incorrect gebruik van internet

• 17 april 2014
  • 17 reacties
  • 929 keer bekeken

Krijg vandaag een brief met laatse waarschuwing incorrect gebruik.

ik heb een paar jaar geleden een sim only abonnement afgesloten met onbeperkt internet. Toen dit verlopen was wilde Telfort graag dat ik een ander abonnement nam met een nieuwe telefoon en een internet bundel. Ben er destijds niet ingetrapt want mijn abonnement geld voor onbepaalde tijd en onbeperkt internet is bijna nergens meer te krijgen voor ong. €15,- per maand.
Mijn internet gebruik is niets veranderd de afgelopen jaren  en nu krijg ik ineens een laatste waarschuwing ( nooit een eerste ontvangen !!! ) dat ik veel teveel data gebruik en dat ,als ik dat niet snel verander ,mijn internet wordt afgelsoten.

Telfort heeft waarschijnlijk geen rekening gehouden met slimme klanten die niet in hun dure telefoon aanbiedingen trappen en gewoon zelf een nieuwe telefoon kopen , zodat ze gewoon lekker onbeperkt kunnen internetten.

Het lijkt er heel erg op dat Telfort op deze manier van hun ons dure klanten afwil omdat wij geen nieuw internet abonnement wensen.
Ze schermen met het fair use policy en zeggen dus dat het gemiddeld verbruik voor dit abonnement zo'n 250 Mb is en ik schijn zo'n 2500 te gebruiken met mijn facebook,e-mail en wordfeud. Ik vind het een achterbakse manier om van ons af te komen en denk er sterk over om de OPTA of een programma als Radar in te lichten.Want laten we eerlijk wezen,wat is de term onbeperkt internet nog waard als het niet meer onbeperkt is als het Telfort ineens te duur wordt!!!!

zijn er meer klanten die hier mee te maken hebben gehad???

Oh ja,kreeg na telefonisch kontakt met de klantenservice de tip om de verbruiksmeter te downloaden die ik ( zal wel dom zijn } niet kan vinden.

17 reacties

Reputatie 8
Badge +16
Ze schermen met het fair use policy en zeggen dus dat het gemiddeld verbruik voor dit abonnement zo'n 250 Mb is en ik schijn zo'n 2500 te gebruiken met mijn facebook,e-mail en wordfeud. [..]Want laten we eerlijk wezen,wat is de term onbeperkt internet nog waard als het niet meer onbeperkt is als het Telfort ineens te duur wordt!!!!

Staat er iets over een fair use policy in je contract? Want dan mag Telfort je er inderdaad aan houden. En dan hebben ze inderdaad een punt als jij 10x zoveel gebruikt als de gemiddelde klant.

Overigens ben je dan echt een uitschieter qua verbruik want een provider doet dit echt niet zomaar.

Heb je de telefoon al gecontroleerd op apps die op de achtergrond heel veel data binnenhalen? Misschien malware?
Badge +1
Hoi AppietheBluesman,

welkom op het forum.

Als je de voorwaarden van het contract dat jij een paar jaar geleden hebt afgesloten er bij pakt, zul je tot de ontdekking komen dat daar inderdaad over een FUP (Faire Use Policy) gesproken wordt, en dat je dus eigenlijk nooit een contract met onbeperkt data hebt gehad.
In de voorwaarden van de FUP staat ook nog vermeld dat onder faire use wordt verstaan dat je niet méér verbruikt dan 10 het gemiddelde van alle telfortgebruikers.

Ik ga er vanuit dat het abonnement dat jij destijds hebt afgesloten een "Telfort Unlimited" abo was. In die tijd was het gemiddelde gebruik ongeveer 130 MB per maand, en aangezien je 10x het gemiddelde kon gebruiken, kon je dus voor ongeveer 1,3 GB per maand verstoken. Dat was toen al erg veel (en tegenwoordig voor de meeste mensen echt wel genoeg) dus vandaar de naam "Unlimited"...

Ik snap dat je er van baalt dat je nu op de vingers wordt getikt en dat je liever zou willen dat je wel een onbeperkt abo hebt, maar tijden veranderen, mobieltjes veranderen en aangezien daardoor het verbruik van den gemiddelde gebruiker ook veranderd passen daar nieuwe contractsvoormen bij...

