In anderhalf uur 3,2GB verbruikt 's nachts

• 25 juli 2017
  • 10 reacties
  • 442 keer bekeken

Onze zoon is in 1 nacht door zijn internetbundel heen en niemand snapt hoe het kan.
Zondag 23 juli 2017
Tijd 00:50
Type MB gebruik in Nederland
Nummer 06539*****
Verbruik 1715.5 MB
Bedrag Uit bundel

We vinden het zeer vreemd dat er zoveel MB's (1715,5 MB) verbruikt wordt 's nachts als hij slaapt.
Hij heeft hierop gechat met een medewerker van Telfort en die heeft alles bekeken en het bleek zelfs dat volgens hem er tussen 00.50 uur en 2.10 uur totaal meer dan 3200MB is verbruikt.
Kan iemand me misschien vertellen wat er fout is gegaan en hoe we dat oplossen?
Probleem is ook nog dat zijn nieuwe bundel pas op 18 augustus ingaat .

10 reacties

Reputatie 8
Badge +15
@Pootpotter
Providers mogen niet bijhouden wat men doet met/op het internet. Ze meten de sessies en die verrekenen met de internetbundel.

Paar tips:
- mobiele gegevens uit bij gebruik van WiFi.
- updates handmatig of alleen via WiFi.
- automatisch video afspelen op FB, Twitter, Instagram etc uitzetten.

Links:
https://forum.telfort.nl/mobiel-internet-256/tips-van-telfort-dataverbruik-terwijl-je-met-wifi-bent-verbonden-60519

Als jij of je zoon willen weten wat de boosdoener is dan zou je via de instellingen in het toestel bij mobiel netwerk of mobiel dataverbruik kunnen kijken. Daar vind je per app terug wat het verbruikt aan mobiel internet.
Bedankt voor je antwoord. Maar hij heeft 2GB per maand en de chatmedewerker zei dat hij 3,2GB in anderhalf uur had gebruikt.
Iets lijkt niet te kloppen hier.
Wie heeft die 1,2GB, die nu over zijn bundel is gebruikt, betaald?
Wat is trouwens de 4G snelheid van Telfort in de praktijk?
Ik zie nu dat met de tijd niet het tijdstip wordt bedoeld, maar het aantal minuten dat hij internet heeft gebruikt.
Dat is dus in 50 minuten 1715,5 MB.
Per minuut 34,31 MB
Per seconde 0,5718 MB

Is dus 4,57 Mbit/s
Reputatie 8
Badge +15
Op de pagina 4G aanzetten en gebruiken vind je de maximale snelheden (onder optimale omstandigheden) terug.

Maar hij heeft 2GB per maand en de chatmedewerker zei dat hij 3,2GB in anderhalf uur had gebruikt. Iets lijkt niet te kloppen hier. Wie heeft die 1,2GB, die nu over zijn bundel is gebruikt, betaald?
Bij Telfort zijn de bundels 3 maanden houdbaar. Wat je zoon overhoud aan minuten en MB's neemt hij dus 2 periodes mee. Waarschijnlijk zal die al wat aardig aan MB's hebben opgebouwd.

Ik zie nu dat met de tijd niet het tijdstip wordt bedoeld, maar het aantal minuten dat hij internet heeft gebruikt.
Nee, dat klopt ook niet. Het internetverbruik wordt gemeten naar het aantal kb's.
Maar hij heeft 2GB per maand en de chatmedewerker zei dat hij 3,2GB in anderhalf uur had gebruikt. Iets lijkt niet te kloppen hier. Wie heeft die 1,2GB, die nu over zijn bundel is gebruikt, betaald?Bij Telfort zijn de bundels 3 maanden houdbaar. Wat je zoon overhoud aan minuten en MB's neemt hij dus 2 periodes mee. Waarschijnlijk zal die al wat aardig aan MB's hebben opgebouwd.

Nee, het is een puber en hij maakt iedere maand bijna alles op. Deze periode had hij ongeveer 2,2GB beschikbaar. Maar hij heeft nog nooit 1716MB in 50 minuten midden in de nacht gebruikt.
Toch zei de chatmedewerker dat er 1GB meer verbruikt is dan zijn beschikbare datahoeveelheid was.

Ik zie nu dat met de tijd niet het tijdstip wordt bedoeld, maar het aantal minuten dat hij internet heeft gebruikt.Nee, dat klopt ook niet. Het internetverbruik wordt gemeten naar het aantal kb's.

Ja, dat begrijp ik, maar op het overzicht staat een tijd voor de verbruikte data en dat is in minuten en dat is niet het tijdstip waarop begonnen is met het dataverbruik.

Ik denk niet dat we er uitkomen zo.
Een uur Netflix kost zo'n 500MB per uur dus dat kan het niet zijn.
Youtube is zo'n 120MB per uur dus dat ook niet.
Hij heeft bij alle apps ingesteld dat deze alleen updaten via Wifi. Dat is het dus ook niet.

Hij heeft nu een app geïnstalleerd om te kijken welke app zo enorm veel data verbruikt.
Zal wel een eenmalig foutje zijn.
Reputatie 8
Badge +2
Hoi Pootpotter, welkom op het forum van Telfort! Balen dat de bundel van je zoon ineens foetsie is. Zo te zien heb je al een hoop gedaan en heeft Koffiemok je voorzien van nuttige tips. Helaas is het voor ons niet mogelijk om te zien wat er precies gebeurd om privacyredenen. Is het inmiddels gelukt met de app om te kijken wat dit overmatige dataverkeer veroorzaakt? Ik ben erg benieuwd. Laat je het ons weten?

@Koffiemok,

Dank je voor je hulp!
Hoi Pootpotter, welkom op het forum van Telfort! Balen dat de bundel van je zoon ineens foetsie is. Zo te zien heb je al een hoop gedaan en heeft Koffiemok je voorzien van nuttige tips. Helaas is het voor ons niet mogelijk om te zien wat er precies gebeurd om privacyredenen. Is het inmiddels gelukt met de app om te kijken wat dit overmatige dataverkeer veroorzaakt? Ik ben erg benieuwd. Laat je het ons weten?

@Koffiemok,

Dank je voor je hulp!

Hoi Michael, bedankt voor het welkom.

Hij is puber en eigenwijs en zegt dat Mydatamanager nauwelijks werkt.
Ik wacht wel op de factuur, want daar staan ook de tijdstippen op van het datagebruik.
Daarna gaan we verder op onderzoek indien nodig.
Ik zit toch te denken aan een upgrade. Worden opgehaald via Wi-Fi, slimme netwerkwissel (Android) / Wi-Fi assistent (IOS) staat uit?
Ik zit toch te denken aan een upgrade. Worden opgehaald via Wi-Fi, slimme netwerkwissel (Android) / Wi-Fi assistent (IOS) staat uit?

Dat was ook het eerste waar ik aan dacht. Hij zegt dat hij alles heeft uitgeschakeld en alleen via Wifi kan updaten.
Ik zal nog eens vragen of hij Wifi Assistent uit heeft staan.

Bedankt voor je hulp.
Omdat het s-nachts dus gebeurd, laat hem de telefoon op vliegtuigstand zetten. De sim is dan geblokkeerd voor alle verkeer en het geeft een batterijduur verlenging.

Reageer