Hoe krijg je betrouwbaar inzicht in het gebruik van mobiel internet?

• 18 augustus 2016
  • 8 reacties
  • 425 keer bekeken

Ik heb net een Internetbundel bij mijn telefoon abonnement genomen. Met de Telfort app zou ik in zicht houden en hebben in het verbruik daarvan. Gek genoeg lijkt de bundel nauwelijks te veranderen, terwijl ik hem wel verbruik. Verder houdt de app bel bij hoeveel belminuten ik heb verbruikt en zie ik ook een andere tijd staan. De app zelf geeft aan dat hij actuele verbruik zou weergeven, maar als ik naar mijn Telfort ga en naar de factuur berekening kijk, staat dat daar pas na 12 uur wordt gekeken iedere dag wat het verbruik is geweest. Dit is nogal verwarrend. Ook omdat mensen zo gemakkelijk over hun bundel heen gaan, omdat de informatie die de APP geeft, waar het ding zelfs voor bedoeld is, niet klopt. Telfort, hoe zit dit? Zit er een bug in de APP?Ik heb evt screendumps om te laten zien dat de teller van het verbruik het niet doet. Ik zag op een gegeven moment pardoes een waarschuwings-sms, en bleek mijn bundel op. Ik zou wel meer van die trigger-sms en willen instellen als de APP niet betrouwbaar is. Kan dat? De reden waarom ik geen zin had in een internetbundel is precies om wat er nu lijkt te gebeuren: dat je eroverheen gaat en op kosten wordt gejaagd, ook al check je een paar keer per dag je bundelverbruik via de 'handige' APP.

Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

8 reacties

Badge +1
Hi hoezitdit, aangezien je reactie uitblijft, ga ik ervan uit dat je mijn hulp niet meer nodig hebt. Mocht je nog iets kwijt willen, laat je dit dan weten in een nieuw topic?

Hier gaat nu een slotje op!
Badge +1
Hi hoezitdit, dat is erg vreemd! We horen die geluiden, van een dusdanige afwijking, niet meer om ons heen. Hoe is de stand dan een aantal dagen later?
De afwijking is idd zo groot als bijna de hele bundel dus ja... Dat is wel groot
Ik heb screenshots gemaakt maar die kan ik hier niet uploaden
Badge +2
Ik denk dat topicstarter bedoeld dat hij aan het begin van de dag zeg 200 mb heeft gebruikt, door de dag heen mbs heeft gebruikt, tussentijds heeft gecheckt hoeveel hij verbruikt had, einde vd dag (of dag er op) ineens totaal 1500mb heeft gebruikt (omdat mbs niet realtime worden bijgewerkt, maar met enige vertraging?). Kan me niet zo goed voorstellen wat hij anders zou bedoelen...
Badge +1
Hallo hoezitdit! Ik gebruik de Mijn Telfort App zelf ook en in mijn beleving klopt het over het algemeen wel. Dat het een indicatie betreft wilt niet zeggen dat er een afwijking mag zijn van 1300 Mb. Constateer je een dusdanig grote afwijking? Hoe heb je dat vast gesteld?
Leon, dank voor je antwoord. Ik heb nergens in de info bij de APP gelezen dat het om een indicatie gaat. Zijn de belminuten ook zo niet-exact weergegeven? Wat is een verbruiksapp waard als de indicatie er meer dan 1300 MB naast zit? Lever je dan wel wat mensen ervan mogen verwachten? Mag je dan nog spreken van 'een goed beeld?'
Badge +1
Hoi hoezitdit, het is inderdaad erg interessant om bij te houden hoe het zit met je internetverbruik. De Mijn Telfort app geeft een indicatie weer. Het geeft je een goed beeld van hoeveel data of minuten dat je nog hebt tot het einde van de maand, maar zoals ik al aangaf is en blijft het een indicatie.

Veel smartphones houden vaak ook het data-verbruik bij. Bij mijn telefoon kan ik in het menu bij instellingen en dan bijvoorbeeld bij datagebruik zien wat ik verbruikt heb binnen een bepaalde periode. Ik kan daar tevens ook exact zien hoeveel data elke app heeft verbruikt.