HD2 met Android geen mobiel internet!

  • 29 februari 2012
  • 12 reacties
  • 3328 keer bekeken

Beste Telfort,

Ik heb alle mogelijke apn settings geprobeerd op zes verschillende roms, op zowel CLK(PPP) als MAGDLR(RMNET) gedurende een volledige dag (ja met roaming ingeschakeld).

Het enige wat ik bereikt heb is tot vier keer toe 10 seconden mobiel internet wanneer ik een username en een password in de apn settings invulde. Iets wat overal in handleidingen afgeraden wordt. Aangezien de verbinding niet blijft, lijkt me dat een goed advies, desalniettemin ontbreekt nog het moment dat het daadwerkelijk werkt.

Ik vind dat dit probleem bij Telfort ligt.

Ofwel de simkaart die jullie leveren die aan moet sluiten op het KPN netwerk, want daar zijn jullie door overgenomen, althans aan de fysieke kant en aan mijn kant, de kant van de consument.

Ik hoef toch niet na meer dan 20 uur achter elkaar (geen geintjes) verschillende settings te proberen, tot twee keer toe de klantenservice te bellen, die vervolgens niets kan bijdragen aan het oplossen van mijn probleem, hier een mail uit te zetten die overigens nog niet beantwoord is, een email naar de klantenservice die nog niet beantwoord is, etc.

Ik heb geprobeerd in de categorie Android: 2.3.7 en 4.0.3 van zowel Dorimanx als Miui als Hyperdroid. National roaming aan/uit, gewone roaming aan/uit. Met 'startpagina' wap.telfort.nl (wat absolute onzinnigheid is bij het in werking zetten van internet aangezien dat gewoon een site is, maar ik snap dat jullie graag je eigen dingen promoten).

De automatische instellingen zijn trouwens ergens (alweer een task29 of 6 geleden) door een van jullie eerstelijn medewerkers opgestuurd, maar die zijn natuurlijk alleen geschikt voor HD2 met Windows stenentijdperk. Ook een andere medewerker gaf mij nog de instellingen van een andere basis van de rom, de Nexus, ook dat mocht niet baten. Deze wilde trouwens ook nog even met mij het hele menuutje doorlopen terwijl ze aan mijn oor hing a 10ct per minuut, na zo vaak dit ongewenste proces door te zijn gelopen zal ik vannacht nergens anders over dromen dan apn,apn type, proxy, poort, username, password, server, mmsc, mmsc proxy, mmsc poort, mns etcetc.

Om een heel lang en vervelend verhaal maar eens te besluiten, ik vind het niet kunnen dat jullie zo je producten denken te kunnen verkopen, ik neem aan dat als u een product aanschaft, dat u ook wil dat het zijn belofte nakomt. Dit is als een stenen beeld bestellen bij een beeldhouwer en vervolgens een klomp graniet en een beitel thuis bezorgd krijgen. Het enige onbenoemde verschil tussen de realiteit en deze metafoor is dat het stenen beeld niet dient als een communicatie middel dat een mens nodig heeft om zich bij zijn netwerk te manifesteren, nog zoiets wat de waarde van gevolgschade overstijgt!

Doordat jullie als MVON of 'roamer' op mijn HTC geen data kunnen aansluiten ervaar ik feitelijk tot mijn ergernis door jullie toedoen. Jullie zouden Android gewoon moeten ondersteunen, anders moeten jullie expliciet in de voorwaarden bij het afsluiten van het abonnement zeggen dat jullie dat niet kunnen.

Ik ga morgen nog als last resort, al heb ik weinig hoop en fedussie in een daadwerkelijke oplossing, nog eens bij een Telfort winkel langs.

Ik hoop dat jullie je dit verhaal aantrekken en inzien mij een compensatie voor de uren die ik erin heb moeten steken, nog steeds zonder resultaat door jullie ongebruikelijke en onpraktische architectuur van jullie netwerk waarbij jullie ongeneerd de moeilijkheden bij de klant neer leggen.

Een compensatie zal waarschijnlijk alleen gevolgschade dekken, dat juridische truucje snap ik. Maar ik hoop dat jullie inzien dat met een dergelijke product helemaal niet geleverd kan wat jullie beloven (en daarbij verwijs ik naar de vele, vele klachten hierover op het forum).

De enige oplossing die ik me zo, schappelijk, klantvriendelijk en een duurzame oplossing voor mijn eigen situatie, kan bedenken is vast een ongebruikelijke en ongewenste oplossing, maar mochten jullie een op jullie netwerk WERKENDE (want daar zit ik abonnementsgewijs aanvast), Android smartphone (minimaal 3.3.7) hebben liggen die wellicht een keer teruggekomen is van een eerdere verkoop, dan neem ik die graag over, of jullie ontbinden kostenloos mijn contract en porteren mijn nummer terug naar KPN waar ik eerst op zat (zonder problemen maar wel iets duurder).

Ik hoop zo spoedig mogelijk bericht van u te mogen ontvangen.