overigens kun je jouw verbruik redelijk makkelijk checken door in Mijn Telfort te kijken of een app te installeren op je toestel die biijhoudt hoeveel data je gebruikt (om te checken of het verhaal dat je 2,5 GB per maand verstookt wel klopt).
Ja fair policy staat in het contract ( volgens mij bij iedereen )  maar dat stond er vijf jaar geleden ook al. Belangrijkste dingen zijn dat je geen twee kaarten mag gebruiken of via je telefoon een connectie maken met je laptop. Voor de rest is mijn internet gebruik niks ander dan twee jaar geleden en nooit last gehad. Nu krijg ik ineens deze ( dreig)brief van Telfort.
Ze zeggen ook dat het gemeten wordt aan het verbruik van de gemiddelde verbruiker. Toen ik vroeg wat er ging gebeuren als iedereen ineens 1G gaat gebruiken wist de dame in kwestie geen antwoord te geven.........ik blijf het vreemd vinden dat het nu ineens ( na ong. vijf jaar ) de kop opsteekt en voordien nooit een bericht gehad
.
Badge +1

Toen ik vroeg wat er ging gebeuren als iedereen ineens 1G gaat gebruiken wist de dame in kwestie geen antwoord te geven

dan zou je dus max 10 GB per maand mogen gebruiken zonder over de FUP heen te gaan :p

.........ik blijf het vreemd vinden dat het nu ineens ( na ong. vijf jaar ) de kop opsteekt en voordien nooit een bericht gehad
.

dat kan ik me voorstellen.
Wellicht dat iemand van WebCare hoe het procies zit met jouw verbruik tov het landelijke gemiddelde in de afgelopen periode.
Reputatie 8
Badge +16
Het gemiddelde van alle gebruikers stijgt elk jaar. Dus als jij netjes meestijgt met die trend is er weinig aan de hand.

Nu lijkt er echt iets anders aan de hand...

Voor alle duidelijkheid... kan die 2,5GB kloppen? Of denk jij dat Telfort dat fout ziet?
Reputatie 8
Badge +15
@Appiethebluesman en welkom op het forum.

Ik denk niet dat de Opta of Radar hier iets mee doet. Je bent destijds akkoord gegaan met de voorwaarden van het abonnement. Heb je nog een onbeperkt internetbundel dan zit daar een FUP aan gekoppeld. Dit staat ook in de voorwaarden van je abonnement vermeld.

Als je de laatste waarschuwing hebt gehad dan heb je meerdere waarschuwingen gehad. Lijkt me sterk dat je die allemaal niet ontvangen hebt..
Als je 2500MB hebt verbruikt dan heeft je toestel echt wel meer gedaan dan alleen WordFeud, e-mail en Facebook.

Ze zullen de MB meter bedoelen van KPN die je kunt downloaden om het MB verbruik te meten.
@Appiethebluesman en welkom op het forum.

Ik denk niet dat de Opta of Radar hier iets mee doet. Je bent destijds akkoord gegaan met de voorwaarden van het abonnement. Heb je nog een onbeperkt internetbundel dan zit daar een FUP aan gekoppeld. Dit staat ook in de voorwaarden van je abonnement vermeld.

Als je de laatste waarschuwing hebt gehad dan heb je meerdere waarschuwingen gehad. Lijkt me sterk dat je die allemaal niet ontvangen hebt..
Als je 2500MB hebt verbruikt dan heeft je toestel echt wel meer gedaan dan alleen WordFeud, e-mail en Facebook.

Ze zullen de MB meter bedoelen van KPN die je kunt downloaden om het MB verbruik te meten.

nee echt,ik doe verder geen gekke dingen met internet en echt nooit een waarschuwing gehad. waarom zou ik daarover liegen???
Het gemiddelde van alle gebruikers stijgt elk jaar. Dus als jij netjes meestijgt met die trend is er weinig aan de hand.

Nu lijkt er echt iets anders aan de hand...

Voor alle duidelijkheid... kan die 2,5GB kloppen? Of denk jij dat Telfort dat fout ziet?

heb ff gekeken en heb er een verbruiksmeter op zitten en die 2,5,GB klopt wel maar waaom dan nu pas na vijf jaar ineens zo'n brief en niet veel eerder....dat begrijp ik dus echt niet.Kijk,als je de hele dag regelmatig facebook kijkt en reageert heb je zo een paar honderd Mb te pakken in een week.
Reputatie 8
Badge +16
Er is niemand die je beschuldigt van liegen... met andere woorden, ik geloof je meteen als je schrijft dat je niks bijzonders met je telefoon doet. Aan de andere kant ben je als klant wel verantwoordelijk voor het dataverbruik... of dit nu bewust of onbewust is.

De vraag is dus waarom Telfort vaststelt dat jij 2,5GB verbruikt terwijl jij denkt dat dat niet klopt. Door  zelf bij te houden hoeveel MB je verbruikt, kun je in elk geval "tegenbewijs" leveren.

Als je niets doet loop je het risico om afgesloten te worden.
Er is niemand die je beschuldigt van liegen... met andere woorden, ik geloof je meteen als je schrijft dat je niks bijzonders met je telefoon doet. Aan de andere kant ben je als klant wel verantwoordelijk voor het dataverbruik... of dit nu bewust of onbewust is.

