beantwoord

Hoge internet buitenlandkosten

• 9 juli 2018
  • 5 reacties
  • 343 keer bekeken

In mei is er een email plus de winkeliers van Telfort heeft een klacht ingediend tot op heden nog geen antwoord op mijn vragen en wat ik NIET eens gebruikt hebt gemaakt in buitenland. Wel 77 euro van mijn rekening af gegaan, zonder aankondiging fraude praktijk. En wel graag het 77 euro met terugwerkende kracht met rente op mijn bankrekening bijgeschreven te wordt vandaag.
Voor de zoveelste keer verblijf ik,
:@:@:@:@:@:@:@:@

Admin: titel aangepast i.v.m. vindbaarheid
icon

Beste antwoord door Jasper - Telfort 9 juli 2018, 19:25

Hallo Salsa, welkom op het Telfort forum! Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je onterecht voor dingen moet betalen, daarom ben ik meteen de systemen in gedoken. Daarbij zie ik berichten van begin mei die ge-sms't zijn naar het nummer dat je in je profiel hebt ingevuld, in die sms'jes is het volgende aangegeven:
  • Op 01-05-2018 om 00:17:46 is een sms'je gestuurd met het overzicht van de prijzen voor bellen/sms'en/data in Turkije
  • Op 01-05-2018 om 00:49:24 zijn 2 sms'jes gestuurd, de eerste dat er 80% van de limiet voor internet in het buitenland was verbruikt en de tweede dat 100% was bereikt
Dat is in een half uur tijd heel erg snel gegaan, maar het is zo te zien wel echt gebruikt. In die periode is er iets meer dan 12 MB verbruikt. Het kan zijn dat de telefoon zelf verbonden is met een lokaal Turks netwerk en toen op de achtergrond iets heeft gedaan, zoals bijvoorbeeld Facebook, WhatsApp of een update van een app vanuit de store. Als het toestel internet ziet en in de instellingen staat dat dit toegestaan is, dan zal het het internet gebruiken. In een gebied buiten Europa kunnen daar dan hogere kosten voor in rekening gebracht worden. Op deze pagina worden de kosten per zone uitgelegd.

Als je naar een land in zone 2 gaat, zoals Turkije, is het verstandig om je data uit te zetten voor je in het vliegtuig stapt. Dan kan het toestel de verbinding niet maken en gebruiken zodra je geland bent.
Bekijk reactie

5 reacties

Reputatie 8
Badge +17
Wat staat er op de factuur betreffende de 77 euro als dat is vanwege gebruik in het buitenland dan heb je daarvan ook een mail of sms-je gehad toen het bedrag 60,50 euri was.
Telfort webcare kan precies in de logs zien wat er is verbruikt en of de roaming aanstond
Juist dat ja, ik heb niet eens de mobile in me handen gehad om ermee te internetten wat dan ook, dus dit is buiten mijn macht gegaan het roaming gedoe.

Daarom doe ik alles aan om mijn geld terug te krijgen wat ik NIET een gebuikt hebt. IK BETAAL IETS NIET WAT IK NIET GEBUIKT VAN MAAKT.

Dat mijn roaming aan was dan nog betekend niet dat TELFORT mijn hiermee de kosten opjaagt, vindt dit onacceptabel.

En dat men hiermee zijn verantwoordelijkheid opzicht neemt en ik voor rechtvaardig te worden behandeld

Dus zie het bedrag tegemoet. Zo niet naar tevredenheid wordt afgehandeld dan wordt harde maatregelen genomen zie ik mij genoodzaakt mijn klacht voor te leggen aan de Rechter.
Reputatie 8
Badge +11
Je geeft zelf al aan dat je roaming aan stond. Voor de rechter ga je dus niets bereiken. Hou er tevens rekening mee dat in principe de verliezende partij betaald.
Reputatie 8
Badge +17
Buiten de EU op vakantie geweest? Dus in een land dat Telfort als zone2 (of hoger) aangemerkt heeft?

Dus je had je mobiel wél mee naar het buitenland én je had roaming op AAN staan?

Je hoeft niets met je mobiel (actief) te doen om toch aan kosten te komen. Je mobiel heeft op de achtergrond ook gewoon communicatie met het netwerk. De limiet is €60,50, tenzij je de limiet ook al UIT had staan, dan betaal je voor iedere MB gewoon €5.

Heel simpel: Telfort laat je niet voor niets betalen. Alle communicatie met een buitenlands netwerk wordt gewoon gelogd en Telfort berekend aan jou de kosten door die de buitenlandse provider aan Telfort rekent.

"buiten jouw macht" is geen reden om die kosten niet te rekenen. Jijzelf hebt ook een informatieplicht om nate gaan hoe eea in elkaar steekt met "dat roaming gedoe".

Maar, wees blij, afgelopen tijd zijn er klanten met rekeningen van €4500 of méér hier op het forum langsgekomen...

Je moet trouwens wel héél zeker van je zaak zijn (dat je dus inderdaad geen enkele MB gebruikt hebt, ook niet vanwege dat "roaming gedoe") om naar de rechter te gaan: als de kosten tóch terecht blijken (uit de Telfort logs) dan mag je ook nog eens de kosten van de rechtzaak (en je advocaat) gaan betalen en die kosten kunnen zomaar eens méér dan €500 zijn ;)

En zoals je hieronder kan zien beaamt Jasper dat je wel degelijk data gebruikt hebt buiten de EU (in Turkije?) vanwege "dat roaming gedoe" en dat daarom kosten aan jou doorberekend worden die je ook gemaakt hebt.
Reputatie 8
Badge +11
Hallo Salsa, welkom op het Telfort forum! Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je onterecht voor dingen moet betalen, daarom ben ik meteen de systemen in gedoken. Daarbij zie ik berichten van begin mei die ge-sms't zijn naar het nummer dat je in je profiel hebt ingevuld, in die sms'jes is het volgende aangegeven:
  • Op 01-05-2018 om 00:17:46 is een sms'je gestuurd met het overzicht van de prijzen voor bellen/sms'en/data in Turkije
  • Op 01-05-2018 om 00:49:24 zijn 2 sms'jes gestuurd, de eerste dat er 80% van de limiet voor internet in het buitenland was verbruikt en de tweede dat 100% was bereikt
Dat is in een half uur tijd heel erg snel gegaan, maar het is zo te zien wel echt gebruikt. In die periode is er iets meer dan 12 MB verbruikt. Het kan zijn dat de telefoon zelf verbonden is met een lokaal Turks netwerk en toen op de achtergrond iets heeft gedaan, zoals bijvoorbeeld Facebook, WhatsApp of een update van een app vanuit de store. Als het toestel internet ziet en in de instellingen staat dat dit toegestaan is, dan zal het het internet gebruiken. In een gebied buiten Europa kunnen daar dan hogere kosten voor in rekening gebracht worden. Op deze pagina worden de kosten per zone uitgelegd.

Als je naar een land in zone 2 gaat, zoals Turkije, is het verstandig om je data uit te zetten voor je in het vliegtuig stapt. Dan kan het toestel de verbinding niet maken en gebruiken zodra je geland bent.

Reageer