoon aan staat (en ik met de laptop geen problemen mee heb)
Er kunnen 2 dingen van invloed zijn. Een smartphone heeft een kleinere antenne module dan bijvoorbeeld een tablet en laptop.

En...
Controleer eens of bij Wi-Fi de Wi-Fi assistent aan staat, zet die uit.

Trouwens ik geef dit advies vaker, voor extra stukje zekerheid.. 's-nachts vliegtuigstand aan en daarna Wi-Fi, de sim is dan geblokkeerd voor alle verkeer.
Bedankt voor alle adviezen, ik ga toch ook mee aan de slag.
Reputatie 8
Badge +19
Bedankt voor alle adviezen, ik ga toch ook mee aan de slag.
Succes, ik hoop dat je het euvel vindt want als je geen goed zicht hebt op je dataverbruik is dat heel vervelend, en soms kostbaar...

Reageer