Met een vriendelijke groet,

p.s Resume: Geen dataverbinding met Telfort 1gb Android APN settings werken allemaal niet, roaming aan, alles geprobeerd, klantenservice tickets niet succesvol.

12 reacties

Badge +7
Mijn oprechte excuses voor het ongemak. Ik begrijp dat het vervelend is. Ik heb uw klacht uitgezet, er wordt spoedig contact met u opgenomen.

Laïla
Beste Laila,

Ik hoop met oprechte hoop dat dat contact opnemen meer inhoudt dan het cynische sms je met 'klik hier om je telefoon in te stellen' die mij naar de internet site van telfort verwijst, die natuurlijk niet kan laden vanwege geen data verbinding hebben. Met wifi aan nogmaals klikken leidt vervolgens niet verder dan 'de telefoonhulp (of i.d.) wordt geladen.

Ik heb een paar keer tien seconden internet gekregen door de app tweakker te gebruiken. Een paar keer tien seconden is geen oplossing maar de apn instellingen waarop hij dus heel even functioneert zijn behoorlijk afwijkend van die van jullie. Namelijk mmsc: http://mmsc en daarna pas de proxy, dus mmsc proxy en poort resp. 193.113.200.195 en 8080. Ook is het apn type anders: default,supl,mms,*

Ik vind het jammer dat jullie gewoon niet op een zeer gebruikelijke smartphone kunnen aansluiten. Sterker nog, ik heb met KPN geroamed in Australie, Uganda, Italie, Frankrijk, Duitsland, Belgie en altijd connectie gekregen, makkerlijker dan dit kan dus zeker.

Ik nodig u ook nogmaals uit om met mij over een compensatie te gaan spreken. Op dit moment staat de teller van de gebruikskosten buiten de bundel (alleen twee keer klantenservice gebeld gister) op 6,70 dat en het bedrag dat ik betaal voor data, dat ik niet krijg zou impliciet gecrediteerd kunnen worden op mijn volgende factuur. Dan zit ik nog steeds met een telefoon die niet werkt, daar nodig ik u ook nogmaals voor uit om de juiste instellingen (die blijven werken) aan mij te overhandigen.

Met een vriendelijke groet.
Badge +1
Heb je al eens getest om die proxy helemaal weg te laten ? Dus ip + poort leeg te laten in de APN ?
Beste Willem,

Ook dat is een optie die reeds geprobeerd is. Dan doet hij het ook 10seconden. Maar ik wens doch iets langer, zoals je zult begrijpen.

Toch bedankt voor je hulp, deze is al robuster dan Telfort op dit moment kan leveren.

p.s. daarbij ben ik ten aller zeerste van mening dat ik hier niet mee bezig zou hoeven te zijn, dankuwel Telfort (cynisch).
Badge +1
Ik blijf het apart vinden. In topic10526.html staat ook niks wat overeenkomt met jouw probleem?

Blijft wel je 3g icoontje in beeld nadat je verbinding is weggevallen? of verdwijnt deze ook?
Ik heb exact hetzelfde probleem incombinatie met een Iphone 3GS
Elke keer kort stondig verbinding (10sec) en daarna pafpoef weg

Vanmorgen heeft mijn vriendin een half uur aan de telefoon gehangen met de helpdesk, is door geschakeld met de Iphone specialist. Alles staat goed ingesteld.
Blijkt er bij Telfort settings niet goed te staan, settings zijn aangepast. Even rebooten en het moet werken mevrouw. En opgehangen, word je mooi afgescheept, want natuurlijk werkt het niet en ben je al 3 dagen aan het tobben ! Telfort hoor je niet meer.....
Kan je weer bellen en hopen dat ze iets willen en kunnen oplossen, kost handen vol geld op deze wijze !
@Wimlem...icoontje 3G maar ook GPRS (net wat je instel) blijven beide in beeld
mail ophalen of internetten doet het niet, gekke is dat er een weer app, wel werkt ?!
zojuist bij de Telfort winkel geweest. Na een beetje aandringen mijn sim kaart in allerlei telefoons gedrukt. Een aantal keren is mij op het hart gedrukt dat ik niet mag verwachten dat alles het maar gewoon doet als ik een andere android rom op mijn telefoon flash. Toch toen bleek dat mijn simkaart het niet deed in de andere telefoons hebben ze de echte technische dienst van Telfort gebeld, een die wij stervelingen niet te spreken krijgen als we het 0900 nummer bellen. Aan de hand van de opmerking 'ja er is sinds 26 februari een storing met een reeks sim-kaarten' werd vervolgens een nieuwe simkaart geinstalleerd waarna vervolgens na enkele minuten alles goed begon te werken.

Wat heb ik geleerd: vertrouw mensen op een 0900 nummer niet en vraag altijd naar de back-office (nee heb je, ja kun je krijgen) en vraag altijd naar storingen. Op persoonlijk vlak heb ik daaraan toe te voegen dat het 100% willen uitproberen van alle mogelijkheden waarop het verholpen kan worden eindig is en je daar als vuistregel aan toe mag voegen; ben je skilled en duurt het langer dan een uur dan ligt het niet aan jou.