De vraag is dus waarom Telfort vaststelt dat jij 2,5GB verbruikt terwijl jij denkt dat dat niet klopt. Door  zelf bij te houden hoeveel MB je verbruikt, kun je in elk geval "tegenbewijs" leveren.

Als je niets doet loop je het risico om afgesloten te worden.

Ben ik ook met je eens maar ik bedoelde dat ik echt nooit enig bericht heb geahd van hun en nu ineens een laatste waarschuwing.
Ik heb destijds dat abonnement juist afgesloten omdat ik geen zin had om steeds te kijken of mijn limiet nog niet overschreden was...daarom neem je onbeperkt internet lijkt me.
verdiep me er dus verder ook niet in maar zal nu voortaan mijn updates enzo wel thuis via de WIFI doen...ik neem aan dat dat al een hoop scheelt.
Reputatie 8
Badge +16
Daarnaast zou ik je echt aanraden om het dataverbruik te gaan meten... dan weet je namelijk precies hoe het zit.
Daarnaast zou ik je echt aanraden om het dataverbruik te gaan meten... dan weet je namelijk precies hoe het zit.

dat ga ik ook wel even doen maar wat kan je nog met 250 MB dan tegenwoordig???
Reputatie 8
Badge +16
wat kan je nog met 250 MB dan tegenwoordig???
facebook,e-mail en wordfeud.

Sorry... ik kon het niet laten.

Met de opmerking in je laatste post suggereer je trouwens dat je zelf misschien toch wel doorhebt dat je meer dan 250MB verbruikt....
wat kan je nog met 250 MB dan tegenwoordig???
facebook,e-mail en wordfeud.

Sorry... ik kon het niet laten.

Met de opmerking in je laatste post suggereer je trouwens dat je zelf misschien toch wel doorhebt dat je meer dan 250MB verbruikt....

Nee,dat suggereer ik niet dat weet ik wel zeker maar er is mij nooit verteld dat "ONBEPERKT"
internet beperkt is op zo'n 250 MB in mijn pakket want met 250 MB kan ik helemaal niets dus heb ik ook geen zin meer om er voor te betalen. Op deze manier dien ik mijn contract uit en ga wel een ander abbonement afsluiten bij een andere provider...............alleen al uit de kift:mad:
Reputatie 8
Badge +15
Het was ook niet mijn bedoeling om je voor leugenaar uit te maken. Als dit zo over kwam mijn excuses daarvoor.
Ik weet dat Telfort meerdere waarschuwingen uit stuurt dus daarom vond ik vreemd dat je eerder geen waarschuwing hebt ontvangen. Vandaar mijn reactie.

Het is niet alleen de apps die je gebruikt die zorgen voor mb verbruik. Ook het systeem verbruikt mb's en Google doet ook regelmatig verbinding maken met de servers. Als je updates via het mobiele netwerk doet dan gaat het ook snel met de mb's.

Facebook heeft tegenwoordig weer een nieuw geintje en dat is het automatisch afspelen van video's zonder geluid. Als je dit niet uit zet dan kan het aardig wat mb's kosten.
Het was ook niet mijn bedoeling om je voor leugenaar uit te maken. Als dit zo over kwam mijn excuses daarvoor.
Ik weet dat Telfort meerdere waarschuwingen uit stuurt dus daarom vond ik vreemd dat je eerder geen waarschuwing hebt ontvangen. Vandaar mijn reactie.

Het is niet alleen de apps die je gebruikt die zorgen voor mb verbruik. Ook het systeem verbruikt mb's en Google doet ook regelmatig verbinding maken met de servers. Als je updates via het mobiele netwerk doet dan gaat het ook snel met de mb's.

Facebook heeft tegenwoordig weer een nieuw geintje en dat is het automatisch afspelen van video's zonder geluid. Als je dit niet uit zet dan kan het aardig wat mb's kosten.

Ik ben nu eenmaal niet zo thuis in die materie gewoon omdat ik dacht dat onbeperkt ook onbeperkt is en dat je dan zoveel verbruikt ...tja,daar heb je als leek ook geen idee van .
Ik kan ook niet begrijpen dat mensen zoveel geld neertellen om de hele dag op een telefoon(tje) te kijken....voor dat geld wat ik moet betalen is dat nog wel te doen.
Ik begrijp in ieder geval dat ik als ik thuis kom meteen over moet op wifi als ik iets wil doen op mijn  telefoon.
ik ben in ieder geval al iets wijzer geworden hier..............................blijer nog niet:p
Reputatie 8
Badge +15
Ik begrijp in ieder geval dat ik als ik thuis kom meteen over moet op wifi als ik iets wil doen op mijn  telefoon.

Zet je mobiele dataverbinding dan ook uit. Dan weet je zeker dat het internet alleen via de Wi-Fi gaat. 😉

Reageer