Wat heeft Telfort geleerd: hopelijk een betere interne communicatie met de mensen in het call-center die technische klachten mogen behandelen (wellicht de cursus 'wat kan ik samen met de klant doen die de telefoon aan zijn oor heeft' herzien). APN settings zijn een crim en dienen gewoon vooraf ingesteld te zijn, dat is op veel roaming netwerken in het buitenland sowieso vanzelfsprekend. En ach toe, verwen uzelf en investeer in een dikke LTE mast met 4G, gooi er een zooi nieuwe HTC toestellen uit die het ondersteunen en je hebt een primeur en geen gezeik met KPN meer.

Enfin, voor mensen met hetzelfde probleem: staan de settings goed en gebruik je een abonnement dat pas recent is ingegaan en je krijgt geen verbinding op 2 telefoons: ga naar de Telfort winkel en laat je simkaart vervangen.

Met een vriendelijke groet en over tot de orde van de dag.
Badge +7
@famersfoort,

Uw apps werken wel maar internet via de browser en e-mail niet? Ik adviseer u om het volgende te proberen

1. Netwerkinstellingen opnieuw instellen. Ga naar Instellingen > Algemeen > Stel opnieuw in > Herstel netwerkinstellingen.
2. Reset uw iPhone door zowel de ontgrendelingsknop als de thuisknop tegelijk minimaal tien seconden ingedrukt te houden totdat het Apple-logo verschijnt.

@jjpdijkstra,

Bedankt voor uw terugkoppeling. Ik ga dit verder uitzoeken. Mijn oprechte excuses voor het ongemak.

Laïla
Er is slechts 1 app die functioneert of lijkt te functioneren.
Alle andere niet, internet, mail, nu etc.

1. dit is meerdere keren uitgevoerd en gecontroleerd door de telefonische helpdesk
2. ook dit is gebeurd, het toestel heeft ook al een kwartier uitgestaan

nogmaals de helpdesk gaf aan dat er zaken niet goed stonden voor het nummer, maar na aanpassing werkt het nogsteeds niet.
Badge +7
@famersfoort,

Graag kijk ik voor u na wat de klantenservice precies heeft gedaan. Wij veranderen namelijk niet zomaar uw instellingen. Als de instellingen niet goed waren en de klantenservice heeft dit aangepast, dan had uw internet moeten werken. In een privébericht kunt u uw naw-gegevens, 06-nummer van Telfort en uw e-mailadres aan ons kenbaar maken.

Laïla
Voor alle Android-HD2 gebruikers met Telfort: om data drops te voorkomen omdat door de roaming feature de sim/jij zich vaker moet aanmelden bij een zendmast (omdat we nog geen 4g hebben die je gewoon lekker 100km straal op dezelfde leash geeft) zijn de volgende romspecificaties van belang (as of today)

- fast dormacy is handig wanneer je geen signaal krijgt dat je snel in en uit vliegtuigmodus kan komen om je opnieuw aan te melden bij een netwerk
- check bij elke rom je signaal, tussen de 70 en 80 dbm betekent dat je een goede rom gevonden hebt
- gingerbread roms zijn over het algmeen het beste uitgekristaliseerd en miui roms relatief slecht voor roaming omdat vaak de 'national data roaming' feature ontbreekt
- ics roms zijn niet zo goed omdat telefoonmaatschappijen op een of andere manier aan de klant willen duidelijk maken door de software dat je spaarzaam om moet springen met MB's, wat onzin is, maar de EU vindt dat telefoonmaatschappijen zelf de investeringen moeten plegen om infrastructuur van het mobiel internet verkeer te verbeteren, besparen op het internet gebruik scheelt in de lasten, dus daar bezuinigen ze op. De ICS roms hebben significante onderdelen in het proces-systeem ingebakken die datagebruik proberen te verminderen, een daarvan is hostility tegenover roaming. Een belangrijke noot daarbij is dat ze zelf niet het boetekleed aantrekken en toegeven dat ze de klant een decennium lang een oor aan genaaid hebben met prijsafspraken en uberhaupt de prijzen voor data verkeer en sms in Europa.
- PPP (CLK1.5 rc1 and up) werkt beter dan RMNET (MAGDLR), volgens mijn experimenten pakt deze zo gemiddeld 10s per dormacy sneller het dataverkeer signaal.

Dus als Telfort je een werkende simkaart stuurt, waar ze nu wel van geleerd hebben denk ik, werkt het relatief out of the box, maar het blijf een invalidevehicel om zo te moeten blijven roamen op het kpn netwerk, ik vind (ideologisch) dat de klant niets te maken moet hebben met hoe de telefoon maatschappij de cake (het netwerk) verdeeld heeft, laat staan daar nadelen van moet ondervinden.

Reageer